Van Moof S3 ebike review: super en betaalbaar

van moof s3 review

– Update: 8 mei 2021 –

De Van Moof S3 ebike is te koop op de Van Moof website. De S3 is het grotere model, de X3 heeft kleinere wielen en een compact X-frame. Het zijn allebei aanraders. Ze kosten namelijk “maar” 2000 euro. Dat is goedkoop. En ze hebben vier automatische versnellingen. Uniek! UPDATE: nu met “Find My Bike” via het Apple Network (op de nieuwe modellen vanaf april 2021). Hierbij mijn Van Moof S3 review. 

De vorige Van Moof Electrified was al uitstekend. Maar wel heel erg duur. Namelijk iets van 3500 euro. De concurrenten waren enorm veel goedkoper: zoals de Cowboy van rond de 2000 euro. Zelf heb ik een Strom City (goedkoop gekocht op IndieGogo, dat is een soort Kickstarter), en een Xiaomi elektrische vouwfiets van 600,- op AliExpress. En een superlichte AMX mini van 800 euro, ook van IndieGogo. De Nederlandse WATT New York is er ook nog, voor 1250,-. Of de WATT Brooklyn voor 2000,-.

Van Moof zag dat natuurlijk ook, en besloot bij de S3 ook te zakken naar 2000 euro, zoals de grote concurrent Cowboy. Ook doen ze het frame nu op dezelfde manier als Cowboy, met die mooie afgewerkte lasnaden. Nu kun je ze dus direct vergelijken:

Van Moof S3 review versus de Cowboy

De prijs was dus hetzelfde, en ze gaan allebei even hard, namelijk 25 km/u [UPDATE: 30 km/u kan op beide niet meer]. Verder met 250W motor (Van Moof in het voorwiel, Cowboy in het achterwiel), en ongeveer hetzelfde bereik. En allebei met luxe hydraulische schijfremmen. Het aluminium frame is bij allebei geschikt voor 1,70 tot 2,10 meter (de Van Moof X3 is voor 1,50 tot 2 meter). Er is nu ook een Cowboy 4: die heeft een sterkere motor en is er ook in Dames-frame.

Voordelen van de Van Moof S3 versus de Cowboy

  • Vier automatische elektrische versnellingen. Dat is nog nooit eerder vertoond, indrukwekkend en supergaaf. Voelt echt perfect, ook al hoor je een harde “klak” tussen de 2 en 3, en blijkt die versnelling ook wel reparatie-gevoelig te zijn.
  • De Power Boost knop is echt superfijn: even indrukken voor maximum power. Als je wegrijdt bijvoorbeeld.
  • Het schopslot: met een tikje van je voet zet je hem op slot. Uniek en handig (ook al werkt het niet altijd 100% vlekkeloos).
  • Het GPS anti-diefstal gebeuren, met de Bike Finder. Ongeëvenaard en goed uitgevoerd (als je er volledig gebruik van wil maken dan komen er wel kosten bij).
  • De spatborden zitten er al op, en zijn ook al in de prijs inbegrepen.
  • De S3 is nu 300,- goedkoper dan de Cowboy 3
  • Er zit een goede bel op (electronisch)
Wow! Van Moof in Apple’s presentatie! “Vind je fiets” werkt nu via het Apple netwerk!

De nadelen van de Van Moof S3 / X3

  • Geen afneembare batterij, dus je kan ‘m niet binnen opladen.
    UPDATE: je kan er nu een powerbank bijkopen die dat enigszins oplost
  • Van Moof heeft geen torque sensor zoals de Cowboy, maar een simpele rotatie-sensor.
  • Van Moof is zwaarder (scheelt 2 kilo).
  • Geen dames-frame met lage instap beschikbaar zoals op de Cowboy 4ST
  • Van Moof heeft geen onderhoudsvrije belt drive zoals de  Cowboy.
  • Het display is nogal onhandig (UPDATE: inmiddels iets verbeterd)
  • De stuurpen is niet meer een gewone Ahead, dus je kan de stuurdrager er niet makkelijk op zetten (kon op de vorige Van Moof nog wel). De voor- of achterdrager van Van Moof kunnen er wel op. Het stuur kan nog wel hoger met vulringen. En je kan de stuurpen nog wel vervangen door een Ahead, maar dan moeten de kabels bij het stuur wel buitenom.
van moof s3 review
Van Moof S3 review: betaalbare topper, met Automatic 4-speed en “schopslot”

