De Wim Hof Methode sterkt je geestelijk en fysiek

wim hof methode

Wim Hof is wereldwijd beroemd als The Iceman. Recentelijk zat hij bij Oprah Winfrey, en Tom Hanks en Jim Carrey ondersteunen hem inmiddels ook. Zijn bijzondere methode bestaat onder andere uit ademhalingsoefeningen en koude-training. Ik heb die trainingen gedaan bij Evert Hettema. Meer over de Wim Hof Methode (WHM) hieronder, of in het boek Koud kunstje:

wim hof methodeWim Hof (1959) is een bijzondere man. Al 20 x haalde hij het Guiness Book of Records, met extreme prestaties in de kou. Hij zwemt in water met temperaturen rond het vriespunt, wat voor gewone mensen al binnen een minuut dodelijk is. Waarom kan hij dat? Wat is het nut ervan? En kun jij het ook? Hof is autodidact en een extremist. Radboud UMC onderzocht zijn technieken, en wat bleek: iedereen kan het leren.

Het is inmiddels medisch bewezen dat Wim Hof zijn lichaam op een bijzondere manier  kan sturen, en dat hij dat ook aan anderen kan leren. Niet alleen om tegen koude te kunnen, want Wim Hof liep onder andere ook ongetraind een marathon in de woestijn. Maar bijvoorbeeld ook om ziektes in het lichaam te bestrijden, of gewoon om fitter, scherper, gezonder en positiever te zijn.

Zelfs op Skepsis.nl zijn ze positief: “Wetenschappelijk zeer interessant, omdat het voor het eerst aantoont dat je wel degelijk bewust, zonder medicatie, in staat bent om je afweersysteem te beïnvloeden. De onderzoekers vermoeden dat het vooral draait om de ademhalingstechnieken, die het adrenalinepeil doen stijgen en het is bekend dat adrenaline de afweer onderdrukt.”

Wim Hof Methode en Evert Hettema

Inmiddels zijn er gecertificeerde instructeurs in de Wim Hof Methode. Ik heb de trainingen gedaan bij Evert Hettema, zo’n WHM-instructeur. Evert heeft ook zelf een methode, genaamd BOGA, een combinatie van boksen en yoga. Wat mij vooral over de streep trok om zo’n training te doen, is dat het volgens bewezen onderzoek ontzurend en ontstekingsremmend werkt. Omdat ik al jarenlang regelmatig last heb van jicht zou dat voor mij een uitkomst zijn. Jicht is namelijk een ontstekingsreactie op verzuring in het lichaam. Om dit zonder medicijnen aan te pakken is in mijn ogen een regelrecht wonder. Ik doe de WHM-oefeningen nu vrijwel dagelijks, sinds de zomer van 2015, en sindsdien heb ik vrijwel nooit meer een zware jichtaanval gehad, en ook nauwelijks meer lichte aanvallen. En dat terwijl ik al 10 jaar jicht had en in 2015 vier maanden lang ook veel zware jichtaanvallen had. Nu dus al drie jaar vrijwel jicht-vrij, en dat zelfs zonder medicatie, of zelfs zonder basisch water zoals ik voorheen deed.

Wim Hof Methode: Evert Hettema

De dagelijkse Wim Hof-oefening komt ongeveer hier op neer:

  • 40 tot 80 x krachtig snel en diep ademhalen, met open mond. Oftewel hyperventileren. Je kan er een beetje duizelig van worden, dat is normaal. Niet forceren!
  • Daarna uitademen en zo diep mogelijk inademen. Adem dan kort en fel uit en hou je adem zo lang mogelijk vast, of langzaam laten ontsnappen. Het is geen wedstrijd. Wim Hof haalt zo’n 5 minuten. Parelduikers iets van 7 minuten. Ongetraind is 2 minuten is ook al heel goed. Stel het moment dat je weer wil ademen eventjes uit. Niks forceren!
  • Haal dan diep adem, en hou die zo’n 30 seconden vast, met al je spieren gespannen en je aandacht richting de pijnappelklier, die achter-midden in je hoofd zit, bij de oorsprong van je ruggenwervel. Daar zit je oerbrein, ofwel reptielenbrein, ter grootte van een erwtje.
  • Daarna dit geheel een aantal keer herhalen, bijvoorbeeld 2 tot 4 keer.
  • Dan 3 minuten koud douchen of in koud water zwemmen.

