Van Moof S3 ebike review: super en betaalbaar

van moof s3 review

Van Moof S3 review – Deze ebike is nu te koop op de Van Moof website. Het andere nieuwe model, de X3, is dezelfde maar dan met kleinere wielen en een compact X-frame. Het zijn allebei aanraders. Ze zijn namelijk veel goedkoper geworden: 1998 euro. En ze hebben nu ook eens nog vier automatische versnellingen. Uniek!

De vorige Van Moof Electrified was al uitstekend. Maar wel heel erg duur. Veel te duur voor mij, en ook voor het grote publiek. Namelijk iets van 3500 euro. De concurrenten waren enorm veel goedkoper: zoals de Cowboy van onder de 2000 euro. Zelf heb ik een Strom City van 1000 euro, en een Xiaomi elektrische vouwfiets van 600 euro. En een superlichte AMX mini van 800 euro. De Nederlandse WATT New York is er ook nog, voor 1250,-.

Van Moof zag dat natuurlijk ook, en besloot bij de S3 te zakken naar 2000 euro, zoals de grote concurrent Cowboy. Ook doen ze het frame nu op dezelfde manier als Cowboy, met die mooie afgewerkte lasnaden. Nu kun je ze dus direct vergelijken:

Van Moof S3 review versus de Cowboy

De prijs was dus hetzelfde, en ze konden allebei even hard (25 of 30 km/u, kan je in de app instellen) [UPDATE: 30 km/u kan op de nieuwe Cowboy 3 niet meer, en die is nu ook 300,- duurder geworden]. Verder met 250W motor (Van Moof in het voorwiel), en ongeveer hetzelfde bereik. En allebei met hydraulische schijfremmen. Het frame is bij allebei geschikt voor 1,70 tot 2,10 meter (de X3 is voor 1,50 tot 2 meter).

Voordelen van de Van Moof S3 vs Cowboy

  • Vier automatische elektrische versnellingen. Dat is nog nooit eerder vertoond, indrukwekkend en supergaaf. Voelt echt perfect, ook al hoor je een harde “klak” tussen de 2 en 3, en blijkt de naaf ook reparatie-gevoelig te zijn.
  • De Power Boost knop is echt superfijn.
  • Het schopslot: met een tikje van je voet zet je hem op slot. Uniek en handig (ook al werkt het niet altijd 100% vlekkeloos).
  • Het GPS anti-diefstal gebeuren, met de Bike Finder en zo, met alarmgeluiden, belgeluiden en de app. Ongeëvenaard en goed uitgevoerd (als je er volledig gebruik van wil maken dan komen er wel kosten bij).
  • De spatborden zitten er al op, en zijn ook al in de prijs inbegrepen.
  • Een grotere batterij: in de praktijk 60km in de zwaarste stand en dat is heel goed
  • Hij kan 30 km/u, de Cowboy 3 niet meer, en de S3 is nu ook 300,- goedkoper
  • Er zit een goede bel op (electronisch)

De nadelen van de Van Moof S3 / X3

  • Geen afneembare batterij, dus je kan ‘m niet binnen opladen.
  • Van Moof is ietsje zwaarder (scheelt 2 kilo).
  • De stuurpen is niet meer een gewone Ahead, dus je kan de stuurdrager er niet makkelijk op zetten (kon op de vorige Van Moof nog wel). De voor- of achterdrager van Van Moof kunnen er wel op. Het stuur kan ook nog hoger met vulringen. En je kan de stuurpen nog wel vervangen door een Ahead, maar dan lopen de kabels wel lelijker buitenom.
  • Van Moof heeft geen luxe belt drive zoals de onderhoudsvrije Cowboy.
  • Van Moof heeft geen perfecte torque sensor zoals de Cowboy, maar een mindere rotatie-sensor
  • Het display is erg onhandig
  • Je kan niet rijdend schakelen tussen stand 3 en 4 (van de ondersteuning), of je moet eerst helemaal stoppen. Stand 3 is goed voor in de stad, als je niet te hard wil, stand 4 is perfect voor wegen waar je veilig wat harder kan. Maar je wil dit rijdend kunnen omschakelen, zoals bij de meeste ebikes kan.
van moof s3 review
Van Moof S3 review: eindelijk betaalbaar, en ook nog met Automatic 4-speed en “schopslot”
Cowboy ebike review
Cowboy ebike review: de beste ebike

