Van Moof S5 / A5 / S3 / X3 review, en alternatieven

van moof s5 review A5

– Update: 3 februari 2023 –

De Van Moof S3 wordt nu opgevolgd door de Van Moof S5, en de X3 door de compleet nieuwe A5. Die nieuwe modellen hebben nieuwe versnellingen. Je kan behalve automatisch nu ook handmatig schakelen. En er zit “Find My Bike” op. Hier de Van Moof S3 review, en alles over de nieuwe Van Moof S5 en A5. En wat zijn de alternatieven? Zijn die misschien zelfs BETER??

De eerste generatie Van Moof ebikes was duur. De concurrenten waren toen veel goedkoper: zoals de Cowboy van 2000 euro. M’n Xiaomi ebike was zelfs maar 600 euro. De AMX Mini was ook maar 800 euro op IndieGogo.

Van Moof besloot om bij de S3 te zakken naar 2000 euro, zoals de grote concurrent Cowboy. Inmiddels is alles duurder geworden. De nieuwe modellen kosten rond de 2.600 – 2.800 euro. Maar er zijn nu ook veel goedkopere ebikes, zoals de Tenways vanaf €1.500 – zie verderop.

Krachtsensor: veiliger?

De sensor kan een rotatie- of een krachtsensor zijn. Een krachtsensor (oftewel torque sensor) meet de druk op de pedalen. Een rotatiesensor meet of de trapper draait. Een krachtsensor voelt natuurlijker aan en is veiliger. De meeste ongelukken met ebikes komen door te laat remmen of uit de bocht vliegen. Dat komt mede door de rotatiesensor: de motor blijft dan nog volle kracht geven als jij je benen al stilhoudt. Dat nadeel heb je minder bij een krachtsensor.

Van Moof S3 / S5 review versus de Cowboy

De grote concurrent van Van Moof is de Cowboy. Ze gaan allebei 25 km/u. Oude modellen kon je nog opvoeren, maar nieuwe ebikes mogen niet meer harder. Dat is onveilig en je bent dan ook onverzekerd. Alleen pedelecs mogen 45 km/u, maar dat zijn eigenlijk brommers: met verplichte helm, nummerbord, spiegels en verzekering.

In veel grote steden mag je op een brommer met blauw kenteken niet meer zonder helm, en niet meer op het fietspad. Op een ebike mag dat WEL.

Van Moof heeft de motor in het voorwiel, de Cowboy in het achterwiel (in het achterwiel heeft ietsje meer grip, en is ietsje veiliger in de bochten). Batterij en bereik zijn vergelijkbaar. Allebei met hydraulische schijfremmen. Het prachtig afgewerkte aluminium frame is bij allebei geschikt voor 1,70 tot 2,10 meter (en de X3 / A5 is voor 1,50 tot 2 meter). De Cowboy 4 heeft vergeleken met de vorige Cowboy een sterkere motor, en telefoonhouder + draadloze lader, en die is er nu ook met ultralage instap:

cowboy 4 st dames
Cowboy 4 is er nu ook in ST frame: met lage instap, en je zit iets meer rechtop

De Van Moof S3 wordt nu de S5. De X3 wordt de A5: een kleiner frame, met een iets verlaagde instap. Beide krijgen ook een sterkere motor, en nu eindelijk ook een krachtsensor – net als de Cowboy:

van moof s5 review
Van Moof S5: nieuwe versnellingsnaaf, nieuwe kettingkast, sterkere motor en krachtsensor.
van moof a5 review
De Van Moof A5: kleiner frame en kleinere wielen. Helaas geen echt lage instap, en geen voordragertje meer.

Voordelen van Van Moof

  • De S3 heeft vier automatische elektrische versnellingen. Dat is uniek. Maar dat bleek ook erg reparatie-gevoelig.
    De nieuwe S5 en A5 hebben verbeterde versnellingen, en die kun je behalve automatisch ook handmatig schakelen, met knoppen op het stuur.
    – Op de Cowboy heb je minder een versnelling nodig, dankzij de krachtsensor.
  • De Power Boost knop is fijn: even indrukken voor extra power.
    – Op de Cowboy minder noodzakelijk, want de krachtsensor geeft meteen al de maximale kracht.
  • Het schopslot: met een tikje van je voet zet je hem op slot. Geniaal!
    – Op de Cowboy zit een automatisch slot via je telefoon, maar alleen voor de elektronica.
  • De spatborden zitten er al op, en zijn ook al in de prijs inbegrepen
    – dat zit nu op de Cowboy ook.
  • Er zit een bel op (een elektronische).
  • Op de S5 / A5 zit een USB-C oplader, bij het stuur.
     –
    Op de Cowboy zit draadloos opladen, plus telefoonhouder.
  • GPS anti-diefstal, met de Bike Finder. Ongeëvenaard, en nu ook in het Apple-systeem. (Maar er komen wel kosten bij).
    – Op de Cowboy zit ook GPS.
Wow! Van Moof in Apple’s presentatie! “Vind je fiets” werkt nu via het Apple netwerk

Nadelen van Van Moof

  • Geen afneembare batterij, dus je kan ‘m niet binnen opladen. Je loopt dan meer risico op een kapotte batterij, door kou in de winter.
    Er is wel een Powerbank te koop, en op de S5 ook een tweede accu.
  • Reparaties. Er wordt veel geklaagd over defecten. Ook over de service wordt veel geklaagd. Dit zal bij de S5 / A5 waarschijnlijk veel beter zijn.
  • Van Moof had geen krachtsensor, maar een rotatie-sensor.
    De S5 / A5 heeft eindelijk wel een krachtsensor.
  • Van Moof is zwaarder (scheelt 2 a 3 kilo).
  • De telefoonoplader op de nieuwe S5 / A5 is niet draadloos zoals op de Cowboy.
  • Geen lage instap mogelijk zoals op de Cowboy 4ST.
  • Geen onderhoudsvrije belt drive zoals de Cowboy.
  • Een kritiekpuntje is het onduidelijke display.
  • Bij de nieuwe kettingkast is het onduidelijk of je zelf een binnenband kan vervangen.
van moof s3 review
De vorige Van Moof S3 review: met Automatic 4-speed en “schopslot”

Er zit op de S5 en A5 een nieuwe unieke kettingkast. Maar het is wel afwachten hoe dat bevalt: misschien kan je de binnenband niet meer zelf vervangen. Dan moet de kettingkast er namelijk af.

Op de S5 / A5 zit nu ook een telefoonhouder op het stuur. Een bijpassend SP Connect hoesje kan je er zelf bijkopen. De USB-C laad-uitgang zit bij het stuur.

