Pakketje uit China? Hoe zit dat met douane en PostNL vanaf 1 juli 2021?

pakketje china btw 1 juli 2021

– Update: 22 juli 2021 –

Hoe zit dat nou met pakketjes uit China vanaf 1 juli 2021? Krijg je gedoe met de douane? Zijn die winkels betrouwbaar? Hoe lang duurt het? Hoe zit het met BTW en importkosten?

Ja, een webwinkel als AliExpress is betrouwbaar. AliExpress is aangesloten bij IOSS: na 1 juli 2021 zit de btw al in de prijs (zie verderop). Je krijgt nu dus op AliExpress ook gewoon een btw-bon. En geen extra kosten, en geen import-kosten. En als er iets misgaat kan je ze gewoon mailen. Het komt vrijwel altijd aan, het duurt meestal 10 tot 30 dagen (of 5 dagen als het uit de EU komt). Als er wat misgaat kan je je geld terugvragen via een dispute. Dat heb ik ook wel eens gedaan, en dat ging altijd goed.

Over Track & Trace fouten: vaak staat er in de Track & Trace dat het al bezorgd is, door PostNL, terwijl dat niet het geval is. Meestal wordt het dan wat later alsnog WEL bezorgd. Heb ik al vaak meegemaakt. De Track & Trace van Nederlandse bezorgers is dus niet echt betrouwbaar.

Dropshipping?

Dat zijn Nederlandse webwinkels die de spulletjes van AliExpress met dikke winst doorverkopen, zonder het zelf in te kopen. Een soort Sywert van Lienden dus. Je kan beter zelf op AliExpress iets bestellen. Een account is zo gemaakt, en betalen kan met iDeal.

Verzending op AliExpress kan ook vaak vanuit EU, en dan zit de BTW uiteraard ook al in de prijs. Ook dan verandert er na 1 juli niks.

Pakketje uit China: invoerrechten, BTW, douane?

Tot nu toe werden er tot €23,- geen invoerkosten en btw gerekend. Per 1 juli 2021 komt er nu ALTIJD btw bij, zelfs als het van buiten de EU komt. Tot €150,- hoef je geen invoerkosten te betalen, maar nu dus wel de btw (en soms ook nog afhandelingskosten, zie verderop). Vanaf €150,- komen er ook nog importkosten bij. Per productgroep is dit anders: op veel producten – zoals telefoons en laptops – zitten geen importkosten.

Steeds vaker zit de btw en de invoer al in de prijs inbegrepen. Bij zonnepanelen en fietsen bijvoorbeeld. Je kiest dan gewoon “Verzenden vanuit Spanje” (of België, Polen, Tsjechië etc). “EU tax included” staat er dan vaak bij.

Ik koop steeds vaker op AliExpress vanuit de EU, zoals Spanje of Polen: zo kocht ik deze Bluetooth speaker voor 45,- snel geleverd vanuit Spanje. En deze Xiaomi Poco X3 NFC telefoon voor 180,-. Of een paar jaar geleden deze elektrische vouwfiets inclusief alle EU-belastingen en btw. Hij werd destijds in 6 weken geleverd en hij is top: ik heb nog nooit in Nederland zo’n goede elektrische vouwfiets gezien. (Nu in 2021 kan je ook deze HIMO Z20 voor 700,- uit de EU doen of deze 20 inch Fat Bike voor 800,-.)

Ook dit 100W zonnepaneel voor 75,- inclusief btw en import werd snel bezorgd vanuit Spanje. Kon ik ook nooit in Nederland vinden, de afgelopen vijf jaar.

Als je op AliExpress iets koopt vanuit de EU is het er meestal in een dag of vijf.

Voor de douane was de enorme toestroom van pakketjes niet te doen, en er glipte ook veel doorheen. Werd jouw pakketje toch gecheckt, dan kwam er €13,- aan douanekosten bij (in NL, in België zelfs €24,-), afgezien van de btw dus. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, maar zeer zelden: nog niet eens 1 op de 100. Deze afhandelingskosten worden nu verlaagd naar 4,- (als je online betaalt, anders 7,-).

Maar deze afhandelingskosten vervallen als het pakketje in de IOSS-regeling valt. Om onze douane te ontlasten heft de webwinkel dan zelf de btw, en draagt die af. Dat heet IOSS: Import One Stop Shop. AliExpress is daar ook bij aangesloten.

Andersom, als je zelf iets verkoopt in het buitenland, hoefde je buiten de EU ook nooit btw te rekenen. Dat zal nu dus ook wel gaan veranderen… slecht voor de export!

Stortvloed aan oplichters met pakketjes-facturen per mail

Door deze verwarring zullen er ook veel internet-oplichters komen, zoals nu al in Engeland op grote schaal gebeurt. Per mail krijg jij dan een valse factuur voor de btw of inklaring van een of ander pakketje, zogenaamd van PostNL. Niet betalen! Of eerst heel goed checken!

Zie voor meer info ook deze pagina van de Belastingdienst.

PostNL gaat btw vragen

In veel gevallen bezorgt PostNL jouw pakketje (of DHL, DPS, UPS etc). Bij PostNL gaat het zo: Als de webshop NIET is aangesloten bij IOSS, moet je aan PostNL de btw en de afhandelingskosten betalen, anders bezorgen zij je pakje niet. De kosten zijn afhankelijk van de waarde van je pakket. En als je online betaalt is het goedkoper dan bij een PostNL-punt. Betalen kan direct via de track & trace informatie (er is een goede PostNL-app).

