De Wim Hof Methode sterkt je geestelijk en fysiek

wim hof methode

– Update: 26 augustus 2021 –

Wim Hof is wereldwijd beroemd als The Iceman. Zijn bijzondere methode (de WHM) bestaat uit ademhalen, koude-training en mindset. Ik heb die trainingen gedaan bij Evert Hettema. Er zijn ook boeken over, zoals de Wim Hof methode (geschreven door Wim zelf), Oerkracht (Scott Carney) en Koud kunstje:

wim hof methodeWim Hof (1959) is een bijzondere man. Al 20 x haalde hij het Guiness Book of Records, met extreme prestaties in de kou. Hij zwemt in water met temperaturen rond het vriespunt, wat voor gewone mensen al binnen een minuut dodelijk is. Waarom kan hij dat? Wat is het nut ervan? En kun jij het ook? Hof is autodidact en een extremist. Radboud UMC onderzocht zijn technieken, en wat bleek: iedereen kan het leren.

Het is inmiddels medisch bewezen dat Wim Hof zijn lichaam op een bijzondere manier  kan sturen, en dat hij dat ook aan anderen kan leren. Niet alleen om tegen koude te kunnen, want Wim Hof liep onder andere ook ongetraind een marathon in de woestijn. Maar bijvoorbeeld ook om ziektes in het lichaam te bestrijden, of gewoon om fitter, scherper, gezonder en positiever te zijn.

Zelfs op Skepsis.nl zijn ze positief: “Wetenschappelijk zeer interessant, omdat het voor het eerst aantoont dat je wel degelijk bewust, zonder medicatie, in staat bent om je afweersysteem te beïnvloeden. De onderzoekers vermoeden dat het vooral draait om de ademhalingstechnieken, die het adrenalinepeil doen stijgen en het is bekend dat adrenaline de afweer onderdrukt.”

In de video hieronder gaat de YES-theory groep op bezoek bij Wim Hof. DON’T TRY THIS AT HOME!

Wim Hof Methode en Evert Hettema

Inmiddels zijn er gecertificeerde instructeurs in de Wim Hof Methode. Ik heb de trainingen gedaan bij Evert Hettema, zo’n WHM-instructeur van het eerste uur. Evert heeft ook zelf een trainings-methode: BOGA, een combinatie van boksen en yoga. 

Wat mij vooral trok aan de WHM-training, is dat het volgens bewezen onderzoek ontzurend en ontstekingsremmend werkt. Omdat ik al jaren veel last heb van jicht is dat voor mij een uitkomst. Jicht is een ontstekingsreactie op verzuring in het lichaam. Om dit zonder medicijnen aan te pakken is in mijn ogen een wonder. Ik doe de WHM-oefeningen nu vrijwel dagelijks, sinds de zomer van 2015, en sindsdien heb ik vrijwel nooit meer zware jichtaanvallen, en zelfs nauwelijks meer lichte. En dat terwijl ik al tien jaar jicht had, met in 2015 vier maanden lang veel zware jichtaanvallen. Daarna dus al zes jaar grotendeels jicht-vrij, zelfs zonder medicatie.

Wim Hof Methode: Evert Hettema

De methode bestaat uit drie onderdelen: ademhalingsoefeningen, koude-training en mindset.

Ontspanning en hartcoherentie

Een ontspannings-oefening gaat aan alles vooraf. Dit stimuleert je parasympatisch zenuwstelsel: het werkt als een rempedaal op je lichaam. Je verlengt simpelweg je uitademing: je ademt langzamer dan normaal. Door deze oefening produceer je neurotransmitter acetylcholine (ACh). Je voelt het al heel snel: er valt een diepe ontspanning over je heen. De tonus (spanning) van de nervus vagus (je belangrijkste zenuwbaan) wordt verhoogd. Deze ontspanningsoefening kan je vaker op een dag doen.

Haal dieper en langzamer adem, verleng je uitademing, en hou een korte pauze voordat je weer inademt.

Je komt zo snel tot rust. Het gaat niet vanzelf, je moet er moeite voor doen. In je slaap haal je bijvoorbeeld veel sneller adem dan in deze oefening. Controlled breathing noemen ze het ook wel, of hartcoherentie. Het werkt bewezen heilzaam volgens onderzoek, en het kan zelfs medicijnen vervangen. Zie ook de blog over hartcoherentie en het stukje over de hartslagmeter verderop.