Ja, koud douchen, ja! Niet zo leuk natuurlijk, maar ik voel me daarna wel meteen helemaal fit & fris & scherp & krachtig & positief! Net als in zee zwemmen. Het beste begin van de dag. Een ijsbad kan ook, dat is helemaal heftig, en zorgt voor een enorme doorbloeding: je wordt helemaal rood. Ik vond het pijnlijk, maar dragelijk. Je huid sluit eerst helemaal af door de kou, en als je er weer uitstapt dan stroomt je bloed met grote kracht weer terug, diep je huid in. De kou werkt verder ontstekingsremmend, Cortisol-verhogend en stimuleert bruin vet (zie verderop). Je bloed krijgt meer witte bloedcellen als je dagelijks koud doucht. Witte bloedcellen ruimen ziektes op.

Wim Hof IJsbad
IJsbad: pijnlijk en heftig, maar ik leef nog!

Verzuring en ontsteking

In de ademhalingsoefening (ook wel g-Tummo genoemd) pomp je eerst veel zuurstof in je bloed. Er worden daardoor extra mitochondriën aangemaakt (dat zijn de energieleveranciers van de lichaamscellen) en je krijgt meer energie. Cellen hebben soms maar enkele mitochondriën, en soms juist wel duizenden. Het aantal is niet constant maar fluctueert.

Tijdens de oefening daalt ook het CO2-niveau in je bloed, en dat zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller uit het lichaam verdwijnen.

De aanmaak van melkzuur (de oorzaak van verzuring en spierpijn) wordt door de oefening ook voorkomen.

Ook stijgt je adrenaline-peil. Een tijdelijke stoot adrenaline kan genezend werken, bijvoorbeeld bij het stoppen van afweerreacties. Als je bijvoorbeeld allergisch bent voor een wespensteek dan is de enige remedie een shot adrenaline. Doorgaans maken we de hele dag continu een beetje adrenaline aan, door stress en drukte. Maar dat is niet zo gezond en ook niet normaal. Heel af en toe een flink shot adrenaline is normaler en gezonder. Het geeft je dan enorm veel energie en werkt als een gaspedaal.

Verder komt er niet alleen adrenaline vrij, maar ook een ander hormoon: cortisol. Dit hormoon regelt de afbraak van adrenaline, maar doet ook meer dan dat. Het werkt bijvoorbeeld ook ontstekingsremmend. Volgens Hof en zijn medische staf hebben we allemaal een chronische, lichte graad van ontsteking in ons gehele lichaam. We hebben daar soms niet veel last van, maar optimaal is het ook niet, en het kan op den duur een veroorzaker van ziekte zijn (zoals jicht, botontkalking en mogelijk kanker). Met deze oefening voorkom je dat, en los je ontstekingen al op voordat ze ellende veroorzaken.

In het tweede deel van de oefening (de adem inhouden, ofwel retentie) draait het om. Het lichaam went dan aan een koolzuur-overschot en aan zuurstofgebrek. Dat zorgt ervoor dat je bloedvaten sterk, gezond en open worden. Het levert het nodige onderhoud aan je fragiele bloedvatenstelsel, dat in één mens in totaal 100.000 kilometer lang is! Bloed kan dan makkelijker stromen, en dat kan dan zuurstof dieper en makkelijker afgeven. Dat is ook van belang ter voorkoming van kanker, want dat onstaat vaak in zuurstofarme weefsels.

Verder is algemeen bekend dat het lichaam steeds meer verzuurt naarmate je ouder wordt. Dat is niet tegen te gaan met gezonde voeding en lichaamsbeweging, behalve met basisch water of mineraaltabletten. Onder andere jicht en botontkalking (osteoporose) zijn gevolgen van die verzuring. Maar met de WHM-oefeningen is dit chronische probleem ook aan te pakken. Je lichaam ontzuurt vanzelf dankzij de ademhalingsoefeningen.

Basisch bloed kan meer zuurstof bevatten dan zuur bloed. Het kan ook dieper doordringen in je weefsel. Het zuurstofgehalte van je bloed kan je meten met een oximeter. Zuurstof diep in je lichaam is belangrijk voor een goede gezondheid.

Ontspanningsoefening vooraf

Vooraf doe je een ontspanningsoefening: haal dieper en langzamer adem, verleng je uitademing, en hou een korte pauze voordat je weer inademt. Dit werkt als een rempedaal. Je komt zo snel en effectief tot rust. Het gaat niet vanzelf, je moet er actief moeite voor doen. In je slaap ben je bijvoorbeeld veel actiever dan je denkt. Controlled breathing noemen ze het ook wel. Het is in feite een hartcoherentie-oefening. Dit werkt bewezen heilzaam, en kan zelfs medicijnen zoals antidepressiva vervangen.

Pijnappelklier of epifyse

Volgens de wetenschap regelt deze klier de productie van de hormonen serotonine, melatonine en dimethyltryptamine (DMT). Deze hormonen reguleren een reeks biologische processen die verband houden met de waak- en slaaptoestand, met geestelijke weerstand en met het immuunsysteem (via de productie van natural killer cells). De pijnappelklier werd vroeger ook wel het Derde Oog genoemd, in de zin dat het lichtgevoelig is, een soort oer-oog.

Als je ouder wordt verkalkt de pijnappelklier en de werking gaat achteruit. De melatonineproductie vermindert. De pijnappelklier kan ook door belasting vanuit het milieu en stress worden aangetast. Elektromagnetische velden (EMF) onderdrukken de werkzaamheid van de pijnappelklier en kunnen het biologische ritme verstoren.

Door in het laatste deel van de oefening al je aandacht naar dit punt te laten gaan, en met kracht ernaar te duwen, activeer je deze belangrijke klier.

Tegen welke ziektes helpt het?

De Wim Hof Methode kan zo werken bij onder ander auto-immunziektes, reuma, jicht, hart- en vaatziekte, psoriasis, slaapproblemen, overgewicht en obesitas. Het maakt je energieker, je bent minder vermoeid. Er komt meer dopamine vrij en dat geeft je ook nog eens een fijn gevoel.

De Australische professor Marc Cohen, in zijn presentatie over de WHM in 2018:

Bij hyperventilatie kan er onwillekeurige spiersamentrekking (tetanie) ontstaan. Dat gebeurt meestal eerst in de handen (de zogenaamde T-Rex-handen).

Door de hyperventilatie wordt het CO2 niveau extreem laag, en zuurstof hoog (99%). Maar de weefsels ervaren paradoxaal genoeg een gebrek aan zuurstof. Dit komt omdat het bloed is afgekoeld en basisch is geworden. Dat heeft tot gevolg dat hemoglobine zo sterk aan zuurstof hecht dat de zuurstof niet meer wordt afgegeven. Dit dwingt de weefsels tot verbranding zonder zuurstof (anaeroob) met melkzuur als bijproduct, net zoals bij zware Interval Training.

Vlak daarna wordt het melkzuur weer via het bloed afgegeven aan hart en hersenen, waar melkzuur kan worden gebruikt als brandstof.

Het gebruik van melkzuur als brandstof is een evolutionaire aanpassing. Het maakt het mogelijk om tijdelijk alle  zuurstof en glucose aan de spieren te geven, zodat die maximaal kunnen presteren. Het hart en hersenen functioneren dan tijdelijk op melkzuur.

Het ademhalen geeft verder ook dynorfine, een opium-achtige pijnstiller. Er komt ook een natuurlijke ontstekingsremmer vrij, en verder ook een ontspannend middel: een cannabis-achtige.

