Hartcoherentie: Hartslag en ademhaling in sync – gezond en effectief

Met eenvoudige ademhalingsoefeningen kun je hartcoherentie trainen. Daarmee komen hartslag en ademhaling “in sync” en dat heeft volgens onderzoek een bijzonder positieve werking op je algehele gezondheid. Het kan net zo goed werken als sommige medicijnen. Sport- en meditatie-experts (zoals themindset.nl) gebruiken dit al langer. Er zijn ook apps die je hier goed bij kunnen helpen.

Naar het verschijnsel hartcoherentie is vanaf de jaren negentig veel onderzoek gedaan. Het grijpt diep in op lichaam en geest, en het effect is inmiddels ook gedeeltelijk wetenschappelijk bewezen. Verderop meer over de wetenschappelijke positieve effecten. De Wim Hof Methode gebruikt ook ademhaling als genezende kracht, maar dan op een geheel andere manier. Zelf combineer ik hartcoherentie met Wim Hof-oefeningen.

Ik heb verschillende apparaten en apps voor hartcoherentie uitgeprobeerd, en ik vond de app HeartRate+ (4,-) verreweg de beste. Zonder app kan het ook:
2 a 3 seconden rustig en diep inademen
4 a 6 seconden rustig uitademen
2 seconden wachten

En dat dan 30 keer achter elkaar, dat is ongeveer 5 minuten. En dat dan elke dag.

Met behulp van die app kun je zien of het werkt. Je hartslag wordt gemeten door je vinger op de camera te leggen. De hartslag is nooit constant: vlak na het inademen gaat-ie eventjes ietsje sneller, vlak na het uitademen ietsje langzamer. In deze variatie valt normaliter geen patroon te ontdekken. Naarmate je rustiger gaat ademhalen kan je hartslag meer in sync komen met je ademhaling, en kan er een regelmatig patroon ontstaan. Dat wordt coherentie genoemd, en dat is op allerlei manieren heilzaam. Dit is gedeeltelijk wetenschappelijk bewezen, en gedeeltelijk nog niet verklaard.

Die coherentie is er normaliter niet, ook niet bij een rustige ademhaling. Je moet er echt moeite voor doen. Het wordt ook wel controlled breathing genoemd.

hartcoherentie hartslag ademhaling
De rode lijn is de normale variatie in hartslag, de blauwe in coherentie

 

hartcoherentie hartslag ademhaling
Wordt de ademhaling regelmatiger en rustiger, dan kunnen bloeddruk en hartslag coherent worden

 

hartcoherentie hartslag ademhaling
bij coherentie gaan de hartslagvariatie en de ademhaling samenvallen

In de oudste medische tekst die er is, het ongeveer 2500 jaar oude The Yellow Emperor’s Classic on Internal Chinese Medicine wordt al gesproken over de relatie tussen de ademhaling en de hartslag. De oude Chinezen waren van mening dat gezondheid ontstaat door de harmonie tussen ademhaling en bloedcirculatie.

Met de app HeartRate+ is het makkelijk te oefenen, te zien en te controleren. Je volgt de ademhalings-aanwijzer, en je ziet meteen het coherentie-resultaat in een grafiekje:

Je kan verschillende ademhalingspatronen uitproberen. Bij de één werkt bijvoorbeeld een ademhaling van 7 seconden beter, en bij de ander 10 of 12 seconden. Bij mij staat de app op “basic relax” en op 10 seconden. De resultaten kan je makkelijk vergelijken, en zo kan je de beste instelling voor jezelf vinden.


Zie voor meer informatie ook het artikel over basisch water en ontzuren, en het artikel over De Wim Hof Methode.


Websites over hartcoherentie

Er zijn veel slechte websites met zweverige of ontoegankelijke teksten over hartcoherentie. Een van de betere teksten over hartcoherentie staat gek genoeg op Skepsis.nl, waar ze het allemaal maar kwakzalverij vinden. Maar die vinden mindfulness en meditatie ook grote onzin. Hieronder uit andere bronnen nog een aantal overtuigende citaten:


New York Times

In dit artikel in NYT wordt het “Controlled breathing” genoemd. “Het vermindert stress, verbetert je immuunsysteem en maakt je alerter. Het helpt bij slapeloosheid, depressies en concentratie-problemen. De oefeningen grijpen diep in op het zenuwstelsel en reguleren hormonen. Lichaam en geest komen tot rust. Het kan net zo goed werken als medicijnen zoals anti-depressiva.”

Hartcoherentie: wat vindt de GGZ ervan?

Onderzoekers uit de GGZ zeggen dit: “De sleutel tot beïnvloeden van de hartcoherentie is niet positief denken, maar positief voelen en daarvoor kunnen we putten uit het emotionele geheugen (Sel-00). Het beroemde Heartmath instituut ontwikkelde feedback apparatuur en methodieken om positieve gevoelens op te roepen en daarmee de hartcoherentie te trainen (Pad-98, Chi-98, -99, -00, -01, -02, -xx).

Een snelle en effectieve manier gaat in drie stappen:

  1. Sluit je ogen en adem regelmatig
  2. Verplaats je aandacht naar je hart en voel hem kloppen. Concentreer en stel vast of je hem beter voelt wanneer je in- of uitademt
  3. Denk vervolgens aan iemand waar je blij voor kunt zijn of blij van wordt en ga terug naar een situatie waarin dat ook gebeurde. Beleef opnieuw deze situatie en voel die blijheid. Probeer het vast te houden

Gevoelens van liefde, onbezorgdheid, oprechte waardering, etc. lijken het beste te werken. Deze psychofysiologische techniek is veel effectiever gebleken dan klassiek mediteren of positief denken (McC-02b). Veel mensen beginnen met deze techniek zodra ze wakker worden en herhalen deze tijdens stressvolle gebeurtenissen. Ze proberen het gevoel zolang mogelijk vast te houden zodat het lichaam zich in kan stellen op een hoge hartcoherentie.”