G-Tummo

Daarna komt de activerende ademhalingsoefening. Dit werkt als een gaspedaal op je lichaam. Het wordt ook wel G-Tummo genoemd:

  • 40 tot 80 keer snel, diep en krachtig ademhalen. Je kan er een beetje duizelig van worden, en je voelt tintelingen: dat is goed en normaal. De zuurstof-verzadiging in je bloed stijgt naar 100%.
  • Daarna haal je nog één keer diep adem. Adem die rustig en kort uit, en hou de adem daarna zo lang mogelijk vast: de retentie-fase. Stel het moment dat je weer wil ademen nog even uit. Ongetraind is 2 minuten al heel goed. Je zuurstofverzadiging kan zakken, naar wel 50% (dat kan je zien met een oximeter, zie verderop). Normaliter is dat alarmerend, maar hier is het gewoon deel van de oefening.
  • Haal dan weer diep adem, en hou die zo’n 15-20 seconden vast, met je spieren gespannen, en al je aandacht gericht op de pijnappelklier, die midden-achter in je hoofd zit. Daar zit je oerbrein, de kern van je hersenen, bovenaan je herstenstam. Het is de epifyse, ter grootte van een erwtje. De verse nieuwe zuurstof stuur je daar naartoe, met al je aandacht.
  • Dit geheel drie keer herhalen. Je bent dan volledig ontzuurd. Deze ontzuring kun je meten met PH-strips. Je bent dan ook meer verzadigd met zuurstof dan voor de oefening. Ook dat kun je meten, met een oximeter op je vinger.

Verzuring en ontstekingen oplossen

In de ademhalingsoefening (ook wel G-Tummo genoemd) pomp je eerst veel zuurstof in je bloed. Er worden daardoor onder andere extra mitochondriën aangemaakt. Dat zijn de energieleveranciers in lichaamscellen. Je krijgt zo letterlijk meer energie. Het aantal mitochondriën per cel is niet constant en in de oefening creëer je er meer van.

Tijdens de oefening daalt ook het CO2-niveau in je bloed, en dat zorgt dat afvalstoffen sneller uit het lichaam verdwijnen. Dus je schoont je lichaam op.

Voor duursporters is het ook zeer nuttig, omdat je een soort hoogtestage doet. Met alle voordelen van dien: zoals meer rode bloedlichaampjes. Je traint je lichaam ook om melkzuur als anaerobe brandstof te gebruiken, waardoor je het afval van je spieren (melkzuur, wat spierpijn veroorzaakt) kan gebruiken als energie-bron. Je hebt dan minder spierpijn en extra energie.

Ook stijgt je adrenaline-peil. Adrenaline kan genezend werken, bijvoorbeeld om afweerreacties af te remmen (zoals bij een allergie voor wespensteken). We maken de hele dag continu kleine beetjes adrenaline aan, door stress en drukte. Maar dat is niet gezond. Af en toe een flink shot adrenaline is juist wel gezond. Het geeft tijdelijk ook veel energie.

Er komt ook een ander hormoon vrij: cortisol. Dit hormoon regelt de afbraak van adrenaline, maar doet ook meer dan dat. Het werkt bijvoorbeeld ook ontstekingsremmend. Volgens wetenschappers hebben we allemaal een chronische, lichte graad van ontsteking in ons hele lichaam. We hebben daar niet veel last van, maar het kan op den duur ziektes veroorzaken (zoals jicht, botontkalking, auto-immuunziekten, psoriasis, Crohn, Lyme en mogelijk zelfs kanker). Met deze oefening kan je ontstekingen al oplossen voordat ze ziektes veroorzaken.

In het tweede deel van de oefening (de adem inhouden, ofwel retentie) draait het om. Het lichaam moet dan omgaan met een koolzuur-overschot en een zuurstofgebrek. Dat zorgt ervoor dat je bloedvaten gezond, sterk en open worden. Het levert het nodige onderhoud aan je fragiele en zeer complexe bloedvatstelsel. Bloed kan dan makkelijker stromen, en het bloed kan de zuurstof dieper in het weefsel afgeven. Dat is belangrijk voor je algehele gezondheid, en zelfs mogelijk ter voorkoming van kanker, wat vaak ontstaat in zuurstofarme weefsels.

