Vergeet vooral deze heerlijke tv serie niet

daisy jones & the six review tv serie muziek

– Update: 21 maart 2024 –

De lijst met de beste films en tv series van afgelopen kwartaal Q2 volgt hier binnenkort (hier de lijst van Q1). Nu alvast een tip, een top-tv-serie waar ik na drie afleveringen helemaal verslingerd aan raakte: Daisy Jones & The Six.

Te zien op Amazon Prime, alhoewel elke serie vroeg of laat ook wel op de andere streamers en op tv komt. Het is een juweeltje van tien afleveringen. Er komt geen tweede seizoen, want het is een afgerond verhaal, over de opkomst en ondergang van een fictieve wereldberoemde Amerikaanse band in de jaren zeventig. Naar de bestseller van Taylor Jenkins Reid.

Het is opgezet als een terugblik-documentaire. Die docu-beelden fungeren dan kapstok en als flash forwards voor de belangrijkste scenes, die we dus live meemaken. We zien het ontstaan en de opkomst van de band tegen een heerlijk nostalgische jaren-zestig-en-zeventig-achtergrond, voornamelijk in LA, maar ook met fijne uitstapjes naar Hawaii en Griekse eilanden. De band is enigszins gemodelleerd naar Fleetwood Mac, omstreeks de plaat Rumours, een van de meest legendarische pop-rock-platen aller tijden.

Die zinderend liefdevolle plaat ging over de relaties tussen de bandleden onderling. En de dramatiek en het gedoe daaromheen. Dat is ook het thema in deze serie, ook al is het hier totaal anders, met geheel andere personages. En met andere muziek uiteraard: hun “Rumours” heet hier “Aurora”. Dat maakt het wel moeilijker om je in te leven, want niet-bestaande hits overtuigen natuurlijk nooit zoals echte hits. Toch zijn die nieuwe songs echt wel goed: de plaat Aurora is er ook op vinyl en daar staan inmiddels al vier echte nieuwe hits op. Zoals dat ook ging bij bij “A Star is Born” – ook al is Lady Gaga dan wel een ECHTE popster en waren het daar haar eigen nummers.

Maar Daisy Jones is hier ook echt een magnetisch middelpunt. Ze wordt gespeeld door Riley Keough, de kleindochter van Elvis Presley, en dochter van Lisa Marie Presley. Wat een feest om naar te kijken, wat een ontzettend leuke en charismatische rol: zelfverzekerd, onafhankelijk en sterk, maar tegelijk fragiel en breekbaar, met een onverwerkt verleden. Goeie zangeres ook. Het is gewoon niveautje Reese Witherspoon (June Carter in Walk the Line) – die deze serie overigens produceerde.

Tegenspeler Sam Claflin is ook al zo charismatisch. Eén brok mannelijke rockster, maar ook met een prachtig gevoelig randje. En ook al zo’n goeie zanger en performer. Ook de andere rollen zijn overtuigend en leuk. En dan is er ook nog de disco-verhaallijn, overduidelijk gemodelleerd naar Donna Summer, met daarmee tegelijk ook een vleugje Whitney Houston.

En ondanks de wat lauwe eerste afleveringen, de foute haarstukjes, het gebrek aan echte hits en de soms wat platte clichés was ik bij aflevering drie dus al echt hooked. Niet voor niks een 8,1 op IMDB!

Het einde was ook zeldzaam indrukwekkend, voor een tv serie. Hij komt dan ook in de lijst met de 125 Beste TV Series Aller Tijden. En qua muziek-series hoort hij ook bij de top, bij illustere series zoals Vinyl (7,7) en The Get Down (8,2). Gaat dat zien!

daisy jones & the six vinyl
De plaat is er ook op vinyl. “Look at us now”, “The River” en “Let me down easy” zijn inmiddels al ECHTE hits.
daisy jones & the six boek