Ostrichoo review: ebike met supercondensator

ostrichoo zeno review ebike supercondensator

– Update: 5 juni 2024 –

Ontploffende en in de brand vliegende batterijen: je hoort het steeds vaker. In New York zijn er vorig jaar tweehonderd branden ontstaan door opladende ebikes. Maar de oplossing is simpel: neem een ebike met supercondensator in plaats van lithium-accu. Zoals de Nederlandse Ostrichoo Zeno. Hier mijn review.

Ik kocht ‘m hier op BOL. Hij werd netjes thuis afgeleverd, volledig gemonteerd en al. Een supercondensator heeft veel voordelen. De levensduur is veel langer dan een batterij, zelfs wel dubbel zo lang. En een batterij is het duurste onderdeel van een ebike. Hij is supersnel op te laden, in een half uur. Een gewone accu duurt wel drie uur. Hij is ook veel milieuvriendelijker, want er zitten nauwelijks zeldzame grondstoffen in. Het is vooral ook veel veiliger, want hij kan dus niet exploderen. Een supercondensator kan ook veel beter tegen kou en hitte, dus je kan ‘m in de winter ook buiten laten staan. Daar kunnen gewone lithium-accu’s niet goed tegen, en die gaan in de winter dan ook vaak kapot. Duur geintje dan…

Nadeel supercondensator

Het enige nadeel is dat een supercondensator uit zichzelf ietsje leegloopt. Hij verliest al vrij snel wat van zijn lading. Maar bij een ebike is dat helemaal niet zo erg, want die laadt je toch vaak op. Bijvoorbeeld elke paar dagen. En dankzij die supercondensator laadt hij ook supersnel, in een half uur. Prima toch?

Hier meer info op Wikipedia.

De wat vreemde naam (hoe spreek je dat uit?) komt van Ostrich (struisvogel), het snelste dier ter wereld op twee poten. Die kan wel 75 km/u halen.

Ostrichoo Zeno review: ebike met supercondensator

Deze Nederlandse ebike heeft zo’n supercondensator. Hij is nog redelijk licht van gewicht: 21 kilo. Ik kan ‘m inderdaad nog net de trap op tillen. Hij heeft helaas geen afneembare accu namelijk. Wel met goede krachtsensor, dus het fietst heel natuurlijk (mede omdat de motor niet heel krachtig is). Het fietst veel beter dan een gewone rotatiesensor, die je nog steeds op de meeste ebikes ziet. Het is bijna net zo’n goede krachtsensor als op de Cowboy en de Tenways, alhoewel die toch nog beter zijn en nog natuurlijker aanvoelen.

De stuurdrager kan er ook op, en de stuurpen is ook nog verstelbaar. Hij heeft uitstekende hydraulische Shimano schijfremmen en zeven versnellingen (derailleur).

Het grote 56cm model is voor 1.65 m tot 1.90 m, met een schuine buis. Ik ben 1,90m en ik zit goed, met het zadel in de hoogste stand, al zou ik ‘m liever nog ietsje hoger zetten. Misschien neem ik toch nog eens een langere zadelpen.

Hij staat soms voor €999 op BOL (normaal €2.199 dus deze goedkope is refurbished: op die van mij zijn bijvoorbeeld de lock-on-moertjes van het rechter-handvat dolgedraaid).

En het blijkt verder inderdaad een TOPFIETS. Supersnel laden, in een half uur van leeg naar vol: daar kan inderdaad geen enkele ebike tegenop. Drie standen ondersteuning, gewoon op de aan/uit-knop op de buis. Dat vind ik het beste systeem: liever geen display, dan kan het ook niet kapot. Groen is Eco, blauw is Medium en rood is Power. Gewoon door erop te klikken. Spatborden, dikke banden, zadel en stevige standaard: allemaal prima. Hij fietst ook prima zonder ondersteuning, ongeveer zoals als een gewone (hele zware) fiets. Daarom heb je ook geen last van de beruchte ebike-muur: als je harder wil dan 25 kan dat gewoon, door wat harder te trappen ;) En zet ‘m dan op Rood, dat scheelt ook.

