– Update: 27 mei 2023 –
De ANWB heeft een test gehouden: beste ebikes 2023. Heel goed! Maar toch valt daar nog wel wat op aan te merken. Zoals: waar is Van Moof eigenlijk in die test? Of de Cowboy? Waarom geen voorwielmotor? En waarom alleen damesmodellen (sorry: lage instap)? En vinden zij het gewicht dan niet belangrijk? Of het type sensor? Van die dingen. Dus hierbij een andere kijk op die ANWB-test.
De winnaar bij de ANWB is een Stella. De beste voordelige keus (Budgetkeus) is een Zündapp van de Lidl-webshop. Prima – maar wel met een paar opmerkingen:
Bij de Lidl moet je de fiets zelf nog gedeeltelijk in elkaar zetten. Je bent toch nog wel even een half uur bezig, en het afstellen vereist eigenlijk een expert. Hij heeft verder een derailleur-versnelling, wat ik persoonlijk een nadeel vindt, want dat is fragieler, zonder kettingkast, en dat moet je goed afstellen en goed onderhouden. Verder is deze Zündapp ook zwaar: 26 kilo. Dat kan veel lichter! Dat fietst altijd fijner, en zuiniger: het bereik is dan groter.
En dan het belangrijkste: de sensor. Zo te zien zit er geen trapsensor op (een krachtsensor / torque sensor), maar een rotatiesensor. Vreemd dat de ANWB daar niet naar kijkt, want dat is nogal belangrijk bij een ebike:
Waarom een krachtsensor, en geen rotatiesensor?
- Dat fietst natuurlijker: meer kracht op de trappers geeft meer ondersteuning.
- Je kan dan ook langzamer fietsen, of op elke snelheid die je maar wil.
- Hij geeft meteen de volle kracht bij het wegrijden.
- Als je de trappers stilhoudt, stopt hij meteen met ondersteunen. Je vliegt minder snel de bocht uit (wat serieus vaak voorkomt bij ebike ongelukken, als de motor in de bocht nog even kracht geeft).
De Tenways en de Cowboy hebben wel zo’n krachtsensor. En die zijn ook nog eens veel lichter van gewicht. Dat fietst fijner, en met een groter bereik. Verder ook geen ketting of derailleur, maar een onderhoudsvrije tandriem (wat eigenlijk veel duurder is). En dan is er ook geen kettingkast meer nodig.
En die Tenways is net zo goedkoop als die goedkope ebike van de Lidl…
Die Tenways is daarom niet alleen de Beste Voordelige Keus, maar ook nog eens gewoon überhaupt Beste Keus. Goedkoper dan Stella. En zeker goedkoper dan de Van Moof (zie de review, met alternatieven), of de Cowboy (zie ook de review). Die laatste twee zijn niet meegenomen in deze ANWB-test, terwijl die toch enorm populair zijn. Ze waren te duur voor deze test, maar ze zijn ook wel goedkoper te vinden, zoals de oudere modellen of juist de allernieuwste). En dan zouden ze zelfs test-winnaar kunnen zijn… De Cowboy vind ik ook een regelrechte aanrader. De Cowboy 4 is er ook met lage instap en spatborden:

ANWB Beste Ebike Test 2023: Tenways CGO600 Pro
Die Tenways CGO600 weegt maar 15 kilo. Met krachtsensor, schijfremmen en tandriem. Hij scoorde heel hoog in de ANWB-test en is hier te koop op de website voor €1.399.
Voor € 1.799 is er ook de nieuwe CGO600 PRO. Hier te koop op de webshop. Daar zitten spatborden bij, een zijstandaard, dikkere banden, een koplamp in het frame, beter weggewerkte kabels, verstelbaar stuur en een afneembare en grotere accu (met sleutel). Allemaal zeer gewenste verbeteringen. De Stuurdrager kan er ook op, en een achterdrager is ook te koop.
Hij is ook nog superlicht: 16 kilo. Daarom ook met een groter bereik. Verkrijgbaar in drie maten en vier kleuren (grijs, zwart, blauw of avocado), met verbeterde lak. Er is ook een app voor je telefoon. Alleen het losse achterlampje is niet ideaal, en deze veel betere past helaas niet (tenzij je die iets uitfreest). Maar hier staan ook betere achterlampen, zoals een solar-lamp. Je moet na een paar weken alles even nalopen en vastdraaien, zoals bij elke nieuwe fiets.
O ja, GPS? Dat kan je zelf met Airtags doen. En een telefoonhouder kan voor een paar euro.

Okee, een slot moet je er zelf nog bijdoen. Een tip is zo’n ART-beugelslot, want je verzekering eist meestal een slot met 4 sterren. Dat moet je dus ook op al die andere ebikes nog doen! Want meestal zit daar ook geen 4-sterren-ART-slot bij.