Alternatieven: de Cowboy

Cowboy vs van moof s3 review
Cowboy ebike review: de beste ebike

Zie de Cowboy review hier. Hij heeft geen versnelling, maar die mis je niet. Hij heeft namelijk een torque sensor. Daardoor voelt de motor natuurlijker aan: extra ondersteuning bij extra druk op de pedalen. De versnelling van de Cowboy kan dus ook nooit kapot. Want die is er niet. De ketting is op de Cowboy vervangen door een belt drive, en dat is iets onderhoudsvrijer dan een ketting. Spatborden zijn er ook voor te koop, en de stuurdrager kan er ook op. Kortom, ook een topper. En omdat er een afneembare batterij op zit kun je hem binnen opladen. Ook beter voor je batterij in de winter trouwens!

UPDATE: de Cowboy 4ST is er nu ook in dames-frame, met andere geometrie, veel meer rechtop

Strom City vs van moof s3 review
Strom City ebike review: goed en voordelig

Strøm City. Zie de uitgebreide review. Deze Deense ebike is goedkoop en goed, met afneembare batterij, groot verzet in de 7 speed, en je kan blindelings op het display klikken naar turbo of normaal. In de drukke stad rij je dan veilig 25, maar als je de ruimte hebt rij je 30. Ideaal (moet je wel zelf instellen). Met rotatie-sensor. Een power boost knop (throttle) kan je er ook op zetten.

Er is nu ook een Dames-model met een andere ergonomie: meer rechtop.

WATT bikes uit Nederland

watt new york review
WATT New York uit Nederland. Lichtgewicht single speed ebike voor 1250,-

WATT New York. Deze Nederlandse topper kan je op deze website bestellen voor 1250,-. Lichtgewicht (17,5 kilo) en single speed. De batterij is niet uitneembaar, maar je kan de hele fiets eventueel een trap op tillen. De stuurdrager kan er ook op. Voor spatborden: zie hier. Het nieuwere model, de Brooklyn (1985,-), heeft een onderhoudsvrije belt drive en betere schijfremmen. Spatborden kun je voor vier tientjes meebestellen:

WATT Brooklyn, met belt drive en schijfremmen. De batterij is niet uitneembaar.

Analog Motion uit Engeland: AMX Stealth

Analog Motion is Brits. Naast hun bestaande modellen komt er nu ook de bovenstaande AMX Stealth. Met belt drive in plaats van ketting. Ook in Damesmodel. Aanraders, want met bewezen techniek, goedkoper en met handige afneembare batterij: als een bidon. Hou hun website in de gaten. Probeer de kortingcode VIPSTEALTH. Ik heb de onderstaande Mini daar ook gekocht en die bevalt zeer goed:

AMX Mini ebike review
AMX Mini ebike review: klein, compact, licht, goedkoop.

De AMX Mini is superlichtgewicht (13 kilo), met afneembare batterij, goede ondersteuning, gewone ketting, en een groot bereik. Zonder versnelling, en dat is prima. De begrenzer kun je instellen (25 km/u of 32 km/u). Het kleine frame is zelfs geschikt voor langere mensen, tot 1,85 meter. Een throttle (powerboost-knop) kun je er ook op zetten. De stuurdrager en de kettingbeschermer ook. Dit is wat mij betreft bijna de ideale ebike, als hij nog een iets langere zadelpen had, en een ietsje groter verzet. Maar die kun je er zelf ook opzetten: hier staat een lange carbon zadelpen voor twee tientjes. Zie deze blog. Een groter verzet moet je aan de voorkant doen, bij de trappers: een groter voorblad dus. Want het tandwiel aan de achterkant is ingewikkelder en duurder bij deze fiets, om te vervangen. En een torque sensor zou ook nog fijner zijn. Deze heeft namelijk een gewone rotatie-sensor.

