STRØM City: mooie voordelige ebike

strom city ebike review

STRØM City ebike hands on review – De STROM City is een mooie voordelige elektrische fiets. Deze Deense fiets lijkt op een Van Moof. Hij was heel goedkoop in de vooruitbestelling op Indiegogo en kostte mij daar destijds 1080 euro inclusief bezorging, import en 25% Deense btw. Na een jaar had ik ‘m in huis.

Hij is van aluminium en weegt 28 kilo, zoals de meeste grote elektrische fietsen. Dat is zwaar, maar okee. De batterij is mooi in het frame verwerkt, en ook nog afneembaar (met slot). Een belangrijk pluspunt, want dan kan je ‘m makkelijk binnen opladen, en het werkt als “anti-diefstal”. De LG accu (36V – 375Wh) heeft 80 km bereik.

STROM ebike accu verwisselbaar

Met Shimano derailleur, 7 versnellingen. Op een ebike heb je in Nederland eigenlijk geen versnelling nodig, hooguit twee. Dan is de ketting sterker en is het minder onderhoudsgevoelig, zeker als je de kettingbeschermer erop zet. Misschien maak ik er nog wel een single speed van. Hij staat bij mij toch altijd in de 7. En dat is heerlijk.

De 250W motor in het achterwiel is stil en goed. Er zitten uitstekende dikke 1.75 Schwalbe Marathon antilek-banden op, een perfect mooi zadel, fijne ergo-grips (lock on), een handig belletje en schijfremmen. Mooi hoor. Goed en degelijk. Rijdt heerlijk en supersnel. Topkwaliteit!

display strom city
5 standen ondersteuning. Batterij- en licht indicator. Lang-klik de Plus voor knipperende verlichting.
strom city remgreep en bel
Leuk belletje in de remgreep

Verkrijgbaar in matzwart, matgrijs of wit. Er is een groot en een klein model. Als je 1,80 meter of langer bent neem je de grote. Er komt ook een dames-frame, zie de website.

De EU-versie is begrensd op 25 km/u, en dat is verstandig en veilig. De ondersteuning pakt helaas nogal laat op, en wordt pas krachtig als je sneller gaat. Dat voelt raar, want je wil juist bij het wegrijden de maximale kracht, zoals op de Xiaomi XiCycle. Of je moet schakelen. Maar ik kan hier ook aan wennen.

Het standaard display is karig, zonder je snelheid. Maar je gaat met deze altijd 27 km/u, dus wat maakt het uit. Ondersteuning-stand en batterij-level staan er wel op (staat ook op de batterij zelf, op het knopje daar). Er is ook een duurder display met alles-erop-en-eraan, en met een USB-oplader.

Je krijgt het gereedschap erbij, en je zet ‘m in een half uur in elkaar vanuit de doos. Hij ziet er prachtig uit, vergelijkbaar met Van Moof Electrified, maar dan veel goedkoper.

Er is geen app en er is geen anti-Diefstal-GPS-gedoe. Dat kan je er eventueel zelf opzetten. De spatborden zijn mooi en prima. Er zit een stevige zijstandaard op. En de verlichting is ook top, a la Van Moof. Er zitten zelfs remlichten op!

Rijgedrag

Hij rijdt perfect. Actieve zit, comfortabel door de dikke goede banden, stevig frame, stuurt goed. Zo goed dat dit zelfs een Speed Pedelec zou kunnen zijn (voor 45km/u). De trapas zit wat hoger waardoor je op hoge snelheid door bochten kan, maar afstappen / stilstaan is dan wel lastiger. Het stuur zit nogal laag. Ik heb daarom de Stuurdrager (39,-) erop gezet. Met shims past die op deze fiets ook (ook op een Van Moof trouwens, eventueel met een Ahead stuurpen). Dan zit hij voor mij (1,90m) een stuk rechter op, heel relaxed. En dan heb ik ook meteen een prachtige handige bagagedrager. Deze elektrische fiets is op die manier dan ook geschikt voor superlange mensen. Dat is vrij uniek. De zadelpen met handige snelspanner is sterk en breed en kan daarom ook erg hoog.

STROM City versus Van Moof Electrified

  1. De STROM City is veel goedkoper (voorlopig)
  2. Qua design en kwaliteit vergelijkbaar
  3. De STROM City heeft een uitneembare batterij: een groot pluspunt
  4. De STROM City heeft een onderhoudsgevoelige derailleur, maar in de 7 rijdt hij wel fijner dan in de 2 van Van Moof
  5. Qua motor, accu en ondersteuning allemaal prima
  6. De STROM City heeft geen anti-diefstal-GPS, geen app, geen snelheid op display

De US-versie heeft een “thumb throttle” turbo-knop en kan 32 km/u. Maar dat is hier illegaal. Het gaat mij dan niet zozeer om boetes, maar om de aansprakelijkheid bij ongevallen.

strom city elektrische fietsstrom city review hands on ebike
strom city review hands on ebike ergonomie

1,92 m past makkelijk op de grote STROM. Zelfs als je over de twee meter bent kan het prima en dat is best uniek.

strom city review hands on bike elektrische fiets

sentinel fietsslot met GPS
Het beste fietsslot: de Belgische Sentinel (140,-), nu vooruit te bestellen op Indiegogo. Met GPS, inclusief 3 jaar abonnement. Er is ook een versie met insteek-ketting. Update volgt hier, als wij ‘m in huis hebben.

UPDATE: de Stuurdrager zit erop! In de hoge stand past dat, maar ik wilde toch de lage stand. Iets hoger dan het Strom-stuur. Ik heb een dwarsbuis weggezaagd (zoals ik ook bij de Xiaomi Qicycle heb gedaan). De stuurhoek is nu beperkt, net als een brommer, maar dat vind ik okee.

stuurdrager stuur en bagagedrager ebike stuurdrager stuur en bagagedrager ebike

Geef een reactie