Interview met AJ

Toen je je eerste blogs opzette hoe lang heeft het geduurd voordat het goed begon te lopen? Besteed je tegenwoordig veel tijd aan je blogs?

Ja dat duurde wel drie a vier jaar voordat het groot werd. En ja, ik besteed er inmiddels veel tijd aan, vaak twee tot vier uur per dag, want behalve het schrijven vergen research, updates en reacties beantwoorden ook veel tijd.

Werk je alleen aan je websites, of heb je een team dat je helpt? Is het werk (zeker op het begin), niet erg eenzaam? Hoe heb je jezelf gemotiveerd gehouden toen het misschien niet lekker ging?

Ik werk alleen, maar ik gebruik het veel in mijn lessen. Ik heb een halve baan als docent nieuwe media / webdesign. Mijn blog was aanvankelijk bedoeld om van alles uit te leggen over blogs, SEO en online marketing. Ook heb ik als media designer m’n eigen klanten.

Ik heb gezien dat je veel verschillende dingen doet. Kun je dit doen dankzij je online business? Of is het voor jou meer een extra die je erbij doet?

Ik heb een webshop met mijn twee producten: kettingbeschermer.nl en stuurdrager.nl. Om deze online te promoten heb ik ook een blog over fietsen en fiets-gadgets. Mijn blogs zijn mede bedoeld voor de promotie en verkoop van mijn producten.

Wat vind jij het leukst en het minst leuk aan wat je online doet?

Het leukst is dat het volledig uit mezelf komt. Ik gebruik mijn blog zelf ook als database: Alles wat ik eerder heb moeten uitzoeken of researchen kan ik op mijn eigen blog weer terugvinden. Ik blog eigenlijk nooit over iets dat je ook redelijk makkelijk kan Googlen.

Modereren is het minst leuk maar een groot deel daarvan kan automatisch.

Als je nu zou beginnen, welke stappen zou je ondernemen? Welke fouten zou je vermijden. 

Gewoon beginnen! Ik blog alleen over dat wat me toch al bezighoudt, over mijn eigen vragen / problemen / werk /research. Dan kost het totaal geen moeite. Ik heb ’t niet voor het geld gedaan, ik heb alleen zijdelings gecheckt hoe ik er eventueel mee zou kunnen verdienen. Ik heb me verdiept in SEO. Bedrijven en klanten betalen me ook voor SEO-advies. Met mijn blogs heb ik mijn SEO-expertise getraind. SEO heeft een veel grotere impact dan reclame of social media. Ik heb me ook verdiept in Analytics. En natuurlijk in WordPress. Dat is kanjergroot, en kennis en ervaring daarover is goud waard, ook in de toekomst. Toen ik boven de 20K bezoeken per maand ging, heb ik de grote affiliates aangezet: Bol.com, Amazon en AliExpres. Dat leverde meteen al geld op.

Ik doe bewust niet aan reclame of aan Google Adwords, omdat ik zelf ook altijd Adblockers aan heb staan. Organische zoekresultaten zijn belangrijker, ook in de toekomst.

Ik heb een knop met automatische vertalingen aanstaan. Af en toe schrijf ik direct in het Engels, zoals de blog over Prince Remasters of de lange handleiding over epubs. De volgende stap wordt een meertalige blog.