– Update: 11 oktober 2025 –
Alles wat je NIET wilde weten over de nieuwe 24-bit FLAC in Spotify ;)
Wat het is, hoe het werkt en hoe je er optimaal van kan genieten.
Spotify heeft nu dus ook die hoge kwaliteit audio. Apple en Tidal hadden al eerder 24-bit. Het Europese Spotify liep achter op de Amerikanen en verloor ook nog marktaandeel toen de prijs hoger werd. Al viel dat reuze mee, want het Basic abonnement blijft goedkoop. Hier een vergelijking van streaming-diensten.
NIEUW: Spotify Mixing Tool & DJ software
Spotify rolt nu ook de Mixing Tool uit. Spotify is dan de enige waarmee je kan DJ-en. En Spotify werkt ook weer in DJ software.
Wat is 24-bit FLAC en hoe zet je het aan
De hoogste kwaliteit in Spotify was 16-bit met lossy compressie (MP3): vrijwel CD-kwaliteit. Nu is dat hoger: 24-bit met betere lossless compressie (FLAC). Je zet het aan in Voorkeuren > Audiokwaliteit > Zonder kwaliteitsverlies:

Als je de knop nog niet ziet moet je nog even afwachten en af en toe Spotify herstarten: het wordt gefaseerd uitgerold.
Als je het eenmaal hebt kan je het apart instellen voor Streaming, Download, Mobiel en Video. Ook op je telefoon. Het trekt wel tien tot honderd keer zoveel data, dus check je databundel. Misschien wil je het daarom op je telefoon juist niet, want via Bluetooth maakt het weinig tot niks uit.

Soms hoor je verschil, het kan ongekend mooi klinken. Maar bij de meeste tracks is er weinig tot geen verschil. Sowieso horen maar weinig mensen het verschil. Ook experts zeggen dat het verschil nauwelijks hoorbaar is, zelfs op de beste geluidsapparatuur. Doe deze test maar eens.
Maar ook op een onbewust niveau kan het fantastisch klinken. Je kan er langer naar luisteren, het lijkt luider en het blijft altijd heel naturel en ruimtelijk gedefinieerd – ook al hoor je dus “bewust” nauwelijks verschil.
Waarom is niet alles 24-bit?
Nog geen 20% van alle muziek is 24-bit. Alle muziek tussen 1984 en 2000 was bijvoorbeeld 16-bit en dan heeft 24-bit geen zin. Veel huidige muziek is ook niet volledig in 24-bit opgenomen + gemixt + gemasterd (elke stap moet volledig in 24-bit). En ook 24-bit kan slecht klinken, zoals veel popmuziek, zie dit artikel. Je kan dat bijvoorbeeld al zien als je het in een audio editor zou bekijken:

Je hebt een DAC nodig met 24-bit
Zet je systeem op 24-bit want dat staat normaliter op 16-bit. Gebruik ook een goede 24-bit-DAC (zie de tips onderaan), anders is er ook geen verschil.

Gebruik de beste oordopjes met draad erbij. Draadloos heeft geen zin, want Bluetooth is vrijwel altijd 16-bit en sowieso nooit FLAC. Dus op draadloze oortjes / speakers maakt het niet uit (tenzij het toevallig 24-bit LDAC of aptX Adaptive is, maar dat zit bijvoorbeeld nooit op Apple / iPhone / IOS).


