– Update: 8 november 2024 –
Een nieuwe Hollandse ebike, met de nieuwste ebike-techniek, waarbij de onderdelen totaal in balans zijn, die heerlijk fietst, met een ergonomische zit. Voor een zeer schappelijke prijs. Dat is de biXbi (van Bikkel bikes). Te koop bij veel fietsenwinkels. Hier de biXbi ebike review.
NEW: You can now listen to this blog – as English spoken podcast
Is er eigenlijk nog ruimte voor nóg een ebike-merk? Je moet wel met wat unieks komen, als nieuw merk. Maar uniek bestaat niet eens meer… alle ebikes lijken op elkaar. Toch is de biXbi wél uniek, omdat hij zo goed gelukt is. Ja, alle onderdelen afzonderlijk kennen we wel. Maar hier zijn ze zo zorgvuldig op elkaar afgestemd, dat het totaal in balans is. Zonder één misser.
(Nou ja, alleen de naam misschien: die heeft niks met Samsung Bixby te maken).
Maar het fietst superfijn, al die zorgvuldig gekozen onderdelen die uitgekiend goed in elkaar zitten. Ik loop alles even langs:
Om te beginnen dus die zithouding. Uiteindelijk wil iedereen zo’n op meerdere punten verstelbare stuurpen. Dat zit niet voor niks op alle huurfietsen! Iets meer naar je toe, iets hoger, iets meer gekanteld, of juist heel diep en actief: het kan allemaal.
En omdat het A-head stuurpen is, kan je er ook gewoon een ander stuur op zetten, zoals de geniale Stuurdrager. Heb je meteen ook de perfecte bagagedrager… (er zijn ook drie achterdragers te koop):
We blijven nog even bij het stuur: de lock-on ergogrips. Die lock on is belangrijk voor de perfecte stand van de grips, en de ergo-vorm past in de palm van je hand. Zo hoort het! De knops-bediening is simpel, klein en goed. Het display zit geheel in de stuurpen: dat is ideaal en super-robuust, beter dan op veel andere ebikes. En er is ook nog een app:
De app, gratis een jaar GPS, briljante verlichting
Die gratis app heeft een slot, en het eerste jaar ook gratis GPS. Dus je kan dan altijd zien waar je biXbi is, en je kan de elektronica op slot zetten. Er is ook een betaalde uitgebreidere versie van de app met ritstatistieken en zo, voor €50 per jaar, en daar zit dan uiteraard ook weer die GPS in, na dat gratis jaar.
Ook de verlichting is opvallend. Aan de voorkant is het verlichte X-logo Always On, en als je een plens licht nodig hebt doe je de koplamp aan (please, stel hem goed af, zodat tegenliggers niet verblind worden). De twee achterlichten zijn ook Always On en vanaf de zijkanten goed zichtbaar. Mooi design, volledig weggewerkt in het frame: briljant, veilig en functioneel. Zo hoort het, wederom! En het is uniek, want geen andere ebike heeft dit zo mooi en goed.
Design en afwerking
De kabels zijn optimaal weggewerkt. En iedereen wil tegenwoordig ook van die gladde lasnaden. Wees gerust: dat heeft deze biXbi ook. Mij maakt dat totaal niet uit: geef mij maar van die lasrupsen met €150 korting (want dat kost het!). Maar het ziet er wel premium uit.
Spatborden, remmen, banden, zadel
We gaan verder, vanaf die koplamp naar beneden. Daar komen we de spatborden tegen: mooi en stevig. Hydraulische schijfremmen (tegenwoordig standaard): de beste en de veiligste. De banden: luxe dikke Schwalbes. Het zadel: zit heerlijk. Allemaal bonuspunten dus.
Motor / accu / ondersteuning
We gaan door, naar de motortechniek. De achtermotor is superstil (maar dan écht!) en met 42 Nm krachtig genoeg. Ik zet ‘m op standje 1 (van de 3) en dat is voor mij perfect. Zelfs standje 0 (dus uit) vind ik goed te doen! Range anxiety heb je dus nooit: want je komt altijd wel thuis als de accu op is. Hij heeft ook geen last van de ebike-muur: als je harder dan 25 km/u wil dan trap je gewoon wat extra bij, en dan rij je al gauw tegen de 30.
De krachtsensor is top: je kunt elke snelheid fietsen door iets minder hard of juist harder te trappen. Een krachtsensor is veel veiliger dan een speedsensor zoals die op fatbikes die maar 1 vaste snelheid gaan. Geen enkel ander voertuig heeft dat:
Verbiedt de speedsensor!
Nederland struggelt met de wetgeving, omdat fatbikes zo gevaarlijk blijken. Maar het is zó simpel: verbiedt die speedsensor! Een speedsensor is een cruise control die maar op één snelheid kan. Dat is gevaarlijk. Hij reageert ook nog eens seconden te traag. Dat is onveilig, in alle situaties.
Opvoeren is verboden, een gashendel ook, en meer dan 250W in de motor ook. Dat is allemaal terecht. Maar een leeftijdgrens van 16 jaar is ook aan te raden – voor ALLE ebikes.
Bij het wegrijden geeft deze biXbi je meteen ondersteuning, maar niet vanaf stilstand. Dat is een beveiliging, zodat hij nooit plotseling weg kan schieten. Je moet dus eerst zelf ietsje bewegen. Prima.
