Verdienmodel influencers en vloggers onder vuur

– Update: 13 november 2020 –

Bekende Nederlandse vloggers als Monica Geuze, Ana Nooshin, Femke Louise en DJ Hardwell krijgen vaak dik betaald voor enthousiaste filmpjes over bepaalde producten. Maar ze zeggen er meestal niet bij dat het gewoon reclame is. En dat mag nu niet meer. Terecht.

De Reclame Code Commissie gaat voortaan boetes opleggen aan vloggers die deze reclameregels overtreden.

Maar tijdens de Corona-tijd heeft de regering zelf ook veel influencers betaald om reclame te maken voor de RIVM-besluiten. Dat mag dan natuurlijk ook niet. Het mag alleen als je er duidelijk bijzet “Gesponsord door het RIVM“, “In opdracht van de overheid“, “Reclame-boodschap” of iets dergelijks.

Indoctrinatie dus, want influencers op social media (zoals Femke Louise en dj Hardwell) werden fors betaald door de overheid om de RIVM te steunen met allerlei betaalde berichtjes. 

In kranten en tijdschriften was het altijd al verplicht om boven elke advertentie duidelijk het woord “Advertentie” te zetten. Of “Advertorial“: dat is een artikel dat net lijkt op een echt artikel, maar dan gesponsord door een klant of opdrachtgever. Reclame dus.

Dat zie je steeds vaker, bijvoorbeeld nu ook op Bright.nl: de reviews daar zijn vaak onafhankelijk, maar niet altijd. De leuke film over een elektrische fiets – waarbij presentator David gaat kijken of die fiets net zo snel is als de auto – is een voorbeeld van gesponsorde content. Deze film is betaald door het fietsenmerk, en valt dus onder de Reclame Code Commissie. Het staat er ook wel bij – als je heel goed kijkt – maar dat zal veel kijkers zijn ontgaan.

Bij mijn blogs zet ik er bijna altijd onder dat het geen reclame is, maar dat het wel betaal-links bevat (affiliate links). Dat maakt voor de prijs niet uit. Ik kan dan een percentage verdienen als het product via de link gekocht zou worden. Zo kan ik weer wat producten kopen om ze te reviewen, en blijft de blog in leven.

2 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Inderdaad deze mensen belazeren alleen de boel en noemen zich dan ook graag influencer zeker al je er genoeg geld voor krijg betaald,ik vind dit zwaar misleidend maar nog erger is dat mensen zich er toe laten verleiden deze rommel te kopen tegen vaak veel te veel geld.

    Nog erger vind ik dat men ook steeds meer gebruik maak van bekenden personen uit de TV en film wereld die misleiden dagelijks veel mensen,de ene keer zijn ze in een serie te zien als als politie agent (oké ook in de politie wereld wordt veel zwart bijgeklust hoor) en dan weer prijzen ze een bedrijf aan zoals lidl
    met een domme reclame over trapje lopen en een sint met stukadoor schoenen een ook zo’n befaamd bedrijf waar het personeel niet terug deinst om klanten hard handig aan te vallen zoals mij over kwam toen ik toen ik ze in alle redelijk vroeg om die
    snoep troep voor de kassaband weg te halen zodat oudere onder ons ook eens fatsoenlijk hun boodschappen op de kassaband konden leggen,dit werd echter niet geaccepteerd en werd eerst gegijzeld toen van achter aangevallen door een of andere jongeman van 100 kilo,dus u begrijp als ik die onnozele reclames zie van BN ers dan gaan mijn haren overeind staan.

    Nee dat je dan je eigen leent of laat betalen door bedrijven die het zeker niet zo nou nemen met klantvriendelijkheid en ja bent enigentijd later weer op de TV als politie agent in een serie dan zet je je eigen weer goed voor paal,:-) mijn inziens hadden deze acteurs dus eerst een beter moeten opletten of ze wel geloofwaardig overkomen toch.

    Helaas heeft of hebben ze bij Lidl nooit meer contact durven opnemen met mij omdat ik fotojournalist ben geweest,sinds dien doe ik er zelden of nooit nog boodschappen en walg al bij het zien van hun commercials met tweederangs acteurs.

    Nee dit soort influencer zou echt niet meer kunnen omdat mensen er door misleid worden en dus zou ik zeggen huur gewone figuranten in via een bureau

Geef een reactie