Apple weigert eenvoudige reparaties. Ramon Iburg kan het wel.

– Update: 4 december 2021 –

Ik bracht mijn iPad Mini – die niet meer kon opladen – naar de Apple Store in Amsterdam. Na onderzoek bleek “het moederbord kapot” en was reparatie volgens Apple onmogelijk. Op mijn vraag “Zal ik ‘m hier maar laten dan, voor onderdelen?” kreeg ik als antwoord “Nee hoor, deze iPad kan je weggooien“.  Dat bleek dus totale onzin. Want Ramon Iburg kon ‘m wel repareren. Ook repareerde hij mijn iPhone X, die ook al niemand kon repareren. Iets met “kortsluiting op het moederbord”. Hier een interview met hem. Onderaan nog updates over andere reparaties.

– Wat was er nu werkelijk mis met de iPad?

Ramon: Het was de oplaad-IC. Die Tristar IC is defect, maar als gevolg daarvan was ook de PMIC (Power Management IC) defect door kortsluiting. Bij het terugplaatsen van de PMIC waren helaas ook nog enkele soldeerpads losgekomen. Dit heb ik kunnen herstellen door microjumpers te plaatsen met een dikte van 0,002mm koperdraad. Daarna kwam de iPad Mini weer tot leven.

– Hoeveel procent van je reparaties betreft dit stroomprobleem? 

Ramon: Dit probleem met de Tristar IC komt met regelmaat voor, laat ik zeggen 85%.

– Zo, dat is wel heel veel! Denk je dat het aan het snoer ligt, of aan de oplader?

Ramon: Het ligt inderdaad aan het snoer. In de stekker die je in het apparaat steekt zit een chip die communiceert met de Tristar ic (usb ic) en deze krijgt door de verkeerde chip een te hoge spanning waardoor hij verbrandt. Apple is zeker van op de hoogte, maar doet hier totaal niks mee. Ze willen graag dat je een nieuwe iPad koopt.

– Ja, ik werd zelfs gewoon uit de Apple Store weggestuurd met de melding dat het moederbord kapot is.

Ramon: Klopt inderdaad, ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze totaal niet goed behandeld worden in de Apple Store. Onderdelen zijn op zich niet echt heel kostbaar. Maar de reparatie is best pittig, als je geen electrotechnische kennis hebt. We hebben hier schema’s van elk moederbord en het is ook belangrijk dat je kunt meten op de onderdelen. Dat kan niet iedereen.

– Wat is bijvoorbeeld een reden dat een moederbord echt niet meer te repareren is?

Ramon: Sluiting in de Baseband ic chip, sluiting in CPU chip en sluiting in EEPROM. Deze onderdelen zijn geprogrammeerd bij Apple met een unieke code die met elkaar communiceren. Vervang je een van deze chips dan zal het nooit werken.

– Je gaf al aan dat je geen snoeren van de Action moet gebruiken. Daar staat vaak geen MFi op. Maar is een MFi snoer wel altijd goed? 

Ramon: Snoeren die geen MFi hebben zijn niet goedgekeurd door Apple. Elke fabrikant kan bij Apple aankloppen, en als Apple akkoord gaat, dan krijgt die fabrikant de chips aangeleverd. Met daarna nog een controle, en het MFi-certificaat. De officiële Tristar IC chip van Apple wordt toevallig hier in Nederland geproduceerd, bij NXP.

– Aha, ex Philips! Laatste vraag: gaan reparaties altijd per post, of kun je ook langskomen?

Ramon: Je kan ook langskomen in Elst (Gelderland). Maar het grootste gedeelte wordt met de post verzonden. Daarom vindt ik het ook belangrijk om aangetekend te versturen, want daarmee is het pakket ook verzekerd.

– Dank je! Ik ben erg blij met m’n gerepareerde iPad. Ik vind repareren belangrijk, vooral ook voor het milieu.

Ramon: Volkomen met je eens, en zeker als een iPhone of een iPad te repareren is, heb je minder afval van deze apparaten in het milieu.

Ramon houdt je op de hoogte van de reparatie, met foto’s en uitleg

Mijn iPadje is nu dus weer gerepareerd. Fijn hoor. Ramon iBurg is te bereiken op +31 6 53312235 of op rs.smartmobile@outlook.com

Zelf repareren via iFixit

Dankzij handleidingen op iFixit kan je ook veel zelf repareren. Zo heb ik veel iPhones gerepareerd. Ging altijd prima. Maar de iPad Mini was mij te moeilijk.

iFixit is ook niet zo te spreken over Apple, wegens gebrek aan reparatie-mogelijkheden. Vroeger was het vervangen van geheugen, opslag en batterij heel makkelijk voor iedereen zelf te doen. Maar in nieuwere Apple devices is het allemaal verlijmd of gesoldeerd. Zelfs in de MacBooks. Alleen specialisten kunnen dat nog. Je  zou verwachten dat Apple het zelf nog wel kan. Niet dus! Die zeggen gewoon: “Gooi maar weg, koop maar een nieuwe“.

