Winnaar Beste Ebike 2025 op de Bright Ebike Party

beste ebike 2025 crivit review lidl

– Update: 1 juni 2025 –

Zoals beloofd hier de Winnaar Beste Ebike 2025. Volgens expert AARTJAN dan ;). Veel ebikes kon je testen op de Bright Ebike Party. Maar niet alle…

Het blijft heel persoonlijk wat je precies zoekt. Daarom kon je op de Bright Ebike Party veel nieuwe ebikes zelf uitproberen en zelf vergelijken. De nieuwste trends zag je daar ook: een lichter gewicht, automatische versnellingen en de parallelogram-vering.

Winnaar Beste Ebike 2025

Ik had al een aantal winnaars, maar daar is er nu eentje bijgekomen: de Comate, zie verderop. De andere winnaars zijn nog steeds deze:

De Crivit 3.0 van de Lidl is de Beste Voordelige Ebike. Die stond helaas niet op de Bright Ebike Party. De enige nadelen zijn dat het stuur niet verstelbaar is, dat hij niet de lichtste is met 24 kilo, en misschien dat de klantenservice niet optimaal is.

Wat hij wel heeft: een perfecte ondersteuning met krachtsensor, een Boost-knop, afneembare batterij, goede verlichting, spatborden, hydraulische Shimano schijfremmen, SP Connect telefoonhouder, standaard en bagagedrager. Voor een hele scherpe prijs.

beste ebike 2025 crivit review lidl
Beste Voordelige Ebike 2025: Lidl Crivit 3.0

De Crivit 3.0 heeft naar keuze een single speed + tandriem of juist met versnellingen + ketting (voor dezelfde prijs). Er is een heren- of dames frame, in verschillende kleuren. En hij is heel goedkoop… kan wel duizend euro schelen 🤯.

Nog goedkoper? Dat kan! Neem dan een Fiido, een voordelig topmerk. Ze hebben allerlei modellen, zoals de Gravel: met krachtsensor, Mivice, hydraulische remmen en derailleur voor €999:

Fiido Gravel voor € 999 – met krachtsensor en derailleur – 17,5 kilo

Verder is Tenways ook al jaren de Beste Voordelige Keus. Heel degelijk, want die komt volgens dealers het minste terug met defecten. Met uitstekende universele onderdelen die elke fietsenmaker kan repareren, de beste ondersteuning (Mivice) en vooral veel lichter van gewicht, rond 18 kilo. Dat is erg belangrijk, zie het stukje over de ebike muur verderop. Welk model je wil is heel persoonlijk (ik zou de CGO600 Pro doen), maar Tenways is altijd goed. En voordelig.

Tenways CGO600 Pro met derailleur of met single speed + tandriem

Het Duitse Lemmo is inmiddels ook Winnaar. Prachtig design (vooral het doorstapframe), goed geprijsd en nu ook met goede sensor (dat had de vorige nog niet – die heb ik destijds afgekraakt). Goede cadans op de single speed. Standje 1, 2 of 3 maakt voor mij weinig uit en zelfs Standje Nul is top: hij fietst ook goed met de motor uit. Geen last van de ebike muur dus. Lichtgewicht, 18 kilo. De stuurpen is universele A-head dus vervangbaar / verstelbaar en dat is ook makkelijker met reparaties aan kabels en zo. Hij is er naar keuze ook met een derailleur-versnelling.

lemmo one red dot award
De Lemmo nieuwe versie is goed, slim en mooi

Owuru: traploze versnelling bij Decathlon

Decathlon heeft als eerste en enige de automatische traploze versnelling van de nieuwe Owuru-motor. Dat fietst echt super, en nog nooit eerder vertoond! Geniaal. Maar ik wacht wel op de lichtere modellen. Want de huidige zijn zwaar en hebben de ebike muur:

De ebike-muur

Als je even harder wil dan 25 – bijvoorbeeld om iemand in te halen – dan gaat dat vaak moeizaam en zwaar. Je voelt dat als een muur, omdat de ondersteuning abrupt stopt. Maar op sommige ebikes heb je er minder last van, door de combinatie van motor, ondersteuning en gewicht.

En dan… Winnaar Beste Ebike 2025: Comate!

De nieuwe winnaar is de Nederlandse Comate. Zeker als je vering wil, op het nieuwste model. Het vorige model zonder voorvering is overigens ook top. Als je daar vering op wil neem je de parallellogram-zadelpen als optie erbij, die veert ook perfect. Het nieuwe model heeft verder een krachtigere 45Nm motor, maar de vorige Mivice met 40Nm is ook goed. Die is €300 goedkoper. De ondersteuning is top. Het is een single speed met de juiste cadans, dus mijn beentjes draaien niet te snel bij 25 km/u.

