– Update: 25 juni 2024 –
De Oscar-nominaties voor 2022 waren al een tijdje bekend. Hier alle winnaars van de Oscaruitreiking van maandag 28 maart. Oftewel zondagnacht. Het is altijd een groot spektakel, bloedje-commercieel, en daarom alleen op betaalzenders te zien. De volgende dag kan je vaak alleen maar wat korte fragmenten terugvinden. Meer niet. Maar dat is dan altijd wel top-entertainment! Nou ja –
Dit keer was het op een andere manier raak: Will Smith ging volledig uit z’n plaat en sloeg komiek Chris Rock vol in zijn gezicht. Even later, tijdens zijn speech als Oscar-winnaar Beste Acteur, probeerde hij vaagjes uit te leggen dat het – net als in zijn winnende rol – een uiting van grenzeloze liefde was…
Oscar-nominaties en winnaars 2022
Beste Film
- Licorice Pizza – Wat mij betreft de winnaar (maar de Oscar ging naar CODA). Van Paul Thomas Anderson (Boogie Nights, Magnolia, There will be Blood, The Master). Met de zoon van Philip Seymour Hoffman in de hoofdrol, samen met aanstormend talent Alana Haim. Haar hele familie doet ook gezellig mee: haar zusjes (uit hun rockband Haim) en haar vader en moeder. Heerlijke nostalgie allemaal, ondergedompeld in de jaren zeventig. Prachtig gedoseerd verteld coming-of-age verhaal. Met hilarisch goede bijrollen van Bradley Cooper, Sean Penn en Tom Waits. En dan die casting scene, als schoolvoorbeeld van hoe je een gewone scene kan transformeren tot iets extraordinairs. De muziek is van Johnny Greenwood van Radiohead. Het scenario lijkt wel naar een wereldberoemde literaire bestseller, maar het is geschreven door Anderson zelf. Elke scene wordt opgetild naar een nog hoger niveau door dit uitzonderlijke regie-talent. Hij beheerst alle facetten tot in de puntjes: montage, muziek, mise-en-scene, vertelstijl – alles. En hij blijkt nu ook nog eens een begenadigd cameraman te zijn.
- King Richard – met Will Smith als vader-slash-coach van Venus en Serena Williams. De beste en mooiste films zijn op waarheid gebaseerd, dat blijkt maar weer. Liefdevol, prachtig geschreven, waanzinnig goed geacteerd, en niet te vergeten met verbluffend goed tennis. Oscar voor Will Smith.
- Don’t Look Up – Hilarisch goede superslimme comedy, over het dreigende einde van de wereld door een komeet. Met Leonardo di Caprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Cate Blanchett, Jonah Hill en Timothy Chalamet: wat een sterrencast! En wat een plezier! En wat een rake schets van alles wat er mis is met de media nu. En wat een briljant einde!
- CODA – remake van een populaire Franse film die ik al had gezien – maar dat pas NA de film in de gaten kreeg. Uitstekend verplaatst en omgeschreven naar Amerika dus. Een meisje met dove ouders en dove broer probeert toegelaten te worden op het conservatorium. Feel-good op zijn allerbest. En in de Amerikaanse versie zijn de acteurs ook in het echte leven doof (dat was de kritiek op de Franse versie). Beste bijrol ook. – – WINNAAR – – en Apple TV heeft zijn eerste Oscar voor Beste Film: überhaupt de eerste voor een streamingdienst.
- Dune – zie m’n blog daarover. Met de meeste Oscars, vooral veel technische. Terecht, want mede daardoor was het een enorme upgrade vergeleken met vorige versies van dit klassieke science fiction verhaal.
- West Side Story – van Steven Spielberg. Visueel schitterend dans-spektakel, een remake van de wereldberoemde klassieker uit 1961. Met dezelfde liedjes, en vrijwel hetzelfde verhaal. Met de charismatische superster Ansel Elgort (Baby Driver / The Fault in our Stars / etc). Beste camera leek mij: Janusz Kaminski (maar die Oscar ging ook al naar Dune). En een Oscar voor de beste vrouwelijke bijrol (dat klopte wel):
- Drive My Car – Japanse film naar drie verhalen van de beroemde schrijver Murakami. Nog niet gezien helaas.
- Nightmare Alley – verdienstelijk en entertainend, maar geen winnaar vind ik.