De handvatten vind ik te dun, daar zet ik dikke lock on ergogrips op. Het achterlichtje is met batterij: had in Godsnaam dan een oplaadbare met zonnepaneel gedaan! Dus daar doe ik nog wel betere verlichting op. De voorlamp is top en zit wel op de accu (sorry – op de SUPERCONDENSATOR ;) via langklik de Aan/Uit-knop (7 seconden en dan loslaten – dat had overigens veel beter op dubbel-klik gekund, bijvoorbeeld).

GPS doe ik zelf wel met Airtags, geen probleem. Een ART-4-beugelslot doe ik ook zelf wel. En een bel ook (wel suf dat ie er niet op zit). Plaatjes volgen nog, hier.

Bereik??

Het bereik lijkt voorlopig veel kleiner dan bij andere ebikes. Bij mij rond de 30 km, al was dat wel in de hoogste stand (rood) met mijn zware 95 kilo. Maar ik heb ook al een keer maar 20km bereik gehad in de middelste stand (blauw), en dat is echt VEEL te weinig. Dus daar ging iets niet goed. Ik zal het hier nog updaten. Kom nog eens terug!

ostrichoo zeno review supercondensator
Ostrichoo Zeno: beste voordelige ebike met supercondensator

Deze ebike is eigenlijk uniek, en als je een derailleur wil is er geen betere voor die prijs als hij zo goedkoop te vinden is. Als je geen derailleur wil, maar een tandriem, dan is er de Tenways CGO600. Die is zelfs nog veel lichter: 15 kilo, en die heeft ook een nog betere krachtsensor. Die staat hier nu ook heel goedkoop voor €1.199. Die heeft alleen geen supercondensator, geen versnellingen en geen spatborden.

Voor € 1.799 is er ook de nieuwe CGO600 PRO. Hier te koop op de webshop. Deze heeft wel spatborden, dikkere banden, verstelbaar stuur en afneembare grotere accu vergeleken met de CGO600 en dus ook een groot bereik:

tenways cgo600 pro review

Er is ook een Tenways met ultralage instap, de CGO800, ook voor €1799:

tenways cgoo800 lage instap

Ostrichoo heeft ook een model met ultra-lage instap hier tijdelijk voor €999, de Lucius. Ook met supercondensator:

ostrichoo ebike supercondensator

Die lijkt overigens precies op de Franse ebike met supercondensator: de Pi Pop. Die heeft een regeneratief systeem: hij kan opladen tijdens remmen en naar beneden rijden (al zal dat in ons platte land weinig nut hebben).

pi pop franse ebike supercondensator
Maar Mon Dieu! Die styling! C’est absurde… c’est abominable..

Repareerbaarheid

Het zijn allemaal standaard onderdelen, op die Ostrichoo Zeno, behalve die accu dan. Dus met de repareerbaarheid zit het wel goed: dat kan elke fietsenmaker wel. En omdat die accu zo lang meegaat, en tegen kou en hitte kan, is de kans klein dat de accu ooit vervangen hoeft te worden (tenzij je een grotere wil). Een display is er niet, dus die kan ook niet kapot. Alle fragiele elektronica is goed weggewerkt.

Mijn wensen voor de ultieme ebike

  1. Lichtgewicht – max 18 kilo
  2. Afneembare supercondensator met sleutel
  3. Torque sensor (krachtsensor) met MiVice motor of vergelijkbaar
  4. Duomatic: twee versnellingen zonder kabels
  5. Wielen mogen ook klein: 26 of 24 inch is prima, dat is lichter en compacter
  6. Gewone ketting (met kettingbeschermer) – dan is het frame sterker en lichter
  7. Met stuurdrager, verstelbare stuurpen en lock on ergogrips
  8. Géén display
  9. GPS en Safety Sound
  10. Het bereik moet rond 50 km zijn: uurtje heen, uurtje terug.

