Google Analytics zoektermen: de Search Console

Als je een website hebt is het leerzaam en leuk om je statistieken regelmatig te bekijken. Op de meeste webservers staat er al een Webalizer / AWStats of vergelijkbare webstatistiek aan, maar je kan ook nog Google Analytics erbij gebruiken. Dat is ook gratis. Recent zijn er wel wat dingen gewijzigd: de Search Console is bijvoorbeeld nieuw. Die heb je nu nodig om zoekwoorden te kunnen zien. Voorheen heette dat Webmaster Tools.

Google Analytics zoektermen, zoekwoorden, zoekanalyse, zoekverkeer en zoekopdrachten: de Google Search Console

De interface van Google Analytics is niet erg helder, en overdreven uitgebreid. Een beetje erg nerdy allemaal. Het wordt waarschijnlijk binnenkort verbeterd. Dat zou erg fijn zijn. Maar de belangrijkste dingen zijn uiteindelijk wel heel inzichtelijk, zoals:

  • Hoeveel bezoeken en bezoekers heeft de site over een bepaalde periode? Bezoeken heten ook wel paginaweergaven.
  • Wat is het verschil vergeleken met een andere periode?
  • Hoe vaak wordt de site op mobiel en tablet bekeken?
  • Welke pagina’s werden het meest bekeken?

Maar er is nog een belangrijk onderdeel dat nergens te vinden is in dit overzicht:

  • Welke zoekwoorden tikten de bezoekers in?

Om deze informatie over zoekwoorden, zoekanalyse, zoekverkeer en zoekopdrachten te kunnen zien kan je naar de nieuwe Google Search Console. Daar voeg je al je sites toe. Linksboven klik je op Search Console en in die lijst klik je op een van je websites. Vervolgens klik je op Zoekanalyse (onder Zoekverkeer) en daar zie je van alles staan, onder andere de zoekwoorden die gebruikers intikten voordat ze op jouw site kwamen. Het aantal Vertoningen betekent hoe vaak jouw site in Google zoekresultaten te zien was, het aantal kliks betekent hoeveel mensen daadwerkelijk je site aanklikten en dus bezochten.

Google Analytics zoektermen, zoekwoorden, zoekanalyse, zoekverkeer en zoekopdrachten in Google Search Console

Zoekwoorden of zoektermen zijn tegenwoordig bijna altijd afgeschermd door verbeterde privacy in de browsers. Het overgrote deel kan je dus in veel statistieken niet meer zien. Maar met Google Search Console kan dat gedeeltelijk nu weer wel.

Verder moet je je nog wel realiseren dat veel bezoekers een Adblocker gebruiken en daarom totaal niet worden meegeteld in de statistieken. Dat kan tegenwoordig – en straks in 2017 – wel 20 tot 30% schelen. Dat is aanzienlijk. In WordPress kan je een Adblock Detector plugin aanzetten, zodat je te weten komt hoeveel van jouw gebuikers onzichtbaar zijn in je gewone statistieken.

ublock en adblock

Google Analytics in WordPress en op mobiel

In WordPress kan je Google Analytics ook met diverse plugins installeren. In WordPress kan je nog op veel meer manieren je statistieken zien, ook met allerlei andere plugins, zoals in het Jetpack. Op je mobiel is er de gratis Google Analytics app, die redelijk vergelijkbaar is met de desktopversie, maar al wel een iets betere interface heeft.

Geef een reactie