Verder verzuurt je lichaam naarmate je ouder wordt. Dat is niet echt tegen te gaan met gezonde voeding of lichaamsbeweging (behalve met basisch water of mineraaltabletten). Veel kwalen zoals jicht en botontkalking zijn gevolgen van die verzuring. Met de WHM-oefeningen zijn deze chronische problemen wel aan te pakken, want je lichaam ontzuurt door de ademhalingsoefeningen.

Basisch bloed kan meer zuurstof bevatten dan zuur bloed. Zuurstof kan dan dieper doordringen in je lichaam. Het zuurstofgehalte van je bloed kan je meten met een oximeter. Zuurstof diep in je lichaam is belangrijk voor een goede gezondheid.

Oximeter en hartslagmeter

oximeter zuurstofmeter

Je ziet op deze oximeter bij de G-Tummo-oefening dat het zuurstofgehalte in je bloed stijgt, en bij het inhouden van je adem dat het daalt.

Behalve je zuurstofverzadiging zie je op deze meter ook je hartslag. Bij de ontspannende oefening vooraf zie je bij een inademing je hartslag omhoog gaan (bijvoorbeeld rond de 80), en als je langzaam genoeg uitademt kan het bij elke uitademing telkens omlaag gaan (bijvoorbeeld 65). Dat heet “hartcoherentie“. Met behulp van deze meter kan je uitzoeken bij welke ademhaling het verschil het grootst is: dat is het beste. Bij mij is het verschil in hartslag het grootst bij 10 seconden per adem. Zie ook deze blog.

Voor sporters is er ook een hartslagmeter met borstband.

Litmus PH test-strips

Je kan met een Litmus proef (papieren strips) ook je zuurgraad testen. Bijvoorbeeld met deze. Je kan dan zelf zien dat de oefeningen je ontzuren.

Wim Hof Methode en koude-training

Na de ademhalingsoefeningen komt de kou! Bijvoorbeeld koud douchen, of in koud water zwemmen. Je voelt je daarna fit, fris, scherp, krachtig en positief. Een ijsbad kan ook. Dat werkt nog sterker, en zorgt voor een extreme doorbloeding van je huid. Ik vond het de eerste keer pijnlijk, maar later werd het makkelijker. Je huid sluit eerst helemaal af door de kou, en als je er weer uitstapt dan stroomt je bloed met grote kracht weer terug, je huid in. Dat is goed voor je bloedvaten. De kou werkt ook ontstekingsremmend, Cortisol-verhogend en het stimuleert bruin vet (zie verderop). Je bloed krijgt ook meer witte bloedcellen door de kou. Witte bloedcellen ruimen ziektes en ontstekingen op, dus dit sterkt je natuurlijke afweer. Zie ook cryotherapie.

Wim Hof IJsbad
IJsbad: pijnlijk en heftig, maar het wordt steeds makkelijker en lekkerder
De Wim Hof Methode op Vlieland: Evert Hettema maakt een ijsbad op het strand, in het zand. Dit is het allerkoudste bad: zeewater kan twee graden onder nul worden, de honderd kilo ijsblokjes zijn achttien graden onder nul, en het zand isoleert maximaal.

Pijnappelklier of epifyse

Deze klier in het midden van je hersenen regelt de productie van de hormonen serotonine, melatonine en dimethyltryptamine (DMT). Die reguleren een reeks biologische processen die verband houden met waak en slaap, met geestelijke weerstand en met het immuunsysteem via de productie van natural killer cells. De pijnappelklier werd vroeger ook wel het Derde Oog genoemd, in de zin dat het lichtgevoelig is, een soort oer-oog.

Als je ouder wordt verkalkt de pijnappelklier, en gaat de werking achteruit. De melatonine vermindert. Je slaapt steeds slechter. De pijnappelklier kan ook door belasting vanuit het milieu en stress worden aangetast. Elektromagnetische velden (EMF), blauw licht en de altijd gelijkmatige warmte onderdrukken de werkzaamheid van de pijnappelklier, en kunnen zo je biologische ritme verstoren.

Door in het laatste deel van de oefening al je aandacht naar dit punt te laten gaan (midden in je hersenen, bovenaan je rugwervel) activeer je mogelijk deze belangrijke klier. En daarmee de productie van die belangrijke hormonen. Bij de Wim Hof Methode noemen ze het zelfs de Fijnappelklier.

Tegen welke ziektes helpt het?