Beste elektrische vouwfiets

ebike vouwfiets review
Xiaomi Qicycle review: de beste ebike vouwfiets

Xiaomi Qicycle. Een elektrische vouwfiets kan gratis mee in het Openbaar Vervoer: een enorm pluspunt. Topfiets verder, met perfecte torque sensor, super lichtgewicht (14 kilo), hoge kwaliteit, afneembare batterij, drie-versnellingsnaaf. En soms ook heel goedkoop (600,-). Als je ‘m kan vinden dan…

UPDATE: De nieuwe Qicycle TDP02Z. Met 20 inch wielen (helaas NIET vouwbaar). Voor 699,- op AliExpress:

UPDATE: een andere elektrische vouwfiets is de HIMO Z20 voor 700,- uit de EU (Polen). Afneembare batterij, met groot bereik, grote 20 inch wielen, en het grotere frame is bij deze ook geschikt voor langere mensen. De prijs is inclusief levering en alle belastingen in Nederland:

Van Moof X3

De Van Moof X3 hieronder is hetzelfde als de S3, maar dan met kleinere wielen, een X-frame en een handige voordrager. Eigenlijk mooier, slimmer en beter. Unisex, one size fits all. Jammer dat hij nog steeds erg zwaar is, en ook geen uitneembare batterij heeft. Ik heb namelijk buiten geen stroom, en wie krijgt zo’n ding de trap op?
UPDATE: je kan er nu een powerbank bijkopen, die dat enigszins oplost.

Van Moof S3 review X3

Die Van Moof X3 lijkt klein, maar deze fiets is geschikt voor alle lengtes tot 2 meter, vanaf 1,50 m. De S3 hieronder, de grote dus, past zelfs bij superlange mensen tot 2,10m. Vanaf 1,60 meter.

van moof S3 review
De Van Moof S3 is er nu ook in prachtig blauwgrijs, en de lak is ook verbeterd

Van Moof S3 / X3 review: rijgedrag

Ik heb ook uitgebreid op de S3 testgereden. De zithouding is voor mij (1,90) helemaal perfect, en de hydraulische schijfremmen ook. Dit is voor mij echt de ideale fiets, als de batterij afneembaar zou zijn. De 4-speed en de Powerboost werken perfect, en voelen heel fijn en natuurlijk aan. In de app kun je de “kantelpunten” instellen, maar dat hoeft wat mij betreft niet. Ik vond de 2 speed Automatix van SRAM op de vorige Van Moofs ook okee, maar het grote verzet vond ik nog iets te klein. Dat is bij deze opgelost. De Powerboost voelt echt super, en gebruik je heel vaak, telkens eventjes. Heerlijk.

De 4-speed is wel gevoelig en kan wel eens kapot gaan. Nu na een paar maanden lijkt dat toch wel problemen te geven, evenals de elektronica. De service is goed, dus het wordt allemaal wel gerepareerd. Maar er zitten zoveel unieke onderdelen in dat gewone fietsenmakers ‘m vaak niet kunnen repareren. De fiets moet dan opgestuurd worden. Is toch wel een puntje…

De voordrager is van een nieuw verbeterd model, met minder hout, dus minder kwetsbaar dan voorheen.

PS mijn wensen voor een ebike zijn:

  • Lichtgewicht, max 17 kilo
  • Afneembare batterij
  • Geen versnelling, groot verzet (of toch een 2-speed)
  • Torque sensor
  • Gewone ketting (de kettingbeschermer doe ik er zelf wel op)
  • En de stuurdrager moet er op kunnen, dus een gewone A-head stuurpen
  • Je moet van 25km/u naar 30 km/u kunnen klikken (is eigenlijk illegaal)
  • Powerboost knop is ook zeer welkom

Die is er helaas niet, de Cowboy komt het meest in de buurt (zeker de oude modellen)

UPDATE: Op AliExpress kan je soms ook elektrische fietsen uit EU bestellen, met alle import-kosten al inbegrepen. Zo kocht ik ook die Xiaomi Qicycle, een topper, maar wel moeilijk te vinden. Nu zag ik ook een 20 inch Fat Bike, uit Polen. Als een brommer, met die dikke banden. Ziet er supercool uit, kost rond 800 euro, met grote afneembare batterij, aluminium frame, 28 kilo, 7 speed. En ook nog volledig opvouwbaar. Topding! 500W motor, begrenzer kan je zelf instellen, schijfremmen.

