Goedkope grote powerbank zelf maken

– Update: 14 september 2023 –

Een goedkope powerbank zelf maken is heel makkelijk. Je klikt gewoon wat oplaadbare batterijen in een behuizing. Ik had er jaren geleden al eens een gemaakt, zie deze blog. Die is nog steeds prima, maar inmiddels wil ik een grotere, met USB-C snelladen en een beter display. In deze blog het recept voor een grote powerbank, met 18W USB-C en snelladen / Quick Charge. En met een goed display zodat je kan zien naar welke kant hij oplaadt, met welk protocol en hoe vol hij is. Hij kan een volledige laptop ruim opladen. En de powerbank zelf kan je ook snel opladen, met 20 Watt, via USB-C. De behuizing en de batterijen kosten bij elkaar ongeveer 25 euro, inclusief bezorging. Het is daarmee verreweg de goedkoopste grote powerbank.

Ik nam deze behuizing (8,-). Daar moeten dan 10 van deze zaklamp-batterijen in (17,-). Klaar! Het zijn dus geen gewone AA batterijen: deze zijn groter en dikker. Het is 18650 Li-ion. Die heb je van goedkoop tot heel duur. De dure hebben vaak een hogere capaciteit.

UPDATES

Het in elkaar zetten is supersimpel. Let op de Plus en de Min want je kan de behuizing later niet meer makkelijk openen. Ik heb alles getest en doorgemeten. Topding! Alles werkt. Heerlijk.

UPDATE: na een jaar was de behuizing toch kapot gegaan. Ik heb maar weer een nieuwe behuizing gekocht: nu deze van 7 euro, voor 8 batterijen van type 18650. Ik deed de oude batterijen er gewoon weer opnieuw in. Alles werkt weer. UPDATE: deze haalt de 18W niet. Dus niet geschikt voor laptops, maar verder perfect.

Ik kocht ook deze voor acht cellen, met USB-C snelladen en met 18W. Wel geschikt voor laptops, met 18W. Opladen kan op drie manieren: Met micro-USB, of met elke iPhone lader (Lightning), of USB-C. En ook nog met 2x USB QC 3.0 uitgangen. Getest en top bevonden!

Fietsaccu recyclen

Het is ook een mooie oplossing voor het hergebruik van “kapotte” accu’s van elektrische fietsen. Zo’n accu zit bomvol met van diezelfde 18650 cellen. Ik sloopte mijn fietsbatterij, die niet meer wilde opladen door een te lage spanning. De beveiliging staat opladen dan niet meer toe. Jammer. Maar ik haalde de cellen eruit, en lang niet alle cellen bleken kapot. De goeie kun je weer perfect gebruiken, als powerbank. Met zo’n behuizing dus!

powerbank zelf maken: de behuizing

De behuizing bestaat uit twee helften plus een schermpje. Alle electronica zit er al in.

powerbank zelf maken: de oplaadbare batterijen 18650
De batterijen (10 x 18650 Li-ion) doe je er in (let op de Plus en de Min) en dan klik je alles dicht.
powerbank DIY display
Het schermpje klik je over het display.
zelf een powerbank maken
Opladen kan via USB-C of Micro-USB, met elke telefoonlader, maar ik doe het met een 60W USB-C car charger die aan een zonnepaneel zit. Deze powerbank laadt maximaal met 20W (12V 1,8A).

Er zijn veel andere behuizingen, ook kleinere, maar het is lastig om er een te vinden met USB-C en met minstens 18W erop. Het is vaak maar 5 of 10W.

In plaats van die goedkopere merkloze cellen kun je ook deze iets duurdere doen van topmerk Liitokala. Dit soort 18650-cellen zitten vaak ook in fiets-accu’s: zie deze blog over fietsaccu’s recyclen.

powerbank zelf maken

UPDATE: Met zo’n stroommeter heb ik ‘m ook doorgemeten. Hij laadt met 20W.

Deze powerbank is perfect in combinatie met:

  1. Dit 20W draagbaar klein zonnepaneel (25,- vanuit Spanje)
  2. Een USB-C car charger 36W (10,-) met een car socket (1,-)

Zie deze blog over zo’n soort zonnelader-set. Je hoeft niks te solderen. Hier kan je onbeperkt alles mee opladen, ook moderne laptops.

