HelloFresh recensie

hellofresh

– Update: 20 juni 2016 –

Ik vind HelloFresh helemaal top. Helaas was HelloFresh de laatste tijd nogal negatief in het nieuws. De Consumentenbond zit nu ook al achter ze aan. Want er zijn veel klachten ontvangen over de agressieve marketing. De verkopers op straat schijnen nogal pitbulls te zijn. What else is new? Hoe moet je anders tegenwoordig nog reclame maken? En het werkt blijkbaar wel, want ook ik ben er ingestonken, ergens op een fietsbeurs, daar waar je het totaal niet verwacht. Maar zo vervelend was dat niet: het aanbod klonk best wel aantrekkelijk, en je kan het altijd opzeggen. Ik heb het nu al een paar maanden, en naar grote tevredenheid. Hierbij mijn ervaringen.

HelloFresh marketing

Het marketing concept is tv-commercials plus aggressieve massale 1-op-1 direct marketing op straat en bij events. Flinke korting op je eerste bestelling, en ook als je iemand anders lid maakt. Vanuit het idee: probeer het eens, vind je het niks, nou, dan zeg je het op? Het eerste voorproefje krijg je gratis! Prima toch? Zonder marketing wordt zoiets helemaal niks.

HelloFresh: wat is dat eigenlijk?

Even over het concept, want dat is even simpel als ijzersterk: je krijgt elke week een doos thuisbezorgd met recepten en ingrediënten. Het aantal personen en dagen per week kun je kiezen. Bezorgtijdstip kun je kiezen, en dat kun je ook elke week aanpassen. Je hoeft dus voor een aantal dagen per week geen boodschappen meer te doen. En wat misschien nog wel fijner is: je hoeft voor die dagen dus ook niet te verzinnnen wat je nou weer eens moet gaan koken. Dat zijn dus meteen de grote voordelen. De gerechten zijn ook altijd snel klaar, binnen een half uur. Ook belangrijk. Ander voordeel is dat je vaak ingrediënten en bereidingswijzen krijgt die nieuw voor je zijn, met dingen die je zelf niet zo snel zou kopen of koken. Da’s toch leuk! Ik heb het voor drie dagen per week, en je mag zelf de 3 maaltijden kiezen, uit een stuk of 10. Vindt ik ook perfect. Vlees, vis en vegetarisch, zit er altijd allemaal bij. En de vis bijvoorbeeld: die is altijd gegarandeerd MFC of eco – nou, probeer dat maar eens zelf te kopen. En meer vegetarisch, of juist minder, is dus ook mogelijk. Of meer vis, of altijd het Jamie Oliver gerecht erbij. Ideaal!

Jamie Oliver to the rescue

Tegenwoordig zit er ook dus vaak een gerecht bij van Jamie Oliver. Dat is ook heel welkom, en absoluut een verrijking. Het zijn allemaal leuke, smakelijke en zeer gevarieerde recepten. Met voor mij best wel vaak wat nieuws, zoals dat je een kipfilet met een pan moet platslaan, of een of andere onbekend smakelijk visje in een pakketje in de oven: doe ik zelf nou nooit.

Genoeg over de voordelen: het lijkt wel reclame. De nadelen graag!

Ook al is het Jamie Oliver-spul verrukkelijk, er wordt toch nog gemiept over de prijs van HelloFresh. Zeikerds zijn er altijd, daar heb ik zelf ook een handje van. De prijs is ongeveer hetzelfde als alles zelf kopen in de supermarkt, dus het wordt bijna gratis bezorgd. Hoe kun je daar nou over klagen? Dan wordt er beweerd dat je in de supermakt nooit 1 teen knoflook koopt, maar voor dat geld een hele bol krijgt. Maar afgepast is toch juist goed? Weggooien, da’s pas zonde!

Conclusie

hellofresh
Totaal belachelijk en overdreven reclameplaatje. Maar daar kijken we dwars doorheen toch?
Het idee is goed, moet je maar denken.

HelloFresh is top. Maar waar zijn alle concurrenten eigenlijk? Waar blijven de supermarkten die ditzelfde al lang hadden kunnen doen? Hoe pakken zij de marketing aan? Of maken die nauwelijks reclame? Gaan zij dan profiteren van de wet van de remmende voorsprong? Oftewel: HelloFresh moet alle moeite doen om het concept aan de man te brengen, maar copy cats lopen er later mee weg? Want ik voorspel dit concept wel een grote toekomst: iedereen wil dit wel!

Hierbij alvast 5 kansrijke alternatieven. UPDATE: Albert Heijn doet inmiddels ook lekker mee. Of bekijk deze foodboxen-vergelijker.

Geef een reactie