Van Moof S3 / X3 / S5  review: rijgedrag

De zithouding is voor mij (1,90m) perfect, en de hydraulische schijfremmen ook. Dit is voor mij bijna de ideale fiets, als de batterij afneembaar zou zijn, als hij lichter zou zijn, een krachtsensor zou hebben en een goede voordrager. Dat geldt ook voor de S5 en A5 (afgezien van de sensor dan).

De 4-speed en Powerboost op de S3 werken goed, en voelen heel fijn aan. De Powerboost gebruik je heel vaak, telkens eventjes. En dat is heerlijk. Op de nieuwe S5 en A5 heb ik de Powerboost niet meer nodig, door de torque sensor. Extra kracht op de pedalen geeft dan meteen de volle motorkracht. Net als op de Cowboy.

Op de S5 en de A5 kan je ook handmatig schakelen. Ik vind handmatig beter dan automatisch. Het moment waarop je zelf schakelt is vrijwel nooit op dezelfde snelheid, wat de automatische wel doet. En als je zelf schakelt zet je even geen kracht op de pedalen, want dat is slecht voor de naaf. Automatisch kan dat niet, en die gaat daarom ook sneller kapot.

De 4-speed ging inderdaad vaak kapot. Na twee jaar lijkt dat toch veel problemen te geven, evenals de elektronica. De service is matig, er wordt veel over geklaagd. Jouw  fietsenmaker kan ‘m ook niet zelf repareren. Je moet ‘m opsturen. Gedoe!

De S5 en A4 zullen waarschijnlijk beter zijn, met de nieuwe versnelling en betere elektronica. Maar dat is wel afwachten…

Alternatieven: Cowboy, Veloretti, Tenways, Ostrichoo

Cowboy vs van moof s3 review
De Cowboy

Zie de Cowboy review hier. Hij heeft geen versnelling, maar die mis je niet echt in Nederland. Hij heeft namelijk een krachtsensor. Daardoor voelt de motor natuurlijk aan: maximale kracht bij druk op de pedalen. De versnelling van de Cowboy kan ook nooit kapot. Want die is er niet. De ketting ook niet: dat is op de Cowboy een Gates-tandriem. Het display kan ook niet kapot, want dat is je telefoon, en er zit een houder met draadloze oplader bij. Hij is ook een stuk lichter van gewicht. Spatborden zitten er nu ook op, en de stuurdrager kon er ook op (op de oude dan, want bij de nieuwe is het stuur niet meer verstelbaar). Een achterdrager is er ook, zie COWBOY.tools. Kortom, een topper. En omdat er een afneembare batterij met slot op zit kun je de batterij binnen opladen. Dat is beter voor je batterij, vooral in de winter. Als je een groter verzet wil kan je een kleiner achtertandwiel kopen.

Bereik?

Ik heb het hier niet over bereik, want dat is van veel dingen afhankelijk: ondersteuning, snelheid, je gewicht. Wil je een groot bereik? Een lichte fietsheeft altijd meer bereik. En als de batterij afneembaar is kan je gewoon een tweede meenemen: dubbel bereik!

Veloretti

De nieuwe Veloretti Ace / Ivy is op papier top. Want met traploze automatische Enviolo versnelling (dus nooit meer schakelen, en traploos). Dat is het summum in versnellingsland. En de rest is op alle fronten ook het summum: een tandriem, een afneembare batterij met slot en een middenmotor met torque sensor. Dit zijn de beste en duurste onderdelen. De prijs is goed: rond de 2.500 euro. Verder ook met GPS, met app, met slot en met spatborden. In drie kleuren, met mooie verlichting en luxe schijfremmen. Hij is alleen LOODZWAAR. Een bagagedrager en telefoonhouder moet je zelf nog regelen.

veloretti ace review
Veloretti Ace
veloretti ivy review
Veloretti Ivy

Lekker bikes

De Amsterdam GT Enviolo van Lekker bikes kost 3.000,- en is vrijwel hetzelfde (in onderdelen) als de Veloretti van hierboven: middenmotor met torque sensor, Enviolo-naaf, afneembare batterij en schijfremmen. Hij is ietsje lichter van gewicht, maar nog steeds erg zwaar. Het stuur is verstelbaar, en daarom kan de stuurdrager er ook op. Op veel ebikes zijn de kabels iets meer weggewerkt, maar dan is het stuur niet meer verstelbaar. Dan heb ik liever een verstelbaar stuur:

lekker bikes review

Tenways CGO600

Maar als je nog veel lichtere ebike wil (en een veel goedkopere) is er de Tenways CGO600. Die weegt maar 15 kilo. Die til je zo de trap op, dus dan is het niet erg dat de batterij niet afneembaar is. Licht heeft ook groter bereik. Verder met perfecte krachtsensor, schijfremmen en Gates tandriem. De Stuurdrager kan er ook op: dat is de beste bagagedrager. Qua spatborden zweer ik bij SKS Raceblades, afneembaar. De GPS kan je zelf met Airtags doen.

Hij is er vanaf €1.600:

tenways cgo600 review

Ze hebben nu ook het lage instap model, waar je meer rechtop zit. Die heeft ook voorvering (instelbaar, en kan ook uit). Vering vind ik Nederland niet nodig. Het maakt ‘m zwaarder, duurder en fragieler, en het stuur gaat zwabberen. Verder heeft deze wel een bagagedrager, spatborden, een standaard en afneembare batterij met sleutel. Het is de Tenways CGO800 vanaf €1900:

Ostrichoo Zeno: supercondensator

Deze is ook redelijk licht van gewicht: 21 kilo. Met krachtsensor, dus dat voelt ook goed, natuurlijk en veilig aan. De stuurdrager kan er ook op, dankzij het verstelbare stuur. Hij kost nu 2199,- hier op BOL.com. Het mooiste aan deze fiets is de batterij: dat is een supercondensator. Dat heeft veel voordelen: dubbele levensduur, supersnel op te laden, milieuvriendelijker, veiliger (kan niet ontploffen) en hij kan tegen kou en hitte. Het enige nadeel vergeleken met een lithium-accu is dat hij leegdruppelt: na een week of twee verliest hij wat lading. Maar bij een ebike is dat helemaal niet erg: want die laadt je toch om de dag op. Spatborden zitten er ook op, en versnellingen, en schijfremmen:

ostrichoo zeno review
De Ostrichoo Zeno is de beste ebike met supercondensator

Mijn wensen voor een ebike zijn:

  1. Lichtgewicht – max 18 kilo
  2. Afneembare batterij met sleutel
  3. Krachtsensor
  4. Single speed met groot verzet (of een 2-speed)
  5. Wielen mogen eventueel klein: 24 inch is ook prima, dat is lichter
  6. Gewone ketting (met kettingbeschermer) – dan is het frame sterker en lichter
  7. Met stuurdrager en verstelbaar stuur
  8. Met GPS, bel en Safety Sound

Dit is er nog steeds niet. Dit is niet eens zo duur om te produceren. Welke fietsproducent gaat deze maken? Ik bied mij aan als product designer. Ik heb tekeningen en prototypes van unieke nieuwe modellen met slimme oplossingen.