Of de Fiido M1 fatbike, ook zo’n vouwfiets met dikke banden, als een brommer, met voor- en achtervering. Vanuit Polen inclusief alle belastingen, gratis bezorgd, voor rond de € 900,-:

fatbike elektrische vouwfiets dikke banden vering

Deze Van Moof S3 review is niet gesponsord. Er staan wel affiliate links in. Maakt voor de prijs niet uit.

59 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Top review toch twijfel ik nog de van Moof heeft namelijk een voorwiel aandrijving an ben daar gezien de ongelukken in het verleden iet zo’n fan van.

    Maar het model en hoe het eruit ziet vind ik weer mooier dan de Cowboy en is goedkoper dan. De extra kan je weel investeren in de van Moof powerbank.

    Las dat je voor de cowboy zou gaan geldt dat nog steeds??

  2. Hey Aartjan, heb je toevallig ook al de Legend Milano getest? Ben expliciet op zoek naar een stads e-bike met uitneembare accu! De legend lijkt een goede optie; maar erg benieuwd naar jouw mening!

    Gr. Gloria

  3. Beste Aart-Jan,
    ik twijfel over de S3. Echter lees ik, net als velen, de negatieve ervaringen.
    Weet jij of de dienstverlening / levering / technische issues inmiddels verholpen zijn (middels een technische update)?

    Mijn gevoel neigt nog steeds naar een aanschaf, mede door de looks van de fiets. Ik woon in Oost-Nederland dus dit kan een extra uitdaging zijn qua mogelijke ondersteuning.

    Dus samengevat, is er inmiddels positiever nieuws te melden over VanMoof?

  4. Toen ik anderhalf jaar geleden een S2 kocht was ik als een kind zo blij. Totdat mijn fiets niet meer kon laden. Veel moeite om klantenservice in gang te krijgen. Kost echt veel energie. Na veel vijven en zessen een nieuwe fiets gekregen. Die ging binnen een maand kapot. Geen display meer, licht viel uit. Ook nu weer moeilijk contact te krijgen. Zit nu al meer dan een half jaar zonder fiets. Let wel mijn aankoop was meer dan €3K. Inmiddels is er een S3 uit die €1K minder kost en waar waarschijnlijk al veel kinderziektes uitgehaald zijn.

    Wil het netjes houden, maar kan niet anders adviseren er heel goed over na te denken een van moof te kopen.

    1. Cowboy, om 5 redenen:
      1. afneembare batterij (voor mij al reden genoeg)
      2. lichter.
      3. torque sensor.
      4. belt drive.
      5. versnelling kan niet kapot

  5. Hi Aartjan,

    heb vanochtend met veel plezier de recensies van verschillende e-bikes op jouw blog gelezen. Heel fijn!!

    Nu ben ik er nog steeds niet helemaal uit welke (dames) fiets het meest geschikt is voor mij en hecht waarde aan jouw mening als kenner. Het gaat vooral om verkeer tussen werk-woning (10km). Woon 1 verdieping hoog en heb geen elektriciteit in mijn fiets berging.

    Na veel afwegen trekt de vanMoof S3 mij het meest aan, maar vind ik de ervaringen wel heel wisselend (slechte customer care, snel kapot etc).
    Qua looks vind ik de vanMoof, Storm, Watt en Cowboy fietsen het mooist.

    Kan jij me helpen?

    Dank vast!

    1. Voor jouw situatie moet je dus een afneembare batterij hebben. Dan valt de Van Moof af.
      De Strom, de Cowboy, of de Analog Motion dus. Of een van de vouwfietsen / kleinere fietsen, zoals die op AliExpress. Strom en AMX hebben nu ook een damesmodel.

  6. Aartjan, heb je de Lekker Bikes Amsterdam+ of Amsterdam GT al kunnen proberen. Benieuwd wat je er van vind onvergelijkbaar met vanmoofS3

      1. 58 en 61 cm volgens de site.
        Ik wilde eigenlijk voor de VanMoofS3, maar twijfel nu vanwege de levertijd en slechte recensies. Daarnaast vraag ik me af of de motor in het voorwiel wel een goede keuze.
        De Amsterdam+ lijkt me wel een alternatief, hoewel deze geen 30km/u stand heeft.

