– Update: 3 januari 2023 –
Als je een website hebt wil je graag weten hoeveel bezoekers je hebt. Maar sommige Adblockers blokkeren behalve advertenties ook webstatistieken en Google Analytics. Bij sommige wordt het zelfs standaard geblokkeerd. Dat is een ramp, want het aantal bezoekers is dan veel te laag. Het hele betaal-per-click-model gaat dan ook mank, als dat van toepassing zou zijn. Grof geschat heeft al meer dan de helft van de internetters een adblocker. Maar vrijwel niemand weet of zijn adblocker ook statistieken blokkeert. Zelf wist ik dat ook niet: in uBlock staat dat inderdaad geblokkeerd (Safari > Voorkeuren > Extensies > uBlock > Voorkeuren > Filters van derden > Privacy > EasyPrivacy) en zodoende tel ik dus zonder dat ik het weet nooit mee als bezoeker op andere websites.
Website-eigenaren kunnen de Google Analytics vergelijken met webstats van de server zelf (zoals Webalizer). Die telt ALLES, ook de bezoekers MET Adblockers, maar helaas ook je eigen bezoek, en al het bezoek van search-bots. Dus daar heb je niet zo heel veel aan tenzij je die search-bots allemaal wegfiltert.
Je kan ook in WordPress een AdBlock Detector plugin aanzetten. Die telt het aantal bezoekers MET een adblocker. Dat zijn er heel veel. Bij mij bijvoorbeeld bijna net zoveel als bezoekers. Van alle bezoekers MET een adblocker is een onbekend deel NIET meegeteld in je Google Analytics of je WordPress-statistieken. Het percentage Adblockers waarin Google Analytics standaard geblokkeerd wordt kun je eigenlijk niet te weten komen. Mijn voorzichtige schatting is: anno 2017, in Nederland, kan je ongeveer 15% bezoekers bijtellen. Maar het kan net zo goed ook al 20% of 40% zijn. En dat percentage zal voorlopig wel groeien. Want ook op mobiel komen er steeds meer adblockers en statistieken-blockers.