Er stond ook de NTHNG op IndieGogo voor € 1000,- met Belt Drive, schijfremmen, afneembare batterij en verstelbare stuurpen, ook in dames-frame. Spatborden en standaard worden ook meegeleverd. Alleen geen torque sensor:
nthng review

Strøm City uit Denemarken

Strom City vs van moof s3 review

Zie de uitgebreide review. Deze Deense ebike is goedkoop en goed, met afneembare batterij, groot verzet in de 7 speed, en je kan blindelings op het display klikken naar turbo of normaal. In de drukke stad rij je dan veilig 25, maar als je de ruimte hebt rij je 30. Ideaal (moet je wel zelf instellen). Helaas geen torque-sensor. Een Power Boost knop (throttle) kan je er ook op zetten. Ik heb er ook een gehad, en die beviel goed totdat de batterij kapot ging door de kou. Ik had de batterij binnen moeten bewaren, zeker in de winter. Mijn eigen fout dus…

Er is nu ook een Strøm Dames-model met lage instap en een meer “rechtop-zit”.

WATT bikes uit Nederland

watt new york review
WATT New York uit Nederland. Lichtgewicht single speed ebike

WATT New York. Deze Nederlandse topper kan je op deze website bestellen voor 1500,-. Lichtgewicht (17,5 kilo) en single speed. De batterij is niet uitneembaar, maar je kan de hele fiets eventueel een trap op tillen omdat hij licht is. De stuurdrager kan er ook op. Voor spatborden: zie hier. Helaas geen krachtsensor. Het nieuwere model, de Brooklyn (2200,-), heeft een tandriem en schijfremmen. Helaas ook geen krachtsensor.

WATT Brooklyn, met belt drive en schijfremmen. De batterij is niet uitneembaar. Geen torque sensor.

Is een gewone fiets niet sneller?

JA! Een fiets is het effectiefste vervoermiddel, met de minste energie om je voort te bewegen. Op een lichte fiets rij ik tegen de 30, op een ebike 25. Je mag een ebike niet opvoeren. Daar gebeuren ook steeds meer ongelukken mee.

Of zoek je een dikke fatbike zoals hieronder? Ik zou dan altijd letten op een ergonomische zit (dus een hoog zadel) en op een krachtsensor. Vaak zit dat er allebei niet op, helaas…

Voordelen: dikke banden en er kan iemand achterop. Als een brommer, maar je hoeft geen helm op. Nadelen: heel erg zwaar, slechte zithouding (tenzij het een hoog model is) en geen krachtsensor.

Of nu deze brute fatbike – een bestseller op dit moment:

Analog Motion uit Engeland: AMX Stealth

Er is nu ook een Dames-model met een andere ergonomie: meer rechtop.

Analog Motion is Brits. Naast hun bestaande modellen komt er nu ook de bovenstaande AMX Stealth. Met aandrijfriem in plaats van ketting. Ook in Damesmodel. Aanraders, want met bewezen techniek, goedkoper en met handige afneembare batterij: als een bidon. Dat is beter en handiger, want universeel, en je kan makkelijk upgraden naar een grotere batterij. Zie de website. UPDATE: ze hebben nu ook de NTHNG voor 1000,- met Gates Carbon Drive, schijfremmen en afneembare batterij. Helaas geen torque sensor. Ik had de onderstaande AMX Mini en die beviel verder zeer goed (was alleen net iets te klein voor mijn 1,90m):

AMX Mini ebike review
AMX Mini ebike review: klein, compact, licht, goedkoop.

De AMX Mini is superlichtgewicht (13 kilo), met afneembare batterij, goede ondersteuning en een gewone ketting. Zonder versnelling, en dat is prima. De begrenzer kun je instellen (25 km/u of 32 km/u). Het kleine frame is zelfs geschikt voor langere mensen, tot 1,85 meter. Een throttle (powerboost-knop) kun je er ook op zetten. De stuurdrager en de kettingbeschermer ook. Dit is wat mij betreft bijna de ideale ebike, als hij nog een iets langere zadelpen had, en een ietsje groter verzet. Maar die kun je er zelf opzetten: hier staat een lange carbon zadelpen voor twee tientjes. Zie deze blog. Een groter verzet moet je aan de voorkant doen, bij de trappers: een groter voorblad dus. Want het tandwiel aan de achterkant is ingewikkelder en duurder om te vervangen. En een krachtsensor zou ook fijner zijn. Deze heeft namelijk een rotatie-sensor.

Beste elektrische vouwfiets

ebike vouwfiets review
Xiaomi Qicycle review: de beste ebike vouwfiets

Xiaomi Qicycle. Een elektrische vouwfiets kan gratis mee in het Openbaar Vervoer: een enorm pluspunt. Topfiets verder, met perfecte krachtsensor, super lichtgewicht (14 kilo), hoge kwaliteit, afneembare batterij, drie-versnellingsnaaf. Soms heel goedkoop (600,-). Als je ‘m kan vinden dan… Deze heb ik nog steeds, en is mijn favoriete kleine ebike, ook al is hij voor mijn lengte (1,90) wat klein.

UPDATE: De Qicycle TDP02Z. Met 20 inch wielen (helaas NIET vouwbaar). Voor 900,- op AliExpress:

Een andere elektrische vouwfiets is de HIMO Z20 voor 1000,-. Afneembare batterij, groot bereik, grote 20 inch wielen, en ook geschikt voor langere mensen.

Er staan nu ook goedkope 20 inch Fat Bikes, vouwbaar. Met superdikke banden. Kost rond de 1000 euro. Met grote afneembare batterij, aluminium frame, 7 speed, 1000W motor en schijfremmen.

Van Moof X3

De Van Moof X3 hieronder is hetzelfde als de S3, maar dan met kleinere wielen, een X-frame en een handige voordrager. Maar geen lage instap. En ook jammer dat hij nog steeds erg zwaar is, en ook geen uitneembare batterij heeft. En geen torque sensor.

