Adobe CC Student inwisselingscode: “deze code is ongeldig”

adobe cc student code werkt niet

– Update: 23 oktober 2021 –

Studenten kunnen de Adobe Creative Cloud voordelig aanschaffen via Surfspot. Maar dit jaar lukt het bij veel studenten niet om het Adobe CC pakket te activeren. Die studenten doen dan niks verkeerd, maar de inwisselingscode geeft de foutmelding “deze code is ongeldig“. Het komt helaas nogal vaak voor, grofweg bij tien procent. Wat kun je doen?

  1. Probeer het later nog eens. Met dezelfde code. Soms lukt het pas na vijf dagen en dertig keer proberen. Bizar!
  2. Soms lukt het in een andere browser. Soms op een ander device (zoals je telefoon), of via je hotspot (dan heb je een ander IP-adres).
  3. Soms lukt het als je bij je Adobe-account je schoolmail-adres verandert in een persoonlijk adres (zoals je Gmail). Of als je een geheel nieuw Adobe-account maakt, op een persoonlijk mailadres.
  4. Of neem contact op met de Helpdesk van Surfspot, bijvoorbeeld via de Chat.

Laat maar weten in de comments wat bij jou werkte en of je een nieuwe oplossing hebt.

Bij de activatie van Adobe CC wordt ook om je creditcard gevraagd. Die moet je NOOIT INVULLEN, want dan ga je volgend jaar de volle mep betalen. Zie onderaan.

Je mag Adobe op twee computers gebruiken. Dus je kan ook met een klasgenoot Adobe samen delen.

In de helpdesk van Surfspot staat er onder andere dit:

Over de melding “deze code is ongeldig” op de Adobe website als je de code inwisselt:

  • Dit is – helaas – een bekend probleem. Adobe lijkt om nog onbekende redenen soms codes te weigeren, en diezelfde codes kunnen op een later moment wel weer geactiveerd worden door studenten.
  • We nemen het probleem erg serieus, want normaal gesproken komen deze problemen met het activeren van codes helemaal niet voor.
  • We hebben dit probleem gemeld bij Adobe, en bij onze softwareleverancier. Op dit moment wordt het probleem onderzocht.
adobe cc inwisselingscode werkt niet deze code is ongeldig
Adobe CC inwisselingscode ongeldig? Gewoon blijven proberen, of met een ander Adobe ID, of in een andere browser

Wat vaak niet werkt, maar soms wel:

  • We hebben een aantal studenten een nieuwe code gegeven. Zij bleven het probleem (“Deze code is ongeldig“) vaak toch nog houden. Een nieuwe code geven werkt dus niet altijd.

Wat soms ook werkt:

  1. We hebben een aantal studenten gevraagd om de code te activeren via een andere internetbrowser. Dat werkt soms wel. Of op een ander device zoals je telefoon.
  2. We hebben van een aantal studenten doorgekregen dat ze geprobeerd hebben de code op een later moment weer te activeren. En dat het toen wel werkte. Ook hebben we voorbeelden gezien van mensen die het drie of vier dagen lang meerdere malen geprobeerd hebben.
  3. Gebruik je je studentenaccount ook als Adobe-account? Maak dan een nieuw Adobe account aan met een persoonlijk e-mailadres (zoals je gmail) en probeer hierop de code te activeren.

Wat als deze oplossingen niet werken?

  • Als deze oplossingen niet werken, dan zullen we je bestelling annuleren. Dan vragen we je wel om Creative Cloud niet nog een keer te bestellen. De kans is groot dat je volgende code ook niet geaccepteerd wordt.
  • Wat beter is, is om het meerdere malen met dezelfde code te proberen. Zoals eerder gezegd: we zien vaak dat een code naar meerdere pogingen alsnog geaccepteerd wordt.

Hoe wissel ik mijn code in / hoe activeer ik mijn code:

Het activeren van je code kun je doen via: https://creative.adobe.com/educard
Je code heeft dit formaat: XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX
Die code staat in de mail van Surfspot of in jouw Surfspot-account.

Kopieer je code (zonder spaties aan het begin of eind), en plak het in. Binnen enkele minuten krijg je dan een bevestiging van Adobe op het mailadres van jouw Adobe account (dus check daar ook je Spambox / Ongewenst).

Zie ook alle stappen in de uitgebreide handleiding.


Betalingsgegevens?

Check ook in je Adobe account of er geen betalingsgegevens van jou staan, want anders ga je automatisch de volle mep betalen als jouw jaarlicentie afloopt. Mocht dit het geval zijn dan kun je contact opnemen met Adobe om deze betaalgegevens te verwijderen. Dit kan via de chatfunctie:

  1. Ga naar https://accounts.adobe.com/ en log in met je Adobe ID
  2. Klik rechtsonder in op ‘Contact met Adobe’
  3. Klik op het onderwerp van het probleem, bijvoorbeeld: Accountproblemen
  4. Kies uit de drop-down: Adobe ID en aanmelden
  5. Klik ‘Toon mijn contactopties’, kies voor ‘Chat’ en vraag “Betalingsgegevens verwijderen”

3 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Als ik dit zo lees dan denk ik gelijk dat de server van Adobe ook luistert naar een bepaalde ip-range en/of in combinatie met geo-ip. Dus gebruik een vpn-verbinding om een totaal ander ip-adres te krijgen of ga op stap naar elders in het land en probeer het daar ergens via een wifi-verbinding op een terrasje. In een clean privacy-scherm in je browser.

    1. Ja dat vermoeden wij ook. Vandaar de tip om het ook op je mobiel of hotspot te proberen. Werkt inderdaad, maar helaas niet altijd…

  2. Hi Aart-Jan,

    Bedankt voor je post. Het is inderdaad een erg vervelend probleem, dat nog steeds speelt, maar op dit moment ontvangen we nog maar erg weinig nieuwe meldigen, in vergelijking met een aantal weken geleden (het probleem is rond 31 augustus gaan spelen).

    Als er studenten zijn die nog steeds hun code niet kunnen inwisselen, dan mogen ze ons mailen op info@surfspot.nl, en dan kunnen ze een nieuwe code krijgen. Wel goed om daarbij te vermelden is – zoals min of meer ook al in je post staat – dat ook met een nieuwe code er soms een paar pogingen nodig zijn voordat het activeren / inwisselen lukt.

    Met vriendelijke groet,

    De klantenservice van SURFspot

    Hieronder nog wat extra info over het probleem, wellicht interessant om te weten:

    – Ongeveer 2-3% van onze klanten heeft problemen ondervonden met het inwisselen van codes.
    – Van die 2-3%, gaat het in ongeveer 80% van de gevallen om studenten van ROCvA. Dit terwijl zij slechts 4% van de bestellingen plaatsen bij SURFspot. We hopen deze bevindingen nog met Adobe te kunnen bespreken, maar het is vooralsnog niet gelukt om dit voor elkaar te krijgen. Het is een opvallende statistiek en we hopen dat Adobe ons hier nog wat duidelijkheid over kan geven. Ook al is het slechts met terugwerkende kracht.
    – Het nummer “10% van ROCvA studenten” dat je noemt kan dus heel goed kloppen. De 10% lijkt vooralsnog willekeurig te zijn. De student bij wie het niet lukt heeft in die zin dus ‘pech’, het had net zo goed een andere student kunnen zijn.
    – Waarom de server van Adobe codes soms pas na meerdere pogingen accepteert, dat is dus nog onbekend. Heeft de server een tijdje teveel verzoeken moeten verwerken, met dit als resultaat? Wellicht, maar de oorzaak zou uiteraard ook iets anders kunnen zijn.

Geef een reactie