192kHz of 44kHz??
24-bit wordt vaak in studio’s gebruikt in een vier keer hogere sample rate van 192kHz. Dat kan nodig zijn om audio eindeloos te bewerken, maar voor de master maakt het weinig uit. Bovendien zijn die enorme bestanden onhandig groot (soms DUIZEND keer groter, zie hieronder) en belasten ze de servers, het internet, je databundel, je opslag en elektra – en uiteindelijk dus ook het milieu. Dus Spotify gebruikt 44kHz.
Bitdiepte en sample rate
Geluid is een golf. Als je dat digitaliseert vul je blokjes op de X en Y-as. Hoe kleiner de blokjes hoe beter:
- De y-as is de bitdiepte. Bij CD 16-bit zijn dat 64.000 blokjes, in de hoogte dus.
24-bit is 16 miljoen blokjes. Dat is al 250 keer zoveel data. - De x-as is de sample rate: het aantal metingen per seconde. Bij CD is dat 44.000 keer per seconde. Bij 192kHz is dat dus nog eens 4 keer zoveel.
- 24-bit @ 192kHz is dus duizend keer zoveel data als CD.
En dat terwijl men het verschil nauwelijks hoort. Was 8x niet genoeg geweest? Op tv’s is dat van 720 naar 4K: een enorm verschil.
Conclusie: wellicht was 18-bit @ 88kHz beter geweest: dat is 8x hoger dan CD. Dat lijkt op onderstaand plaatje, terwijl in werkelijkheid de blokjes van 24-bit @192 dus 1.000 keer kleiner zijn dan de linker.

Dolby Atmos
Op Spotify zit geen Dolby Atmos, maar vaak zit dat al op de koptelefoon of de player zelf. Bij mij bijvoorbeeld op mijn Poco telefoon. Apple heeft zijn eigen Spatial Audio, maar voor mij hoeft dat allemaal niet.
Tips voor apparatuur
Een audio player die geschikt is voor 24-bit Spotify is elke laptop, tablet of telefoon, of een Wiim-Wifi-streamer die aan elke audio-set kan en draadloos in je Wifi hangt (of bedraad met ethernet).
De hoogste kwaliteit moet via een DAC, zoals een Fiio KA11 op je telefoon of een SMSL SU-1 tussen laptop en stereo. Ik vind zelf een buizenversterker-DAC het mooist. De DAC zit via USB-C aan je laptop of telefoon, of via SPdif/Toslink aan je streamer. Een DAC zit soms ook al in de streamer zelf, zoals in deze Wiim DAC streamer of in digitale versterkers als deze.
Top-koptelefoons zijn bijvoorbeeld de Sennheiser HD660 of de goedkopere Philips Fidelio X2HR of de planars van Hifiman. De beste oordopjes zijn ook planars, zoals de KZ PR1 Pro. Mooi hoor!
Zie ook mijn blinde A/B Audiotest, en mijn BASS HiFi TEST playlist op Spotify:
Nog een leuke test
Welke tracks zijn volgens jou 24-bit, in jouw favoriete lijst? Noteer dat, en check het daarna linksonder: klik op de groene tekst. Als je meer dan 65% goed had hoor je dus duidelijk verschil.
Abonneren en meldingen
Wil je een Email bij nieuwe blogs? Dat kan met de knop “Volgen“.
Wil je Meldingen bij grote updates en bij nieuwe blogs? Dat kan in je browser (meestal in de adresbalk).
Wederom niet gesponsord. DANK U, LOVE U ALL en tot de volgende!