Waarde pakket Btw Afhandelingskosten Invoerrechten
Online betalen Bij PostNL-punt
Tot € 150,00 Ja € 4,00 € 7,00 Nee
Vanaf € 150,00 Ja € 10,00 € 13,00 Ja

Voorbeeld: een snoertje van €1,- vanaf 1 juli

Een snoertje van €1,- wordt straks €1,21 (met btw-bon, dus de btw is aftrekbaar als je een btw nummer hebt). Maar alleen als de shop bij IOSS is aangesloten. Je betaalt die 1,21 gewoon bij de shop. De bezorging blijft gratis. Er komen geen kosten bij.

(Ik heb inmiddels ook al veel bestellingen van AliExpress ontvangen, NA 1 juli, zonder meerkosten. De IOSS van AliExpress lijkt dus goed te gaan. En je krijgt inderdaad een BTW-bon, digitaal te downloaden bij elke bestelling).

Als de shop NIET bij IOSS is aangesloten, dan rekent PostNL keihard 7 euro extra aan douane-kosten, per pakketje. Plus de btw. Als je online betaalt krijg je korting: dan is het 4 euro extra. Maar dat goedkope kabeltje kan dan opeens wel €8,21 worden. Waarbij PostNL dan 80% van de gehele omzet van al die kleine pakketjes pakt… en maar 21 cent afdraagt aan de Belastingdienst. Het lijkt Sywert van Lienden wel!

Chinese pakketjes: wat kost het bezorgen?

De bezorging is voor kleine pakketjes meestal gratis. Kies altijd de goedkoopste optie voor verzending. Door de anti-dumping-wetten in Europa en Amerika werd het voor China moeilijker om producten te verkopen. Een iPhone kabeltje kost 50 cent om te maken, en kan je met winst voor 1 euro verkopen. De HEMA of andere winkels verkopen datzelfde kabeltje voor 10 euro, Apple zelfs voor €29,-. De Action verkoopt dat kabeltje wel voor 1,30 euro, keurig met btw. (En bij een MFi-kabeltje komt er nog eens 4 euro bij, voor Apple, voor het MFi-keurmerkje).

De Chinese regering voorzag dat iedereen massaal zou gaan webwinkelen. De geniale zet was simpel: de Chinese regering betaalt de postzegel. Dat is hun vorm van export-subsidie. Briljant. Internationale afspraken bepalen vervolgens dat PostNL het vanaf het vliegtuig in Nederland verder bij jou moet bezorgen.

Terugsturen kan vaak niet, zoals bij Zalando. Dat is begrijpelijk, gezien de lage kosten. Maar bij Zalando is het onbeperkte retour-beleid waarschijnlijk ook niet lang houdbaar. Het moet ergens betaald worden…

Douane, import, steekproeven

De douane kan de stortvloed aan pakketjes nauwelijks aan, ze kunnen alleen steekproeven doen. Ze controleren streng en effectief op namaak. Grote westerse merken zoals Nike en RayBan worden beschermd door copyrights en patenten. Er is weinig namaak te koop, en je ziet het niet veel in de officiële Chinese webwinkels zoals AliExpress.

Maar je wil eigenlijk ook geen namaak. Liever voordelige nieuwe merken. Fiio in plaats van Philips. Sony, Sennheiser en Shure? Liever KZ, TRN en Bluedio. Telefoons? De beste is de Xiaomi Poco X3 voor 180,- of de OPPO Realme 7 5G van 210,-. Of de flagship telefoon Oneplus 9 Pro vanaf 700,-. Allemaal Chinees, en veel goedkoper dan Apple of Samsung (Koreaans). Vaak net zo goed, soms zelfs beter. Geen RayBan maar KingSeven. Geen Nike, maar deze hardloopschoenen voor 15,-. Of deze sock shoes van 15,- in plaats van Ballensjakie’s (Balenciaga) van 500 euro.

Ik vertrouw steeds meer op online reviews zoals deze blog.

Binnenkort rijden we Chinese auto’s zoals MG, Aiways of PoleStar (Volvo. MG en Lotus zijn al 100% Chinees), zijn onze treinen Chinees (altijd beter dan Italiaanse Fyra), is je nieuwe gitaar geen Fender of Gibson maar zo’n Chinese gitaar, en vlieg je met een C919 in plaats van een 747.

Maar niet getreurd! De nouveau riches in China willen westerse topmerken. Een enorme nieuwe markt. Ze rijden daar  het liefst BMW, Audi, Range Rover en Mercedes. Ze willen H&M, Zara, IKEA en Nederlandse babymelk. Ze gaan Italiaanse koffie, Franse wijn en Schotse whisky drinken. En Belgische bonbons en ijs eten. Het liefst allemaal van de duurste Europese merken. We krijgen het nog druk!

70 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Ik ben aan het overwegen om te beginnen met dropshippen, als ik een een product bestel bij een Chinese leverancier, het product is bijvoorbeeld 12 euro en de verzendkosten 50 om naar Nederland te versturen, moet ik dan de BTW alleen betalen voor de 12euro (waarde product) of moet ik de BTW betalen voor 62 (50+12) (dus waarde product + verzendkosten)?