Waarom single speed? Daar kan niks kapot aan, en in de stad en het platteland fietst dat perfect, dankzij het extra zetje bij het wegrijden of bij heuveltjes. Je hebt toch niet voor niks die motor!?

Door het lichte gewicht kan je ze ook op Standje Nul zetten, gewoon tijdens het rijden, op het stuurknopje. Je hebt totaal geen last van de ebike muur en het bereik is dan uiteraard ook veel groter.

De ergonomische zit is voor mij perfect, al is dat erg persoonlijk: ik ben lang en niet de allerjongste meer 👴🏻 Het stuur is iets hoger, iets naar je toe gedraaid en iets gekanteld, met de juiste ergo-grips. Voor mij zit dit heerlijk. Maak maar eens een proefritje!

De prijs is goed, het design ook, de batterij is afneembaar, hij heeft “gratis navigatie”, met het display in het stuur. Schwalbe banden, spatborden, standaard en het ringslot zijn allemaal inbegrepen. Kom daar nog eens om… Verder met hydraulische Shimano remmen en Gates tandriem – we hebben een WINNAARRR!

beste ebike trends bright ebike party
Comate is Winnaar Beste Ebike 2025 – samen met Crivit, Lemmo en Tenways dan
Photo copyright © 2025 AJ Bergshoeff
Comate: stuurvorm, koplamp, display, ergo-grips: allemaal top
Photo copyright © 2025 AJ Bergshoeff
Het vorige model zonder vering is €300 goedkoper

Hij wordt bij veel fietsenwinkels verkocht, en daar heb je dan dus ook de normale garantie.

De winnaars hier hebben voornamelijk universele onderdelen (batterij uitgezonderd), zodat reparatie bij elke fietsenmaker kan. Veel designmerken zoals VanMoof en Cowboy hebben geen universele onderdelen die ook nog eens helemaal weggewerkt zijn, waardoor reparatie lastig is.

De ideale ebike

Mijn ideale ebike bestaat nog steeds niet, maar die is heel voordelig en heeft:

  1. Een A-head stuurpen en/of stuurdrager: het stuur kan hoger en/of naar je toe
  2. Een topkwaliteit ketting, al dan niet met de kettingbeschermer erop
  3. Twee versnellingen, al dan niet automatisch
  4. Compact en licht, max 18 kilo en eventueel met kleinere 24 inch wielen
  5. Een universele batterij als bidon, dan is het frame ook lichter en sterker
  6. Geen weggewerkte lasnaden en dus €200 korting ;)
  7. Universele onderdelen dus repareerbaar

Welke fabrikant gaat die eens maken? Decathlon??

Beste longtail: Tenways vs Btwin vs Cube vs Fiido

Hier nu ook een vergelijking tussen vier longtails, als beste alternatief voor de logge bakfiets, met de winnaar volgens AARTJAN. Stay tuned!

20 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Ik zie dat in het artikel genoemde e-bikes voor de stad en vlak terrein zijn, en niet voor heuvelachtig landschap. Misschien handig om dit in het artikel te vermelden. Dit voorkomt teleurstellingen na aankoop van een van de genoemde e-bikes.

    1. Voor heuvelachtig terrein kies je uiteraard versnellingen: de Crivit, Tenways, Fiido en Lemmo heb je voor dezelfde prijs ook met derailleur, zoals gezegd. En die van Decathlon heeft dus zelfs automatische traploze versnellingen.

      1. Dat niet alleen. Dit is wat ik eerder bij een artikel schreef:

        Op de site van de Fietsersbond is er een artikel “Wat is de beste motor voor een elektrische fiets?”
        https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/wat-voor-motor-moet-ik-hebben/
        In dat artikel worden de voor- en nadelen van de verschillende motoren uitgelegd.

        Waard om te vermelden:
        – Voor- en achterwielmotoren zijn niet geschikt voor bergen en hellingen.
        – De voorwielmotor is minder krachtig om te voorkomen dat de e-bike gaat slippen.

          1. Het is geen mening van de auteur van Fietsersbond, maar een technische analyse van de verschillende motoren. Lees het artikel. Ik zie dat je ontwerper bent, maar geen technicus.

            1. Dit staat er in de technische analyse.

              Een voorwielmotor is minder krachtig om te voorkomen dat je gaat slippen. Door het gebrek aan kracht maakt een elektrische fiets met voorwielmotor ongeschikt voor de hellingen.

