Fiets van de zaak goedkoop en simpel vanaf 2020?

fiets van de zaak 2020

– Update: 10 februari 2020 –

Goed nieuws voor fietsers, en voor het milieu. Het kabinet wil het aantrekkelijker maken om met de fiets naar het werk te gaan. Vanaf 1 januari 2020 wordt het simpeler en goedkoper om een ‘fiets van de zaak‘ te rijden. Maar is dat wel zo?

Dikke e-bike van de zaak voor 5 euro per maand: rekenvoorbeeld

Als je bijvoorbeeld een nieuwe e-bike van je baas krijgt van €2000, dan betaal je vanaf 2020 zelf maar ongeveer €60 per jaar (afhankelijk van je belastingtarief). Van die €2000 wordt namelijk 7% per jaar bij je inkomen opgeteld: dat is 140,-. Over dat bedrag betaal je dan belasting. Dat is grofweg 60,- per jaar. Oftewel 5 euro per maand.

Okee, dat is goedkoop!

Maar mag je dan wel je reiskostenvergoeding houden? En mag je dit elke 5 jaar opnieuw doen? Of elke 3 jaar? En waarom zou je baas je zomaar een fiets van 2000 euro kado doen? Moet toch ergens van betaald worden?

Reageer onderaan als je dit weet, en maak kans op een Pluim van AARTJAN!

UPDATE: de Pluim is gewonnen door Dennis! In het kort: NEE, werknemers krijgen meestal geen reiskosten meer. Alleen de keren dat je met auto/OV gaat. Maar dat moet je dan bewijzen. En JA het mag elke 3 jaar, of zelfs vaker. De fiets blijft eigendom van je baas, en is aftrekbaar, want hij dient een zakelijk doel. Fiets je nooit prive, maar alleen zakelijk? Dan is er niet eens een bijtelling. Nog goedkoper!

Oude situatie is veel voordeliger: rekenvoorbeeld

Zelf werk ik onder andere op een ROC, en daar hebben ze een Fietsplan. Dat lijkt niet zo gunstig: die €2000 van je fiets moet je ten eerste zelf betalen. Over maximaal 450,- krijg je dan een eenmalig klein belastingvoordeel van rond de 175,- afhankelijk van je belastingtarief. Het mag ook maar elke 3 jaar. Bovendien moet je uitkijken dat je het niet van je loon afhaalt (liever via vakantie-toeslag of eindejaarsuitkering), omdat een hoger loon soms gunstiger is voor allerlei dingen.

MAAR: zo hou je wel je reiskostenvergoeding (en die is belastingvrij). En dat is voor mij VEEL gunstiger dan het nieuwe systeem, omdat ik genoeg kilometers maak voor een aardige reiskostenvergoeding. In mijn geval heb ik ik 1 jaar de kosten van die dikke ebike er al uit. Vul het zelf maar in op deze rekentool.

ZZP’ers en bedrijven

Ook ondernemers en ZZP’ers kunnen vanaf 2020 een fiets op de zaak zetten, net als een auto van de zaak. Met 7% bijtelling als je je fiets ook privé gebruikt (en 0% bijtelling als je alleen zakelijke kilometers rijdt).

Zakelijk leasen

Voor het zakelijk leasen van een fiets betaalt de werkgever / het bedrijf aanvullende leasekosten. De lease-markt voor dure fietsen zal in 2020 dus wel exploderen, dankzij de fiscale voordelen.

Je kan zelfs profiteren van nog meer fiscale regelingen:

Milieu-investeringsaftrek (MIA)

Met de MIA kun je profiteren van een investeringsaftrek. Deze kan oplopen tot 36% van het investeringsbedrag.  De MIA bestaat naast de gebruikelijke mogelijkheid tot afschrijving.

Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil)

E-bikes mogen extra snel worden afgeschreven met de Vamil-regeling. Door deze regeling kun je 75% van de investeringskosten afschrijven in het eerste jaar, het jaar daarop de overige 25%. De afschrijving kan op een door jou te bepalen tijdstip en levert een liquiditeit- en rentevoordeel op.

