Beste films 2016-2017: Oscar-winnaars

oscar beste film

– Update: 27 februari 2017 –

Het is weer Oscar Season! De filmliefhebber kan weer opleven. Eindelijk weer TOPFILMS. Na bijna een jaar lang een hoop middelmatige films uit Hollywood te hebben moeten uitzitten, gloort er eindelijk weer wat licht.

In hun angst en zorg willen de filmmaatschappijen hun echte goede films alleen nog maar vlak voor de Oscars uitbrengen. Want alleen recente films hebben daar een kans om te winnen, omdat films ouder dan een half jaar blijkbaar al geheel vergeten zijn.

Mocht je winnen, dan kan je ook snel nog even SHINEN met je prijs op de filmposter. Zodat je in de bioscoop alsnog een maximaal publiek meepakt. IJzeren wetten allemaal – niks aan te doen, helaas.

Maar wel jammer dat wij hier in Nederland die genomineerde films dan soms helemaal niet gezien hebben. Het is alsof je 3 maanden na de uitslag van de Olympische Spelen de finales nog eens een keertje op tv te zien krijgt…

Arrival, Fences, Hacksaw Ridge, Hell or High Water, Hidden Figures, La La Land, Lion, Manchester by the Sea of Moonlight. Allemaal genomineerd. En waarschijnlijk allemaal ook heel erg goed. Maar welke heb jij gezien? Ik nog maar vier. Hier nog even het complete rijtje met alle nominaties en winnaars. Heel veel nog niet niet gezien, toch?

[UPDATE: Misschien inmiddels wel, de tijd gaat snel…]

De controverse over TE witte Oascars zal wel ietsje temperen na alle ZWARTE Oscars die deze film gaat winnen.

Maar ook al kun je aanvankelijk niet meeleven met de Oscars, het is dus wel fijn dat die topfilms er allemaal aankomen. La La Land en Moonlight gaan mogelijk zo’n beetje alle prijzen pakken, terecht. Moonlight zal onder andere de camera-prijs winnen: wat een beeldenpracht. Zie hierboven, en zie de posters. Ook een Oscar voor de montage, misschien ook regie.

[UPDATE: wel Beste Film, Beste Scenario en Beste Acteur in een bijrol, maar montage ging naar Hacksaw Ridge, en camera ging naar La La Land: wat wil je ook als de openingscene in 1 take is gedraaid en 6 minuten lang is. Dat is al eeuwenlang een garantie op een camera-prijs]. 

Muziek zal uiteraard naar La La Land gaan [UPDATE: inderdaad, zowel song als score]. Origineel script en regie misschien ook wel. [UPDATE: regie wel, maar Original script ging naar Manchester by the Sea]. La La Land en Moonlight evenaarden met 14 nominaties het absolute record ooit.

Het was voor de Amerikanen trouwens heel moeilijk om de winnaar Beste Film in een envelopje te doen. Dat ging dus mis. Een dag later staat het nog steeds verkeerd:

Staat nog steeds verkeerd! HOW HARD CAN THAT BE!!??  Is het Trump-virus nu echt toegeslagen? Moonlight is winnaar.

Het script van La La Land lag al jaren te verstoffen, maar na het succes van de muzikale drummer-film Whiplash mocht Damien Chazelle zijn eerdere script nu ook verfilmen. Miles Teller wilde wel weer de hoofdrol, maar eiste daar extreem veel geld voor, 6 miljoen. Het werd dus Ryan Gosling. Gelukkig. Die leerde in 3 maanden piano spelen. En hoe! Ook al hoor je niet zijn spel in de echte soundtrack, hij kon het uiteindelijk allemaal live spelen. Ongelofelijk. Emma Watson van Harry Potter werd ook gevraagd, maar die eiste dan weer dat deze film in Engeland gedraaid moest worden. Over sterallures gesproken! Terwijl de hele film over L.A. cq Hollywood gaat. Emma Stone nam het briljant over, en die krijgt nu die Oscar natuurlijk [UPDATE: inderdaad!].

Maar er is ook veel kritiek op de film. De muziek zou voor jazz-puristen bijvoorbeeld HELEMAAL niks met jazz te maken hebben, terwijl jazz in het verhaal een grote rol speelt. Bij Whiplash was dat ook al enigszins raar: een drummer is daarin zogenaamd iemand die heel snel, heel hard met stokjes moet rammen, en heel hard moet zweten met het bloed op zijn handen. En dat heeft weinig met drummen te maken. Toch was dat ook een erg goeie film.