Tenways heeft ook een model met lage instap: de Tenways CGO800 vanaf € 1899. Met voorvering (instelbaar, en die kan je ook uitzetten). Verder met bagagedrager, spatborden, zijstandaard en afneembare batterij met sleutel. De Stuurdrager kan er ook op:
Hydraulische schijfremmen
De remmen zijn meestal schijfremmen. Hydraulische zijn duurder, maar er zijn ook goede gewone schijfremmen. Wat mij betreft hoeft het niet per se hydraulisch te zijn.
Versnelling
Ik heb liever geen versnelling, of hooguit een 2-speed, want juist door de motor heb je versnellingen niet meer nodig. Versnellingen zijn verder altijd fragiel (kabels, ketting, naaf en afstelling), of zwaar, of duur.
De motor voor, midden of achter?
Elk type heeft voor- en nadelen. Een middenmotor heeft ook veel nadelen: het frame moet aangepast, de prijs is hoger, en het geeft grotere druk op de aandrijving (een derailleurketting trek je zelfs meteen kapot). Verder is het niet krachtig in hoge versnellingen. Ik wil graag het maximale koppel als ik wegrij, ook als ik niet terugschakel. Dat kan niet bij een middenmotor, en bij een voor- of achterwielmotor kan dat wel. Bij een voorwielmotor is een naafversnelling mogelijk, en het heeft ook een betere gewichtsverdeling. Een achterwielmotor ontlast de aandrijving, dus minder slijtage, en heeft meer grip.
Kortom: een voorwielmotor kan ook prima.
Koppel?
Het koppel vinden ze bij de ANWB test belangrijk: dat is simpelweg de kracht van de motor. Maar dat is ook afhankelijk van het gewicht en bij een middenmotor ook sterk afhankelijk van de versnelling. Bij een lichtere fiets geeft hetzelfde koppel bijvoorbeeld meer kracht.
Kortom, een andere testwinnaar kan dus ook – 🙃
- De gehele ANWB Beste Ebike Test 2023 staat hier
Dit artikel over de ANWB Beste Ebike Test 2023 was niet gesponsord. Er staan wel betaallinks in. Maakt voor de prijs niet uit, en het houdt deze blog mogelijk in leven. DANK U! CU NEXT TIME & LOVE U ALL!!!
Hoe fietst een fiets als deze met maar 1 versnelling als de accu leeg is? Kun je nog wel bergop/heuvelop? Ik woon niet in het vlakke nederland, maar in het heuvelachtige zuid-limburg… Of kun je door de ondersteuning op sommige makkelijke stukken uit te zetten de reikwijdte vergroten?
Je kan het bereik altijd verhogen door (tijdelijk) een lichtere ondersteuning te kiezen (of uit).
Als de accu leeg is fietst een ebike ongeveer zoals een gewone zware fiets.
Waar blijft de RIH toch in al die testen. Toch een top3 merk.
Wat denk je van de ADO air? Een e-bike vouwfiets met een riem. Gewicht 16kg prijs €1400 verstuurd. Als ik zie hoe je hem moet monteren ben ik bang dat de stuurstang kan afbreken. Wat denk jij? Hartelijk dank. Leen
Ja, ziet er top uit. Goede combi: 20 inch lichtgewicht vouwbaar met tandriem en krachtsensor zonder versnelling. Dat zie je bijna nooit. Die stuurstang lijkt mij geen probleem, maar alles kan kapot uiteraard.
En wat vind je van deze van Lidl Aart-Jan? https://www.lidl.nl/p/crivit-urban-e-bike-27-5-zwart/p100364623
Ja die is veel beter dan die Zundapp: met krachtsensor en veel lichter (20 kilo), met tandriem en met slot. En zelfs nog goedkoper. Ik denk alleen dat het stuur niet verstelbaar is, en die voorlamp met draad lijkt mij ook een (heel klein) nadeeltje. En de accu kan niet op slot, maar je kan de snelspanner misschien vervangen door eentje met slot. Verder helemaal goed en super-aanrader. De accu is de zadelpen: dat vind ik een slim en goed systeem.
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Nog een klein vraagje, past die stuurdrager ook op de Tenways CGO800?