Oudoom engineer = audio engineer
490x30x3 =44.100 (44,1kHz) Dit werd verteld in een YouTube kanaal door een ( bij mij weten) oudere hi-fi liefhebber(of oudoom engineer) uit de UK.
Audio opnames in de 80er jaren gebeurde met video recorders van Japanse makelij. 490 beeldlijnen x 30 frames per seconde x een refresh rate van 3x per seconde = 44,1 kHz.
En nog bedankt voor dit onderwerp Henk.
Graag gedaan Aartjan.
Het maakt volgens mij wel degelijk verschil met Bluetooth devices. LDAC, aptX HD en aptX Adaptive ondersteunen allemaal 24 bit en de bitrate is respectievelijk maximaal 576, 990 en 1200 kbps. Meer data betekent dus hogere kwaliteit.
24bit/44.1khz betekent een bitrate van ongeveer 1412 kbps (192khz is ongeveer 9220 kbps)
Daarnaast is het verschil tussen 16 bit en 24 bit in grootte gewoon 50% (Met dezelfde sample rate) De dynamic range is anders (96 dB vs 144dB), waardoor men bij het bewerken, mixen en dergelijk minder last heeft van bv noise) Geen idee waarom bestanden 1000 keer groter zouden zijn :-)
Hier in België is het nog wachten op Spotify Hifi tot oktober. Persoonlijk merk ik weinig verschil tussen Spotify 320 kbps en Tidal Flac als ik luister met in ears of een hoofdtelefoon (geen bluetooth :-)) Alleen als ik via mijn Naim Mu-So luister komt er een duidelijk verschil. (Die doet upsampling naar 24-bit/88kHz) Benieuwd of Spotify Hifi ook een duidelijke verbetering zal zijn …
BTW: Leuke blog!!
Inderdaad, aptX HD / LDAC is een goeie, maar dat kan niet op Apple / iPhone / iPad / IOS.
16bit = 64.000
24bit = 16.000.000
16.000.000 gedeeld door 64.000 = dus 250 zoveel data
Soms nog x4 meer door 192kHz. Dan 1.000 keer zoveel data.
Daar gaat dan de FLAC compressie nog af, die is ongeveer 50%
Ik ga hier de discussie niet aan maar het is onzin. Je hoort weldegelijk een duidelijk verschil. Hogere sample rate zorgt voor een langere roll of curve van de de low pass filter. Dat geeft een lagere noise floor en minder interferentie in het hoog frequent. Een rustiger en natuurlijker geluidsbeeld. Dat je compressie niet hoort is helemaal onzin.
Ik zoek een SpotifyConnect streamer welke zowel de 24-bit audio kan afspelen als beeld geeft met trackinfo, zoals een ChromeCast dat kan.
De nieuwe Google Streamer 4K lijkt mij?
Klinks super in mijn studio
Met breakaway en asio4all sound processing merk wel degelijk een verschil
Merk duidelijk het verschil in de studio
Met mijn soundprocessing
Blij met deze optie
Haha iedereen terug naar bedraad.😁
Ik zal persoonlijk verhaal vertellen.
Ik heb de laatste 2 jaren zo 20 in ear monitors gekocht en 9 hoofdtelefoons meeste zijn open back en allemaal bedraad. Koop dan nog een goede dac bijvoorbeeld een goedkope dongle dac met een simpele cx3993 chip of een bureau versterker en de geluidskwaliteit kan een grote verschil geven vergeleken met een tws earbuds met bluetooth op ldac.zelf op 320kbps. Maar het belangrijkste is de tuning en de kwaliteit van de drivers. Ik heb 2 jaar geleden de AirPods Pro 2 vergelijkt met mijn eerste in ear monitor de 7hz timeless.en toen was dat groot verschil in geluidskwaliteit voor mij.ik ga nu nog niet terug naar tws bluetooth earbuds of hoofdtelefoons gewoon voor de geluidskwaliteit.wel voor de anc of bellen onderweg dat is het enige wat ik handig vind.het is ook logisch.vergelijk nu bv de nieuwe AirPods Pro 3 met de 7hz timeless 2.de AirPods hebben ANC microfoons bluetooth chip batterij een case met batterij app ondersteuning en dan de driver (dynamische driver) en tuning en nog paar andere voor 249€ en in ear monitors hebben de driver de kabel en de de driver (planar driver)en de tuning.dus geen ANC of microfoon of batterij dus