Red Dot Award voor de Lemmo One ebike die ook zonder batterij kan?

lemmo one red dot award

– Update: 6 september 2023 –

Een Red Dot Award is de meest prestigieuze prijs in Product Design. Maar er blijkt aan die felbegeerde prijs toch wel een rare kant te zitten. Het lijkt een prijs die je gewoon kan kopen. Het kost enorm veel geld om ‘m aan te vragen, en dat kunnen alleen de rijkste bedrijven. Zoals deze Duitse Lemmo One ebike.

Een fabrikant zonder eindeloos budget kan de felbegeerde prijs nooit winnen. Dan is die prijs dus ook niet echt onafhankelijk.

Maar er is meer aan de hand. Recent kreeg dit Duitse ebike-bedrijf dus deze “prestigieuze” Red Dot Award voor hun “revolutionaire” ebike:

NOG NOOIT EERDER VERTOOND!!! Een EBIKE, ja zeg maar een E+BIKE, waar je zelfs ZONDER BATTERIJ op kan fietsen!! Oftewel: de batterij is AFNEEMBAAR!!! UNIEK! Dat NIEMAND daar eerder opkwam!! DESIGN AWARDS!!!

Maar veel ebikes hebben ook een afneembare batterij, vaak nog handiger dan op deze Lemmo One. In dat Smartpac zit behalve de batterij ook alle elektronica. Maar dat kan eigenlijk ook gewoon op de fiets blijven. En op veel ebikes kan je ook gewoon fietsen zonder batterij.

Verder zeggen ze dat de motor een GEPATENTEERD SYSTEEM heeft met een knopje om hem “los te koppelen”. Maar de zware motor blijft wel in het wiel zitten. Alle moderne elektromotoren in ebikes zijn sowieso al brushless. Dan heb je nauwelijks wrijving als je de motor niet gebruikt. Elke motor loopt dus vrijwel net zo licht als deze. Het zal maar weinig schelen (alhoewel ik dit nog ga testen). Een ebike fietst altijd zwaarder dan een lichte fiets, gewoon omdat hij zwaarder is, door de motor en de batterij. Het zwaarste onderdeel is inderdaad de batterij en als je die eraf haalt, scheelt dat inderdaad  – het is alleen nooit zo licht als een lichte normale fiets. Maar dat geldt ook voor alle andere lichtgewicht ebikes met afneembare batterij.

Ook voor de modellen zonder “Red Dot Award”.

Maar toch, het streven is natuurlijk goed: een fiets die je net zo makkelijk mét of zonder motor kan gebruiken. Een ebike en een gewone bike in één. Met een mooi design, voor een redelijke prijs, met goede onderdelen. Goede onderdelen?

Lemmo One ebike

lemmo one red dot design

lemmo one red dot design step through lage instap
Een Design Award voor dit lage instap frame? Sorry? *LAGE INSTAP??*

Het is een goede prijs: vanaf €2.000 (hier te koop). Geproduceerd in China uiteraard, zoals vrijwel alle fietsen en onderdelen. Met naar keus een derailleur of een riemaandrijving (voor €200 meer). Maar de sensor is helaas geen krachtsensor: het is een rotatiesensor (en dat is niet echt een aanrader). En waar kan je eigenlijk testrijden? Dat moet allemaal nog komen denk ik.

Het Step Through frame kan je helaas geen “Lage Instap” noemen. De verzending naar Nederland is gratis, maar daar hadden ze wel wat meer aandacht aan kunnen geven op de website, want dat staat nergens.

Maar er zijn in Nederland ook betere en goedkopere alternatieven: zie het artikel over de ANWB ebike test met onder andere de Tenways CGO600 Pro. Die is veel lichter en heeft ook een afneembare batterij, dus daar kan je ook wel zonder batterij op fietsen. Hij heeft verder een veel betere ondersteuning (met krachtsensor). Bovendien is hij goedkoper. Gewoon in Nederland, dus ook met een betere service.

  • Zie ook andere artikelen hier over ebikes

12 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Euhm verzendkosten 200 euro? Nee die is gratis. Ik heb er een besteld.. beter alternatief dan van Moof.. kijk naar de reviews. Duitse degelijkheid.

      1. Dat kan ik zo niet zien, ik krijg hem deze of volgende week.. in heb een aantal keer contact met ze gehad, dat was binnen 24 uur. Aantal veranderen, die paste ze gelijk aan..

    1. Ja, dat is mijn eigen ervaring: te duur om je aan te melden, dus onmogelijk om te winnen als je niet bulkt van het geld.

  2. Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor een fiets die lokaal onderhouden kan worden. Leuk die “goedkope” trendy hippe fietsen zonder dealer, totdat er iets niet meer werkt….(hier is ondertussen al genoeg over geschreven)

  3. Geproduceerd in China uiteraard, zoals vrijwel alle fietsen en onderdelen.

    Ik wil ook een ebike gaan kopen, liefst 1 die in Nederland is gefabriceerd. Met name voor het milieu en ook omdat ik niet wil dat m’n fiets onder dwang in elkaar gezet wordt door oigoeren of Tibetanen Weet jij welke fietsmerken nog echt Made in The Netherlands zijn ?

    1. Kijk eens naar Azor. Degelijke (bijna ouderwetse) fietsen uit Nederland. Natuurlijk iets prijziger dan de “goedkope en slechte service” Chinese fietsen. Maar alle waar naar z’n geld. En anders de bekendere “nederlandse merken” Gazelle/Batavus/Sparta. Maar die zijn minder Nederlands qua onderdelen. Geen enkele fiets is denk ik helemaal in europa gemaakt.

    2. Mokumono is de beste keus dan. Het frame en de hele montage is in ieder geval Nederlands. Veel onderdelen komen nou eenmaal uit Azië, dat kan gewoon niet anders meer.

      1. Mokumono zit qua aanschaf wel in een iets andere prijsklasse.

        Ik zie dat er een servicepunt voor Lemmo in Amsterdam zit, met mogelijkheid tot proefrit (2 fietsen aanwezig).

        Het ontbreken van krachtsensor vind ik zeker een dingetje, daar tegenover staat een accu die ruimer is bemeten dan de meeste ebikes. Verder een goed artikel wat nieuwe inzichten en food for thought geeft.

Geef een reactie