– Update: 6 juni 2025 –
De nieuwste trend in ebikes is de Longtail. Dat is een verlengde ebike waar twee kinderen achterop kunnen. Er kan ook een grote bak achterop, dan is het een soort bakfiets. Zo’n longtail is razend populair. In het buitenland vinden ze dit beter dan een bakfiets. Maar wat is dan de beste longtail – en waarom?
Een longtail fietst vrijwel net als een gewone ebike, en dat voelt fijn en relaxed, zeker vergeleken met een logge, brede en zware bakfiets. Hij is wendbaarder, smaller en compacter. En ze zijn vaak ook veel goedkoper.
Ik heb de drie populairste getest: Tenways, Decathlon (B’twin) en Cube. Later zag ik dat Fiido er ook een heeft. Die zet ik hier ook bij, want dat is verreweg de goedkoopste.
De winnaar Beste Longtail is… Tenways
Mijn winnaar is de Tenways Duo. Daar kan ik ten eerste makkelijk op- en afstappen. Nogal belangrijk! Op die van Decathlon lukt mij dat niet goed. En ik ben nota bene groot, en ik vind opstappen nooit lastig… Maar met twee kids erop moet je je echt wel superveilig voelen. Opa Aart kan erover meepraten: ik heb straks weer twee hummeltjes achterop ❤️.
Die van Decathlon schiet agressief weg in de 1, dat voelt ook niet goed. Op de Tenways is dat veel beter: deze heeft een supersterke 80Nm Bafang middenmotor die net zo soepel en fijn voelt als hun Mivice. Je kan ‘m zelfs op Standje Nul zetten, dankzij die borstelloze motor. Met de beste ebike-versnelling die er is: een traploze Enviolo, hier met een onderhoudsarme Gates tandriem. Dat is een winnende combi voor elektrische longtails.
Voordelen van de Enviolo versnellingsnaaf: volledig traploos, je kan op elk moment schakelen (ook als je kracht zet en ook stilstaand), het is onderhoudsarm en duurzaam, met een groot versnellingsbereik en geruisloos. Nadeel: het geeft iets rendement-verlies, maar bij een ebike is dat geen probleem.
Tenways heeft ook de slimste vering
De Tenways heeft verder ook voorvering en een verende zadelpen. Superluxe en nieuw: dat is namelijk een Dropper post. Die kan je snel hoog of laag zetten, zelfs als je rijdt, gewoon vanaf het stuur, hydraulisch dus. Heel belangrijk als je ‘m deelt, met zijn zessen bijvoorbeeld (ja ja, met opa’s en oma’s erbij ;). Want dan zit je dus continu die zadelhoogte te verstellen. Bij deze is dat gewoon een genot! Daar wordt je elke keer weer blij van…
Op de Tenways heb je ook goede voetsteunen achter: verstelbaar en opklapbaar. Nog beter dan op de Decathlon. En hij heeft een verstelbaar stuur, met zo’n snelkoppeling. Op zo’n zware grote fiets wil je namelijk meteen de beste houding die je het meeste controle geeft. Snel instelbaar, zonder gereedschap.
De twee zitkussens achterop kun je ook simpel vervangen door kinderzitjes van het MIK-HD-systeem, dat is heel populair in Nederland. Die klik je er zo op. Op die achterdrager kan verder ook een grote bak of een transportframe.

Verder er zit een voordrager op en leuke opbergvakken. De batterij is afneembaar en de standaard is een stevige bok. Door al die slimme onderdelen is dit de beste longtail. Dat heeft ook wel een prijskaartje (€3500), maar dit is zeker niet de duurste. Het is zijn prijs dubbel en dwars waard. Tenways is de afgelopen jaren ook echt een topmerk geworden, met goede service, lokale dealers en bewezen kwaliteit.


Decathlon Longtail
De B’twin longtail van Decathlon is goedkoper dan Tenways, rond €2.700, maar heeft ook wat nadelen, zoals we hierboven al zagen, zoals moeilijk opstappen en het wegschieten met de goedkopere achterwielmotor. Op de Decathlon zit verder een gewone derailleur met een extreem lange en dunne ketting, wat extra onderhoud vergt en wat niet ideaal is voor zo’n heavy duty longtail.
Toch is deze B’twin ook een enorme hit, met veel tevreden gebruikers, vooral in thuisland Frankrijk waar de longtail veel populairder is dan in ons bakfietslandje. Decathlon is een enorm wereldbedrijf waardoor ze de productie in China heel goedkoop kunnen houden.