Van Moof S3 review X3

Die Van Moof X3 lijkt klein, maar dit X-frame is geschikt voor alle lengtes tot 2 meter, vanaf 1,50 m. De S3 hieronder, de grote dus, past zelfs bij superlange mensen tot 2,10m. Vanaf 1,60 meter.

van moof S3 review
De Van Moof S3 is er nu ook in prachtig blauwgrijs, en de lak is ook verbeterd

Bakfiets of Longtail?

Dit nieuwe type ebike gaat groot worden, verwacht ik. Veel mensen willen wel een bakfiets, maar dan liefst kleiner, smaller, lichter, compacter. Een Longtail heeft een verlengd frame, kleine wielen en dikke banden. Ideaal met twee kinderzitjes achterop, of met een grote bak achterop. Deze Rad Wagon is meteen al uitverkocht, maar er zullen er nog wel meer merken Longtails komen:

Ook in korter, kleiner en lichter model:

Deze Van Moof S3 / S5 review is niet gesponsord.

107 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Er staan veel onjuistheden in de review over de eigenschappen van de VanMoof S3!!!
    Als langjarige gebruiker wil ik hier toch op reageren;
    ‘De trapkrachtondersteuning van bijvoorbeeld cowboy is hetzelfde als de turboboostknop van VanMoof’ Dacht het niet; de extra 50% kracht van de turboboost komt BOVENOP de maximale trapondersteuning. of je een rotatiesensor of – en trapkrachtondersteuning heb maakt in totale krachtondersteuning niet uit… de turboboost wel.
    ‘Achterwielaandrijving heeft betere grip dan voorwielaandrijving’ Dacht t niet, VanMoof heeft een doorontwikkelde voorwielaandrijving die snel, maar wel geleidelijk aangrijpt, je slit dus niet door!! ook niet in de bocht. bovendien is met voorwielaandrijving de trapkracht op het achterwiel, en daarmee dus verdeelt over voor en achter ipv alles op het achterwiel..
    ‘ VanMoof moet je op slot schoppen, Cowboy doet dat automatisch’. Dacht t niet; de VanMoof is daarmee echt op slot, de Cowboy sluit alleen de ondersteuning af, maar is daarmee NIET op slot, je kunt er gewoon mee wegrijden.

    Ik weet uit ervaring dat niet alles vlekkeloos werkt bij VanMoof, maar dit geldt ook voor andere fietsmerken. zie de reviews!

  2. HELP!

    Wij zitten met een groot probleem. Wat is het geval?

    Welnu, sinds ca. 2 jaar hebben wij een S3. Het was voornamelijk mijn vrouw Jacqueline die deze fiets gebruikte. Zonder problemen en i.c.m. de Van Moof App. Niks aan de hand.

    Sinds een aantal weken hebben we ook een X3. De bedoeling is dat Jacqueline deze gebruikt en ik de S3 ga berijden. Op het Internet hebben we gezien dat je twee fietsen op één APP kunt beheren. Dat hebben we aanvankelijk gedaan en dat ging goed.

    Afgelopen weekend was de S3 met de oplader verbonden. Ik heb tijdens het opladen getracht de S3 te ontgrendelen met de code. Op dat moment ging er iets mis. De S3 wilde niet ontgrendelen.

    We hebben op het Internet gezocht en vonden een instructie-film met 3 manieren om een Van Moof te ontgrendelen. Echter, steeds als we de ontgrendelcode intoetsten op de fiets en de bekende 5 seconden zichtbaar werden, wilde de achterband niet ontgrendelen. Ook bij het ontgrendelen via de App kregen we met hetzelfde probleem te maken. En de derde manier: de fiets resetten met de resetknop onder de buis, hielp ook niet.

    Daarna gebeurde er nog iets heel anders. Opeens verscheen er een ‘doodskop’ op de buis met vrij felle alarmgeluiden. Door de linkerknop op het stuur in te drukken, konden we hier een eind aan maken, maar even later kregen we een mailtje van Van Moof met de melding (en bijbehorende tips hoe verder te handelen) dat onze fiets n.a.w. gestolen zou zijn. Dit was niet het geval en dat hebben we in de reply naar van Moof laten weten, waarbij we tevens het probleem hebben uitgelegd en dringend hebben gevraagd om iemand te sturen, dan wel ons uit te leggen hoe we het probleem zouden kunnen oplossen. Helaas: GEEN RESPONS !!! Ook heb ik via de reguliere chat het probleem uitgelegd en gevraagd om hulp, dan wel iemand te sturen. Maar in beide gevallen hebben we tot op heden NIKS gehoord.

    Kortom, we weten niet hoe het verder moet. Je kunt bellen met Van Moof, maar je krijgt niet iemand fysiek aan de lijn. Je wordt vanwege de drukte verzocht te mailen. Maar wat als ook dat niet helpt… Daarom hebben we een brief met ons probleem (ongeveer zoals deze review) naar Van Moof in Amsterdam gestuurd per post met het verzoek om SVP met ons contact op te nemen. Niet via de mail, maar bij voorkeur door ons te bellen. Tot op heden hebben we niks gehoord. Het is allemaal niet erg klantgericht en je krijgt er zo’n ‘tot-de-voordeur-gevoel’ van. Niet in de laatste plaats, omdat we met 2 Van Moof fietsen toch gauw zo’n 5.000,- euro verder zijn… Jammer.

    We hopen dat er iemand van Van Moof contact opneemt. Ze hebben mailtjes/chats en een brief gehad.

    Frans / Jacqueline Witteveen, Roosendaal

    1. Interessante prijs. Helaas geen Torque-sensor, zoals Aart-Jan ook al aangaf. Aanvullende info van Sushi-bikes (antwoorden op mijn vragen die onder in het bericht staan):

      Lena (SUSHI BIKES)
      18. Jan. 2023, 15:56 MEZ

      Hi Marchamers,

      vielen Dank für deine Nachricht.

      Ich antworte gerne in deinem Stil zurück:

      1. Kadenz
      2. Nein, er wird mit der Bestellung des SUSHI BIKES 3.0 ausgeliefert.
      3. Nein, wir versenden nur nach Deutschland, Österreich und Schweiz. Du kannst dir gerne dein Bike an einen Ort in Deutschland nahe der Grenze schicken lassen, aber die Ersatzteile werden dann auch nur nach Deutschland/Österreich/Schweiz geschickt und auch müsste das Bike bei Garantiefällen in Deutschland/Österreich/Schweiz repariert werden.
      4. Der Zusatzakku+/3.0 ist der gleiche, wie der bei dem SUSHI BIKE 3.0 mitgelieferte.