  7. Beste AJ,

    De s3 fiets geweldig bij de testrit maar weet jij of er ook andere stuurpennen op kunnen? Ik zou graag nog ieys rechter zitten ook mèt de twee ophoog ringen ertussen.

    Zelfde vraag voor een zadel.

    Groetenll!

      1. Oke goed om te horen! Ik was bang dat t niet zou gaan omdat stuurpen en stuur 1 geheel zijn en daar dan vast kabels doorheen zouden lopen, of misschien dat de kabels te kort zouden worden bij een hogere zit/stuur…
        Lets see, ik ga hem straks bestellen!

          1. Beste AJ, ik heb inmiddels begrepen dat er op de VM S3 geen ahead balhoofdset kan. De reden is dat er door de vork kabels lopen die je niet kwijt kunt zodra je er een ahead set op zet.

            1. Jammer zeg. Dank voor je bericht! Vreemd, bekabeling langs de stuurpen kan echt wel op de S3. En een Ahead kan ook op de S3. Niet op de vorige Van Moof overigens.

  8. Ik ben echt verliefd op de VanMoof S3 maar ik schrik van de slechte reviews en het nagenoeg ontbreken van service door het bedrijf.

  9. Een goede avond.
    Zouden jullie de fiets aanraden voor puur recreatief gebruik en om een dieet (met lage trapondersteuning) te ondersetuning.
    Ik houd van het design en de features van de fiets en ja met de elektrische ondersteuning zou ik verder kunnen fietsen.
    Groetjes
    Luc

    1. Jazeker, het bewegen op de fiets is altijd goed en gezond, ook al is het elektrisch. Voor jezelf, voor het milieu, het OV en de autowegen, minder files, minder parkeerproblemen, minder kans op Corona, goedkoper…

  10. Mijn nieuwe S3 heeft een slag in het voorwiel, met een lekkend rem systeem en een loszittend schoentje. Ik mag 2 weken later naar Amsterdam om hem te laten repareren. Dat je daarop kunt wachten, wordt niet gegarandeerd.
    Met ook nog een call Centre waar je 45 min moet wachten, vergaat je lust om zo’n mooie fiets te willen kopen.
    Als de service niet verbetert, gaat van Moof het niet overleven.

  11. Volgens de site van vanmoof is de fiets ook geschikt voor lange mensen(1.95). Ik kan echter nergens ervaringen daar over vinden. Wat is jouw idee hier over?

    1. Ik vind de S3 prima voor 1,95m. Ik ben zelf 1,90 en voor mij is de zit en de ergonomie perfect. Het is een actieve zit, dus niet heel rechtop. Maar zeker ook niet een heel diepe zit a la racefiets.

  12. Hallo Aartjan, Raadt je deze fiets ook aan wanneer je niet in een stad woont waar de service wordt verleent? Ik neem aan dat je met een VanMoof S3 niet bij elke willekeurige fietsenmaker naar binnen kan stappen.

  13. Hoi Aart, ik lees zoveel slechte reviews over de after sales bij van Moof ( op trustpilot)Wat is jou ervaring mbt service? Ik twijfel om die reden om een van Moof te bestellen. Dank
    Groet,
    Frédérique

    1. Ik hoor juist om me heen het tegenovergestelde: goede service van Van Moof. maar ik heb er niet veel ervaring mee

  14. Beste AartJan, met veel interesse lees ik jouw reviews. Ik vind de Strom en Watt fietsen prijstechnisch interessant, zeker omdat jij ook enthousiast bent over de kwaliteit. Ik ben niet technisch. Dus ik ben afhankelijk van een onderhoudsservice en reparatieservice. Weet je hoe dat zit bij Strom en Watt? Ik denk dat een lokale fietsenmaker niet erg gemotiveerd is om dit te doen.

    1. Watt is Nederlands dus dat komt altijd wel goed. Bij Strom is dat minder, want dat is Deens. alhoewel ze aan een service punt in Nederland werken.

