– Update: 27 november 2023 –
Schermdelen is superhandig. Je kan met iemand op afstand meekijken op het scherm, terwijl je ook met elkaar praat. Ik gebruikte daar altijd Skype voor, maar het kan ook met FaceTime, of direct met hun Apple ID, of met Quicktime. Je moet allebei een Mac hebben met minstens Yosemite (10.10). Je kan dan niet alleen het scherm ZIEN, maar ook bedienen. Ideaal! (Bij een iPhone of iPad kun je wel dingen aanwijzen, maar helaas niet bedienen.)
Met Skype kun je alleen meekijken. Je kan ook Teamviewer gebruiken, maar dat moet je dan eerst allebei installeren. Met de Teamviewer App schijn je ook een IOS device te kunnen zien, maar IOS bedienen vanaf afstand kan daar ook niet mee.
Schermdelen moet aan (bij de schermdeler) in Systeemvoorkeuren > Delen. Check of je Facetime wel ingelogd is, bij allebei! (Programma’s > Facetime).
Schermdelen via Berichten
Schermdelen kan via Messages (Berichten) op de Mac. Klik tijdens het gesprek op “Details” rechtsboven, en dan op het Schermdeel-ikoon.
Je krijgt dan verder vergelijkbare meldingen als hieronder:
Schermdelen via Apple ID, van Mac naar Mac
Start Schermdelen met ⌘-Spatie en tik dan Schermdelen of Screen Sharing.
Vul de Apple ID in van degene met wie je wil schermdelen:
Zij zien dan deze melding:
Zij moeten dan klikken op “Neem mijn scherm over”/ ‘Control My Screen.’
Schermdelen met je eigen computers
Bijvoorbeeld om vanaf je laptop je iMac op je studio te bedienen, of andersom. In elk Finder venster zie je, linksonder bij Gedeeld, je andere Macs al staan. Klik die, en kies dan Schermdelen:
Schermdelen met iOS devices en Macs via Quicktime
Je kan zelfs hun iPhone of iPad zien! Wel een beetje omslachtig, met Quicktime. Vanaf Yosemite 10.10 kan dat zo: Start Schermdelen tussen 2 Macs, zoals hierboven. Dan vraag je of de ander zijn IOS-device met een kabel aan zijn Mac verbindt. Diegene start dan ook Quicktime en klikt Bestand > Nieuwe Video opname.
In dat scherm zie je een dropdown waar je de iPhone / iPad kan kiezen. Klik eventueel Record om het op te nemen, maar dat hoeft niet. Je kan nu dingen aanwijzen en meekijken op hun IOS-scherm.
Je ziet dan zoals hieronder hun IOS, en je kan dingen aanwijzen, maar helaas niet echt bedienen.
– Met dank aan 9to5mac.com
(Als de ander verschillende Apple ID’s voor iCloud en voor Messages heeft, dan moeten beide adressen in hun adreskaart in Contacten staan).
Skype schermdelen
Vraag de ander om in het menu van Skype op Gesprekken > Schermdelen te klikken, en dan Start. Je kan die computer dan niet bedienen, maar je kan wel het scherm zien.
Je hebt gelijk, inderdaad kun je IOS niet echt bedienen. Maar je kan wel alles aanwijzen met je cursor, dat is toch ook wel handig. Ik heb de tekst aangepast, dank!
Ik ben een beetje een spuit 11 met deze reactie, maar wil het toch even kwijt:
Toen ik de titel en het eerste stukje van dit artikel las, werd ik even – tegen beter weten in – heel blij, maar helaas… wat je schrijft klopt niet.
Mijn dagelijkse werk is Apple-gebruikers support leveren, en een iOS-apparaat van afstand bedienen zou superhandig zijn, maar helaas, het kan niet, óók niet met de hier beschreven methoden (die ik allemaal al eerder geprobeerd heb).