Ja, er zit als het goed is een verloopje bij voor het dikkere stuur
Damesfietsen bestaan niet, alleen nog enkele mannen die het beschamend vinden wanneer ze niet meer met hun been kunnen zwaaien 🤪
Dan nog even over die IKZI verlichting. Ik heb de CGO 600 PRO net binnen en probeer hier het achterlicht van IKZI op te monteren. Die past dus niet standaard. De achteras waar de beugel moet worden ingepast is te dik voor de beugel zelf. Daar zal ik ergens iemand moeten inden op de beugel op te boren naar een diameter die wel past. Dus voor nu nog geen beoordeling over de verlichting, helaas…
O, dat is jammer, ik heb de tekst aangepast, thanks
Hoi Joost,
Wat is jou ervaring na een maandje met de CGO 600 Pro? Ben benieuwd.
Na zelf met een metaalfrees de verlichtingsbeugel te hebben aangepast, zit de verlichting nu prima op de achteras en werkt uitstekend. En dan de fiets. Na een maand zitten er zo’n 150 kilometers op. Niet veel, maar genoeg voor een 1e indruk. De achterasmotor doet zijn werk prima. De ondersteuning voelt goed aan en is niet te heftig. Ik heb tijdelijk de display met een USA display kunnen vervangen zodat ze ondersteund de 32 km/u haalt. Dit is te snel voor deze single speed. Er zit geen vertraging op de trapfrequentie zodat het je bij de 30 km/u al aanvoelt als een hamster in zo’n draaiend tonnetje. Snel terug naar de 25 km/u dus. De EU versie gaat tot 25 terwijl andere fietsen net de 27 halen. Die 2 km extra (als je naast je vrouw fietst bijvoorbeeld, op een Stella die wel 27 haalt met ondersteuning) zijn met weerstand te overbruggen. En die viel me tegen. Verder is de batterij in mijn ogen uitstekend en haalt bij mij de 75 kms. Het frame is stijf en van prima kwaliteit. De schijfremmen zijn nu na 150 kms nog steeds niet goed ingeremd. Dus is de remweg veel langer dan bijvoorbeeld bij mijn MTB het geval is. Ik wijt dit nu aan de remschoentjes. Die ga ik binnenkort vervangen om dat te uit te testen. Banden en wielen van prima kwaliteit. Niets op aan te merken. Wel heb ik het zadel vervangen met een iets comfortabeler exemplaar. Ook ben ik van plan om de handvatten te verwisselen. Die vind ik persoonlijk niet prettig. Maar dat is dus persoonlijk.
Oh ja, out of the box moet je even zeker zorgen dat je het balhoofd ook goed vastzet. Bij mij, en kennelijk bij meerdere klanten, zat deze los bij aflevering. Als je dan gaat fietsen stuitert de voorvork en dit is erg gevaarlijk. Ik heb dit ook als feedback aan Tenways terug gegeven.
Al met al ben ik wel heel tevreden met deze fiets. Hoewel ik eigenlijk wel denk dat de bovenstaande puntjes handvatten, zadel, remschoentjes, balhoofd en die 2 km/u door Tenways zouden moeten worden “opgelost”.
En bij een 32 km/u versie is denk ik een extra verzet op de pedalen nodig zodat je geen hamster-gevoel krijgt.
Ik rijd onderhouds vrij, mijn eerste Stella met voorwielmotor heeft mij nooit in de steek gelaten 5 jaar plezier van gehad,nu heb ik de Vicenza red ,met middenmotor Bosch Active ,jammer dat de schijfremmen iets glazig remmen
Ik denk dat de Anwb drie onafhankelijke testen had moeten uitvoeren.
Midden motoren en voorwiel motoren en achterwiel motoren los van elkaar.
Dan hebben we het nog over verschillende modellen en toepassingen.
Verder heb je te maken met smaak qua model en kleur en wat je van je ebike ver wacht.
Heb dit jaar een mooie Stella gekocht bij een fijne winkel waar ik keurig netjes geholpen ben.
En uiteraard de prijs leuk is.
Over het algemeen wordt er veel te veel winst gemaakt door de zogenaamde bekende merken .
Eens AartJan, Was de Stella ook niet toevallig de meest geadverteerde fiets in het ANWB magazine.
Ik heb een Stella Lugano uit 2014. Prima fiets en een heerlijke snelle voorwielmotor (29km/h).
Inderdaad, de service is bagger (geworden). Hun sterkte verkooppunt ‘service aan huis’ kost nu €30. De dichtstbijzijnde Stella ligt op 20km enkele reis. En dat lijkt goedkoper, tenzij je vaak terug moet.
Net nog een te dure beurt gehad. Helaas kon ik niet wachten, maar moest een paar dagen later terugkomen. Toen ik de fiets weer thuis had, trok het achterwiel langzaam scheef en de ketting bleek te kort. Dus weer terug. Uiteindelijk 120km verder.
De volgende fiets haal ik wel dichtbij. Misschien wel zo’n mooie Specialized met 65Nm Brose motor, zoals mijn vrouw heeft.