Deze Ostrichoo Zeno komt aardig in de richting, maar hij scoort niet maximaal.

Dit artikel is niet gesponsord. Ik kocht ‘m gewoon zelf. Veel links hier zijn betaallinks: dat maakt voor de prijs niet uit, maar via die links verdien ik er een beetje aan. Dan blijft deze blog in leven… DANK!

23 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. “In New York zijn er vorig jaar tweehonderd branden ontstaan door opladende ebikes”.
    Ik vraag me af of dat veel is in een stad met 8.258.035 inwoners.

    Ik heb op internet gezocht hoeveel accu branden er in Nederland in 2023 waren, maar ik kan geen cijfers vinden. Misschien dat het niet door het CBS wordt bijgehouden.

  2. Ik heb even met Ostrichoo gebeld maar je kunt nu een nieuwe Zeno bestellen, wordt op klantorder voor je gemaakt voor 999. Geen refurbished exemplaar zoals ik het begrijp. De catch is wel dat er over een paar maanden een nieuwe versie van de Zeno komt met tal van verbeteringen, maar de prijs daarvan zal wel rondom 1800 zijn. Nog een opmerking” ik kreeg er één in handen met een defecte BMS dus de boel eens opengemaakt. In de ruimte van de 10 pouch condensatoren passen (krap) ook 40 x 18650 cellen met een capaciteit van 500 wh dus een actieradius van 2,5 x zoveel. Ben er nog niet uit of die supercapacitors nou zo’n groot voordeel bieden. Ook de 18650 cellen kun je behoorlijk “snel” opladen…

    1. Aha, dank je, zoiets vermoedde ik al! Ik ga even kijken hoe ik de tekst aan ga passen.
      Dus in de “oude” Zeno zitten volgens jou behalve een capacitor ook nog 40 gewone cellen? Of is er alleen de ruimte voor?

      1. Nee er is alleen ruimte voor de 10 capacitators die in serie 200 Wh bieden. Deze zou je kunnen vervangen door 18650 cellen. Maar je opmerking over veiligheid is wel erg belangrijk: de fietswinkel in mijn buurt is onlangs helemaal in de as gelegd door een ebike die kennelijk spontaan ontbrandde ’s nachts. Het frame van de Zeno lijkt trouwens wel op de Ström die ik ook heb en die heeft wel een uitneembare 504 wh accu en die is 2 tot 3 keer zo zwaar.

  3. Ik rij nu meer dan twee jaar met een supercondensator. Wil eigenlijk niets anders meer. En wat betreft het rijbereik. Heel simpel, wil je niet trappen en de motor alles laten doen dan kom je minder ver. Maar eens aangekomen, is vaak een kwartiertje inpluggen al voldoende om weer vele km te genieten. Ik heb de Lucius hetgeen gewoon een goede fiets is. Weinig toeters en bellen. En geen verschil in gebruik tussen winter en zomer. Neem de oplader mee en je geraakt normaal overal, hoe ver ook. Dagelijkse verplaatsingen van minder dan 15 km kun je bijna voortdurend doen. Bij elke tussenstop eventueel even laden en opnieuw de fiets op, moest het nodig zijn.
    Ik heb zon panelen en kijk uit wanneer ik laad. Vermits ik veel minder laadtijd nodig heb kan ik perfect even voor ik vertrek laden wanneer de panelen goed leveren. En op de zon rijden geeft zo een goed gevoel !!

  4. Toch wel apat dat deze mooie nieuuwe batterijtechniek je niet bij de grote fabrikanten ziet. Het is (was) net als met fietsen met LiFePo4 batterij. Een paar jonge innovatieve fabrikanten waren daar mee begonnen (ondertussen ook al iet meer) en de grote fabrikanten hebben dat nooit op- of overgepakt. Slecht verdienmodel zo’n duurzame batterij denk ik. Met die supercondensator zal dat wel niet anders zijn.