Face ID wordt door Apple UITGEZET na reparatie

Een regelrecht schandaal. Ik heb het zelf ook al ondervonden, met mijn dure iPhone X, die zonder aanwijsbare reden niet meer opstartte. Ramon Iburg heeft ‘m weer gerepareerd, maar de Face ID werd vervolgens door Apple uitgezet, en die werkt dus niet meer… Schandalig!

MacBooks repareren in Amsterdam

Inmiddels heb ik meer vergelijkbare ervaringen met MacBooks. Reparatie bij Apple is OF onmogelijk OF heel erg duur. Ik bracht een MacBook met oplaadproblemen naar Apple. Het hele moederbord moest vervangen worden en dat zou 400 euro gaan kosten. We hebben ‘m daarom ergens anders laten repareren: bij BLR service. En dat lukte zonder problemen voor €150,-. Het betrof weer een klein oplaad-onderdeel. De oorzaak was roest (niet waterschade). Later bracht ik daar ook mijn 2018 MacBook Air, die niks meer deed. Ook deze werd keurig gerepareerd; het bleek iets met kortsluiting in het trackpad. En nu heb ik weer kapotte USB-C-poorten, zowel op mijn 2018 MacBook air als op de 2020 MacBook Pro. Eens kijken hoe dat gaat…

Ik heb verder ook goede ervaringen met reparaties in Amsterdam-West bij MacCare.

Deze blog is niet gesponsord. Het is deze keer een journalistiek interview met  nieuwswaarde. De reparaties heb ik zelf betaald. Het glas is ook vervangen want dat was ook kapot, en alles bijelkaar was het € 90,- inclusief de aangetekende verzending terug.

16 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. nooit een device bij Apple laten repareren. dat kunnen ze niet en willen ze zeker niet. ze willen alleen maar iets nieuws verkopen.

  2. Deze ga ik bij houden, voor als een  toestel het hier begeeft. Ben erg tevreden van de meeste producten, maar verwacht goede hardwarekwaliteit EN herstelbaarheid. Maar helaas lijkt dat steeds achteruit te gaan met het oog op design en verkoop van nieuwe producten.

  3. Oké, kan je het probleem voorkomen door een andere/betere stekker en/of snoer te kopen? Zo ja, heb je daar toevallig nog tips voor?

  4. Ik koop NOOIT meer een Apple product bij AMac. Binnen twee jaar geeft mijn HDD de geest en moet ik € 255,- afrekenen voor een reparatie terwijl het defect niet door mij is veroorzaakt. Bij telefonisch contact met Apple wordt mij zelfs geadviseerd om rechtstreeks bij Apple te kopen omdat ze dan wel iets voor me kunnen doen. Na uren van het kastje naar de muur gestuurd te worden ben ik zelf naar AMac Bergen op Zoom gegaan (waar ik de iMac gekocht heb) en daar zeggen ze niets voor mij te kunnen doen. Ik ben al twintig jaar een enthousiast Apple gebruiker maar dit heeft het “gevoel” dat ik bij Apple heb beschadigd. Ik had beter naar de Mediamarkt kunnen gaan. Daar is de service net zo slecht. 👨🏻‍💻👎🏻

  5. Ik keek op Ifixit of het een optie is om de accu van mijn IPhone Se zelf te vervangen. Kosten waren 30 euro voor een self kit. Bij de plaatselijk iphone doctor was ik 35 euro kwijt.
    Online zag ik dat er ook kits te koop zijn rond 15 euro.

  6. Dat verbaast me eigenlijk niks. Bij Apple gaat het om producten pushen. De klant staat op de laatste plaats. Het is eigenlijk opmerkelijk dat ze er elke keer mee wegkomen. Denk aan het opzettelijk vertragen van oudere producten met software updates.

  7. Bedankt voor het delen.
    Ik maak nu zo’n 15 jaar met grote tevredenheid gebruik van Apple producten, maar het staat me zó tegen dat ze steeds meer opschuiven naar niet te repararen (of upgraden) verbuiksartikelen! En van zo’n anekdote dat je te horen krijgt dat je zo’n iPad gewoon weg kan gooien wordt ik gewoon oprecht boos.

Geef een reactie