      Melde dich gerne, wenn du weitere Fragen hast.

      Liebe Grüße
      Lena
      Help Center

      Marchamers
      16. Jan. 2023, 18:18 MEZ

      1. Welche Pedal Assist Sensor hat die California Roll 3.0? Kadenz oder Torque?
      2. Kann Ich die Gutschein sofort einsetzen für ein Gepäckträger?
      3. Versenden Sie auch zu Die Niederlanden (Nijmegen)? Wenn ja, wie lange is die Lieferzeit und was sinds die Versandkosten?
      4. Is das Zusatzakku gleich als das originale Akku?

  3. Beste aartjan, ik ben 2.05 meter en op zoek naar een betaalbare fiets (fietsplan = 2000 euro) graag ook een die net iets harder kan, zodat ik langere afstanden kan overbruggen.
    De cowboy klinkt aantrekkelijk, vanwege de afneembare accu en onderhoudsarm.

    Ik ben benieuwd wat jij me adviseert? Hopelijk kan je mij een alle andere langere mannen aan een goed advies helpen

    Groeten alexander

    1. Ja Cowboy is een hele goede, maar je moet wel even een proefritje maken. Echt groot is die namelijk niet. De Strõm vond ik het best geschikt voor lange mensen, maar die heeft geen krachtsensor, en ik had daar ook een hoger stuur op (mijn Stuurdrager).

  4. Ik overweeg om de TENWAYS CGO800S te kopen. Bij deze opvolger van de CGO600 zijn de nadelen opgelost (ten koste van een hogere prijs).
    Overigens ben ik al een jaar aan het wachten op de levering van AMX NTHNG.

  5. Omdat ik mijn fiets in de auto meeneem moet die (beperkt) vouwbaar zijn. Ook graag met Nexus 8 en dan de Aartjan kettingbeschermer… Ideaal heeft die ook een “boosterknop”. Omdat die wettelijk niet zou toegelaten zijn wil ik die zélf monteren maar geraak niet aan een schema voor Bafang A300 motor. Heb jij enig voorstel?
    PS. de beloofde foto’s van je kettingbeschermer op de kettingspanner zijn overweg… (nog wachten op de juiste asborgplaatjes). Rob.

  6. Hey aartjan
    Thank you for this blog. Really insightful. I am lost between buying a Veloretti ivy or vanmoof s5 or x3
    I heard about gear issues of x3, worried about vanmoof Custemer service and malfunctioning surprises that can show in the s5 and the lack of alarm system and simply having an analog lock in the ace.
    Really confused. I mean the alarm system seems very important in 2.5k euros bike, but also a reliable bile is important i have read really bad reviews on van moof
    I also heard about the bird bike and the amslod eten bike.

    Any advice you would like to give in terms of what to focus on?

    1. Yes, I’d rather prefer a tracing system than an alarm. And a torque sensor, no speed sensor. Weight is also important, lighter means better performance, reach, usability and handling. Battery must be removable, especially in winter.

    1. Ja die Tenways is een hele goede! Misschien wel eerste keus, ik heb ‘m toegevoegd. Die Elops zou ik als single speed overwegen, kost maar €250

  7. Goedenavond allemaal!

    Bedankt voor deze interessante blog Aartjan!

    Ik ben geïnteresseerd in de volgende bikes:

    1. Cowboy 3
    2. VanMoof S3
    3. Veloretti electric Ace

    Qua design natuurlijk heel persoonlijk maar gezien jullie ervaring, wat vinden jullie de grote plussen en minnen? Wat is jullie voorkeur?

    Dank voor de tips!

    Groet Robert

  8. Hi aartjan, dank je wel voor de fijne blog, heeft mij doen besluiten toch maar niet voor de van moof A3 te gaan. Het lijkt mij, naast het genoemde voordeel, ook een nadeel om een afneembare accu te hebben. Moet je die dan altijd mee naar binnen nemen (want niet verzekerd indien ‘los’ gestolen) of zit die vast zodra je de fiets op slot zet? Ik denk daarbij aan een Cowboy of Veloretti. Daarnaast zit ik graag rechtop. Welke van de twee (of een andere) kan ik dan het beste nemen? (vrouw, 1.74) Dank voor je hulp alvast!! Groetjes, Jacqueline

    1. Accu zit altijd op slot, dus kan alleen los met het sleuteltje. Cowboy 4 ST is denk ik voor jou de beste. Je kan eerst wat proefritjes maken. Veloretti Ivy kan ook, Van Moof X3 ook. Lekker Bikes met een Stuurdrager.nl in de hoge stand kan ook nog. En die 20 inch fatbikes onderaan zitten ook heel rechtop (alleen geen torque sensor).

  9. Van Moof; DOE HET NIET! Alsjeblieft. Ik heb 2 jaar prima op een vanmoof gereden en dacht dat alle klachten overdreven waren. Maar toen… 2 jaar, 3 maanden. Van alles stuk maar omdat het buiteng garantie zou zijn doen ze er niets aan. Nog nooit van wettelijke garantie gehoord en dat als je een fiets van 2500 uur koopt je er vanuit mag gaan dat deze langer mee gaat dan 2 schamele corona jaartjes waarin er amper op gefietst is.

    1. Hi Judith,

      Als hem echt wilt mag je mijn plekje (classic)op indiegogo overnemen, sta je eerder op de lijst van uitleveren. Heb hem namelijk 16 november besteld, zou maart geleverd worden maar is vertraagd. Er is helaas geen enkele communicatie mogelijk en of concrete leveringsdatum…. Hierdoor zou ik hem je dus niet aanraden maar fiets/design is goed dus als je daar voor gaat. let me know

  10. Leuk artikel! Wat denk je van de Veloretti? Ik twijfel vooral tussen de Veloretti en de lekker bikes amsterdam (gt). Wil het liefst riemaandrijving, grote verwijderbare accu en versnellingen (met mogelijkheid tot ~30 kmh). Vanmoof s5 vind ik lelijk qua kleur en nog altijd geen riem.

    Misschien moet ik mij ook niet al te druk maken om een ketting, de meeste elektrische fietsen gaan al eerder stuk aan andere onderdelen dan de ketting.

    Heel jammer dat ik nog altijd niet legaal met mijn elektrische skateboard van 300 euro de weg op mag in Nederland. Kost geen drol en rijdt fantastisch.