Stella is qua organisatie een waardeloos merk
Een nul beurt is niet mogelijk
In spanje is de fietsenmaker erachter gekomen dat het pedaal tandwiel los zat waardoor de ketting eraf liep vlak daarvoor in nederland bij de daeler was het het schakel systeem
Ik heb ook een slag in mijn wiel doordat de spaken niet op de juiste trekkracht zijn afgesteld
Gewoon een fatsoenlijke merkfiets kopen kost iets meer maar geen gedoe wij hebben zelf een flyer Zwitserse topfiets met riem
Aartjan, mooie review, maar ik heb wel 1 vraagje. Die Tenways CG0800 ziet er mooi uit, maar heeft wel een achtermoter. nu lees je overal dat een middenmotor gelijkmatiger/beter rijdt. Wat vind/weet jij hiervan?
Dat vind ik marginale verschillen. Een middenmotor heeft ook nadelen: het frame en de prijs, en de grotere druk op ketting / tandriem (slijtage dus, en een derailleurketting trek je zelfs meteen kapot). Als voordeel de iets lagere positie (betere gewichtsverdeling), maar dat scheelt erg weinig met een naaf.
Dank, ik heb er een stukje over toegevoegd!
Blijft allemaal subjectief. Ik vind een fiets met derailleur nl. veel fijner schakelen en fietsen. Extra onderhoud valt ook reuze mee. Uitneembare accu hoeft voor mij ook niet. Zowel thuis als op mijn werk kan ik de fiets direct aan het stopcontact leggen. En een riem i.p.v. een ketting? Ik vind het gewoon niet lekker fietsen, ik mis de weerstand en de kracht van de stalen ketting. Ik had een nieuwe fiets gekocht zonder derailleur en met riem, heb hem weer verkocht en rijd weer lekker op mijn Sparta ebike van 7 jaar oud , met derailleur en ketting, zonder uitneembare accu.
Ik ben persoonlijk ook voor een ketting… goedkoper, sterker, lichter (ook qua frame) en lichtlopender.
De op zich heel uitgebreide ANWB test schiet inderdaad tekort. Prima aanvulling dit met echt nuttige argumenten.
Waarom van Moof ontbreekt? ik denk door de slechte service en de arrogantie van het bedrijf. Wij waren van plan om een A5 te gaan kopen maar na het lezen van alle reviews en informatie van zelfs de bedrijven die onderhoud verzorgen voor o.a. van Moof hebben wij het merk ver achter ons gelaten.
Tja, bij alle ANWB en consumentenbond testen wordt natuurlijk alleen het product op het moment van aanschaf bekeken. Dat zo’n Stella na een jaar uit elkaar valt (ervaring uit 2e hand) dat de service niets voorstelt en dat een vanmoof na 3000km helemaal óp is (ervaring 1e hand) blijft natuurlijk uit beeld. Maar als ik alles dan zelf repareer, een VP trapas vervang voor een Shimano, de chinese velgen van de vanmoof door velgen van Ryde, de kartonnen spaken door DTswiss, de doorroestende spatborden (mijn vanmoof staat altijd binnen) door SKS… daar ziet de potentiele vanmoof koper niets van natuurlijk.
Vandaar dat mijn fietsenmaker over VanMoof zei: “Vuilnis, een VanMoof is geen fiets, dat is écht vuilnis”.
Onmogelijk dat Stella de beste fiets heeft. Normaal scoren die heel/redelijk slecht
Hebben hier self 2 stellaas sl een paar jaar,PRIMA fietsen niks verkeerds aan
Anwb-tests zijn al lang niet meer onafhankelijk.
Wat ik mis in dit artikel is het belang van versnellingen, zou ook een testcriterium moeten zijn. Tenways maakt mooie fietsen maar zonder versnellingen helaas terwijl de concurrentie dat toch bijna allemaal heeft.
Ik heb liever geen versnellingen, of hooguit een 2-speed, want juist door de motor heb ik versnellingen in Nederland niet nodig. Ik heb het toegevoegd, dank!
Kun je dat toelichten waarom je die niet zou willen. Als je hard fietst zonder versnellingen gaan je benen snel op en neer. Met versnelling trap je dan een stuk rustiger. Ook voor heuveltjes ( veluwe) wel hanfig lijkt mij. Wel minder onderhoud nodig natuurlijk
Bij 25 km/u moet je in een voor jou fijne kadans zitten, en dat is afstelbaar door evt een ander tandwiel achter te kiezen. En omdat het elektrisch is fiets je altijd 25, dus dankzij de motor geen versnelling nodig. Bij een heuveltje krijg je een duwtje in de rug.