De Wim Hof Methode kan werken bij onder ander auto-immuunziektes, reuma, jicht, hart- en vaatziekte, psoriasis, slaapproblemen, longproblemen, COPD, overgewicht, diabetes, Crohn, fibromyalgie, reuma, artritis, MS, depressies, burnout, PTSS en obesitas. Het maakt je energieker, je bent minder vermoeid. Er komen dopaminen en opiaten vrij, en dat geeft een fijn gevoel.

Wim Hof Methode en blote voeten

Wim Hof loopt veel op blote voeten. Dat is ook wetenschappelijk onderzocht. Het blijkt een gezondheidsvoordeel te hebben. Je neemt zo elektronen uit de aarde op. Deze elektronen kunnen vrije radicalen neutraliseren. Vrije radicalen stelen elektronen uit je lichaam. Daardoor beschadigen ze andere moleculen. De extra elektronen via je blote voeten voorkomen dat, en voorkomen op deze manier ook allerlei ziektes. Basisch water doet eigenlijk hetzelfde. Het is tegenwoordig belangrijk, omdat er steeds meer vrije radicalen in je lichaam komen door luchtvervuiling, door te weinig voedingsstoffen in het eten en door elektrosmog. Zie ook het boek over Celherstel.

Wim Hof Methode en microvasten

Deze methode van vasten komt hier op neer: je eet maar 5 uur per dag. Dus als je bijvoorbeeld om 13.00 uur begint met eten, dan stop je 5 uur later, om 18.00 uur. Tussen 13.00 en 18.00 kan je alles eten. En tussen 18.00 en 13.00 de volgende dag eet je niks. Je bent dan dagelijks aan het microvasten (micro fasting of intermittent fasting). Je lichaam went er zo aan om niet altijd continu voedsel te hebben. Er gaat autofagie optreden: weefsel gaat herstellen, doordat het oude en kapotte cellen opeet. Dat komt door het tijdelijke voedselgebrek (zie ook deze bron). Je eet vanzelf ook gezonder en voedzamer, want dan is het makkelijker vol te houden. Naar het medische effect is uitgebreid onderzoek gedaan, zie intermittent fasting.

Bruin vet en afslanken

Door de Wim Hof Methode activeer je ook weer je bruin vet. Babies kunnen dat ook nog, dat beschermt het kind onder andere tegen kou. Bij volwassenen werkt dat bruine vet minder goed, maar met de koude-oefeningen activeer je dat weer. Gewoon vetweefsel is wit. Bruin vetweefsel gebruikt wit vet om het te verbranden, om zo je lichaam te verwarmen. Op deze manier zou de Wim Hof Methode mogelijk afslankend kunnen werken: het gewone vetweefsel verdwijnt (verbrandt) door de koude-oefeningen. Zie ook cryotherapie.


Zie ook

De Australische professor Marc Cohen in zijn presentatie over de WHM in 2018:

Bij hyperventilatie kan er onwillekeurige spiersamentrekking (tetanie) ontstaan. Dat gebeurt meestal eerst in de handen (de zogenaamde T-Rex-handen).

Door de hyperventilatie wordt het CO2 niveau extreem laag, en zuurstof hoog (99%). Maar de weefsels ervaren paradoxaal genoeg een gebrek aan zuurstof. Dit komt omdat het bloed is afgekoeld en basisch is geworden. Dat heeft tot gevolg dat hemoglobine zo sterk aan zuurstof hecht dat de zuurstof niet meer wordt afgegeven. Dit dwingt de weefsels tot verbranding zonder zuurstof (anaeroob) met melkzuur als bijproduct, net zoals bij zware Interval Training.

Vlak daarna wordt het melkzuur weer via het bloed afgegeven aan hart en hersenen, waar melkzuur kan worden gebruikt als brandstof.

Het gebruik van melkzuur als brandstof is een evolutionaire aanpassing. Het maakt het mogelijk om tijdelijk alle  zuurstof en glucose aan de spieren te geven, zodat die maximaal kunnen presteren. Het hart en hersenen functioneren dan tijdelijk op melkzuur.

Het ademhalen geeft verder ook dynorfine, een opium-achtige pijnstiller. Er komt ook een natuurlijke ontstekingsremmer vrij, en verder ook een ontspannend middel: een cannabinoïde.

Zuurstofgebrek produceert nieuwe mitochondriën (energiefabriekjes in de cel) en dat kan het proces van celverjonging stimuleren. Cellen die verouderen, precancereus of afwijkend zijn, kunnen in deze extreme situaties autofaag worden: ze eten zichzelf op. Ook eiwitten die niet goed werken worden zo afgebroken. Het afval daarvan levert bouwmateriaal voor nieuwe gezonde cellen en eiwitten.