Met langklik op de Min-knop zit er ook een walk-assist op zodat hij 6km/u gaat. Ook die gaat nooit vanzelf: je moet ook hierbij zelf ietsje bewegen.
Je kan een extra grote batterij kiezen (504Ah) voor €200 meer. De normale is 375Ah. Bij mij is de range prima omdat ik standje 1 rij en zelf ook meetrap. Tijdens de testritjes reed ik 100km op 1 tank – okee, dat was wel met de grote accu. De kleine heeft dan dus 75km bereik.
De batterij is afneembaar met de sleutel. Belangrijk als je trappen op moet of buiten geen stalling hebt. En ook belangrijk in de winter, want buiten in de kou gaat een batterij kapot. Verder werkt het ook als anti-diefstal: minder aantrekkelijk voor dieven.
Gates tandriem en Single speed
Er zit een Gates tandriem op, zonder versnelling: dus daar kan dan ook niks kapot aan. De tandwielverhouding is perfect, dus je fietst altijd in een fijne cadans. Versnelling heb ik dan ook niet nodig (niet in de stad en het platteland, en zelfs op heuvelachtig terrein niet).
Slot en zijstandaard
Komen we rechtsonder uit: een Axa-slot met ART-keurmerk en met mogelijkheid voor een insteekketting. Dat ontbreekt ook al vaak op andere ebikes. En er zit dus ook al een elektronisch slot op, via de app. Je kan er eventueel een 4 sterren ART-slot bij doen, om ‘m ergens aan vast te zetten. Voor de verzekering is 4-sterren ART vaak een vereiste.
De zijstandaard is robuust en goed: ook iets dat op andere ebikes wel eens ontbreekt.
Gewicht
Hij weegt met batterij 23 kilo. Dat is niet enorm zwaar, maar ook niet heel licht. Wil je een lichtere ebike van 19 kilo met vergelijkbare specs dan is er eigenlijk alleen de Chinese Tenways. Maar zwaarder is niet altijd een nadeel: dat ligt beter op de weg, fietst stabieler en is meestal ook sterker en robuuster.
-
biXbi ebike review conclusie
De Nederlandse biXbi is een van de beste nieuwe ebikes, omdat alle onderdelen totaal in balans zijn, en de beste in hun soort. De prijs is goed met €2199 en je kan ‘m gewoon bij fietsenwinkels kopen, met garantie en alles. Bikkel heeft altijd wel een winkel in de buurt. De onderdelen zijn beproefd, robuust en vervangbaar. Er kan veel minder kapot dan op andere ebikes. Qua veiligheid scoort hij maximaal. En het fietst ook nog eens heerlijk.
Fae & Rae, Yin & Yang: het is de balans die telt…
Uitvoeringen
Het doorstapframe Fae is er in blauw of grijs, het ballenbuisframe Rae in zwart of grijs, en ze zijn er allebei in twee maten, M of L. Zie de website voor alle specs.
Updates
Er komt nog een update van de app, want het van slot halen gaat vaak moeizaam. Als het niet lukt doe ik de batterij even los en weer terug en dan druk ik snel op de ontgrendel-knop, direct na het aanzetten. En als het dan nog niet lukt verplaats ik de fiets vijf meter. Daar kan het GPS-signaal beter zijn.
Deze biXbi ebike review was niet gesponsord. Ik kon ‘m een week lenen om een goed oordeel te vellen. Ik kan er niks aan verdienen, want ze hebben geen affiliate: ze willen alleen via fysieke fietsenwinkels verkopen.
Jammer voor mij… Thank U, Love U all & CU Next Time!
Mooi fietsie hoor, mooi afgewerkt ook. En een nette prijs. Tegenwoordig moeten alle ebikes met riemaandrijving meer dan 3000 euro kosten, vooral die met een Bosch middenmotor. Wat ik alleen wel een misser vind is dat er geen enkele versnelling op zit. Dan moet je al snel (te) snel trappen.. Maarja, met de motor op het achterwiel heb je dan niet veel keuze. Tenzij je een derailleur neemt. Daar ben ik echter allergisch voor. Hier zal nooit een fiets komen met een rammel en ratel derailleur.
Op de website van Bixbi staat: Het gebruik van de biXbi app is het 1e jaar gratis, daarna betaal je € 49,95 per jaar (€ 4,16 p/mnd.). Of kun je de app met beperkte functionaliteiten ook zonder abonnement blijven gebruiken? Zo ja, werkt de GPS-tracking dan nog?
Beste Marc,
Je kan de app inderdaad gratis blijven gebruiken, bijvoorbeeld voor het ver/ont-grendelen van je fiets en het bekijken van je accupercentage. Om de app en je biXbi zo optimaal mogelijk met alle functionaliteiten te kunnen gebruiken, waaronder de GPS tracking dien je inderdaad een abonnement af te sluiten.
O, ze hebben al antwoord gegeven. Ik heb de tekst aangepast (want voor GPS moet je na een jaar dus WEL betalen…)
Hallo Aart-Jan, het eerste jaar is alles gratis, ook de GPS. Na jaar 1 heeft de consument de keuze om te kiezen voor de gratis of betaalde variant van de app (met GPS).
Door jouw goede en leuke reviews voel ik het geld altijd direct in mijn zak branden..;-)
helemaal mee eens