              Een achterwielmotor is alleen nog te vinden op speedpedelecs en hippe e-bikes voor in de stad. Het probleem is de bergen. Als je klimt wordt de motor te warm en schakelt dan uit. Daarom laten de meeste fabrikanten de achterwielmotor links liggen.

            2. Precies! “Het probleem is in de BERGEN”. Die hebben wij hier niet.
              De grote verhuurbedrijven weten dat bij een middenmotor met derailleur de ketting snel breekt. Logisch: dubbele krachten op een dunne ketting. Bij mij was-ie binnen 5 minuten kapot.
              Verder heeft een middenmotor een extreem laag koppel in een hoge versnelling. Je voelt dat meteen: je komt niet weg, je moet verplicht schakelen. Dat nadeel heb je bij een voor- of achterwielmotor nooit.

            3. In Nederland zijn er wel heuvels en hellingen, zoals in Limburg.
              In het artikel van de Fietsersbond, staat: “Een voorwielmotor is minder krachtig om te voorkomen dat je gaat slippen. Door het gebrek aan kracht maakt een elektrische fiets met voorwielmotor ongeschikt voor de hellingen.”

              Zoals in het artikel vermeld wordt de achterwielmotor alleen nog bij speedpedelecs en hippe e-bikes voor in de stad gebruikt, vanwege oververhittingsproblemen. Ofwel vlakke gebieden.

              Op het artikel https://aartjan.nl/blog/anwb-test-beste-ebike-2023/
              is er een reactie van Jost Riemslag om 30 mei 2023 om 15:04 uur:
              hij geeft hierbij aan dat de Tenways CG600PRO niet geschikt is voor
              Zuid-Limburgse heuvels. Deze fiets heeft een achterwielmotor.
              En op 13 september 2023 om 17:24 uur is er een reactie van DHL: de Tenways ebike is alleen geschikt voor vlakke landen.

              Ik weet niet wat voor een e-bike je hebt gehad, maar ik fiets al 4 jaar met e-bike van Cube en ik ben er nog nooit in geslaagd om de ketting te breken.

            4. Heb onlangs de Cube Kathmandu Comfort Pro 800 gekocht. Ik heb heel veel fietsen vergeleken en geprobeerd maar deze Cube biedt door gebruik van louter kwaliteitsonderdelen zoals riemaandrijving, Shimano schijfremmen, Bosch Performance CX motor traploze Enviolo versnellingsnaaf en een dikke accu van 800Wh het meeste waar voor je geld. En hij ziet er met zijn metallic rode kleur ook nog eens geweldig uit en fietst zalig.

  2. Ik rij nog steeds op een van Moof S3 en heeft pas geleden een beurtje gehad wat is gedaan door Kwik-Fit.
    Kostte wel wat maar hij rijdt weer heerlijk.
    Heb het gevoel dat die doorstart goed uitpakt, steeds meer plekken waar je hem weg kan brengen om te laten repareren.

  3. Ik heb een jaar de Crivit.
    Niet aan beginnen.
    Bij een probleem moet de fiets opgestuurd worden naar Duitsland.
    Verplicht ingepakt in een goede kartonnen doos. Gelukkig hadden we die nog omdat de fiets 2 werken oud was.
    Fiets 9 weken weg geweest voor een kabelbreuk in het opschakelen.
    Bij Lidl nul reactie bij vragen, echt de meest waardeloze klantenservice die ik ooit meegemaakt heb.

    Ik zal nooit meer zo iets vies de Lidl kopen.

  4. Ik heb nu een jaar de Lemmo. Wat een geweldige fiets! Maar wat een drama service! De servicedesk is heel responsive en aardig, maar het versturen van een remkabel (garantie dingetje) duurt al weken en ze geven maar geen duidelijkheid. Dit had ik ook al toen de fiets besteld was. Echt heel jammer, want de fiets is verder top!

  5. Ik heb een jaar geleden een Comate gekocht en ik sluit me aan bij de bevindingen. Ook ik rij onder ideale omstandigheden op stand 0 om batterij te sparen. Onderhoud is geen probleem. Bij een garantiegeval heeft de lokale fietsenmaker het opgelost en Comate heeft de rekening betaald.

  6. Kunnen die merken gewoon onderhouden en gerepareerd worden door de fietsenmaker op de hoek?
    Hoe werkt het bij garantiegevallen?

  7. Mijn beste fiets is mijn motor fiets. BMW R1200 GSA. In hoogte verstelbaar stuur en zadel. 6 versnellingen voor traploos rijden. Met bidon, navigatie en voor en achterlicht. Nadeel: je mag niet op het fietspad en parkeren mag eigenlijk ook niet op de stoep.

Geef een reactie