Zuurstofgebrek of hoogtestage verhoogt verder ook de zuurstofcapaciteit van het bloed door de productie van erytropoëtine (EPO). EPO stimuleert het beenmerg om meer rode bloedcellen aan te maken, die dan meer zuurstof kunnen vervoeren. Vermoeidheid vermindert, het uithoudingsvermogen verbetert en het genezingsproces van spieren wordt versterkt.

Een ander potentieel voordeel van zuurstofgebrek is de mobilisatie van stamcellen. Deze hebben een zeer traag metabolisme en verblijven meestal in het beenmerg. Ze kunnen door de oefening uit het beenmerg vrijkomen, en zo op andere plekken in het lichaam werkzaam worden om weefsels te regenereren. Activering van stamcellen is de heilige graal van de regeneratieve geneeskunde, omdat stamcellen het vermogen hebben om vrijwel elk weefsel te regenereren.

17 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Aartjan, je heb veel interessante informatie over jicht. Ik ben er erg blij mee. Bedankt!
    Zelf ben ik me de laatste tijd meer aan het verdiepen in het voorkomen van jicht. Ik dacht daarom dat het verstandig was om zo’n meter te kopen die het urinezuurgehalte meet. Deze heb ik inmiddels besteld: https://www.testjezelf.nu/multi-check-glucose-urinezuur-meter. Heb jij ervaring met zo’n meter? Of kan je eigenlijk al voldoende vooruit met die PH-strips?

  2. Aartjan, complimenten voor je website. Er staat ongelofelijk veel op en veel ervan vind ik interessant. Dus petje af. De WHM beoefen ik ook enkele jaren en wil op termijn ook instructeur worden. Ik onderschrijf je opmerking dat je het moet gaan ERVAREN. Je kunt er nog zoveel over lezen, wat ik ook heb gedaan, maar er gaat niets boven ervaren. Na een koude douche ben ik fris en alert, een warme douche vind ik eerlijk gezegd vaak een anti climax, doe ik zelden nog. Ik ben in de gelukkige omstandigheid van een zwemvijver, afgelopen winter kon ik een wak maken en een ijsduik nemen, hoe vet is dat, je voelt je koning na zo’n actie. Tot slot de ademhalingsoefening, dat is een beleving op zich, ik word kribbig als ik die een keer niet doe. Het is voor mij een mentale reset. Ik voel me vitaal en vooral ook dankbaar als ik dat heb gedaan. Grappig genoeg zie ik er vaak nog steeds tegenop om het te doen, maar ben ik altijd weer blij dat ik het heb gedaan. De gehele methode kan ik iedereen aanbevelen, maar is niet voor iedereen haalbaar of geschikt.
    Keep up the good work Aartjan.
    P.S. Ik ga dit jaar ook experimenteren met buizenversterkers en hoop ook eens een keer speakers te kunnen kopen bij Humble Homemade Hifi.

  3. Paar vragen: ivm burnout werd mij door mijn coach de whm aangeraden. Samen met hem gestart.
    * hoe snel kan ik resultaat verwachten? Na paar dagen? Weken?
    * hoe logisch is het te veronderstellen dat de situatie van een paar minuten per dag verschil in zuurstof saturatie, CO2, pH etc effect zouden hebben op de hele dag/week?
    * hoe gezond kan een zuurstof saturatie van 70% zijn?
    * is zuurstofgebrek en koude niet gewoon een signaal aan je lijf dat je bezig bent met doodgaan en dan in een reddingsmodus schiet? (Dit destilleer ik een beetje uit het verhal van de Australische professor)

    1. – resultaten zijn er op vele manieren: er zijn directe resultaten, en er zijn resultaten na drie maanden, en alles ertussen in
      – heel logisch, voor zover wetenschappelijk onderzocht
      – Ik haal die 70% bij lange na niet (is echt moeilijk), check maar met een meter
      – misschien wel, misschien enigszins, en misschien juist daarom effectief

      Je hebt een coach erbij: ga het gewoon ervaren, en laat het hier weten! Succes!

