– Update: 20 mei 2024 –
Een Red Dot Award is de meest prestigieuze prijs in Product Design. Maar er blijkt aan die felbegeerde prijs toch wel een rare kant te zitten. Het lijkt een prijs die je gewoon kan kopen. Het kost enorm veel geld om ‘m aan te vragen, en dat kunnen alleen de rijkste bedrijven. Zoals deze Duitse Lemmo One ebike.
Een fabrikant zonder eindeloos budget kan de felbegeerde prijs nooit winnen. Dan is die prijs dus ook niet echt onafhankelijk.
Maar er is meer aan de hand. De IKEA-fiets kreeg destijds ook een Red Dot Award, terwijl die een kanjer van een ontwerp-fout bevatte waardoor de fiets zelfs uit de handel werd genomen. En recent kreeg dit Duitse ebike-bedrijf dus deze “prestigieuze” Red Dot Award voor hun “revolutionaire” ebike:
NOG NOOIT EERDER VERTOOND!!! Een EBIKE, ja zeg maar een E+BIKE, waar je zelfs ZONDER BATTERIJ op kan fietsen!! Oftewel: de batterij is AFNEEMBAAR!!! UNIEK! Dat NIEMAND daar eerder opkwam!! DESIGN AWARDS!!!
Maar veel ebikes hebben uiteraard een afneembare batterij, vaak nog handiger dan op deze Lemmo One. In dat Smartpac zit behalve de batterij ook alle elektronica. Maar dat kan eigenlijk ook gewoon op de fiets blijven. En op veel ebikes kan je ook gewoon fietsen zonder batterij.
Verder zeggen ze dat de motor een GEPATENTEERD SYSTEEM heeft met een knopje om hem “los te koppelen”. Maar de zware motor blijft wel in het wiel zitten. Alle moderne elektromotoren in ebikes zijn sowieso al brushless. Dan heb je nauwelijks tot geen wrijving als je de motor niet gebruikt. Elke nieuwe motor loopt dus vrijwel net zo licht als deze. Het zal niet veel schelen (alhoewel ik dit nog wel moet testen). Het zwaarste onderdeel is inderdaad de batterij en als je die eraf haalt scheelt dat enorm. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de meeste andere lichtgewicht ebikes met afneembare batterij.
Ook voor de modellen zonder “Red Dot Award”.
Maar toch, het streven is natuurlijk goed: een fiets die je net zo makkelijk mét of zonder motor kan gebruiken. Een ebike en een gewone bike in één. Met een mooi design, voor een hele goede prijs, met goede onderdelen. Goede onderdelen? Wacht even…
Lemmo One ebike: onderdelen
De sensor was geen krachtsensor: het is een rotatiesensor (en dat is niet echt een aanrader). Alleen het nieuwere 2024 model heeft een krachtsensor. Wel voor een hele goede prijs overigens. Geproduceerd in China uiteraard, zoals vrijwel alle fietsen en onderdelen. Het vorige model had alleen maar een derailleur en een ketting, maar nu is er voor €200 meer ook een riemaandrijving zonder versnelling. Goede verbetering.
Het Step Through frame kan je helaas totaal geen “Lage Instap” noemen. En dat accu-pack zit ook vreemd hoog: onderin was beter geweest (voor wegligging en rijcomfort). De verzending naar Nederland is dan wel gratis, maar daar hadden ze wel wat meer aandacht aan kunnen geven op de website – want dat staat nergens.
Maar er zijn in Nederland ook betere en goedkopere alternatieven: zie het artikel over de ANWB ebike test met onder andere de Tenways CGO600 Pro. Die is veel lichter en die heeft ook een afneembare batterij, dus daar kan je ook zonder batterij op fietsen. Hij heeft verder een veel betere ondersteuning (met krachtsensor alhoewel het nieuwe model nu ook een krachtsensor heeft). De Tenways is ook goedkoper. En gewoon in Nederland, dus waarschijnlijk ook met een betere service.
- Zie ook andere artikelen hier over ebikes
UPDATE 2024: Het nieuwe model heeft dus WEL een perfecte krachtsensor. En dan vind ik dit toch opeens een enorme aanrader. Door de uitstekende prijs, het mooie design, de verbeterde onderdelen en de optionele riem vind ik het nu inmiddels een van de beste ebikes van 2024 – samen met de Tenways en de Cowboy.
Euhm verzendkosten 200 euro? Nee die is gratis. Ik heb er een besteld.. beter alternatief dan van Moof.. kijk naar de reviews. Duitse degelijkheid.
Dank, ik zal het aanpassen. En, zit er een krachtsensor op?
Dat kan ik zo niet zien, ik krijg hem deze of volgende week.. in heb een aantal keer contact met ze gehad, dat was binnen 24 uur. Aantal veranderen, die paste ze gelijk aan..
Je brandt de Red Dot Award flink af in je stuk. Heb je geverifieerd of je aannames kloppen?
Ja, dat is mijn eigen ervaring: te duur om je aan te melden, dus onmogelijk om te winnen als je niet bulkt van het geld. En de ontwerp-fout in de IKEA-fiets zagen ze niet eens… en een ebike ZONDER krachtsensor… dat geeft sowieso al aan dat die Award gekocht is.
Kijk eens naar de https://aska-bike.com, , Belgisch en alleen Europese componenten. Nog een Belgisch merk Elio https://www.rideellio.com. Beide speedpedels en dus prijzig maar Europees.
Leuke van Azor is dat je elk onderdeeltje kan configureren en zo de fiets naar eigen smaak kan samenstellen.
Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor een fiets die lokaal onderhouden kan worden. Leuk die “goedkope” trendy hippe fietsen zonder dealer, totdat er iets niet meer werkt….(hier is ondertussen al genoeg over geschreven)
Geproduceerd in China uiteraard, zoals vrijwel alle fietsen en onderdelen.
Ik wil ook een ebike gaan kopen, liefst 1 die in Nederland is gefabriceerd. Met name voor het milieu en ook omdat ik niet wil dat m’n fiets onder dwang in elkaar gezet wordt door oigoeren of Tibetanen Weet jij welke fietsmerken nog echt Made in The Netherlands zijn ?
Kijk eens naar Azor. Degelijke (bijna ouderwetse) fietsen uit Nederland. Natuurlijk iets prijziger dan de “goedkope en slechte service” Chinese fietsen. Maar alle waar naar z’n geld. En anders de bekendere “nederlandse merken” Gazelle/Batavus/Sparta. Maar die zijn minder Nederlands qua onderdelen. Geen enkele fiets is denk ik helemaal in europa gemaakt.
Mokumono is de beste keus dan. Het frame en de afmontage zijn in ieder geval Nederlands. Veel onderdelen komen uit Azië, dat kan gewoon niet anders meer.
Mokumono zit qua aanschaf wel in een iets andere prijsklasse.
Ik zie dat er een servicepunt voor Lemmo in Amsterdam zit, met mogelijkheid tot proefrit (2 fietsen aanwezig).
Het ontbreken van krachtsensor vind ik zeker een dingetje, daar tegenover staat een accu die ruimer is bemeten dan de meeste ebikes. Verder een goed artikel wat nieuwe inzichten en food for thought geeft.