  15. Kijk ook eens naar de elektrische fietsen van Lekkerbikes. Lekkerbikes brengt in juni een Single speed bike uit, enige nadeel is de maximale ondersteuning van 25 km/h. Pluspunt is een afneembare batterij en het kunnen opladen zonder de batterij te verwijderen. Het is meer een concurrent voor de Cowboy, maar geen verplichting tot het gebruik van een app voor ondersteuning van de motor. Twijfel tussen het aanschaffen van de Lekkerbike Amsterdam+ of VanMoof S3.

  16. Heb je deze (nieuwe?) e-bike van Xiaomi al gezien en wat vind je ervan? Ik ben zelf op zoek naar een lichte, compacte e-bike met afneembare batterij en zonder versnellingen. De Xiaomi fiets ziet er best interessant uit, alleen lijkt die moeilijk te vinden? Heb je de AMX Mini ook al ontvangen en getest?

    1. Zie ook mijn review van de vorige Xiaomi Qicycle vouwfiets: die is echt top! Zodra ik de AMX heb komt de review hier ook. Licht, zonder versnelling en afneembare batterij: dat is inderdaad alleen de AMX (ze hebben ook grote, normale frames).

      1. De Xiaomi vouwfiets is haast nergens meer te vinden, al zeker niet voor een goede prijs en de AMX Mini is helaas uitverkocht op dit moment.. Ik ga me wat verder ingraven in deze compacte ebikes en hoop iets interessants te kunnen vinden, ook de nieuwe Xiaomi fiets ziet er behoorlijk goed uit, behalve dat die niet vouwbaar is. Nu eentje vinden die snel tot hier kan geleverd worden.

        1. Die nieuwe Qicycle staat hier op AliExpress voor iets van 800,-, vanuit China (dus inderdaad lastig qua import). Wel een topfiets zo te zien, 20 inch, en een stuk groter. Alleen niet vouwbaar, en geen afneembare batterij, en ook zwaarder.

          1. En de HIMO C20 dan, ook van Xiaomi, duty free vanuit EU: die staat hier. Zo’n aanbieding kan zo weer weg zijn. Half vouwbaar, geen afneembare batterij. 20 inch, dus lekker groot. 18 kilo, dus nog net draagbaar een trapje op.

            Of deze hippe 20 inch Fat Bike, bijna een brommer, ziet er top uit, 1000 euro, vanuit Polen, EU tax ingegrepen, met grote afneembare batterij, aluminium, 28 kilo, en ook nog volledig vouwbaar.

            1. Beide hebben een ‘pure electric mode’ waarbij je niet hoeft te trappen, wat naar mijn weten niet is toegelaten in Nederland, tenzij je die laat keuren en registreren, niet? Anders was die HIMO C20 zeker een mooie optie geweest!

            2. Maar jij zet ‘m natuurlijk gewoon op de EU mode. Dat mag wel.

  17. Ik heb wel interesse in de S3, maar maak me een beetje zorgen over dat geluid als hij gaat schakelen van 2 naar 3. Is er iemand die mij kan vertellen waarom hij dit geluid maakt en niet bij het schakelen van bv 1 naar 2 of van 3 naar 4?

    1. Heeft te maken met het veranderen van de aandrijving. Van planeet naar zon en andersom. Van 1 naar 2 en van 3 naar 4 werkt dat net iets anders waardoor hierbij niets te horen is.

    1. Dank voor je reactie, ik heb een stukje toegevoegd. Range is vrij theoretisch, dat zou iemand eens in de praktijk moeten testen, maar theoretisch klopt het inderdaad dat de S3 een grotere range heeft.

  18. Dat je voor een gewone ketting kiest, begrijp ik niet goed. Een tien aangedreven fiets trapt echt soepeler dan een ketting. En onderhoud nauwelijks nodig.
    Ben benieuwd naar je reden voor je keuze voor de ketting.
    Vr gr en fijn weekend
    Mic

    1. Een ketting geeft de minste wrijving en is verreweg het goedkoopst.
      Bij een belt moet het hele frame open kunnen, dat maakt het frame duurder, slapper en zwaarder. Belt is niet geschikt voor terugtraprem. En er moet ook nog eens een dure excentrische bottom bracket op, om de belt drive te kunnen aanspannen.
      Cardan heeft het minste onderhoud en is het sterkst, maar is ook vrij duur, zwaar en geeft veel wrijving.

Geef een reactie