Alhoewel het nog allemaal nog veel krachtiger en sneller kan: met 65W bijvoorbeeld. Zoals deze Baseus powerbank 65W, in combinatie met een krachtige USB-C car charger van 65W (17,-). En eventueel met dit regelpaneel (vanaf 7,-, de grotere heeft ook stroommeters) en een 7Ah 12V loodaccu (25,-).

Zie ook deze blogs:



Ik plaats hier nog wel een update na langer gebruik. Na een maand doet hij het in ieder geval nog steeds prima.

Bijlage van Wikipedia over Lithium-ion

Bewaren:

  • Bij een koele omgevingstemperatuur (< 25°C)
  • Niet leeg bewaren, liefst met 40-50%

Tijdens gebruik:

  • Indien mogelijk de accu tussen 30 en 80% van zijn capaciteit houden zorgt voor een maximale levensduur.
  • Het gebruik van snelladen vermijden voor een maximale levensduur.
  • Vermijd hoge en lage temperaturen.

Het laden van een 18650 Li-ion-accu duurt ongeveer 3 uur. Laden met een hoge laadstroom gaat niet sneller. De levensduur is ongeveer 500 maal volledig laden en ontladen. Als de capaciteit afneemt kan de accu gerecycled worden. Bij lage temperaturen ( onder de 0°C) moet je Li-ion-accu’s niet opladen, dan gaan ze kapot.

Voordelen:

  • Hoogste energiedichtheid, op de lithium-ion-polymeer-accu na.
  • Geringe zelfontlading
  • Geen geheugeneffect (geen capaciteitsvermindering bij het consequent laden van een accu voordat hij leeg is).
  • Hoog vermogen (sterk afhankelijk van kathodemateriaal).
  • Milieuvriendelijker dan andere batterijen.
  • Lange levensduur.

Nadelen:

  • Hoge kostprijs.
  • Kans op explosie en brand door hoge temperaturen (maar minder erg dan andere accu’s zoals LiPo)

16 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Hallo Aartjan, Ik zoek een NIEUW advies voor een 8×18650 powerbank behuizing.

    Ruim een half jaar geleden kocht ik 16st 18650 batterijen en twee behuizingen voor een diy powerbank. De behuizingen kwamen van leverancier ‘Brucebing’.
    Beide functioneerden binnen de 4x laden en ontladen niet meer. Grrrr.
    (Lang verhaal waarom een refund niet lukte). De batterijen lijken goed te zijn.

    In dit artikel van jou verwijzen BEIDE genoemde behuizingen naar
    https://s.click.aliexpress.com/e/_Ani5J8. (de 2 links vlak boven “Fietsaccu recyclen”)
    En dat linkt naar die beroerde Brucebing producten.

    Ik hoop dat je een betere mogelijkheid weet!

  2. Mijn broer en ik hebben de case besteld via de link in jouw artikel, maar wij krijgen de batterijen er niet in. Ze zijn te groot voor de behuizing. Ik zie dat de batterijen dezelfde zijn als die van jou, maar ook dat ‘ons’ printplaatje iets afwijkt van die van jou…. enig idee hoe dit op te lossen?

    1. Door de stalen veertjes moet het altijd passen, ook al is het een millimeter te groot of te klein. Bijna onmogelijk dat het meer dan een millimeter afwijkt. Staat er 18650 op de batterijen?
      Als het nogal klemt is dat juist goed.

  3. Ik wil ook wel iets kwijt over eventueel gevaar zo’n powersbank zelf in elkaar te zetten.
    Als je een powersbank open breekt, eender welk merk, zit er niet meer in dan wat in deze doe het zelf zit, buiten misschien een paar aansluitingen of ledjes extra.
    En het zijn ook gewoon gekoppelde batterijen.
    Een smartphone opladen kan even gevaarlijk zijn.
    En wat met zelfgemaakte zonneladers die eigenlijk veelal onbeheerd hun werk doen?
    Niettegenstaande zijn het allemaal mooie projectjes die ik met veel belangstelling volg.

  4. In je artikel rep je met geen woord over brandgevaar door kortsluiting van lIthium-ion accus. Zelf gaan prutsen met dergelijke hoge amperage powerbanks zou ik dan ook zeer afraden. Dergelijke hoge power accus in een goedkoop plastic behuizinkje ook al geen goed idee! Neem dan op zijn minst een stevige alluminium behuizing. Powerbanks die je in de winkel koopt hebben op zijn minst een CE keuring, daar is hier geen sprake van lijkt me. Goed bedoeld advies van een elektrotechnisch ingenieur.