En de Cube dan?
Ik vind die middenmotor van Bosch helemaal niks. Want die heeft totaal geen trekkracht in de hoge versnelling. Je moet dus verplicht altijd terugschakelen en aangezien ik nogal BS ben (Bewust Schakellui) is dat niks voor mij. Ik ken ‘m goed want zo’n Bosch zit ook op onze werkfietsen. Maar ook het opstappen vind ik moeizamer. Hij is ook enorm veel duurder (€4.700) dus die valt voor mij gewoon keihard af… sorry hoor! Opa moet ook op de kleintjes letten ;)
Fiido T2: Beste Voordelige Keus
De T2 longtail van Fiido is verreweg de goedkoopste: €1500. En ook al heb ik die nog niet getest en heeft die zo te zien geen krachtsensor, dit is meteen wel de Beste Voordelige Keus. Het is eigenlijk een gewone fatbike, maar dan iets verlengd en met uitstekende specs. Okee, hij heeft geen tandriem, geen Enviolo en geen Dropper. Dat kan ook niet voor die prijs: het scheelt MEER DAN €3.000 EURO met de Cube – die trouwens ook geen Enviolo of Dropper heeft… 😲
Van het geld dat je bespaart kun je drie ebikes kopen. Ook voor Opa & Oma!
Fiido T2 Longtail Fatbike
- Enorme batterij en sterke motor
- Hydraulische schijfremmen met 4 zuigers
- Laag doorstapframe, makkelijk op- en afstappen
- Goed verstelbaar stuur met handig voorrek
- Superdikke banden en voorvering
- Derailleur met 7 versnellingen
- Voetsteunen
- En dus verreweg de goedkoopste…
De onderdelen zijn goed, fietsenmakers kunnen ‘m ook in de toekomst repareren want Fiido is een groot en voordelig kwaliteitsmerk dat al jaren bestaat.
Als deze een krachtsensor zou hebben was dit de winnaar. Maar misschien wil je juist een speedsensor… bij proefritjes merk je dat wel.
- Zie ook de Winnaar Beste Ebike 2025
- En de nieuwe trends in ebike-land
Dit artikel was NIET GESPONSORD. Er staan niet eens affiliate links in. Ik kan er dus niks aan verdienen… jammer hoor. Love U All & CU Next Time! ✌️
Jammer dat je het zo ziet en vooral jammer dat je dit zo ook zegt. Ik probeer je alleen ergens op te wijzen wat je anders zou kunnen formuleren. Wij verkopen vooral minder bekende en goedkopere modellen(waaronder ook Tenways) Ook hebben wij een landelijke service voor het onderhouden en repareren van internetfietsen (stella, amslod, forza etc.) Niet iedere verkoper wilt de duurste verkopen….
Over die tandriem: dat had ik al aangepast, dank je! Onderhoudsarm inderdaad.
Over de Enviolo heb ik een stukje toegevoegd. Als je denkt dat dit “misleidend” is kun je het zelf even Googlen of aan een expert vragen.
Graag wil ik wat melden over hoe er bepaalde dingen genoemd worden wat erg objectief en onjuist is.
Een Gates riem is niet onderhoudsvrij maar onderhoudsarm.
Enviolo is niet (verre van trouwens) het beste versnellingssysteem.
Ik ben Eerste fietstechnicus/mee sleutelend werkplaatschef en deels verkoper in een fietsenwinkel. Door dit soort blogs worden mensen misleid met verkeerde informatie.
Verkopers willen graag de duurste verkopen, daar kunnen ze meer aan verdienen. En fietsenwinkels vinden “online fietsen” slecht: die weigeren ze zelfs te repareren. Je moet dan dus op zoek naar fietsenmakers die je fiets nog WEL willen repareren… ;)
Beste fietsenmakers van Nederland. Ik gun jullie geen marge op de verkoop van een fiets. Het zou wel fijn zijn als jullie een pandje kopen of huren bij mij in het dorp, personeel aannemen en altijd klaar staan om voor een schappelijke prijs mijn op het internet gekochte fiets te repareren.
Beste fietsenmakers, er staat hier gratis reclame voor modellen die in jullie eigen winkels verkocht worden. Dat is nota bene de winnaar hier… misschien moet je het even lezen voordat je het “misleidend” noemt?