    1. Inderdaad, stepjes zijn hier nog steeds niet legaal! In de rest van EU wel. Ketting vind ik juist prima, dat is veel goedkoper, en het frame is sterker want het hoeft niet open te kunnen. Veloretti en Lekker Bikes heb ik er nu bijgezet, de Veloretti is een aanrader!

  11. VanMoof heeft echt een vreselijk slechte klantenservice. ik heb er 2, en heb er al zoveel problemen mee gehad… Ik raad iedereen af er 1 te kopen. Als de fiets het doet is hij inderdaad heerlijk, maar als er iets stuk gaat zit je in de problemen.
    lees bijvoorbeeld maar eens mee op de Facebookpagina VANMOOFing: https://www.facebook.com/groups/vanmoofing

    1. als ik de reviews lees op Google over Veloretti dan word ik daar ook niet heel enthousiast van…
      Ben zelf Cowboy 4, Veloretti Ace en Van Moof ah vergelijken… en zoek een rechtere zit… blijft eigenlijk Veloretti over…. maar ja, die leveringen zijn dramatisch…. mss Lekker Bikea nog eens bekijken…. tips / advies altijd welkom

      1. Lekker Bikes en dan met een Stuurdrager.nl in de hoge stand. Dat is het meest rechtop qua zit. Die 20 inch fatbikes onderaan zitten ook heel rechtop (alleen geen torque sensor)

  12. Hi Aart Jan,
    Lees met plezier al je reviews en zo las ik ook je review/het stukje over de nthng ebike van Analog Motion. Klonk echt als een topfiets, heb deze dan ook besteld. Wil je wel op de hoogte brengen dat dit een echt vervelend project is geworden. Natuurlijk hebben ze ellende gehad met het niet beschikbaar zijn van onderdelen/ transport door covid maar hun grootste probleem is toch wel communicatie/ duidelijkheid verschaffen Na maanden van geen update waarbij toch een aantal mensen dachten dat ze hun geld kwijt waren, gaan ze nu een ouder model leveren. Ik ben geen expert maar er zijn een hoop mensen echt teleurgesteld. wat ik heel vreemd vind is dat deze campagne nog steeds live staat terwijl ze dit is helemaal niet waar kunnen maken. Daarnaast is het ook onduidelijk wanneer de fietsen komen en wat nou precies de exacte specs zijn. Wat echt jammer vind is dat er geen slot meer op de batterij zit. Heb jij een mening over de nieuwe specs? (zie discussiegroep van het project https://www.indiegogo.com/projects/nothng-an-electric-bike#/discussion)

    1. Productie was een hel afgelopen twee jaar. Voor iedereen. Analog Motion is verder een groot, respectabel en goed merk. Ik denk dat het wel goed komt. De fietsen zijn prima. Het enige nadeel is de sensor: dat is bij hun altijd een rotatiesensor (uiteindelijk wil je een torque-sensor).

  13. Hoe zit het met de vrijloop van genoemde fietsen, cowboy en s3? Als ik 30 km per uur wil fietsen kost dat dan evenveel kracht als bij een niet elektrische fiets?

    1. Een niet-elektrische (race)fiets is altijd sneller, lichter en lichtlopender boven de wettelijk begrensde snelheid van 25 km/u dan een ebike. Behalve de Pedelecs dan: die gaan 45 km/u, maar dat zijn eigenlijk brommers.

  14. mooie geluiden, ik heb de S2 van van Moof , ik ben het met de voordelen eens vindt de elecktroninca zwak van de van Moof en de service nog veel slechter, mijn accu wil nu na 2 jaar niet meer laden , ik ben bang dat ik de fiets heel lang kwijt ga zijn, heb hem naar een servicepunt in Groningen gebracht…daar kunnen ze dit waarschijnlijk niet verhelpen, telefonisch van Moof bereiken…hoef je niet te proberen, leuke en mooie fiets naar krijg er niets mee

  15. Top review toch twijfel ik nog de van Moof heeft namelijk een voorwiel aandrijving an ben daar gezien de ongelukken in het verleden iet zo’n fan van.

    Maar het model en hoe het eruit ziet vind ik weer mooier dan de Cowboy en is goedkoper dan. De extra kan je weel investeren in de van Moof powerbank.

    Las dat je voor de cowboy zou gaan geldt dat nog steeds??

      1. Ben benieuwd naar je advies voor iemand die zo’n 1000 euro kan besteden: een tweedehands Cowboy, geen Van Moof vanwege de gebrekkige service, geen Nthng vanwege leveringsproblemen, misschien nog andere slimme opties (wel graag met een ontkoppelbare accu omdat die anders buiten in het winterse fietsenrek kapot staat te gaan), zoals misschien een fiets van AliExpress? Alvast bedankt, ook voor je mooie blog.

          1. Ik heb gedaan wat je zei, Aart Jan, en een Cowboy 2 aangeschaft voor (iets meer dan) 1000 euro.

            Ik had wel het idee dat de fiets een tikkie klein voor me was: ik ben 1.81 cm met relatief lange armen en benen. Ik weet wat jij langer bent dan ik en dat je desalniettemin enthousiast was over de Cowboy 2.

            Vraag ik me af: is het zo dat als ik de door jou ontworpen https://steercarrier.com koop (lijkt me te gek om te fietsen met een ontwerp van jouw hand) de fiets dan ook iets ‘omhoog’ komt, minder klein voelt, omdat het stuur dan hoger staat en ik het zadel hoger kan zetten en niet zo enorm voorover hel, als een racefietser/mountainbiker?

            1. Jazeker! Dat is het precies. Die 6 cm hoger maakt echt een wereld van verschil.
              Je kan er ook nog een andere AHead stuurpen op zetten, die zijn er ook verstelbaar.
              Vraag het eventueel aan Kevin bij Steercarrier.com ofwel Cowboy.tools

    1. Kan gewoon op mijn recent aangeschafte vanmoof s3 32 km rijden via de app .. illegaal of niet het kan wel

    2. Fijne fiets die Vanmoof. Ik heb ermee door het water gereden 0.5m hoog tijdens de watersnoodramp in Bunde/Meerssen pas geleden. Was even in alle paniek vergeten dat het een elektrische fiets betrof. Echter tot nu nog steeds geen problemen. De langere termijn zal uitwijzen of ik de fiets aangeschaft in juni ook dezelfde problemen geeft dan de fietsen aangeschaft voor april 2021.

  16. Hey Aartjan, heb je toevallig ook al de Legend Milano getest? Ben expliciet op zoek naar een stads e-bike met uitneembare accu! De legend lijkt een goede optie; maar erg benieuwd naar jouw mening!