  2. Toch weer eens gebeld met Postnl over de IOSS regeling.
    Wat denk je, de medewerkster blijft keihard beweren dat als je (bij het bestellen) al BTW hebt betaald bij Aliexpress en het pakketje met IOSS verstuurd is je toch nog die 4 of 7 euro afhandelingskosten moet betalen aan Postnl. Ik schrok me kapot.
    Dit staat op de website van Postnl:

    “ Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek”

    Wat een tegenstrijdigheid!!!
    Ik stop het telefoongesprek met de woorden: “Ik hoop dat je ongelijk hebt”
    Nee dat heb ik niet zei ze.
    Toen weer gebeld en kreeg een andere medewerker aan de telefoon en die gaf mij weer helemaal gelijk, dus bv. een usb-kabeltje van 1 euro kost straks 1,21 euro en dus helemaal een inklarings of afhandelingskosten extra. Wel verzonden via IOSS natuurlijk.

    Mijn conclusie: ze weten het zelf maar amper bij Postnl en ik hou mijn hart vast als volgende week de eerste bestellingen van Ali na 1 juli aankomen.
    Mocht het toch fout gaan??
    Bezwaar maken via een b.v. een printscreen van de bestelling (om aan te tonen dat je toch BTW hebt betaald) zou volgens de medewerker na 1 juli ook niet meer kunnen.
    Enige optie die je dan hebt is het pakketje terug laten sturen naar de afzender en dan maar hopen dat je via Aliexpress je geld nog terug krijgt.

    1. Ik zie nu eindelijk ook tax gespecificeerd staan bij aliexpress. Vorige week zag ik dat nog niet.. nu durf ik weer te bestellen

  3. Hey Jan,

    Dank je wel voor dit mooi artikel.
    Ik heb nog alles ruim op tijd proberen te bestellen, maar 1 pakje heeft het niet gehaald.
    Ondanks dat het een pakje via PostNL werd verzonden, is het toch BPost die de inklaring en aflevering doet voor België.
    Een groot verschil, want in plaats van de 4 euro online is het bij PBost 15 euro online!
    Nederlanders zijn dus veel efficienter ;).

    Anderzijds had ik wel gedacht dat Aliexpress zich bij het IOSS zou aanmelden.
    Met zo’n omzet!

  4. Ik kocht bij AliExpress een nep-batterij van 5,12 USD, omgerekend 4,41euro die uit China komt.
    Ik krijg net een brief van het bezorgkantoor BPost (België) met de melding dat ik 20,27 euro invoerkosten moet betalen. Ik vind dit veel tegenover wat ik hierboven lees.

    1. Elke bestelling bij Aliexpress heeft sinds vorige week IOSS (import one stop shop) , BTW is al betaald en inklaring hoeft niet meer!, pik dit niet, want de EU stakkers zullen hier wel weer niet mee om kunnen gaan. Stuur een printscreen op van je factuur en druk ze op de feiten!!!

      1. Nog 1 vraagje dan.
        Je zegt dat AliExpress IOSS heeft sinds vorige week.
        De betaling die ik deed was op 13/6.
        Dus nog voor de aansluiting bij IOSS.
        Ben ik nu ook gedekt?

        1. Oei, net voor de overgangsfase, ik vrees dt je dan nog de inklaringskosten + BTW betaald, de BTW had je anders (na 1 juli) toch al betaald via Ali.
          Ik wacht met spanning af voor mijn bestellingen na 1 juli, werkt die IOSS allemaal wel.

          1. Daar vreesde ik dus voor… dat ik net op de grens zat, maar goed, ik denk dan dat ik het zal betalen. Ik doe dan nog steeds 10 euro winst tegenover als ik het dichterbij zou hebben besteld.
            Succes met de nog binnenkomende pakjes onder IOSS

  5. Nee, vanaf 1 juli betaal je geen inklaringskosten (4 of 7 euro) meer bij Aliexpress omdat die mee doet aan IOSS (import-one-stop-shop). Als je iets bij Ebay besteld uit China waarschijnlijk wel inklaringskosten, wel 4 of 7 euro, 13 euro is verleden tijd.
    Bij Aliexpress wordt altijd 21% BTW ingehouden bij het bestellen ook als het verzonden wordt vanuit een EU land, dit laatste is ook nieuw sinds 1 juli.
    Een voordeel heb je nu wel: je hoeft bij een relatief goedkope bestelling van b.v. 25 euro niet meer in je rats te zitten dat er nog eens 13 euro inklaring bovenop komt, was voorheen wel, maar gebeurde zeer zelden.

  6. Vandaag, 1 juli een e.e.a. uitgebrobeerd op Aliexpress, nog niets gekocht.
    I.d.d. een prulding van 1 euro (free shipping) gaat nu 1,21 euro kosten.
    Wel fijn dat Aliexpress ioss gebruikt scheelt toch 4 à 7 euro.
    Wel vreemd dat je in de specificatie geen TAX ziet staan, maar het eindbedrag is wel plus 21%. Sorry die TAX zie je dus wel in de Android app, maar niet in de verouderde IOS app.
    Maar nu komt het:
    Voeg een produkt van 120 euro wat verzonden wordt uit Czech Republic toe aan het winkelmandje en zie tot mijn verbazing dat er dan ook BTW wordt ingehouden.
    Dit klopt toch niet mensen verzending vanuit een EU land!
    Bij info staat:
    “……or where goods are shipped from within EU where the seller is established outside the EU”
    Dit vind ik echt een tegenvaller, voorheen waren dit soort zendingen altijd vrij van BTW.
    Vraag mij af of Aliexpress dit wel goed doet.