Je moet de MIA en/of de Vamil binnen drie maanden na aankoop aanvragen op RVO.nl. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voert samen met de Belastingdienst de MIA en Vamil uit. De Belastingdienst beslist over de aangifte en daarmee ook over de toepassing van de MIA en de Vamil.

Nog een paar voorbeelden

Bij een fiets van € 1.800,- en een belastingtarief van 38%, zijn de netto kosten voor de werknemer: € 1.800,- x 7% = € 126,- / 12 maanden = € 10,50 x 38% = € 3,99 per maand.

Een werknemer krijgt van de werkgever een fiets van € 2.000,- en komt vijf dagen per week op de fiets naar het werk. De werknemer kreeg altijd een onbelaste reiskostenvergoeding (€ 0,19 / kilometer) voor 15 kilometer woon-/werkverkeer. De gevolgen voor de werknemer zijn dan als volgt:

• Bijtelling voor de fiets van de zaak: € 2.000,- x 7% = € 140,- / 12 maanden = € 11,67 x 38% = € 4,44 netto per maand, € 53,28 per jaar.

• Wegvallen onbelaste vergoeding: 15 km x 2 x 214 dagen x € 0,19 / 12 maanden = € 101,65 per maand, € 1.219,80 per jaar.

• Netto krijgt de werknemer € 1.273,08 (€ 53,28 + € 1.219,80) per jaar minder uitgekeerd door de fiets van de zaak.

Bruto uitruil

Er zijn werkgevers die een fiets van de zaak prima vinden, maar er niet voor willen betalen. Dan kan de werknemer er voor kiezen om het maandelijkse leasebedrag of (een deel van) de aanschafprijs in te laten houden op zijn of haar brutoloon (bruto uitruil). Dit is voor de werknemer fiscaal voordeliger dan een fiets kopen van het nettoloon.

Voorbeeld fiets betalen uit brutoloon

Bij een maandelijkse inhouding van € 50,- op het brutoloon en een belastingtarief van 38%, is de werknemer netto (€ 50,- x 38% =) € 19,- per maand goedkoper uit dan wanneer de fiets wordt betaald vanuit het nettoloon.

Zie ook de andere blogs over Fietsen

6 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Dus als zzp’er kan ik een mooie racefiets op-de-zaak aanschaffen met 7% bijtelling en daar niet op naar het werk rijden. Of een keer of 10 per jaar max.
    Voor alle andere dagen dat ik met de auto ga kan ik €0.19 reiskosten vergoeding rekenen.
    Dan kom ik wel heel voordelig aan een mooie nieuwe racefiets.
    Of zie ik iets verkeerd hier?

    1. Of de fiets van de zaak of de reiskostenvergoeding? Lijkt mij niet, ook de NOS schrijft: “Voor de dagen dat je niet fietst kun je nog wel een vergoeding voor je reis met de auto of ov.”

      Maar de reiskostenvergoeding is een tegemoetkoming in de kosten die je maakt door met een eigen vervoermiddel zakelijk te reizen. Het is dus geen vorm van inkomen dat komt te vervallen.
      Je hebt simpelweg geen kosten voor woonwerkverkeer meer omdat je gebruik maakt van een ter beschikking gesteld vervoermiddel. Omdat je de kosten niet meer hebt is er geen enkele grond om ze te vergoeden.

  2. Ik doe een gooi naar de pluim van Aart-Jan!

    1. Mogen werknemers hun huidige reiskostenvergoeding houden?
    Als we kijken naar de wet:
    a. De werkgever mag een vrije vergoeding van maximaal 19 eurocent per kilometer over de volledige reisafstand voor alle zakelijke kilometers (inclusief woonwerkverkeer), voor zover deze reisafstand niet wordt afgelegd met een ter beschikking gesteld vervoermiddel (artikel 15b, eerste lid, onderdeel a, van de Wet LB)
    b. Indien ook voor privédoeleinden een fiets ter beschikking is gesteld, wordt het voordeel op kalenderjaarbasis gesteld op 7% van de waarde van de fiets. De fiets wordt in ieder geval geacht ook voor privédoeleinden ter beschikking te zijn gesteld indien de fiets ook voor woonwerkverkeer ter beschikking is gesteld (artikel 13ter, eerste lid, van de Wet LB ingaande d.d. 01-01-2020).