Apple houdt het bedienen van iOS-apparaten tegen, geen enkele app kan dit (op jailbreak-apps na, maar dat laat ik verder buiten beschouwing, daar heb ik bij mijn klanten ook niets aan).
We hebben een Corporate licentie van TeamViewer, ik werk hier vrijwel continue mee. Ook wanneer je de iOS-app van TV hebt staat deze niet toe het apparaat van afstand te bedienen. Probeer het zelf maar, en lees de FAQ, het kan niet (bij andere Android etc. kan het wel, maar niet bij iOS). Met Skype heb ik (gelukkig, wat een klote-app is dat) minder ervaring, maar ook daar kan het niet mee.
Via QuickTime kun je inderdaad wel het scherm van een iOS-apparaat zien (een beetje omslachtige methode, maar toch), maar wel met een best irritante beperking: het werkt niet als de ander op dat moment via datzelfde iOS-apparaat belt (wat vaak het geval is, wie heeft er immers nog een vaste telefoon?).
Afijn, als jij het werkend krijgt zie ik daar zéér graag een video van… please do prove me wrong :-)
Als er poorten dichtstaan op de modem of router dan werkt het mogelijk allemaal niet. Thuis is dat meestal niet zo, maar bij bedrijfsnetwerken vaak wel. Ik zal dit regeltje toevoegen!
Sorry Aart-Jan, maar dit heeft echt niks met poorten te maken. Geloof me, ik zit voor m’n werk de hele dag met m’n neus in bedrijfsnetwerken met portforwarding en zulke zaken.
Het probleem is dat Apple apps ‘sandboxed’, waardoor een app geen toegang heeft tot de rest van het systeem, wat het laten bedienen van afstand onmogelijk maakt. Er is simpelweg geen app die dit mogelijk maakt. Meekijken via QuickTime ja, bedienen nee. En nogmaals, wij zouden er hier geld voor over hebben om het wél aan de praat te krijgen, dus als je het werkend krijgt zie ik mijn ongelijk gráág bewezen.
Tot dan kun je niet simpelweg beweren dat het werkt terwijl zelfs TeamViewer in haar FAQ duidelijk aangeeft dat het niet mogelijk is. Zie hier: https://community.teamviewer.com/t5/Knowledge-Base/How-can-I-control-my-iPad-iPhone-with-TeamViewer/ta-p/4734
Over welke versie Mac OS heb je het? Ik heb het regelmatig gebruikt met verschillende oudere versies, niet met de allernieuwste. Of bedoel je het alleen voor IOS en Teamviewer? Teamviewer gebruik ik inmiddels niet meer. Maar volgens Piet hier bovenaan kon dat wel.
Wat ik schrijf geldt voor elke macOS-versie: het bedienen van een iOS-apparaat van afstand is niet mogelijk. Dat ligt niet aan (de versie van het) macOS, maar aan (de door Apple bewust ingebouwde beperkingen van) iOS.
Ze staan het simpelweg niet toe.
Je schrijft in het laatste deel van je artikel (bij het kopje Schermdelen met iOS devices en Macs via Quicktime)letterlijk dit: “Je kan zelfs hun iPhone of iPad bedienen!”
Dat klopt dus niet, dat was de hele reden dat ik reageerde, om je daar op te wijzen. Via de procedure met Quicktime die je daaronder omschrijft kun je inderdaad wel het scherm van het iOS-apparaat bekijken, maar je kunt het *niet* bedienen, echt niet.
…en anders Apple Remote Desktop, de betaalde oplossing?
ARD helpt hier ook niet, aangezien dat alleen bedoeld is voor het overnemen/beheren van macOS-computers, niet voor iOS-apparaten.
Dit klopt niet !
“Met Skype of Teamviewer kun je geen IOS device zien of delen”
Dat kan Teamviever namelijk wel.
Ze hebben een IOS app namelijk.
Hee dank je Piet! Ik heb het aangepast