- The Power of the Dog – van Jane Campion, met Benedict Cumberbatch als foute cowboybaas. Ik vond er niet veel aan, sorry… maar wel heel politiek correct, heel woke, over foute mannen, en daarom kanshebber, en dus ook – – WINNAAR – –
- Belfast – van Kenneth Branagh. Ook overgewaardeerd vind ik, of zeg ik nu iets heel verkeerds? Blijkbaar wel, want: Oscar voor het beste scenario.
Ik vond zelf Finch een ondergewaarde film, met de onnavolgbare Tom Hanks in zijn zoveelste topfilm. En Pig was ook al zo fantastisch en verrassend goed, met weer eens een keertje een Nicolas Cage in topvorm. The King’s Man vind ik ook een enorme aanrader: Brits top-entertainment met een intelligente historische onderlaag. The Last Duel vond ik ook bijzonder goed: Middeleeuwen, kruistochten, maar dan met een heel verrassende Matt Damon en Ben Affleck. En Free Guy was ook leuk en briljant, over een NPC (Non Playing Character) in een computergame. Met Ryan Reynolds – nou, dan weet je het wel: die is gewoon altijd grappig.
En waar is “Druk” gebleven? Tja, ik ken die titel niet eens. Ze bedoelen “Another Round“. Beste film van 2021. Met een van de beste eindes uit de hele filmgeschiedenis. Mads Mikkelsen in weer een Deense topfilm van Thomas Vinterberg (Festen, Jagten) over leraren die besluiten om voortaan maar beter dronken voor de klas te gaan staan. Zal qua Oscars wel niet bij dit jaar horen denk ik. En dan Riders of justice, ook Deens, en ook met Mad Mikkelsen – en ook al steengoed.
En “The father“, waar is die? Olivia Colman is wel genomineerd, maar niet voor deze fantastisch goede film. Ook het script had wel genomineerd mogen worden. Het zal wel weer bij vorig jaar horen, volgens de Oscar-regels.
Beste regisseur
Paul Thomas Anderson – Licorice Pizza – moet wel winnen lijkt mij
Jane Campion – The Power of the Dog – – WINNAAR – –
Kenneth Branagh – Belfast
Steven Spielberg – West Side Story
Ryusuke Hamaguchi – Drive My Car
Beste acteur
Will Smith – King Richard – Verbluffend mooi en raak. Hij bewijst nog veel meer te kunnen dan iedereen al dacht. – – WINNAAR – –
Benedict Cumberbatch – The Power of the Dog
Andrew Garfield – Tick, tick…Boom!
Denzel Washington – The Tragedy of Macbeth
Javier Bardem – Being the Ricardos
Beste actrice
Olivia Colman – The Lost Daughter – Olivia moet nog maar eens een Oscar krijgen, maar ik heb Eyes of Tammy Faye nog niet gezien:
Kristen Stewart – Spencer
Jessica Chastain – The Eyes of Tammy Faye – – WINNAAR – –
Nicole Kidman – Being the Ricardos
Penelope Cruz – Parallel Mothers
Beste acteur in bijrol
Troy Kotsur – CODA – opvallend leuk en goed, en hij is ook echt doof
– – WINNAAR – –
Kodi Smith-McPhee – The Power of the Dog
Jesse Plemons – The Power of the Dog
Ciarán Hinds – Belfast
J.K. Simmons – Being the Ricardos
Beste actrice in bijrol
Ariana DeBose – West Side Story – ze speelt de rest gewoon weg – – WINNAAR – –
Judie Dench – Belfast
Kristen Dunst – The Power of the Dog
Jessie Buckley – The Lost Daughter
Aunjanue Ellis – King Richard
Beste originele scenario
Licorice Pizza – ongekend goed scenario van een toptalent
Belfast – – WINNAAR – –
King Richard
The Worst Person in the World
Don’t Look Up
Beste aangepaste scenario
CODA – briljant verplaatst van Frankrijk naar Amerika
– – WINNAAR – –
The Power of the Dog
The Lost Daughter
Drive My Car
Dune
Beste cinematografie
Janusz Kaminski – West Side Story – uitzonderlijk mooi en indrukwekkend, elk shot druipt van het sprookjesachtige licht, en het beeld is wonderbaarlijk anachronistisch
Greig Frasier – Dune – – WINNAAR – –
Ari Wegner – The Power of the Dog
Bruno Delbonnel – The Tragedy of Macbeth
Dan Laustsen – Nightmare Alley
Beste production design
Patrice Vermette, Richard Roberts, Zsuzsanna Sipos – Dune – dat zag er allemaal ZOOO schitterend uit, wat een enorme upgrade vergeleken met de vorige versies.