    Gr. Gloria

  17. Beste Aart-Jan,
    ik twijfel over de S3. Echter lees ik, net als velen, de negatieve ervaringen.
    Weet jij of de dienstverlening / levering / technische issues inmiddels verholpen zijn (middels een technische update)?

    Mijn gevoel neigt nog steeds naar een aanschaf, mede door de looks van de fiets. Ik woon in Oost-Nederland dus dit kan een extra uitdaging zijn qua mogelijke ondersteuning.

    Dus samengevat, is er inmiddels positiever nieuws te melden over VanMoof?

    1. Helaas kan ik hier wel iets over zeggen: ik zou je dringend adviseren niet met VanMoof in zee te gaan. De klantenservice is abominabel…. Helaas heb ik er geen goed woord voor.

  18. Toen ik anderhalf jaar geleden een S2 kocht was ik als een kind zo blij. Totdat mijn fiets niet meer kon laden. Veel moeite om klantenservice in gang te krijgen. Kost echt veel energie. Na veel vijven en zessen een nieuwe fiets gekregen. Die ging binnen een maand kapot. Geen display meer, licht viel uit. Ook nu weer moeilijk contact te krijgen. Zit nu al meer dan een half jaar zonder fiets. Let wel mijn aankoop was meer dan €3K. Inmiddels is er een S3 uit die €1K minder kost en waar waarschijnlijk al veel kinderziektes uitgehaald zijn.

    Wil het netjes houden, maar kan niet anders adviseren er heel goed over na te denken een van moof te kopen.

    1. Cowboy, om 5 redenen:
      1. afneembare batterij (voor mij al reden genoeg)
      2. lichter.
      3. torque sensor.
      4. belt drive.
      5. versnelling kan niet kapot

    2. Onbegrijpelijk dat er nog elektrische fietsen van duizenden euro’s verkocht worden zonder trapsensor. Als je dat eenmaal kent wil je nooit meer terug naar een rotatiesensor. En dan ook nog een motor van maar 250 Watt bij veel fietsen van € 2000 of meer, dat is echt het absolute minimum. Ik begrijp het enthousiasme rond de S3 niet met zulke specificaties.

  19. Hi Aartjan,

    heb vanochtend met veel plezier de recensies van verschillende e-bikes op jouw blog gelezen. Heel fijn!!

    Nu ben ik er nog steeds niet helemaal uit welke (dames) fiets het meest geschikt is voor mij en hecht waarde aan jouw mening als kenner. Het gaat vooral om verkeer tussen werk-woning (10km). Woon 1 verdieping hoog en heb geen elektriciteit in mijn fiets berging.

    Na veel afwegen trekt de vanMoof S3 mij het meest aan, maar vind ik de ervaringen wel heel wisselend (slechte customer care, snel kapot etc).
    Qua looks vind ik de vanMoof, Storm, Watt en Cowboy fietsen het mooist.

    Kan jij me helpen?

    Dank vast!

    1. Voor jouw situatie moet je dus een afneembare batterij hebben. Dan valt de Van Moof af.
      De Strom, de Cowboy, of de Analog Motion dus. Of een van de vouwfietsen / kleinere fietsen, zoals die op AliExpress. Strom en AMX hebben nu ook een damesmodel.

  20. Aartjan, heb je de Lekker Bikes Amsterdam+ of Amsterdam GT al kunnen proberen. Benieuwd wat je er van vind onvergelijkbaar met vanmoofS3

      1. 58 en 61 cm volgens de site.
        Ik wilde eigenlijk voor de VanMoofS3, maar twijfel nu vanwege de levertijd en slechte recensies. Daarnaast vraag ik me af of de motor in het voorwiel wel een goede keuze.
        De Amsterdam+ lijkt me wel een alternatief, hoewel deze geen 30km/u stand heeft.

        1. Volgens mij kunnen deze chippen tot 30km. Ik zit te twijfelen tussen cowboy en Lekker. De laatste bestaat alleen wel uit allemaal Chinese onderdelen

  21. Beste AJ,

    De s3 fiets geweldig bij de testrit maar weet jij of er ook andere stuurpennen op kunnen? Ik zou graag nog ieys rechter zitten ook mèt de twee ophoog ringen ertussen.

    Zelfde vraag voor een zadel.

    Groetenll!

      1. Oke goed om te horen! Ik was bang dat t niet zou gaan omdat stuurpen en stuur 1 geheel zijn en daar dan vast kabels doorheen zouden lopen, of misschien dat de kabels te kort zouden worden bij een hogere zit/stuur…
        Lets see, ik ga hem straks bestellen!

          1. Beste AJ, ik heb inmiddels begrepen dat er op de VM S3 geen ahead balhoofdset kan. De reden is dat er door de vork kabels lopen die je niet kwijt kunt zodra je er een ahead set op zet.

            1. Jammer zeg. Dank voor je bericht! Vreemd, bekabeling langs de stuurpen kan echt wel op de S3. En een Ahead kan ook op de S3. Niet op de vorige Van Moof overigens.

  22. Ik ben echt verliefd op de VanMoof S3 maar ik schrik van de slechte reviews en het nagenoeg ontbreken van service door het bedrijf.

  23. Een goede avond.
    Zouden jullie de fiets aanraden voor puur recreatief gebruik en om een dieet (met lage trapondersteuning) te ondersetuning.
    Ik houd van het design en de features van de fiets en ja met de elektrische ondersteuning zou ik verder kunnen fietsen.
    Groetjes
    Luc

    1. Jazeker, het bewegen op de fiets is altijd goed en gezond, ook al is het elektrisch. Voor jezelf, voor het milieu, het OV en de autowegen, minder files, minder parkeerproblemen, minder kans op Corona, goedkoper…

  24. Mijn nieuwe S3 heeft een slag in het voorwiel, met een lekkend rem systeem en een loszittend schoentje. Ik mag 2 weken later naar Amsterdam om hem te laten repareren. Dat je daarop kunt wachten, wordt niet gegarandeerd.
    Met ook nog een call Centre waar je 45 min moet wachten, vergaat je lust om zo’n mooie fiets te willen kopen.
    Als de service niet verbetert, gaat van Moof het niet overleven.

  25. Volgens de site van vanmoof is de fiets ook geschikt voor lange mensen(1.95). Ik kan echter nergens ervaringen daar over vinden. Wat is jouw idee hier over?

    1. Ik vind de S3 prima voor 1,95m. Ik ben zelf 1,90 en voor mij is de zit en de ergonomie perfect. Het is een actieve zit, dus niet heel rechtop. Maar zeker ook niet een heel diepe zit a la racefiets.