Arrival vond ik trouwens ook top. Science fiction is niet alleen meer voor mannen en jongetjes. Zie ook Passengers, ook al zo goed.

Hopelijk gaat Red Turtle de Oscar voor de beste animatiefilm winnen. Toch nog weer een Nederlandse Oscar dan, de tweede voor regisseur Michael Dudok de Wit. Schitterende film. [UPDATE: ging helaas zoals verwacht naar Disney, het blijven wel Amerikanen! Disney is niet meer wat het geweest is, sinds Steve Jobs dood is. Dat waren nog eens tijden!]

Beste buitenlandse film: Toni Erdmann, die was ook ongelofelijk goed en fris en leuk en mooi en indrukwekkend. Daar komt nu een suffe Armerikaanse remake van. Hou je vast. [Die Oscar ging naar Salesman – ook nog niet gezien, zeker?]

Scorsese kan ook alleen nog maar een goede film maken als het een remake is: The Departed was gewoon een 1:1 remake van een Koreaanse film. Die nieuwe Scorsese, Silence, is slaapverwekkend saai en slecht. Ouwe meesters kunnen er dus ook dus soms helemaal niets meer van.

Ik dwaal af. We hebben dus een hoop genomineerde films nog niet gezien. Maar:

De beste recente films die ik wél gezien heb

  • Patriots Day – over de aanslag tijdens de Boston Marathon, van supertalent Peter Berg. Die dit jaar ook nog eens, net zo makkelijk, eventjes de topfilm Deepwater Horizon maakte. Hadden allebei een Oscar-nominatie mogen hebben.
  • The Big Short – over de aanloop naar de bankencrisis. Sommige handelaren zagen dat al aankomen en gokten daarop, via short gaan.
  • Billy Lynn’s Long Halftime Walk – Ang Lee in de bocht, met revolutionair camera-werk: voor het eerst 70 mm 100 Hertz 3D met veel “op camera”-shots, prachtig verteld verhaal, met veel interessante scenes, allemaal net even anders dan standaard.
  • David Brent: Life on the RoadWaar The Office ophoudt gaat dit verder: David Brent gaat op tournee! Hilarisch. Ricky Gervais op zijn best. Kritieken zijn helaas niet zo best. Jammer, want it is gewoon weer een classic!
  • Sully – over de noodlanding van een verkeersvliegtuig in de Hudson, midden in New York, in de winter. Iedereen overleefde het. Waargebeurd. Meesterlijke topfilm van Clint Eastwood. Gaat veel verder dan gewone rampenfilms.
  • Miles Ahead – eindelijk een film over Miles Davis. Geschreven, gespeeld en geregisseerd door Don Cheadle. Via crowdfunding is het budget bijelkaar gescharreld. Helaas hebben maar weinigen ‘m gezien.
  • Popstar Never Stop Never Stoppinggekke comedy, verrassend
  • Whiskey Tango Foxtrot – op waarheid gebaseerd, ijzersterk en met veel humor, in, hoe is het mogelijk – of all places – Afghanistan
  • Eye in the Sky –  ijzingwekkend spannende film over de beslisssende momenten vlak voor een drone-aanslag
  • Snowden – Na CitizenFour, de indrukwekkende documentaire over Snowden, nu de speelfilm-versie van Oliver Stone. Nog beter dan de documentaire. Of mag je dat niet zeggen?
  • Captain Fantastic – volgens mij gebaseerd op een documentaire van twee jaar geleden over die gekke Oostenrijker die zijn meute kinderen in totale afzondering op geheel eigen manier opvoedt en lesgeeft. Was die situatie in de docu misschien een beetje beklemmend, in deze film wordt het natuurijk juist iets moois en bijzonders.

En in dit rijtje dus ook de voor de Oscar genomineerden La La Land, Moonlight, Arrival, Passengers, Red Turtle en Toni Erdmann. En Hacksaw Ridge, de oorlogsfilm van Mel Gibson – die opeens weer salonfähig is, en allerlei technische Oscars won.

Ach, zo leven we toch nog een beetje mee met dat prijzenfestival. Dank u, beste lieve filmmakers! Het was weer top! Standing ovation!!!

Of ben je meer van de tv-series? Hier dan de lijst met mijn favoriete tv series.

Geef een reactie