  5. Mijn vrouw en ik hebben de fiets gekocht en zijn tot dusver tevreden. We vragen ons af hoe de krachtsensor met de 3 standen in combinatie met de versnellingen zo optimaal mogelijk werkt voor een grote actieradius. We willen op fietsvakantie, ook in heuvelachtig gebied, en weten niet wat haalbaar is. Ik kan het merk motor niet achterhalen voor meer info. De info is te beperkt.

    1. In de laagste stand (groen) heb je het grootste bereik. Banden op de goede spanning geeft meer bereik, en minder zwaar beladen ook. De stand van de versnelling maakt misschien iets uit: zo te voelen geeft de motor meer kracht bij lage versnellingen (dus bij een snellere cadans op lagere snelheid).

    1. Nee hoor, dat is voor lichaamslengte: 1.65 m – 2.00 m.
      Dat komt door de schuine ballenbuis, dan is de zadelpen langer.
      Ik zit er prima op met mijn 1,90m

      1. Neen; deze info staat op diverse plekken, is correct zeggen mijn beide fietsenmakers:

        Wilt u maximale zekerheid over de juiste framehoogte dan kunt u de onderstaande berekening toepassen:

        – Ga met uw rug tegen de muur staan met uw voeten 20 centimeter uit elkaar
        – Meet de afstand vanaf uw kruis tot aan de grond dit is uw binnenbeenlengte;
        – Deze lengte in centimeters maal 0,66 is voor u de juiste framehoogte;
        – Zit u exact tussen twee framehoogtes in dan kiest u bij een stadsfiets voor de hoge framemaat. Gaat u uw fiets meer sportief gebruiken dan kiest u de lagere framemaat.

        Framehoogte Stad, Recreatief en E-bike
        Lengte in meters Framemaat in cm
        1.55 – 1.60 48 / 49
        1.61 – 1.65 50 / 51
        1.66 – 1.70 53 / 54
        1.71 – 1.75 56 / 57
        1.76 – 1.80 58 / 59
        1.81 – 1.85 60 / 61
        1.86 – 1.90 65 / 66
        1.91 en groter 65 / 66

        1. Die tabel gaat uit van frames met horizontale stang, maar deze heeft een schuine stang, net als op veel moderne mountain bikes en racefietsen.

      1. Aartjan, hoe kan je deze fiets tippen als je er nog niet mee hebt gefietst? En loop je niet een groot risico voor wat betreft de continuïteit van Ostrichoo? Lijkt mij een heel klein bedrijf en website is ook niet echt up to date?

        1. Het ging in dit artikel meer over de supercondensator. Maar inmiddels heb ik de Ostrichoo Zeno zelf ook. De repareerbaarheid is prima, en desnoods zet ik er over tien jaar gewoon een andere accu in (je kan ‘m gewoon uit het frame schroeven).

          1. Gerard, mijn ervaringen met Ostrichoo zijn uitstekend. Dus daar zou ik mij niet meer zorgen om maken dan enig ander bedrijf. Ik rij meer dan twee jaar met een Lucius, een degelijke fiets zonder toeters en bellen. Rijbereik? Heel simpel, laat je de motor alles doen en trap je zelf minder geraak je minder ver. Winter en zomer geen verschil in gebruik. Dagelijkse verplaatsing minder dan 15 km kun je eigenlijk bijna continu doen mits tussendoor opladen indien je hem sneller weer nodig hebt. Ik kijk uit wanneer de zonpanelen laden en laad de fiets even op voor ik vetrek. Probeer altijd te laden op de zon. Kun je regelen omdat je niet veel laadtijd nodig hebt. Trouwens heerlijk gevoel rijden op de zon !! Een lange rit, oplader mee en rijden maar. Bergop of zware belastingen, vooral met een volle lading van de consensator, super sterk. Kortom, ik wil geen andere meer dan een super condensator.

Geef een reactie