    2. Ik ben 1,94m lang en ik probeerde te fietsen op de Van Moof van mijn buurman, waardeloos, veel te laag en te klein, merkwaardig zwaartepunt ook door dat verkrampte frame, helemaal niks voor lange mensen.

  26. Hallo Aartjan, Raadt je deze fiets ook aan wanneer je niet in een stad woont waar de service wordt verleent? Ik neem aan dat je met een VanMoof S3 niet bij elke willekeurige fietsenmaker naar binnen kan stappen.

  27. Hoi Aart, ik lees zoveel slechte reviews over de after sales bij van Moof ( op trustpilot)Wat is jou ervaring mbt service? Ik twijfel om die reden om een van Moof te bestellen. Dank
    Groet,
    Frédérique

    1. Ik hoor juist om me heen het tegenovergestelde: goede service van Van Moof. maar ik heb er niet veel ervaring mee

    2. Ik ben ook aan het twijfelen tussen vm s3 en cowboy 3 (de 4 is helaas onvoldoende instelbaar qua reach, design wint v functionaliteit)… ik kan niet zeggen dat Cowboy uitblinkt in positiviteit op Trustpilot… sterker nog… heel slecht.
      Mijn eigen ervaring met de chat v Cowboy is positief… en ik lees (dus geen eigen ervaring) dat de fietsen bij diverse fietsenmakers gerepareerd kunnen worden in tegenstelling tot van Moof… met de hogere reparatie gevoeligheid van Vm ben ik nu geneigd voor de Cowboy 3 gaan met een stuurdrager van AJ (als ze eindelijk leverbaar zijn 😄)

      zowel vm als cowboy zijn nog piepjonge bedrijven… hoop dat ze niet aan hun eigen succes ten onder gaan naar volwassenheid…

  28. Beste AartJan, met veel interesse lees ik jouw reviews. Ik vind de Strom en Watt fietsen prijstechnisch interessant, zeker omdat jij ook enthousiast bent over de kwaliteit. Ik ben niet technisch. Dus ik ben afhankelijk van een onderhoudsservice en reparatieservice. Weet je hoe dat zit bij Strom en Watt? Ik denk dat een lokale fietsenmaker niet erg gemotiveerd is om dit te doen.

    1. Watt is Nederlands dus dat komt altijd wel goed. Bij Strom is dat minder, want dat is Deens. alhoewel ze aan een service punt in Nederland werken.

  29. Kijk ook eens naar de elektrische fietsen van Lekkerbikes. Lekkerbikes brengt in juni een Single speed bike uit, enige nadeel is de maximale ondersteuning van 25 km/h. Pluspunt is een afneembare batterij en het kunnen opladen zonder de batterij te verwijderen. Het is meer een concurrent voor de Cowboy, maar geen verplichting tot het gebruik van een app voor ondersteuning van de motor. Twijfel tussen het aanschaffen van de Lekkerbike Amsterdam+ of VanMoof S3.

  30. Heb je deze (nieuwe?) e-bike van Xiaomi al gezien en wat vind je ervan? Ik ben zelf op zoek naar een lichte, compacte e-bike met afneembare batterij en zonder versnellingen. De Xiaomi fiets ziet er best interessant uit, alleen lijkt die moeilijk te vinden? Heb je de AMX Mini ook al ontvangen en getest?

      1. De Xiaomi vouwfiets is haast nergens meer te vinden, al zeker niet voor een goede prijs en de AMX Mini is helaas uitverkocht op dit moment.. Ik ga me wat verder ingraven in deze compacte ebikes en hoop iets interessants te kunnen vinden, ook de nieuwe Xiaomi fiets ziet er behoorlijk goed uit, behalve dat die niet vouwbaar is. Nu eentje vinden die snel tot hier kan geleverd worden.

        1. Die nieuwe Qicycle staat hier op AliExpress voor iets van 800,-, vanuit China (dus inderdaad lastig qua import). Wel een topfiets zo te zien, 20 inch, en een stuk groter. Alleen niet vouwbaar, en geen afneembare batterij, en ook zwaarder.

          1. En de HIMO C20 dan, ook van Xiaomi, duty free vanuit EU: die staat hier. Zo’n aanbieding kan zo weer weg zijn. Half vouwbaar, geen afneembare batterij. 20 inch, dus lekker groot. 18 kilo, dus nog net draagbaar een trapje op.

            Of deze hippe 20 inch Fat Bike, bijna een brommer, ziet er top uit, 1000 euro, vanuit Polen, EU tax ingegrepen, met grote afneembare batterij, aluminium, 28 kilo, en ook nog volledig vouwbaar.

            1. Beide hebben een ‘pure electric mode’ waarbij je niet hoeft te trappen, wat naar mijn weten niet is toegelaten in Nederland, tenzij je die laat keuren en registreren, niet? Anders was die HIMO C20 zeker een mooie optie geweest!

            2. Maar jij zet ‘m natuurlijk gewoon op de EU mode. Dat mag wel.

  31. Ik heb wel interesse in de S3, maar maak me een beetje zorgen over dat geluid als hij gaat schakelen van 2 naar 3. Is er iemand die mij kan vertellen waarom hij dit geluid maakt en niet bij het schakelen van bv 1 naar 2 of van 3 naar 4?

    1. Heeft te maken met het veranderen van de aandrijving. Van planeet naar zon en andersom. Van 1 naar 2 en van 3 naar 4 werkt dat net iets anders waardoor hierbij niets te horen is.

    1. Dank voor je reactie, ik heb een stukje toegevoegd. Range is vrij theoretisch, dat zou iemand eens in de praktijk moeten testen, maar theoretisch klopt het inderdaad dat de S3 een grotere range heeft.

  32. Dat je voor een gewone ketting kiest, begrijp ik niet goed. Een tien aangedreven fiets trapt echt soepeler dan een ketting. En onderhoud nauwelijks nodig.
    Ben benieuwd naar je reden voor je keuze voor de ketting.
    Vr gr en fijn weekend
    Mic

    1. Een ketting geeft de minste wrijving en is verreweg het goedkoopst.
      Bij een belt moet het hele frame open kunnen, dat maakt het frame duurder, slapper en zwaarder. Belt is niet geschikt voor terugtraprem. En er moet ook nog eens een dure excentrische bottom bracket op, om de belt drive te kunnen aanspannen.
      Cardan heeft het minste onderhoud en is het sterkst, maar is ook vrij duur, zwaar en geeft veel wrijving.

Geef een reactie