    1. Ze maken wel meer van dit soort fouten (als het al fouten zijn). Moet je maar eens iets bestellen waar verzendkosten worden gerekend. Zeg eens iets van 5 euro met 1 euro verzendkosten. Als je van dat artikel een tweede of meerdere exemplaren wil toevoegen aan je mandje worden de verzendkosten steeds met hetzelfde bedrag van 1 euro verhoogd en soms zelfs nog hoger.

      Als je in Nederland iets bestelt zijn de verzendkosten altijd eenmalig ongeacht de hoeveelheid artikelen die je bestelt en bij meerdere artikelen worden de verzendkosten dan vaak gratis. Bij AliExpress betaal je verzendkosten voor elk artikel, ook al is het iets superkleins als een hoesje o.i.d. Dus het verbaast me niets dat je ook bij verzending vanuit een EU-land dit gewoon wordt berekend. Hun shopsoftware is gewoon niet intelligent genoeg. Wel altijd ten nadele van de klant uiteraard!

      1. Ja, maar dit zullen ze toch echt moeten oplossen, gaat heel veel geld kosten.
        Maar ze schrijven wel dat het zo moet, echt heel vreemd.

        1. Zojuist Postnl gebeld en zij bevestigen dat bestellingen van Aliexpress die verzonden worden vanuit een EU land vanaf 1 juli ook onder de BTW-regeling vallen.
          Maakt dus niets meer uit of het vezonden wordt vanuit China of vanuit Spanje, enige voordeel is dat het versturen sneller gaat.

          1. Serieus?
            Vrij verkeer van handel en goederen binnen Europa geldt dus niet meer?
            Dus de EU is niet zo één als de overheid ons wil doen laten geloven. Behalve als het om miljardensteun aan belastinggeld naar Zuid-Europese landen gaat.

            1. Plus natuurlijk nog de 4 euro inklaringskosten. Waarom eigenlijk, tot 22 euro is het toch vrije import en de BTW wordt al bij aanschaf door AliExpress verrekend dus wat valt er dan nog in te klaren door Post.nl? Alleen om te controleren of de BTW inderdaad is afgerekend? En dus op ieder pakketje 4 euro extra dokken?
              Het wordt er allemaal niet duidelijker op.

  7. Vreemd, altijd 13 euro inklaringskosten betaald voor die enkele keren dat er iets uitgevist werd. Bestelling was allemaal minder dan 150 euro.
    Waarom kan het nu ineens vanaf 4 euro, of heb ik altijd teveel betaald?

    1. tot 22 euro is 4 euro inklaren per mail of 7 euro bij postkantoor,boven de 22 euro betaal je gewoon 13 euro inklaringskosten,ik vraag me af hoe ze nou elk enveloppie willen gaan controleren

      1. Klopt niet! Tot 150 euro is het 4 euro of 7 euro bij postkantoor.
        Gelukkig een stuk voordeliger.
        https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/
        Zojuist een leuk gesprek gehad met Postnl.
        De medewerker denkt wel dat al die kleine envelopjes van Aliexpress meteen al doorgestuurd gaan worden. Ook zal er nog steeds steeksproefgewijs gewerkt gaan worden. Anders is het onbegonnen werk zegt hij.
        Hij zei ook dat Aliexpress van tevoren de BTW al gaat inhouden (IOSS) en dan heb je helemaal geen inklaringskosten.

    2. Ik zie via de mobiel alleen de mogelijkheid om te reageren, maar dit is eigenlijk een los bericht.

      Hoe gaat men ook met pakketjes die van AliExpress die voor 1 Juli zijn besteld, maar na 1 Juli worden geleverd (waarde onder ongeveer 16 euro)?

      Is daar al BTW over betaald? Of kan ik dat gezeur mee krijgen? En als er nog BTW en inklaringskosten moeten worden betaald heb ik het dan goed begrepen dat ik hier het best de PostNL app voor kan gebruiken?

            1. Een kabeltje van een euro wordt straks 1,21 (want er komt btw bij) als de shop bij IOSS is aangesloten.
              Als de shop NIET bij IOSS is aangesloten, en je pakketje eruit wordt gevist, dan komt er nog eens 4 euro bij aan douane-kosten. Plus de btw. Als je online betaalt dan, want anders is het 7 euro extra.

  8. Nog een punt wat erbij komt:
    Ze mogen dit wel heel goed regelen, dat de extra kosten dus ruim van tevoren worden verrekend, anders moeten we steeds naar een afhaalpunt heen en weer voor 1 lullig pakketje. Verwacht niet van PostNL dat ze zich plotseling aan de regels gaan houden. Wanneer iemand niet thuis is, horen ze een briefje achter te laten dat er een tweede poging wordt gedaan. De reden dat dit briefje nooit verschijnt is om de onwil om de volgende dag poging twee te maken. Mogen we dan ook reiskostenvergoeding krijgen van PostNL?!
    Ten eerste hebben we dan nog weer meer uitstoot en ten tweede wie rekent dan af met de onnodige reiskosten?!

    Wat we straks nog meer gaan zien is die massale pakket verkoop: vooral pakketten uit Frankrijk, welk land anders XD, worden in grote zakken verkocht voor een klein bedrag.
    Zulke landen vertikken het om pakketten retour te zenden, waar dit wel moet omdat de opdracht is gegeven, en verkopen het liever zelf voor een beetje.

    1. PostNL is lang geleden al gestopt met de tweede bezorgpoging. Ieder pakket gaat bij “niet thuis” direct naar een afhaalpunt.

  9. Dat de pakketten met dikke winst worden verkocht door particulieren in Nederland, gebeurt niet alleen door particulieren.
    Het is behoorlijk kortzichtig om niet te benoemen dat meer dan de helft wat we hier in de schappen vinden al uit China komt. Alleen is er in Nederland minstens 3x een rendering en winstmarge overheen gegaan. Dat is dus niet 63%, maar 3×21%, veel meer dus.
    Hoewel dit niet een exacte berekening is, is het wel een voorbeeld van de werkelijkheid.
    Wat ik hiermee wil zeggen is om niet met strenge ogen te kijken naar degene die 40cent winst heeft op dat 60cent kabeltje, maar de winkelieren die er 3,40 en meer winst op nemen.
    Daarnaast stond ik een keer in de gamma voor een zaagblad voor de cirkelzaag. Zei de meneer dat die AliExpress bladen uitelkaar spatten bij hitte. Lekkere flauwekul natuurlijk, vooral gezien gamma eigen merk hetzelfde blad is maar de naam eraf gehaald en eigen erop gezet.
    Laat hierbij ook duidelijk zijn dat sommige producten lang niet overal te krijgen zijn on Nederland. Zo bezit ik over een geheugenkaart van Sandisk met 400GB opslag. Ik moet anders minstens 25KM rijden voor 1 product.

    Dus waar blijft mijn vrijstelling voor rendering over die producten.
    Of Nederland wil gewoon meer uitstoot hebben.

  10. Leuk en wel, om dan dus vanuit EU warenhuizen te bestellen, maar AliExpress zet dat niet altijd goed op het pakket.
    Ik heb vaak genoeg pakket uit Polen of Spanje gehad waar afzender uit Shenzhen stond.
    Dan moet de EU ook bereid zijn de ontvanger te geloven wanneer hij tegenbewijs levert.
    Of AliExpress moet gewoon minder laks worden…

  11. Op deze pagina lijkt niemand zich zorgen te maken over een van de ergste mensenrechten situaties wereldwijd: China.

    Al meer dan 20 jaar 60.000 – 90.000 van de verschrikkelijkste moorden per jaar, de medische genocide cq orgaanroof. Een enorm Chinees staatsgedreven business. Onschuldige, gezonde, jonge mensen worden vermoord tbv transplantaties…

    De Oeigoerse genocide: ca. 3 miljoen Oeigoeren in concentratiekampen, meer dan 9 miljoen opsluitingen tot dusver al sinds 2014.

    Aan #BoycottChina lijkt hier niemand te denken want het schijnt nog niet doorgedrongen te zijn dat je met alles wat je koopt, ook hetgeen niet voortkomt uit slavenarbeid (geen garantie bij wat je ook bestelt in feite), dat je daarmee het meest moordende regime wereldwijd ondersteunt – dat ook nog eens probeert de wereld te veroveren. Kijk eens naar Azie en Afrika bv of let op Chinese beinvloeding hier. Blijkbaar denkt hier iedereen aan zichzelf en is alleen maar met koopjes bezig. Sparen is fijn maar moet het echt over de rug van mensenlevens?

    Zo dichtbij als de volgende bestelling is de dramatische mensenrechtensituatie in China. Als je het verhaal van productie bij alle goederen kende, zou je misselijk worden bij het openen van het volgende pakketje, de kast, het bellen, luisteren naar muziek etc.

    Ik zou me wensen dat u ook eens eraan denkt wat u allemaal steunt door in China te kopen en hoop u wilt zich afvragen, of u daar wel achter kunt staan.

    Welkom op China Alarm om meer te leren over waarom er meer en meer mensen China boycotten, waarom je helemaal niets van katoen wereldwijd kunt kopen op dit moment, waarom er voor boycot van de Olympische Winterspelen wordt gevochten (“Genocide Games”: #NoBeijing2022), waarom sneakers van Nike, Adidas, Sketchers etc. niet hip zijn,…

    Dank voor uw aandacht!

    China Alarm

    is te vinden op Twitter (@alarmchina), Instagram, Facebook en bereikbaar via http://www.chinaalarm.nl

    1. Je hebt zeker gelijk!
      Deze website is echter erg informatief en het zou goed zijn als er ook wat meer in duurzame richting gedacht wordt.
      Als iets té goedkoop is, het gaat altijd ten koste van iets.

      1. Klopt. En wat China betreft gaat het om dwangarbeid, genocide, mensenlevens. .. de praktijken vd Nazi erg dichtbij helaas. De situatie had al jaren gewijzigd gehoord want China kan niet v enorme voordelen v een ontwikkelingsland profiteren, tegelijkertijd milljarden uitlenen en daarmee vele landen onderdrukken en zo meteen wereldmacht zijn. Helaas heeft men vele fouten gemaakt.

    2. Vergeet niet dat bijna alles wat je in Nederlandse shops koopt gewoon uit datzelfde China komt maar dan vijf keer over de kop. Tja, dan steek is die woekerwinsten liever in eigen zak.

  12. Dat we vanaf 1 juli 21% BTW moeten betalen over alle aankopen uit China ok.
    Maar nu komt het: als post-NL deze BTW moet gaan innen, moeten we dan ook de inklarings- kosten van 13 euro betalen? of moeten we de BTW aan de leverancier betalen?

    Verder doe ik al jaren zaken met China en heb daar geen problemen mee, dispute en nog eens dispute, houd het goed in de gaten het lukt heel vaak om gewoon je geld terug te krijgen.
    Over de kwaliteit kan zeggen: kijk eens naar wat er staat op onze ‘Europese’ producten……vaak iets van ‘made in China’ of een van die andere Aziatische landen, we betalen alleen maar heel veel extra als het voor een westers bedrijf is gemaakt. Het merkje wat er op zit kan mij gestolen worden, als het werkt dan werkt het.

  13. Dat er door de overheid afspraken worden gemaakt met landen van waaruit veel producten aan Nederland worden geleverd begrijp ik. Ik ben zowel consument als ondernemer en heb hier gemengde gevoelens over maar begrijpen doe ik het wel.
    Waar ik echter meer mee zit is de vraag of men partijen uit Azië (bijvoorbeeld AliExpress/AliBaba) een Nederlands BTW nummer gaat geven zodat ik, wanneer ik zakelijk inkoop, ook de aan mij in rekening gebrachte BTW (de voorheffing) kan verrekenen met mijn BTW afdracht op verkoop.
    Vervolgens vraag ik mij af of er ook nog douane afhandeling plaatsvind want in dat geval zit PostNL er tussen die mijns inziens een majestueus bedrag in rekening brengt voor een hele eenvoudige administratieve afhandeling (als ik dat uurtarief bij mijn klanten in rekening breng kan ik morgen op zoek naar nieuw werk).
    Los van de hoogte van dat bedrag is het om te huilen hoe je als ondernemer vervolgens de administratie en inklaring gepresenteerd krijgt: men bezorgt het pakket namelijk bij een afhaalpunt alwaar je een bonnetje krijgt welke “postzegels” beschrijft. Niets wat ook maar in de verte ruikt naar afdracht van invoerheffing of wat dan ook, dat ga ik dus van zijn leven niet als BTW op inkoop kunnen boeken, De belastinginspecteur die mijn boeken binnen 7 jaar komt controleren likt zijn lippen nu al af.

    1. Sterker nog: buiten de EU hoef je uberhaupt geen btw te betalen. En voor je klanten buiten de EU hoef je ook geen btw te berekenen. Zo was dat altijd. Binnen de EU kon ook alles zonder BTW, als je zakelijk kocht of verkocht.
      Dus hoe het precies gaat werken moeten we nog maar bezien…

      1. Binnen de EU moet je voor particulieren gewoon hun lokale btw in rekening brengen (en afdragen, bijv via MOSS). Voor zakelijke afnemers wordt btw verlegd. Dat is in beide gevallen iets anders dan “zonder btw”.

  14. 11 januari wat besteld bij Ali en tot heden nog niet ontvangen
    laatste meldingen zijn …
    Zending ontvangen bij het PostNL Acceptatie Centrum
    en als laatste
    Consignment received at the PostNL Acceptance Centre dat was 2 Februari, en toen was het stil,
    ik hoop dat mijn pakketje nog krijg? of hoe lang moet ik nog wachten
    wie het weet mag het zeggen

    1. Hoi was benieuwd of je pakketje gekregen hebt ik zit ook nog steeds te wachten terwijl dat pakketje volgens leverancier al in mrt geleverd is. Dpd,tnt, postkantoor nergens te vinden…dus bij wie moet ik nu zijn? Ik heb nog niet betaald maar klarna zit nu wel achter mij aan.

  15. Tja… het is wel duidelijk dat de vertraging bottleneck zit bij de Nederlandse Douane..
    Je ziet in de tracking de pakje aankomen in de land, en meestal pas 10 dagen – twee weken later krijgt PostNL de pakje om te leveren.
    (Ik heb nog 18 pakjes in de pijplijn)

    Maar het is alsnog sneller om je pakje 8000km ver uit China te krijgen als 400km afstand met UPS uit Engeland.. Dat kost net meer als een MAAND.. voor Brexit was het geen week.

  16. Zorg dat je NOOIT via DHL bestelt als dat er bij staat. DHL klaart alles standaard in bij de douane. Dat doen ze omdat ze daar simpelweg goed aan verdienen. Want voor hun “service” van het inklaren en voorschieten van de invoerrechten of BTW moet flink betaald worden. Ik bestel dan ook alleen via gewoon Aliexpress Standard Shipping of Cainiao Super Economy. Op deze wijze heb ik regelmatig wat gekocht wat ruim boven de 23 euro kwam en werd gewoon doorgelaten. Maar grotere en zwaardere pakketten pakken ze er natuurlijk eerder tussenuit..

    1. DHL heeft een betalingstermijn van 30 dagen bij de belastingdienst/douane dus DHL schiet helemaal niets voor. DHL berekent het echter wel alvast meteen aan je door, inderdaad. Onbegrijpelijk dat dit wettelijk in orde, is met alle consumentenbescherming die we in Nederland hebben.

      1. Onbegrijpelijk dat een bedrijf een bedrag mag vragen voor werk dat ze leveren: namelijk de inklaring? Dat is krom. Het is eerder onbegrijpelijk dat ondernemers niet worden beschermd tegen concurrenten in China die geen belasting hoeven te betalen.. Een Nederlandse ondernemer koopt dus goederen in en betaalt belasting. Verkoopt het dan door en betaalt inkomstenbelasting. Terwijl een Chinese verkoper in China gewoon nul komma nul belasting kan betalen in Nederland en toch aan de Nederlander mag verkopen. En dan als consument je ook nog bestolen voelen als DHL een klein rekeningetje van 18 euro stuurt voor de inklaring.. Het moet niet gekker worden.

        1. Ik wil jouw begrijpelijke reactie wel eens zien als je bij de kassa van de Action ook nog 18 Euro administratie- en verwerkingskosten moet betalen, want ja, een bedrijf moet wel geld kunnen verdienen.

  17. Ik heb goede ervaringen met vooral Aliexpress. Maar iets terugsturen kan te duur zijn, vergeleken met de aanschafprijs. Zo heb ik recent spatborden gekocht voor bij de electrische vouwfiets Fiido D4S, maar de fiets bleek toch geleverd te worden met spatborden. Terugsturen mag (heb ik contact over gehad met de verkoper), maar kost evenveel als de aanschafprijs.

  18. Mijn grootste probleem met Chinese producten direct uit China bestellen is dat ze niet hoeven te voldoen aan Europese regelgeving en veiligheidsnormen. Het is niet voor niets dat Chinezen hier hun melkpoeder kopen, die fabrieken in China vertrouwen ze niet meer.

    Dingen die een baby in de mond moet kunnen doen zou ik dus lekker laten staan. Batterijen dicht op het lichaam, liever via een officiële importeur. Kan die er mooi gelazer mee krijgen als het mis gaat, en sta je als consument in je recht.

    Hoewel er natuurlijk veel te veel verdiend wordt aan een westers logo en aan tussenhandel, betaal je voor een deel ook voor consumentenbescherming. Dat is gewoon goed geregeld in de EU, al kan het natuurlijk altijd beter.

    En de vraag blijft natuurlijk, wat klopt er nou niet: de prijs die in China voor topkwaliteit wordt gerekend, of de prijs die in de EU voor topkwaliteit wordt gerekend? Kunnen de mensen die in China FiiO apparaten in elkaar draaien daarvan leven? En hoe verhoudt zich dat tot de Chinezen (Oeigoeren?) die dit doen voor Philips?

    Lastige vraagstukken, maar zeker is, als er – net als bij Apple – onthullingen worden gedaan over slechte werkomstandigheden in Philipsfabrieken dan is er een groot schandaal. Bij KZ ga je daar nooit meer over horen…

    Na het lezen van de reviews hier en elders, wil ik stiekem wel gewoon KZ proberen voor een setje nieuwe in-ear hoofdtelefoons. Maar voor die Bluetooth clip of DAC ga ik denk ik voor niet Aliexpress.

  19. ik bestel al jaren bij Aliexpress en meestal gaat het wel goed . alleen dit jaar wil het niet zo lukken en heb ik al meerdere keren een dispuut aan moeten vragen omdat mijn pakketjes niet zijn aangekomen! maar altijd nog mijn geld terug gekregen soms niet het bedrag wat ik had betaald meer bv 20 cent minder ,maar dat vind ik geen punt het meeste heb je dan wel terug . dus blijf ik gewoon zoeken naar iets leuks wat bij Alie tot nu toe altijd is gelukt

  20. Hallo ik heb in China een pakket besteld etiket aangemaakt op 20 juni bij ups volgens mijn verzender zit het nu bij douane van 15 juli kan iemand mij zeggen of dit normaal is dat dit zo lang duurt

      1. Waarom kan ik niets terugvinden van status van mijn pakket wat er al gebeurd is en kan ik bij de douane contact opnemen

  21. Dag Aartjan
    Chinezen zijn ook slimmeriken.
    De Ibasso DC02 van 51,50 euro gekocht.
    En wat staat er op de verpakking over de waarde van de inhoud!
    Yep 10 usd dus ver beneden de tax. max. van 23 euro.
    Dit is dus de praktijk, nooit meer wakker liggen dat je moet bij betalen.
    Tuurlijk is het ook een heel klein pakketje met een fiets word dat anders.
    Overigens klinkt het ding natuurlijk perfect.
    Groet Paul en bedankt.

    1. Mijn pakketje is er nu dus wél uitgepikt! Let wel ik heb 22,15 euro betaald…. In de Postnl app staat dat er eerst aangifte gedaan moet worden. Brief met formulier afwachten en zodra dat verwerkt is wordt mijn pakketje binnen 4 werkdagen alsnog verstuurd. Eerst stond de verwachting dat hij vandaag geleverd zou worden, vanochtend was dat verplaatst naar morgen en nu dus de melding van douane. Echt balen. Zoveel mensen met duurdere spullen hebben nooit problemen. Ik bestel een airfryer accessoireset en word er uitgepikt. En ik wacht al vanaf oktober. De vorige werd niet eens verzonden vanuit China, na lang wachten dispuut aangemaakt en geld terug gekregen. Op zoek gegaan naar een ander die wel snel kon leveren nav recensies, krijgen we dit…. Zucht…

      1. Hallo Anja, ik heb ook een airfryer accessoire set besteld en maak nu ook hetzelfde mee. Ik heb € 20,40 moeten betalen aan Ali en moest ook een inklaringsbewijs via post.nl invullen. Jij wacht dus al vanaf oktober vorig jaar. Ik heb vorige week de gegevens moeten invullen en foto’s moeten sturen van de rekening.
        Dat gaat dus nog een tijd duren neem ik aan…

  22. Wat een fijne site is dit, dank je wel voor alle reviews etc.

    Heb zelf mijn handen al wel eens gebrand aan heel goedkoop Chinees spul, maar er zitten ook pareltjes tussen. En dankzij dit soort sites zijn die nu nog makkelijker te vinden.

    Goed om te weten van de BTW-grens. Kan (bij gratis verzending) dus beter 5x een los product bestellen dan alles in 1 koop.

  23. Ik bestel al jaren veel in China. Je krijgt waar je voor betaald, gerelateerd aan de economie waar het vandaan komt. Goedkope meuk uit China wordt hier ook verkocht, op braderieën en bij de Action in de impulsbakken, tegen dezelfde prijs als waar je in China goede spullen voor haalt. Overigens wordt de meeste meuk niet meer in China gemaakt maar in Vietnam of Cambodja, ze hebben hun eigen lage lonen landen gevonden, want Chinezen zijn allang geen arme sloebers meer.

  24. Leuk artikel en oh, oh, wat een waarheid! Ik koop ook zo af en toe van Chinese webshops en vind het altijd een genot er te winkelen. Heerlijk rondneuzen tussen duizenden artikelen. Ok, vaak is de kwaliteit ver te zoeken, je moet echt goed kijken, opletten en op onderzoek uitgaan. Vooral bijvoorbeeld bij LED-lampjes. Neem bijvoorbeeld W5W LED vervanger voor de auto. De meeste zijn brol die snel kapot gaan. Geef je een paar euro meer uit dan springt de kwaliteit omhoog. Ook is er veel prijsverschil tussen hetzelfde artikel met een net iets andere opdruk. Dat zie je bijvoorbeeld veel bij LED-zaklampen. Echter voor nog geen tientje heb je al een prima superheldere LED-zaklamp die meer licht geeft dan een Maglite die tien keer zo veel kost. En zo gaat het met veel artikelen. Zo ook door AartJan aangehaalde oordopjes.

    Dankzij dit blog heb ik bijvoorbeeld de Zircon in-ears gekocht. W.e.r.k.e.l.i.j.k.w.a.a.r fantastische dopjes met een geluid om U tegen te zeggen en het kost echt geen drol! Ik heb hier tien keer duurdere oordopjes liggen die minder mooi klinken en een kabel hebben zo stug als staaldraad. Je vraagt je echt soms af hoe die Chinezen het voor dat geld überhaupt kunnen máken!

    Maar niet alles is pais en vree bij Chinese webshops. Er zijn dingen die je moet mijden want de kans dat je een nepprodukt (niet persee namaak) koop die véél minder presteert is groot. Een goed voorbeeld hiervan zijn de bekende 18650 batterijen. Dit is een formaat wat in de hele wereld ondertussen aardig standaard aan het worden is, maar in ons land nog niet echt van de grond wil komen. 18650 cellen zijn 3.7v Li-Ion cellen die vaak in LED-zaklampen worden gebruikt. Ook worden deze cellen gebruikt om Li-Ion accupacks mee samen te stellen voor bijvoorbeeld elektrische fietsen, scooters en zelfs auto’s. Als je op een Chinese website een 18650 cel ziet staan met een capaciteit van 5000 mAh dan is dat gewoon hardstikke nep. De werkelijke capaciteit komt dan meestal nog niet in de buurt van de 1000 mAh. Het hoogste wat momenteel haalbaar is is zo’n 4000 mAh en deze capaciteit wordt dsn alleen gehaald door bekende merken als Panasonic, Samsung, LG, Sony, e.d. Vermijd in ieder geval merknamen die eindigen op “Fire” zoals TrustFire of UltraFire. Dit zijn allemaal nep batterijen met een fractie van de capaciteit die op de behuizing staat.

    Laat vooral je gezonde verstand spreken en dan is het best leuk shoppen bij de Chinezen!

  25. Leuk, informatief. Ik heb altijd alles uit China zonder extra kosten binnengekregen, totdat ik drie KZ-oortelefoontjes tegelijk bestelde (2x € 17 en 1x € 29) en via DHL liet komen. Toen most ik zo’n € 50 bijbetalen. Accu’s uit China kunnen lang duren omdat die niet meer met de luchtpost mee mogen. Nog nooit iets niet ontvangen. Wel één keer micro SD-kaartjes ontvangen die duidelijk defect waren. Zogenaamd 32GB maar na meer dan 8GB erop te zetten werkten ze niet meer. Geld zonder problemen terugontvangen, zonder retour zenden van de goederen. Een defect hoofdtelefoonversterkertje kon ik naar Engeland zenden en ik kreeg er een nieuwe voor terug die het prima doet. Dus 100% tevreden over die Chinezen.

Geef een reactie