Car2Go Amsterdam: ervaringen, voordelen, nadelen

Bij mij in huis heeft iedereen met een rijbewijs ook een Car2Go-pas. Het concept is fantastisch: Mercedes heeft een groot aantal kleine elektrische Smarts in steden neergezet, die je gewoon kan pakken waar en wanneer je maar wil, voor maar 31 cent per minuut. Je mag ‘m ook overal parkeren, gratis, als je de huur stopt. Dus in de stad is het sowieso goedkoper dan een eigen auto of een taxi. En met zijn tweeën is het ongeveer net zo goedkoop als openbaar vervoer. Er zijn 2 zitplaatsen in het piepkleine autootje plus wat ruimte voor boodschappen. In grote lijnen bevalt het allemaal zeer goed.

UPDATE NOVEMBER 2015: onderstaande problemen lijken nu allemaal opgelost. Dan blijven alleen de voordelen over! En dan is het een super-systeem.

Wat ging er in de uitvoering allemaal mis?Je zou zeggen dat het kinderziektes zijn, maar dat duurde wel jarenlang, en het werd alsmaar niet beter. Hierbij onze ervaringen, tips, klachten en voor- en nadelen. Laten we maar met de voordelen beginnen.

car2go
Gekke tekst ook weer. Bezuinigd op tekstschrijvers of vertalers zo te zien.

Car2Go Voordelen

  • Het lidmaatschap is gratis, en het eenmalig aanmelden is goedkoop: 10,-
  • Je mag overal in Amsterdam gratis parkeren (als je de huur stopt)
  • Je betaalt per rijminuut, € 0,31 per minuut of € 14,90 per uur
  • Je kan op je smartphone zien waar er een auto beschikbaar is
  • Je kan op je smartphone de auto 30 min van tevoren reserveren, kosteloos
  • Tip: Je hebt niet eens je pas nodig: je kunt de huur starten vanaf je smartphone
  • Tip: Als de accu bijna leeg is krijg je 10 gratis rijminuten als je hem aan een laadpaal hangt. Je kan het accu-percentage van tevoren zien op je telefoon
  • De auto’s zijn van supergoede kwaliteit, je kan er 100 mee op de snelweg
  • In aangesloten steden wereldwijd kan je ze ook huren

Car2Go Nadelen, ervaringen en klachten

De Car2Go-auto’s hebben een superslechte verbinding. Op straat heeft elke telefoon bereik, maar Car2Go niet. Bij mij in de buurt in West of in Noord is er heel vaak geen verbinding: dan kan je dus niks. Je loopt naar een auto maar vervolgens kan je ‘m niet huren, je loopt naar de volgende en die kan het ook niet, en je weet nooit welke het wel doet, dus is het onbetrouwbaar en feitelijk waardeloos. Als je eenmaal een auto hebt, en de huur wil stoppen op een plek waar toevallig ook weer geen verbinding gaat dat ook mis. En dat terwijl echt alle providers, van T-mobile (ook Duits) tot Vodafone tot KPN allemaal altijd verbinding hebben in Amsterdam. Dus hoezo kan Mercedes dat anno 2015 nog steeds niet? Dat is echt zo 1995. Bovendien duurt dit al jaren, en zijn ze zich er van bewust dat dit een totale ramp voor de gebruikers is.

Dan het gedoe met de laadpaal en de helpdesk. Dit gaat ook heel vaak mis. De handleiding in het display is altijd slecht, onduidelijk, en zeker niet adequaat. Je moet heel vaak de hulplijn bellen, en die kost 35 cent per minuut. Je krijgt dan altijd een Engels-sprekend iemand (hoezo Engels?) waarmee je 3 uur lang je naam moet spellen voordat je kan beginnen. Onze ervaring leert dat er bij 1 op de 2 ritjes een enorme telefonade naar die verschrikkelijke helpdesk nodig is. Omdat er altijd iets misgaat. Starten gaat niet, de oplaadkabel loshalen gaat niet, de oplaadpaal accepteert de pas niet, er is geen bereik, het is te koud, huur stoppen gaat niet, huur starten gaat niet. Dat soort dingen. Deutsche gründlichheit.

Kortom: als ze nou eens met spoed het bereik verbeteren, en Nederlands verplichten voor helpdesk-medewerkers, dan zie ik nog wel kansen – zo niet, dan zijn ze zo failliet.

 

5 Reacties

  1. Ha AartJan! Leuk stuk, ik was al een tijd erg benieuwd hiernaar. Niet best dus. Wie zijn al die huisgenoten van je, woon je in een commune tegenwoordig?

    1. ha jan wat leuk! nee commune dat ligt achter me, maar huisgenoten vind ik leuk klinken, vrouw en zoon met rijbewijs en dochter met rijles, zo zit dat

  2. In september als nieuwe car2go gebruiker gestrand bij een pompstation. Ik zie bij alle pompstations een elektrische oplaadservice, maar net bij de grote shell waar ik gestopt was om te laden, was er geen. Met een laag accu nam ik geen risico om verder te rijden en heb de klantenservice gebeld. Totaal gereden tijd tot pompstation: 2 uur. De klantenservice garandeerde ook die kosten. Totdat de sleepservice kwam, waren we 3 uur verder, netjes bij de auto gewacht op hun verzoek. De huur kon niet afgebroken worden, ook de dagen daarna dat de auto bij de sleepservice stond, was dat niet mogelijk om de huur af te breken. Op eigen initiatief tientallen keren contact met hun opgenomen over de afwikkeling ervan. Ik werd iedere keer verzekerd dat dit “overmacht” is en geen kosten krijg, zeker niet omdat ik een nette huurder ben en dit een eerste beginnersfout was en hun fout dat we 3uur hebben gewacht en 3 dagen. Tot op heden krijg ik geen gecorrigeerde factuur, ondanks hun bevestiging hiervan, maar alleen maar betalingsherinnerjngen + incassokosten met een totaal van €1400!! Voor 2uur huur. Dit is al 3 maanden aan de gang. Slechte afwikkeling/nazorg dus.

  3. Honderdduizend keer gebeld met Car2Go, maar wat maken zij er een zooitje van. Ongelooflijk! Zeer incapabele mensen die er zitten, die ronduit liegen over hun werkzaamheden. Vervolgens in een discussie dreigen het transcript van eerdere gesprekken er even bij te pakken, Dag privacyschending! Er wordt 0 actie ondernomen, gegevens in je account worden niet gewijzigd als je die doorgeeft. Bijzonder traag bedrijf zonder enige vorm van schaamte ls het om de behandeling van haar klanten gaat.

Geef een reactie