    De werknemer heeft dus geen recht op een vaste reiskostenvergoedinjg voor woonwerkverkeer. Immers, als de fiets ook mee naar huis wordt genomen dan wordt die afstand afgelegd met een te beschikking gesteld vervoermiddel en mag geen 19 eurocent per kilometer gegeven worden. En het is niet met zekerheid te stellen hoe vaak de werknemer de fiets niet zal gebruiken om naar het werk te gaan. Er kan dan geen vaste reiskostenvergoeding gegeven worden.

    De werknemer heeft recht op een reiskostenvergoeding voor alle zakelijke kilometers (inclusief woonwerkverkeer) voor zover deze kilometers met een ander vervoermiddel dan een door de werkgever ter beschikking gesteld vervoermiddel zijn afgelegd. Als de werknemer dus in de wintermaanden niet met de fiets maar met de (eigen) auto naar het werk gaat dan mag daar gewoon een reiskostenvergoeding voor gegeven worden.

    2. Afschrijving?
    Even voor de helderheid: de fiets wordt niet gegeven aan de werknemer. De fiets wordt ter beschikking gesteld aan de werknemer.

    De werkgever koopt vanwege zakelijke overwegingen een fiets die primair bedoeld is om een zakelijk nut te dienen. Vanuit die overweging is het gewoon een middel dat op de balans geactiveerd wordt en waarop in vijf jaar afgeschreven wordt. Maar als het nodig is (om wat voor zakelijke reden dan ook) om binnen een jaar de fiets te vervangen dan mag dat. Als die nieuwe fiets door de werknemer ook privé gebruikt mag worden dan wordt over de waarde van de nieuwe fiets bijgeteld.

    De fiets mag zo vaak vervangen worden als de werkgever dat zakelijk verantwoord acht.

    3. Waarom doet de werkgever een fiets van 2.000 euro cadeau?
    Zie 2, dat doet de werkgever dus niet. De fiets heeft primair een zakelijk doel en blijft ook van de werkgever, maar wordt ter beschikking gesteld van de werknemer. Een zakelijk doel kan zijn bezorging (fietskoerier), klantenbezoek (relatiebeheer) en of het voorzien in woonwerkverkeer (de werknemer moet immers wel op het werk kunnen komen).

    De terbeschikkingstelling is dus bijkomstig en niet het hoofddoel van de verwerving van de fiets door de werkgever. Maar let op: als de fiets wordt gebruikt voor woonwerkverkeer is er altijd bijtelling. Ook als je de fiets verder nooit privé gebruikt.

    De werknemer heeft dus alleen de beschikking over de fiets, niet het eigendom. De werknemer mag de fiets dus niet verkopen en zal er goed voor moeten zorgen. Dat is dus heel anders dan de fiets die je koopt met een Fietsplan. Bij een Fietsplan koop je zelf de fiets, verwerf je het eigendom en mag je met die fiets doen en laten wat jij als eigenaar wilt. Dat is dan ook de reden waarom een Fietsplan je meer geld kost.

    4. Bonus: waarover wordt bijgeteld?
    Er wordt niet bijgeteld over het bedrag dat voor de fiets is betaald maar over de de in
    Nederland door de fabrikant of importeur publiekelijk kenbaar gemaakte consumentenadviesprijs
    van de fiets. Of, als die consumentenadviesprijs niet beschikbaar is, wordt aangesloten bij de consumentenadviesprijs van de meest vergelijkbare fiets (artikel 13ter, vierde lid, van de Wet LB ingaande d.d. 01-01-2020).

    Dus die schitterende speed pedelec die in een superaanbieding gekocht wordt voor 2.500 euro maar die een consumentenadviesprijs heeft van 10.000 euro wordt gewoon voor 7% van die 10.000 euro bijgeteld. Dat is toch een verschil, een bijtelling van 175 euro of een bijtelling van 700 euro. Maar hoe dan ook, voor dat geld kun je dus niet zelf zo’n fiets rijden!

Geef een reactie