De resultaten van hartcoherentie

Vervolg GGZ: “Dit mooie verhaal zou weinig waard zijn als deze in praktijk niet op wetenschappelijke wijze getoetst zou zijn. Een onderzoek uit 1998 wees uit dat een interventie van 30 dagen van emotiemanagement zoals voorheen beschreven, de cortisol (stresshormoon) niveaus met 23% deed dalen en de DHEA (opbouwende hormoon) met 100% deed stijgen (McC-98). Zo is verlaging van de bloeddruk waargenomen (McC-XXb), daling van depressie symptomen bij hartpatiënten (Lus-02), een verbetering van de levenskwaliteit bij diabetespatiënten (McC-00). Algemene verbeteringen van de gezondheidsindicatoren zijn terug te vinden in talloze casus verslagen bij onder ander hartkloppingen, chronisch vermoeidheidsyndroom, fibromyalgie, HIV patiënten, fobieën, depressies, posttraumatische stress syndroom, etc. (McC-XXc). Uit onderzoek bij diverse grote organisaties onder duizenden managers blijkt deze vorm van emotiemanagement positieve gevolgen te hebben op productiviteit, personeelstevredenheid en communicatieve effectiviteit (Bar-97, -99a, -99b). Ook zijn er onderzoeken verricht bij kinderen (Arg-xx), tieners (McC-99) en studenten (McC-00b). Zij konden allen beter functioneren in de groep, beter concentreren en hadden minder last van examenvrees.”

Uit ggzgroep.nl/hartcoherentie-training


 Coherence in health

Coherence is a higher order function than relaxation. Relaxing has to do with being away from our selves, while coherence is about being present. Choosing to be more from the heart.

Clinical studies show that being in this coherent state has a lot of benefits:

  1. Blood Pressure in Hypertensive Employees (HP), 20% reduction in diastolic and systolic blood pressure
  2. Diabetes (LifeScan division of J&J), 30% increase in quality of life metrics; 1,1% reduction in HbA 1c in Type 2 diabetes
  3. Congestive Heart Failure (Stanford Hospital), 14% improvement in functional capacity
  4. Heart Arrhytmias (Kaiser Permanente), 75% of patients had significantly fewer episodes of atrial fibrillation and 20% were able to stop medication altogether
  5. Asthma (Robert Wood Johnson Medical School), over 50% of patients experienced a decrease in airway impedance, symptom severity and medication consumption

Uit: coherenceinhealth.nl/usrdata/general/verslagen/Verlsag_Rollin_McCraty.pdf
Ook uit dat verslag:

The Energetic Heart connection

The heart radiates a rhythmic electromagnetic field with every heartbeat. This electromagnetic field of the heart is 5000 times stronger than that of the brain, and measurable up to 3 feet away from the body.

An example: a mother’s brainwave is synchronised with her baby’s heartbeat when she pays attention to him, but without touching him. Distraction from the baby takes the synchronization away. In a same kind of experiment, two people stand five feet apart, and subject two’s brain- waves synchronise with the heartbeat of subject 1. The hearth rhythms of dog and boy synchronise when love is sent, while they are in separate rooms. A horse and her rider also show the same synchronisation in coherence. 

The ionosphere around our planet, that protects us from the solar wind etc., is a plasma layer of highly charged ions. There are a series of resonant frequencies between the ionosphere and the planet, called the Schuman Resonances, which start at 7.8 Hz, the exact frequency of human brainwave. The rest of the frequencies overlap with other human brainwave or heart wave activity.

An intention from a coherent heart goes out like a radio wave and resonates with the earth’s geomagnetic field to create more coherence in the environment.

Collective amplification of focussed Heart Coherence occurs in groups with social and emotional resonance (people who like each other), and creates a self-reinforcing field of emotional energy which amplifies and increases beneficial effects.

When we become more coherent ourselves, we can create social coherence, and lead the world to be globally coherent.

hartcoherentie harslag en ademhaling
Misschien zweverig, maar wel interessant toch?

De oorsprong van Hartcoherentie-onderzoek

The origins of heart coherence research can be traced back to the Institute of HeartMath (IHM), a research group located on the West Coast of the US in the early nineties. The research focus at that time was on investing the physiological correlates of both positive and negative emotional states.
Using many physiological measures (EEG, skin conductance, heart rate, etc.) they found that emotional states tend to be reflected in the patterns of the heart rate variability waveform (American Journal of Cardiology, 1995).

Uit: heartcoherence.com/history

Van Wikipedia:

In 2013 Elliott and colleagues discovered the presence of the Valsalva Wave (heart coherence wave) in the brain. Heretofore, it was understood that the brain micro-manages blood flow for purposes of neurologic constancy.

Here it was seen that the brain responds to the presence of the Valsalva Wave by generating electrical waves that are approximately 10 times larger than the amplitude of brainwaves in the functional bands, i.e., delta, theta, alpha, and beta.

if we are not breathing slowly, deeply, and rhythmically, low threshold muscle motor units will remain flexed and the body will remain relatively stiff and inflexible. Low threshold muscle motor units include those of the vascular system.

Coherent breathers report that the practice results in an unusual sense of internal quiet and calm.

Uit: en.wikipedia.org/wiki/Coherent_Breathing

Tenslotte nog twee links

heartmathbenelux.com
chivo.nl/content/hartcoherentie-bij-emotie-en-stressmanagement

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *