De Wim Hof Methode sterkt je geestelijk en fysiek

wim hof methode

Wim Hof is wereldwijd beroemd als The Iceman. Recentelijk zat hij bij Oprah Winfrey, en Tom Hanks en Jim Carrey ondersteunen hem ook al. Zijn bijzondere methode bestaat onder andere uit ademhalingsoefeningen en koude-training. Ik heb die trainingen gedaan bij Evert Hettema. Meer over de Wim Hof Methode (WHM) hieronder, of lees ook het populaire boekje Koud kunstje:

wim hof methodeWim Hof (1959) is een bijzondere man. Al 20 x haalde hij het Guiness Book of Records, met extreme prestaties in de kou. Hij zwemt in water met temperaturen rond het vriespunt, wat voor gewone mensen al binnen een minuut dodelijk is. Waarom kan hij dat? Wat is het nut ervan? En kun jij het ook? Hof is autodidact en een extremist. Radboud UMC onderzocht zijn technieken, en wat bleek: iedereen kan het leren.

 

Het is inmiddels medisch bewezen dat Wim Hof zijn lichaam op een bijzondere manier  kan sturen, en dat hij dat ook aan anderen kan leren. Niet alleen om tegen koude te kunnen, want Wim Hof liep onder andere ook ongetraind een marathon in de woestijn. Maar bijvoorbeeld ook om ziektes in het lichaam te bestrijden, of gewoon om fitter, scherper, gezonder en positiever te zijn.

Zelfs op Skepsis.nl zijn ze positief: “Wetenschappelijk zeer interessant, omdat het voor het eerst aantoont dat je wel degelijk bewust, zonder medicatie, in staat bent om je afweersysteem te beïnvloeden. De onderzoekers vermoeden dat het vooral draait om de ademhalingstechnieken, die het adrenalinepeil doen stijgen en het is bekend dat adrenaline de afweer onderdrukt.”

Wim Hof Methode en Evert Hettema

Inmiddels zijn er gecertificeerde instructeurs in de Wim Hof Methode. Ik heb de trainingen gedaan bij Evert Hettema, zo’n WHM-instructeur. Evert heeft ook zelf een methode, genaamd BOGA, een combinatie van boksen en yoga. Wat mij vooral over de streep trok om zo’n training te doen, is dat het volgens bewezen onderzoek ontzurend en ontstekingsremmend werkt. Omdat ik al jarenlang regelmatig last heb van jicht zou dat voor mij een uitkomst zijn. Jicht is namelijk een ontstekingsreactie op verzuring in het lichaam. Om dit zonder medicijnen aan te pakken is in mijn ogen een regelrecht wonder. Ik doe de WHM-oefeningen nu vrijwel dagelijks, sinds de zomer van 2015, en sindsdien heb ik nooit meer een zware jichtaanval gehad, en ook nauwelijks meer lichte aanvallen. En dat terwijl ik, voor de zomer van 2015, vier maanden lang veel zware jichtaanvallen heb gehad. Nu dus al twee jaar vrijwel jicht-vrij, en dat zelfs zonder medicatie, of zelfs zonder basisch water zoals ik voorheen deed.

Wim Hof Methode: Evert Hettema

De dagelijkse Wim Hof-oefening komt ongeveer hier op neer:

  • 40 x krachtig snel en diep ademhalen, met open mond. Oftewel hyperventileren. Je kan er een beetje duizelig van worden, dat is normaal.
  • Daarna uitademen en zo diep mogelijk inademen. Adem dan kort uit en hou je adem zo lang mogelijk in, of langzaam laten ontsnappen. Het is geen wedstrijd. Wim Hof haalt zo’n 5 minuten. Parelduikers iets van 7 minuten. Ongetraind is 2 minuten is ook al heel goed. Stel het moment dat je weer wil ademen eventjes uit.
  • Haal dan diep adem, en hou die zo’n 30 seconden vast, met al je spieren gespannen en je aandacht richting de pijnappelklier, die achter-midden in je hoofd zit, bij de oorsprong van je ruggenwervel. Daar zit je oerbrein, ofwel reptielenbrein, ter grootte van een erwtje.
  • Daarna dit geheel een aantal keer herhalen, bijvoorbeeld 2 tot 4 keer.
  • Dan 3 minuten koud douchen of in koud water zwemmen.

Ja, koud douchen, ja! Niet zo leuk natuurlijk, maar ik voel me daarna wel meteen helemaal fit & fris & scherp & krachtig & positief! Net als in zee zwemmen. Het beste begin van de dag. Een ijsbad kan ook, dat is helemaal heftig, en zorgt voor een enorme doorbloeding: je wordt helemaal rood. Ik vond het pijnlijk, maar dragelijk. Je huid sluit eerst helemaal af door de kou, en als je er weer uitstapt dan stroomt je bloed met grote kracht weer terug, diep je huid in.

Wim Hof IJsbad
IJsbad: pijnlijk en heftig, maar ik leef nog!

 

Verzuring en ontsteking

In de ademhalingsoefening (ook wel g-Tummo genoemd) pomp je eerst veel zuurstof in je lichaam. De zuurstofverzadiging in je bloed bereikt een extreem hoogtepunt. Er worden extra mitochondriën aangemaakt (dat zijn de energieleveranciers van de lichaamscellen) en je krijgt meer energie. Cellen hebben soms maar enkele mitochondriën, en soms juist wel duizenden. Het aantal is ook niet constant en je kan het dus trainen.

De aanmaak van melkzuur (de oorzaak van verzuring en spierpijn) wordt door de oefening ook voorkomen.

Ook stijgt je adrenaline-peil enorm. Een tijdelijke stoot adrenaline kan genezend werken, bijvoorbeeld bij het stoppen van afweerreacties. Als je door een wesp gestoken wordt terwijl je allergisch daarvoor bent, dan is de enige remedie een shot adrenaline. Dat kan dan je leven redden. Doorgaans maken we de hele dag continu een beetje adrenaline aan, door stress en drukte. Maar dat is niet zo gezond en ook niet normaal. Heel af en toe een flink shot adrenaline is normaler en gezonder. Het geeft je dan enorm veel energie en werkt als een gaspedaal.

Verder komt er niet alleen adrenaline vrij, maar ook een ander hormoon: cortisol. Dit hormoon regelt de afbraak van adrenaline, maar doet ook meer dan dat. Het werkt bijvoorbeeld ook ontstekingsremmend. Volgens Hof en zijn medische staf hebben we allemaal een chronische, lichte graad van ontsteking in ons gehele lichaam. We hebben daar doorgaans niet veel last van, maar optimaal is het ook niet, en het kan op den duur een veroorzaker van ziekte zijn (zoals jicht, botontkalking en mogelijk kanker). Met deze oefening voorkom je dat, en los je ontstekingen al op voordat ze ellende veroorzaken.

In het tweede deel van de oefening (de adem inhouden, ofwel retentie) draait het om. Het lichaam went dan aan een koolzuur-overschot en aan zuurstofgebrek. Dat zorgt ervoor dat je bloedvaten sterk, gezond en open worden. Het levert het nodige onderhoud aan je fragiele bloedvatenstelsel.

Verder is algemeen bekend dat het lichaam steeds meer verzuurt naarmate je ouder wordt. Dat is niet tegen te gaan met gezonde voeding en lichaamsbeweging, behalve met basisch water of mineraaltabletten. Onder andere jicht en botontkalking (osteoporose) zijn gevolgen van die verzuring. Maar met de WHM-oefeningen is dit chronische probleem ook aan te pakken. Je lichaam ontzuurt vanzelf dankzij de ademhalingsoefeningen.

Basisch bloed kan meer zuurstof bevatten dan zuur bloed. Het kan ook dieper doordringen in je weefsel. Het zuurstofgehalte van je bloed kan je meten met een oximeter. Zuurstof diep in je lichaam is belangrijk voor een goede gezondheid.

Ontspanningsoefening vooraf

Vooraf doe je een ontspanningsoefening: haal dieper en langzamer adem, verleng je uitademing, en hou een korte pauze voordat je weer inademt. Dit werkt als een rempedaal. Je komt zo snel en effectief tot rust. Het gaat niet vanzelf. In je slaap ben je bijvoorbeeld veel actiever dan je denkt, dus voor deze heilzame diepe rust moet je moeite doen. Controlled breathing noemen ze het in het Engels. Het is in feite een hartcoherentie-oefening. Dit werkt bewezen heilzaam, en kan zelfs medicijnen zoals antidepressiva vervangen.

Pijnappelklier of epifyse

Volgens de wetenschap regelt deze kleine klier de productie van de hormonen serotonine, melatonine en dimethyltryptamine (DMT). Deze hormonen reguleren een reeks biologische processen die verband houden met de waak- en slaaptoestand, geestelijke weerstand en het immuunsysteem (via de productie van natural killer cells). De pijnappelklier werd vroeger ook wel het Derde Oog genoemd, in de zin dat het lichtgevoelig is, een soort oer-oog.

Als je ouder wordt verkalkt de pijnappelklier en de werking gaat achteruit. De melatonineproductie vermindert. De pijnappelklier kan ook door belasting vanuit het milieu en stress worden aangetast. Elektromagnetische velden (EMF) onderdrukken de werkzaamheid van de pijnappelklier en kunnen het biologische ritme verstoren.

Door in het laatste deel van de oefening al je aandacht naar dit punt te laten gaan, en met kracht ernaar te duwen, activeer je deze belangrijke klier.

Wim Hof Methode en blote voeten

Wim Hof loopt vaak op blote voeten. Positieve ionen worden zo beter afgevoerd, naar de aarde. Je “aardt” daarmee letterlijk, elektrisch gezien, en dat levert mogelijk gezondheidsvoordeel op. Wat precies het medische of psychologische effect is, van lopen op blote voeten, is nog niet uitgebreid wetenschappelijk onderzocht.

Wim Hof Methode en eten

In de Wim Hof Methode gaat het ook terloops over eten. Het idee is ook ooit door een Amerikaans artsen-echtpaar verder uitgewerkt. Het komt hier op neer: je eet maar 5 uur per dag. Dus als je bijvoorbeeld om 13.00 uur wil beginnen met eten, dan stop je 5 uur later, om 18.00 uur. Tussen 13.00 en 18.00 kan je dan wel alles eten, zoveel je wil. En tussen 18.00 en 13.00 de volgende dag eet je dus niks. Je bent dan dagelijks aan het mini-vasten, en je lichaam went eraan om niet altijd voedsel te hebben. Je eet vanzelf ook gezonder en voedzamer, want dan is het makkelijker vol te houden. Wat precies het medische effect hiervan is, is ook nog niet uitgebreid wetenschappelijk onderzocht.

Bruin vet en afslanken

De Wim Hof Methode beweert ook dat je weer bruin vet ontwikkelt. Een baby heeft dat nog wel, en dat beschermt het kind onder andere tegen kou. Bij volwassen mensen is er nauwelijks bruin vet meer, maar met de koude-oefeningen komt dat weer een beetje terug. Gewoon vetweefsel is wit vet. Bruin vet gebruikt wit vet om te verbranden, om zo je lichaam te verwarmen. Op deze manier zou de Wim Hof Methode mogelijk ook afslankend kunnen werken: het gewone vetweefsel verdwijnt (verbrandt) door de koude-oefeningen.

Niet onder water! Levensgevaarlijk

Je moet de oefeningen niet onder water doen. Dat is levensgevaarlijk. Je kan flauwvallen en door de ademhalingsreflex kan je water in je longen zuigen. Dan verdrink je.


Zie voor meer informatie ook het artikel over basisch water en ontzuren, en het artikel over Hartcoherentie.

2 Reacties

  1. Waarom is het bij de ademhalingstechniek nodig om ook de adem zo lang in te houden en ook te wennen aan het koolzuuroverschot?
    Alvast bedankt!

    1. Het versterkt je bloedvaten en houdt ze beter open. Wat het nog meer precies doet met je cellen (medisch of chemisch) zou nog verder wetenschappelijk onderzocht moeten worden. Voorlopig lijkt het erop dat het heilzaam is voor geest en lichaam om niet voortdurend in optimale omstandigheden te verkeren: dus dat je niet altijd in 21 graden zit maar ook aan kou en warmte went, dat je niet altijd volgegeten bent, maar ook went aan honger, en dat je niet altijd de exacte hoeveelheid zuurstof hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *