– Update: 22 januari 2022 –
Wat een shock. Niemand had dit verwacht. Elon Musk presenteerde de nieuwe Tesla Cybertruck. De wereld werd in één klap veranderd. We werden de toekomst in gekatapulteerd. Hoe schokkend lelijk je het ook vond, in de eerste minuten, het was zo intrigerend dat je er van alles over wilde weten. En dus behoorde je een uur later tot de meest fanatieke fans. Een masterclass in design en marketing.
Het design
Ten eerste het design. Schokkend. Eerst ongeloof. Superlelijk. Is het een grap? Het MOET een grap zijn. Dit kan niet! Maar dan. Nog nooit eerder vertoond. Zo brutaal. Zo doordacht. Zo geniaal. En dan opeens ook ZO MOOI.
Het was weer een een belangrijke design-les: MOOI gaat niet om wat je op dat moment, daar, zogenaamd mooi vindt, omdat je dat zo geleerd hebt. Dat is gewoon de vormtaal die nu heerst. Mooi gaat om andere dingen. Om inhoud. Om functie. Om grenzen verleggen. Om lef. Dit is een iconisch ontwerp, het zal voor altijd in de design-schoolboeken staan. En in ons collectieve geheugen.
De presentatie
Geleerd van Steve Jobs. Je houdt een presentatie na een lange zorgvuldig opgebouwde hype. De wereld houdt z’n adem in. Reclame en marketing hoeft dan allemaal niet meer. Dit werkt tien keer beter. Na een dag had de cybertruck al 20.000 vooruitbestellingen a 100 euro, dus 2 miljoen dollar. En het hele internet gonst ervan. “I did it for the memes” grapte Elon Musk even later. Ja ja. Allemaal gratis reclame. Alleen weggelegd voor de meest geniale briljante geesten. Steve Jobs. Elon Musk.
Het staal
Alle auto’s tot nu toe waren in principe een roestende ijzeren kooi met wat platen ijzer erop en wat gekleurde lak erover. De Tesla Cybertruck niet. De platen zijn van een nieuwe staal-legering, een keihard soort RVS, ontwikkeld door hun eigen SpaceX voor de raketten naar Mars. De carrosserie-platen zelf zijn de kooi: het is een Exoskelet. Geen kooi meer nodig. De sterkte komt uit de platen zelf. En het roest niet. Dus waarom nog lak?
Het glas
Het plaatje van het gebroken glas ging de hele wereld over. Een foutje, een blunder tijdens de presentatie. Of niet? Elon wilde laten zien dat het glas supersterk was, en gooide zijn eigen ruiten in. Maar ten eerste werd het plaatje wereldwijd gedeeld. En ten tweede kwam de boodschap gewoon helder over: dit glas is sterker. En ten derde, en het meest belangrijke: die kapotte ruiten waren ZO STOER!! Het past perfect bij de uitstraling. Een pick up truck moet RUIG zijn, stoer, grof: brute kracht moet het uitstralen. BAD ASS. Go girls! En dat deed het zeker.
Wie gooit er nou tijdens de presentatie zijn eigen ruiten in? En wie blijft er dan doodleuk bij staan vloeken en gniffelen?
No logo
Er gonsten van tevoren al veel ontwerp-schetsjes op internet. Hoe zou die cybertruck eruit gaan zien? Ze hadden het allemaal mis. Neem het logo. Gewoon in de lettertype van het Tesla toch? Is toch logisch? Goed en mooi toch? Nee man. Gewoon GEEN LOGO. No branding. En op de website doe je de letters dan maar in onleesbare graffiti. Dat had zelfs Steve Jobs niet gedurfd. We zijn alweer een leveltje hoger.
De prijs
Het legertje journaille stond tijdens de presentatie voortdurend te joelen en te juichen. Zeker toen de prijs eventjes achteloos langskwam: vanaf 40 mille. Huh? WAAAAAT???? Dat is niet alleen goedkoop voor een elektrische auto. Dat is voor een GEWONE pick up truck al goedkoop.
(De pick up markt in de VS is kanjergroot. Iedereen rijdt daar een pick up. Dus als je in die wereld in kan breken…)
De marketing
Al deze dingen vormen de geniale marketing. Het is een mix van allerlei baanbrekende dingen. Het verrassende ontwerp, de presentatie, de memes, de techniek, het staal van SpaceX voor de raketten naar Mars. We’re talking Rocket Science. Maar dan werkelijk. Science Fiction, Blade Runner. Elon redt de planeet Aarde. Maar dan echt. De aarde gered van het kwaad: olie. Een GROENERE auto is er niet.
De gehele auto-industrie probeert al jaren een Tesla-Killer te maken. Het lukt ze niet eens om in de buurt te komen. Twee dagen geleden zag ik nog de geniale dure advertentie van de Polestar (dat is de eerste volledig elektrische Chinese Volvo). Die gaat alleen online verkocht worden, in een webshop – net als Tesla. Maar wie heeft het daar nog over? Wie ziet er überhaupt nog advertenties?
Dat filmpje van die Ford Pick Up die de heuvel opgetrokken wordt door een Cybertruck: classic. Priceless. Gewoon een gratis tweet.
Oh, and one more thing
Elon had zelfs de geniale One More Thing, zoals Steve Jobs dat deed. Ze hadden namelijk ook nog eventje een elektrische Quad gemaakt. Die MPV rij je zo in die Cybertruck. Het demonstreerde ook perfect het verhogen en verlagen van de afzonderlijke wielen. Die wielen trouwens… wat een topdesign, alleen al die wielen.
Tesla Cybertruck memes
Maar je komt hier natuurlijk om de leukste en beste Tesla Cybertruck memes te zien.
Komt-ie:
(klik het plaatje, en blader met de pijltjes-toetsen)
Krijg binnenkort de Tesla3. Dat maar eerst afwachten qua nieuwe manier van rijden. 😉