    1. Dank je. Ik heb het erbij gezet. Maar vrijwel alle powerbanks hebben een kunststof behuizing. En het CE keurmerk kun je gewoon kopen, dus dat zegt ook niet zo heel veel meer.

      1. Sterker nog, je kan gewoon het CE stickertje erop plakken, wat zowat elk bedrijf doet. Een goed bedrijf kan technische documentatie overleggen bij controle door marktauthoriteiten.

        En dan heb je nog het Chinese CE logo, dat verdomd veel lijkt op het CE-keurmerk.

        Als consument zegt zo’n sticker in feite niets. Je moet er maar op vertrouwen dat het verkopende bedrijf zich houdt aan de geldende richtlijnen en normen geldend voor dat product en een technisch document bijhoudt.

        1. Aartjan wees a.u.b. voorzichtig. De gebruikte accu’s zijn niet beveiligd. Het printje wat je gebruikt heeft zo te zien geen BMS. Je kunt dus cellen overladen. Dit geeft geheid een onmogelijk te blussen brand!!!!!!!

  5. Het lijkt me wel de moeite om uit te zoeken of dit zonder gevaar is. Ik stond vorig jaar op het punt iets dergelijks te maken en het werd me op een forum met electronica experts afgeraden

  6. Leuk item! Ik vraag me alleen af hoe je met 10 accu’s tot 50.000mAh komt. Misschien een domme vraag maar ik ben niet zo technisch. Maar dit is een leuk objectje!

    1. Dat getal voor capaciteit is altijd onduidelijk. 3,75V en 5V wordt door elkaar gebruikt, en bij veel powerbanks staat ook vaak een (veel) te hoog getal. Vaak zelfs met een nulletje teveel ;) Het getal zegt daarom niet zoveel. Deze hier kan je net zo goed 30.000 noemen als 50.000, maar hij is veel groter dan de andere die 30.000 worden genoemd.

      1. Het klopt dat het altijd wat onduidelijk is. Een veel betere eenheid zou Wh zijn, want dat is een echte energie-eenheid en dus onafhankelijk van het aantal volt (dit kom je wel tegen in de specs van bijvoorbeeld Baseus powerbanks op Ali). Een powerbank geeft naast 5V ook vaak 9V en 12V, en dan zou je dus meerdere mAh-waarden hebben. Daarom, denk ik, baseert men het aantal mAh vaak op de fysieke batterijen die er in zitten (plus dat dat lagere voltage een leuker mAh-getal oplevert natuurlijk).

        Ik voel toch wel een beetje mee met Kees. Namelijk, de specs van de batterij zegt 3400 mAh bij 3.7V. Je hebt 10 van die dingen dus de total beschikbare energie is 34000 mAh bij 3.7V. Bij 5V is dat minder, namelijk 25160 mAh (dat is dus *dezelfde* capaciteit, alleen gebaseerd op een ander voltage). Mij ontgaat eerlijk gezegd ook de reden om van die 34000 mAh ineens 50000 te maken.

        1. Ja klopt helemaal, dank. Die 50.000 staat op de behuizing, ik heb het maar zo laten staan om aan te geven dat deze ook werkelijk veel groter is dan andere die 30.000 worden genoemd.

          1. Wat Peter zegt; Wh is een betere eenheid om te gebruiken. P = V * I, dus in het slechtste geval is deze powerbank 111 Wh (3,7 * 30) en in het beste geval is het 250 Wh (5 * 50). Dit getal wordt belangrijk wanneer je je powerbank mee wilt nemen op reis in het vliegtuig. Het vermogen van een accu moet daarbij lager zijn dan 160 Wh én zo’n accu mag vanwege het brandgevaar niet in je ingecheckte ruimbagage zitten, maar moet in je handbagage die je meeneemt aan boord. (Zodat deze in geval van kortsluiting tenminste nog geblust kan worden.)

            P.S. Aangezien het vermogen zelden in Wh op een powerbank vermeld staat, houden de meeste luchthavens uit voorzorg 32000 mAh als maximum aan. (Ook al is dit bij 3,7V.)

Geef een reactie