Zuurstofgebrek produceert nieuwe mitochondriën (energiefabriekjes in de cel) en kan het proces van celverjonging stimuleren. Cellen die verouderen, precancereus of afwijkend zijn, kunnen in deze extreme situaties autofaag worden: ze eten zichzelf op. Ook  eiwitten die niet goed werken worden zo afgebroken. Het afval daarvan levert bouwmateriaal voor nieuwe cellen en eiwitten.

Zuurstofgebrek of hoogtestage verhoogt verder ook de zuurstofcapaciteit van het bloed door de productie van erytropoëtine (EPO). EPO stimuleert het beenmerg om meer rode bloedcellen aan te maken, die dan meer zuurstof kunnen vervoeren.   Vermoeidheid vermindert, het uithoudingsvermogen verbetert en het genezingsproces van spieren wordt versterkt.

Een ander potentieel voordeel van zuurstofgebrek is de mobilisatie van stamcellen. Deze hebben een zeer traag metabolisme en verblijven meestal in het beenmerg. Ze kunnen door de oefening uit het beenmerg vrijkomen, en zo op andere plekken in het lichaam werkzaam worden om weefsels te regenereren. Activering van stamcellen is de heilige graal van de regeneratieve geneeskunde, omdat stamcellen het vermogen hebben om vrijwel elk weefsel te regenereren.

Wim Hof Methode en blote voeten

Wim Hof loopt vaak op blote voeten. Positieve ionen worden zo beter afgevoerd, naar de aarde. Je “aardt” daarmee letterlijk, elektrisch gezien, en dat levert mogelijk gezondheidsvoordeel op. Wat precies het medische of psychologische effect is, van lopen op blote voeten, is nog niet uitgebreid wetenschappelijk onderzocht.

Wim Hof Methode en eten

In de Wim Hof Methode gaat het ook over eten. Het komt hier op neer: je eet maar 5 uur per dag. Dus als je bijvoorbeeld om 13.00 uur wil beginnen met eten, dan stop je 5 uur later, om 18.00 uur. Tussen 13.00 en 18.00 kan je dan wel alles eten, zoveel je wil. En tussen 18.00 en 13.00 de volgende dag eet je dus niks. Je bent dan dagelijks aan het mini-vasten, en je lichaam went eraan om niet altijd voedsel te hebben. Je eet vanzelf ook gezonder en voedzamer, want dan is het makkelijker vol te houden. Naar het medische effect hiervan is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan, zoek bijvoorbeeld op intermittent fasting of op autofagie. Lichaamscellen kunnen door mini-vasten beter herstellen doordat cellen zichzelf schoonmaken (bron).

Bruin vet en afslanken

Door de Wim Hof Methode ontwikkel je ook weer bruin vet. Een baby heeft dat nog wel, en dat beschermt het kind onder andere tegen kou. Volwassenen hebben nauwelijks bruin vet meer, maar met de koude-oefeningen komt dat weer terug. Gewoon vetweefsel is wit vet. Bruin vet gebruikt wit vet om te verbranden, om zo je lichaam te verwarmen. Op deze manier zou de Wim Hof Methode mogelijk ook afslankend kunnen werken: het gewone vetweefsel verdwijnt (verbrandt) door de koude-oefeningen.

Niet onder water! Levensgevaarlijk

Je moet de oefeningen niet onder water doen. Dat is levensgevaarlijk. Je kan flauwvallen en door de ademhalingsreflex kan je water in je longen zuigen. Dan verdrink je.


Zie voor meer informatie ook het artikel over basisch water en ontzuren, en het artikel over Hartcoherentie.

2 Reacties

  1. Waarom is het bij de ademhalingstechniek nodig om ook de adem zo lang in te houden en ook te wennen aan het koolzuuroverschot?
    Alvast bedankt!

    1. Het versterkt je bloedvaten en houdt ze beter open. Bloed kan dan makkelijker stromen en dat kan dan zuurstof dieper en makkelijker afgeven. Dat is ook van belang ter voorkoming van kanker, want dat onstaat vaak in zuurstofarme weefsels.

Geef een reactie