– – WINNAAR – –
Stefan Dechant – The Tragedy of Macbeth
Adam Stockhausen, Rena DeAngelo – West Side Story
Tamara Deverell, Shane Vieau – Nightmare Alley
Grant Major, Amber Richards – The Power of the Dog
Beste visuele effecten
Free Guy
Dune – – WINNAAR – –
Spider-Man: No Way Home
No Time To Die
Shang-Chi and the Legends of the Ten Rings
Beste animatiefilm
Encanto – lijkt mij overduidelijk de winnaar – – WINNAAR – –
Luca
The Mitchells vs. the Machines
Flee
Raya and the Last Dragon
Beste originele muziek
Germaine Franco – Encanto – ik neem aan dat deze wint, gezien het enorme succes
Jonny Greenwood – The Power of the Dog
Hans Zimmer – Dune – – WINNAAR – –
Nicholas Britell – Don’t Look Up
Alberto Iglesias – Parallel Mothers
Beste originele liedje
‘No Time To Die’ (Billie Eilish, Finneas O’Connell) – No Time To Die – die hele Bondfilm was natuurlijk een misser en een flop, maar Billie Eilish blijft top
– – WINNAAR – –
‘Be Alive’ (Beyoncé) – King Richard
‘Dos Oruguitas’ (Lin-Manuel Miranda) – Encanto
‘Down to Joy’ (Van Morrison) – Belfast
‘Somehow You Do’ (Reba McEntire) – Four Good Days
Beste buitenlandse film
Drive My Car – Japan – zal uiteraard winnen, gezien alle nominaties
– – WINNAAR – –
The Worst Person in the World – Noorwegen
The Hand of God – Italië
Lunana: A Yak in the Classroom – Bhutan
Flee – Denemarken
Beste montage
Pamela Martin – King Richard
Hank Corwin – Don’t Look Up
Joe Walker – Dune – – WINNAAR – –
Peter Sciberras – The Power of the Dog
Myron Kerstein, Andrew Weisblum – Tick, tick…Boom!
Beste make-up en haar
Donald Mowat, Love Larson, Eva von Bahr – Dune
Jana Carboni, Giuliano Mariano, Göran Lundström – House of Gucci
Vera Steimberg, Merc Arceneaux, Stacey Morris, Carla Farmer – Coming 2 America
Nadia Stacey, Carolyn Cousins – Cruella
Linda Dowds, Stephanie Ingram, Justin Raleigh – The Eyes of Tammy Faye
– – WINNAAR – –
Beste kostuums
Jenny Beavan – Cruella – – WINNAAR – –
Massimo Cantini Parrini, Jacqueline Durran – Cyrano
Jacqueline West, Robert Morgan – Dune
Luis Sequeira – Nightmare Alley
Paul Tazewell – West Side Story
Beste geluid
Belfast
Dune – – WINNAAR – –
West Side Story
The Power of the Dog
No Time To Die
Beste documentaire
Flee
Writing With Fire
Ascension
Attica
Summer of Soul – – WINNAAR – –
Beste geanimeerde korte film
Affairs of the Art
Bestia
Boxballet
Robin Robin
WINNAAR: The Windshield Wiper
Beste live action korte film
Ala Kachuu — Take and Run
The Dress
WINNAAR: The Long Goodbye
On My Mind
Please Hold
Beste korte documentaire
Audible
Lead Me Home
WINNAAR: The Queen of Basketball
Three Songs for Benazir
When We Were Bullies
Drive My Car (stomme titel, schitterende film) is een vlekkeloze oefening in alles dat Tsjechov aanstipt, de realiteit is dat dit een verhaal van Tsjechov is in een film over een stuk van Tsjechov, gebracht op een manier die Tsjechov nog niet kende; het is geen verfilming van een toneelstuk (Oom Vanja) want het is de Japanse verise van de consequenties van het maken van een film over Tsjechov, volgt u me nog ? Onvoltooid Verleden, rouw, liefde en lichamelijkheid, seks en geweld en alles wat we kunnen doen om het goed te hebben. Dat niveau.