Zes oefeningen om je ogen te trainen

ogen trainen oefeningen

– Update: 16 mei 2022 –

Je kan je ogen trainen, net zoals je spieren kan trainen. En dat werkt echt. Ik kan het beamen, want ik leef al twee eeuwen zonder bril, ook al gaan mijn ogen achteruit. Deze oefeningen kreeg ik destijds van mijn goede vriend Sjoerd, die zelfs op hoge leeftijd geen bril nodig had. Ik vond die oefeningen later hier ook nog eens van een oogarts, en die heb ik hier zo’n beetje vertaald:

Zie ook het artikel over de gaatjesbril als leesbril, want daar staat ook al de belangrijkste oefening in (de eerste). Hier alle zes oefeningen:

  1. Kijk met één oog afwisselend in de verte en dichtbij, telkens een paar seconden. Doe dat een paar minuten per dag, met elk oog. Zo train je de oogspieren, net als in de sportschool. En zo maak je ook je lenzen soepeler, omdat je die blijft bewegen. De spieren drukken de lenzen namelijk in, en dat gaat moeilijker als de lens stugger wordt, door ouderdom. Zo zorg je ervoor dat je minder snel een leesbril hoeft.
  2. Wrijf je handpalmen even over elkaar om ze iets op te warmen. Hou dan je handpalmen voor je ogen, en sluit je ogen rondom helemaal af, zonder dat je tegen je ogen drukt. Blijf een minuutje zo zitten en haal rustig adem. Je ogen zijn nu heerlijk uitgerust.
  3. Als je lang achter een beeldscherm zit drogen je ogen uit. Dat komt omdat je dan minder knippert. Doe dan af en toe de knipperoefening: Sluit je ogen een paar keer twee seconden lang en knijp je oogleden daarbij stevig dicht. Je ogen worden dan door de kliertjes extra goed doorgesmeerd.
  4. Push ups: sterk je oogspieren door iets zo dicht mogelijk bij je oog te houden terwijl je het nog scherp ziet. Breng het dan nog ietsje dichter bij je oog, en probeer dat ook scherp te zien. Doe dit met elk oog apart, een paar keer.
    Je kan deze oefening ook bij de eerste oefening toevoegen.
  5. Achtjes maken: focus op een object ongeveer 3 meter van je vandaan. Hou dit als middelpunt, en doe alsof het object hele grote achtjes eromheen draait. Zonder je hoofd te bewegen: dus alleen je ogen draaien. Wissel na acht keer van richting, en doe er daar ook acht.
  6. De 20-20-20-regel als je veel achter een beeldscherm zit: na elke 20 minuten even 20 seconden naar iets kijken dat ongeveer 20 meter ver is.

Elke oogarts kan beamen dat deze oefeningen echt werken, ook al kan je er natuurlijk geen wonderen van verwachten. Grote oogafwijkingen kan je zo niet genezen. Maar deze oefeningen zijn voor iedereen altijd goed, of je nou wel of geen bril draagt, en of je nou jong bent, of twee eeuwen oud.

Fotocredit bovenaan: Pixabay @ Pexels

4 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Hey AJ,
    Wat ik eigenlijk nog interessanter vind, is hoe jij de 200 hebt gehaald?! :-P (Het verbaast me dat hier nog niemand iets over heeft gezegd.)

  2. Hele mooie basis voor oogoefeningen. Heb je deze website als eens gelezen? Ik volg de lessen uit het boek op deze site en heb ook nog steeds geen leesbril nodig. En zoals voor ons hele lichaam telt, het zit ‘m in de ontspanning. Lees en leer…

Geef een reactie