Een nieuwe Hollandse ebike, met de nieuwste ebike-techniek, waarbij de onderdelen totaal in balans zijn, die heerlijk fietst, met een ergonomische zit. Voor een schappelijke prijs, te koop bij echte fietsenwinkels. Dat is de biXbi (van Bikkel bikes). Hier de biXbi ebike review.
Is er eigenlijk nog ruimte voor nóg een ebike-merk? Je moet wel met wat unieks komen, als nieuw merk. Alle nieuwe ebikes lijken op elkaar, zeker qua techniek. Uniek bestaat niet meer… Toch is de biXbi wél uniek, omdat hij zo goed gelukt is. Ja, alle onderdelen afzonderlijk kennen we wel. Maar hier zijn ze zo zorgvuldig op elkaar afgestemd, dat het totaal in balans is. Zonder één misser (nou ja, alleen de naam dan: want die heeft niks met Samsung te maken – en waarom geen Bikkel X? ;).
Maar het fietst gewoon superfijn, al die zorgvuldig gekozen onderdelen die uitgekiend goed in elkaar zitten. Ik loop alles even langs:
Om te beginnen dus die zithouding. Uiteindelijk wil iedereen zo’n verstelbare stuurpen, voor een optimale ergonomische zit. Dat zit niet voor niks op alle huurfietsen! Iets meer naar je toe, iets hoger, iets meer gekanteld, of juist heel diep en actief: het kan allemaal.
En omdat het A-head stuurpen is, kan je er ook gewoon een ander stuur op zetten, zoals de geniale Stuurdrager. Heb je meteen ook de perfecte bagagedrager… (er zijn ook drie achterdragers te koop):
We blijven nog even bij het stuur: de lock-on ergogrips. Die lock on is belangrijk voor de perfecte stand van de grips, en de ergo-vorm past in de palm van je hand. Zo hoort het! De knops-bediening is simpel, klein en goed. Het display zit geheel in de stuurpen: ideaal en robuust, ook al zou ik niet eens een display hoeven, als me dat €150 zou schelen. Dan kan het helemaal nooit kapot… want er is ook nog een app:
De app, gratis GPS, briljante verlichting
Die app is goed en gratis met onbeperkte GPS. Dus je kan altijd zien waar je biXbi is, en je kan ‘m ook elektronisch op slot zetten. Er is ook een betaalde uitgebreidere versie van de app met ritstatistieken en zo. Hoef ik niet… maar het is allemaal mogelijk.
Ook de verlichting is opvallend. Aan de voorkant is het verlichte X-logo Always On, en als je een plens licht nodig hebt doe je de koplamp aan (please, stel hem goed af, zodat tegenliggers niet verblind worden). De twee achterlichten zijn Always On en vanaf de zijkanten goed zichtbaar. Mooi design, volledig weggewerkt in het frame: briljant, veilig en functioneel. Zo hoort het, wederom!
Design en afwerking
De kabels zijn optimaal weggewerkt. En iedereen wil tegenwoordig van die gladde weggewerkte lasnaden. Wees gerust: dat heeft deze biXbi ook. Mij maakt dat totaal niet uit: geef mij maar gewoon weer €150 korting! Maar het ziet er allemaal premium uit. Okee, het is geen niveautje Cowboy-top-design, maar dat hoeft ook niet.
Spatborden, remmen, banden, zadel
We gaan verder, vanaf die koplamp naar beneden. Daar komen we de spatborden tegen: mooi en stevig. Hydraulische schijfremmen (tegenwoordig standaard): de beste en de veiligste. De banden: luxe dikke Schwalbes. Het zadel: zit heerlijk. Allemaal bonuspunten dus.
Motor / accu / ondersteuning
We gaan door, naar de motortechniek. De achtermotor is superstil (maar dan écht!) en met 42 Nm krachtig genoeg. Ik zet ‘m altijd op standje 1 (van de 3) en dat is voor mij al perfect. Hij heeft ook geen last van de ebike-muur: als je harder dan 25 km/u wil dan trap je gewoon wat extra bij, en dan rij je al gauw tegen de 30. De krachtsensor is top: je kunt elke snelheid fietsen door iets minder hard of juist harder te trappen. Een krachtsensor is veel veiliger dan een speedsensor zoals die op fatbikes die maar 1 vaste snelheid gaan. Geen enkel voertuig heeft dat!
Verbiedt de speedsensor!
Nederland struggelt met de wetgeving, omdat fatbikes zo gevaarlijk blijken te zijn. Maar het is zó simpel: verbiedt de speedsensor! Alleen een krachtsensor is veilig. Speedsensors rijden namelijk op een vaste snelheid.
Fatbikes zijn alleen gevaarlijk als ze een speedsensor hebben. Dan heeft hij maar 1 snelheid en reageert ook te traag. Dat is onveilig, in alle situaties.
Opvoeren is uiteraard verboden, en meer dan 250W ook. Terecht. Maar een leeftijdgrens van 16 jaar is ook aan te raden – gewoon voor ALLE ebikes.
Bij het wegrijden geeft deze biXbi je meteen ondersteuning, maar niet vanaf stilstand. Dat is een beveiliging, zodat hij nooit plotseling weg kan schieten. Je moet dus eerst zelf ietsje vooruit bewegen. Prima. En veilig. Al heb ik er zelf liever eentje die vanaf stilstand reageert.
Met langklik op de Min-knop zit er ook een walk-assist op zodat hij 6km/u gaat. Ook die gaat nooit vanzelf: je moet zelf eerst ietsje bewegen.
Je kan een extra grote batterij kiezen (504Ah) voor €200 meer. De normale is 375Ah. Bij mij is de range prima omdat ik standje 1 rij en zelf ook meetrap. Tijdens de testritjes reed ik bijna 100km op 1 tank, met die extra grote accu.
De batterij is afneembaar met de sleutel. Belangrijk als je trappen op moet en buiten geen stalling hebt. En ook belangrijk in de winter, want buiten in de kou gaat een batterij kapot. Verder werkt het ook als anti-diefstal, want zonder batterij is hij minder aantrekkelijk voor dieven.
Gates tandriem en Single speed
Er zit een Gates tandriem op, zonder versnelling: dus daar kan dan ook niks kapot aan. De tandwielverhouding is perfect, dus je fietst altijd in een fijne cadans. Versnelling heb ik dan ook niet nodig (in de stad en het platteland, en zelfs op heuvelachtig terrein gaat het prima).
Slot en zijstandaard
Komen we rechtsonder uit: een Axa-slot met ART-keurmerk en met mogelijkheid voor een insteekketting (aanrader!). Dat ontbreekt vaak op andere ebikes. En er zit dus ook al een elektronisch slot op, via de app. Je kan er eventueel ook een 4 sterren ART-slot bij doen, om ‘m ergens aan vast te zetten. Voor de verzekering is 4-sterren ART namelijk vaak een vereiste.
De zijstandaard is robuust en goed: ook iets dat op andere ebikes mis kan gaan.
Gewicht
Hij weegt met batterij 23 kilo. Dat is niet enorm zwaar, maar ook niet heel licht. Wil je een lichtere ebike van 19 kilo met vergelijkbare specs dan is er eigenlijk alleen de Chinese Tenways. Maar zwaar is niet altijd een nadeel: dat ligt beter op de weg, fietst stabieler en is sterker en robuuster.
-
biXbi ebike review conclusie
De Nederlandse biXbi is een van de beste nieuwe ebikes, omdat alle onderdelen totaal in balans zijn. De prijs is goed met €2199 en je kan ‘m gewoon bij fietsenwinkels kopen, met garantie en alles. Bikkel heeft een groot dealernetwerk, dus altijd wel een in de buurt. De onderdelen zijn beproefd, robuust en vervangbaar. Er kan minder kapot dan op veel andere ebikes. En ook qua veiligheid scoort hij maximaal.
Fae & Rae of Yin & Yang: het is de balans die telt…
Uitvoeringen
Het doorstapframe Fae is er in blauw of grijs, het ballenbuisframe Rae in zwart of grijs, en ze zijn er allebei in twee maten, M of L. Zie de website voor alle specs.
Deze biXbi ebike review was niet gesponsord. Ik kon ‘m een week lenen om een goed oordeel te vellen. Ik kan er niks aan verdienen, want ze hebben geen affiliates: hun keuze is om alleen via fysieke fietsenwinkels te verkopen.
Jammer voor mij… Thank U, Love U all & CU Next Time!