  4. Hai Aartjan,
    Bedankt voor zoveel informatie. Ik wil graag aangeven dat het effect van deze ademoefeningen juist ook het spierenstelsel van je bloedvaten versterkt. Luie spiertjes worden actief en kunnen zo beter meewerken in de lichaamstemperatuur regeling. Één van de effecten die ik niet goed terug las. Blij ben ik dat je noemt: “Elektromagnetische velden (EMF) onderdrukken de werkzaamheid van de pijnappelklier en kunnen het biologische ritme verstoren.” Persoonlijk nben ik WHM gaan doen omdat ik voelde hoe fikse verzuring bij mij binnen het uur opgeruimd werd. Al mijn lichaamsspieren raken verzuurd zodra ik te lang in wifisignalen, gms-bereik etc ben. Ondanks al jaren mijn eten, leven etc gericht te hebben op supergezond leven: ik reageer direct en heb een ander leven om te kunnen blijven functioneren. Dat ‘wetenschappers’dus melden dat het normaal is dat mensen meer verzuring opbouwen door leeftijd dat neem ik met een korreltje zout, aangezien de gemiiddelde leefstijl vol voeding, en andere externe stress factoren zit waardoor je meer verzuurd dan dat je lichaam zou doen met een gezonde leefstijl. Kijk maar naar bepaalde volkeren, hoe zij oud worden. En mijn vermoedens zijn dat meer mensen in lichte of meerdere mate stress, dus verzuring opbouwen door emf zonder dat ze het weten. Ik ben benieuwd hoe je erover denkt. (Per mail is welkom) en bedankt voor dit stuk! Groet, Sarah

  5. Veel bewegen, ademhalingsoefeningen, geen rommel meer eten. In een jaar meer dan 30 kilo afgevallen en ik voel me volledig anders. Werkt echt!

  6. Ik heb het boek de WHM met verbazing gelezen. Persoonlijk geef ik nooit reacties op boeken, maar over dit boek wil ik wel het één en ander kwijt.
    Met alle respect maar wat een slecht boek, slecht geschreven en vol herhalingen. Op bijna alle bladzijden staat hetzelfde (kou, ademhaling en wil) en gebaseerd op de psychologie van de koude grond. Gebruik van zogenaamde wetenschappelijke ‘intellectuele’ taal om geloofwaardiger over te komen en het gebruik van suggestie is enorm.
    Ik moet helaas concluderen dat dit boek voor mij bij het oud papier kan worden neergelegd.

  7. Leuk om een goede theoretische verklaring te lezen van WHM. Die vind je niet im het boek Koud Kunstje en hoor je niet tijdens een cursusdag. Ik doe nu WHM nu ruim 1,5jr en heb er veel baat bij.

  8. ik heb een vraag. ik ben (veel) te zwaar en wil afvallen. vasten lijkt me een prima manier. ik vraag me af, wat geeft het beste resultaat: 2 dagen achter elkaar vasten of 1 dag vasten of om en om? Dank alvast voor je hulp!

    met groet, Sien

    1. Alles kan! Het is heel persoonlijk wat wel of niet voor jou werkt.
      Zelf zou ik gaan micro-vasten.
      En iets gezonder eten (geen suiker, geen Light-producten, en pasta/brood/rijst alleen volkoren). En elke hap 40x kauwen.
      Veel groente en fruit. Meer water drinken. Voor het eten ook altijd eerst water drinken.

      En veel bewegen. Elke dag een uur wandelen is ook al goed.
      Heel veel succes!

  9. Beste aartjan,
    Ben begin maart 2020 vanwege de Corona opnieuw begonnen met de WHM nadat ik het 3 jaar gelden mee was gestopt vanwege koude handen en voeten die een half uur na het douchen ontstonden en zo wit waren dat ik bij wijze van doorheen kon kijken. Dat effect is nog steeds niet over of ik nu een koude of warme douche neem. Daarom douche ik nu niet na de ademhalingsoefening. Komt het bij meerder personen voor? Heeft u een advies voor mij hoe ermee om te gaan?

  10. Waarom is het bij de ademhalingstechniek nodig om ook de adem zo lang in te houden en ook te wennen aan het koolzuuroverschot?
    Alvast bedankt!

    1. Het versterkt je bloedvaten en houdt ze beter open. Bloed kan dan makkelijker stromen en dat kan dan zuurstof dieper en makkelijker afgeven. Dat is ook van belang ter voorkoming van kanker, want dat onstaat vaak in zuurstofarme weefsels.

        1. Het zuurstofgehalte stijgt en daalt tijdens de oefening, en na de oefening blijft het langdurend hoger.

Geef een reactie