geen geld waar daar aan wordt besteed (7hz timeless 2 230€) dus logisch dat ze beter klinken.en wil ik draadloos luisteren naar mijn iem dan koop ik een bluetooth dongle zoals de fiio btr11 btr17 of trn bt30 pro met of zonder dac (beter met dac) en een amp voor planar driver in ear monitors.dus mijn gezegd.koop enkel een bluetooth tws voor onderweg wil bellen of als er veel lawaai om je heen is en koop een in ear monitor vanaf 10€ al en voor te beginnen een simpele dongle dac met een dac chip zoals de cx3993 of cs43131 en je je hebt veel beter geluid.
Met FLAC klinkt het wel beter over mijn audio installatie
Vooral de bassen gaan dieper en soepeler
Plus iets meer definitie
WiiM pro streamer en Quad versterker + luidsprekers
Fantastisch dat Spotify nu FLAC streamt, grote hulde.
Maar die hoge bitrates etc. zijn echt overbodig:
https://youtu.be/cIQ9IXSUzuM
In sommige audiofiele/mastering kringen wordt juist geageerd tegen hoge bitrates en sample rates voor eindgebruikers. Men stelt dat deze de kans op fouten en externe storingen vergroten, terwijl ze in de praktijk niet nodig zijn. Ongecomprimeerd audio met 16-bit en 44,1 kHz wordt als ruim voldoende beschouwd.
Dus Spotify is nu eindelijk op (eind) niveau, zeg ik als Tidal gebruiker. ;-)
Met de KHz blijft Spotify wel achter, zo te zien. 44 i.p.v. 192. Geen idee of je dat dan weer hoort, natuurlijk.
Volgens mij niet, die hogere sample rate verandert de hoogst mogelijke frequentie. Je moet die sample rate delen door twee, en dan kom je op de frequentie die nog weergeven kan worden. Dat is dus 22 kHz, wat we in principe al niet meer kunnen horen (gehoor gaat grof gezegd van 20 Hz tot 20 kHz).
Sowieso is een toon van 20 kHz nou niet bepaald fijn om naar te luisteren, en wordt deze ook niet in de muziek gebruikt.
Nee dit ga je absoluut niet horen. De audio divisie van Philips heeft destijds met de ontwikkeling van de Compact Disc de sample rate al verdubbeld naar 44khz. Mensen kunnen tot 20khz horen* (* tot ongeveer 18 jarige leeftijd: want dan degenereert het gehoor al) en daarboven niets meer. Dus die 44khz is al een verdubbeling van het maximaal hoorbare spectrum. De reden voor de verdubbeling van het maximale hoorbare spectrum van 20hz – 20khz is om digitale fouten “weg te poetsen” uit het digitale medium. Hoe hoger de sample rate hoe beter dit wegpoetsen kan worden gedaan, en er dus weinig tot geen hoorbare digitale artefacten zullen optreden tijdens het afspelen van een digitaal format. Belangrijker in apparatuur is de opbouw te beginnen met de voeding en de gebruikte componenten. Zelfs de goedkoopste dac van tegenwoordig heeft geen hoorbare artefacten in de weergave. Wel zijn er verschillen in weergave* (*diepte, detaillering, sound stage etc etc). Deze eigenschappen komen naar voren bij gebruik van kwalitatief hoogwaardige onderdelen, maar zeker ook het ontwerp van het geheel (pcb).
Volgens mij klopt jouw theorie niet. 44.1khz gaat over de sampling frequentie (hoe vaak een geluid wordt gesampeld en dus hoe goed/zuiver/helder het klinkt), niet de hoogst mogelijke toon.
Volgens mij wel, kijk maar eens naar de Nyquist frequency.
Dank, leerzaam!
Nitpicking: de stelling van Paul is nog wel onterecht dat “44khz al een verdubbeling is van het maximaal hoorbare spectrum”.
Het max. hoorbare spectrum (tot ~20khz) wordt volgens Nyquist slechts 2Khz meer – nl. 22khz – als we 44.1khz afspelen. Geen verdubbeling. :-)
Thanks!
Sample rate is niet hetzelfde als frequentiebereik.
Sample is hoeveelheid stukjes dat van analoog naar digitaal wordt geconverteerd (per seconde)
Frequentie is hoogte van de toon. Oudere mensen halen vaak niet eens 20KHz meer.