Zie de Cowboy review hier. Hij heeft geen versnelling, maar die mis je niet. Hij heeft namelijk een torque sensor. Daardoor voelt de motor natuurlijker aan: maximale kracht bij extra druk op de pedalen. De Van Moof heeft dan weer een Power Boost knop en 4 automatische versnellingen. Tesamen voelt dat net zo goed als de torque sensor van de Cowboy. Alleen kan de versnelling van de Cowboy nooit kapot. Want die is er niet. De achternaaf van de Van Moof S3 blijkt nu inderdaad reparatie-gevoelig te zijn, evenals de electronica. De ketting is op de Cowboy vervangen door een belt drive, en dat is luxer en iets onderhoudsvrijer dan een ketting. Spatborden zijn er ook voor te koop, en de stuurdrager kan er ook op.

Strom City review
Strom City ebike review: goed en goedkoop

Strøm City. Zie de uitgebreide review. Deze is goedkoop en supergoed, met afneembare batterij, groot verzet in de 7 speed, en je kan blindelings op het display klikken naar turbo of normaal. In de drukke stad rij je dan veilig 25, maar als je de ruimte hebt rij je 30. Ideaal (moet je wel zelf instellen). Met rotatie-sensor. Een power boost knop (throttle) kan je er ook op zetten.

watt new york review
WATT New York uit Nederland. Lichtgewicht single speed ebike voor 1250,-

WATT New York. Deze Nederlandse topper kan je op deze website bestellen voor 1250,-. Lichtgewicht (17,5 kilo) en single speed. De batterij is niet uitneembaar, maar je kan de hele fiets eventueel een trap op tillen, omdat-ie zo licht is. De stuurdrager kan er ook op. Voor spatborden: zie hier.

ebike vouwfiets review
Xiaomi Qicycle review: de beste ebike vouwfiets

Xiaomi Qicycle. Deze elektrische vouwfiets kan gratis mee in het Openbaar Vervoer: een enorm pluspunt. Topfiets verder, met perfecte torque sensor, super lichtgewicht (14 kilo), hoge kwaliteit, afneembare batterij, 3-speed, en soms ook heel goedkoop (600,-). Als je ‘m kan vinden dan.

UPDATE: De nieuwe Qicycle TDP02Z. Met 20 inch wielen (NIET vouwbaar). Voor 699,- op AliExpress:

UPDATE: een andere elektrische vouwfiets is de Fiiido D11 voor 800,- op Indiegogo. Afneembare batterij, grote 20 inch wielen, en het grotere frame is bij deze ook geschikt voor langere mensen. 16 Kilo. Derailleur. Schijfremmen. 250 Watt, max 25 km/u. Met ondersteuning, maar ook met brommer-modus  (die je kan verwijderen door een draad door te knippen). De prijs is inclusief gratis levering en belasting in Nederland:

Deze Fiido D11 lijkt mij op dit moment de beste elektrische vouwfiets. Kost rond de 800,- op Indiegogo

AMX Mini ebike review
AMX Mini ebike review: klein, compact, licht, goedkoop.

De AMX Mini is superlichtgewicht (13 kilo), met afneembare batterij, goede ondersteuning, gewone ketting, en een groot bereik. Zonder versnelling, en dat is prima. De begrenzer kun je instellen (25 km/u of 32 km/u). Het kleine frame is zelfs geschikt tot 1,90 meter. Een throttle (powerboost-knop) kun je er ook op zetten. De stuurdrager en de kettingbeschermer ook. Dit is wat mij betreft bijna de ideale ebike, als hij nog een iets langere zadelpen had, en een ietsje groter verzet. Maar die kun je er zelf ook opzetten: hier staat en lange carbon zadelpen. Zie ook deze blog. Een groter verzet moet je aan de voorkant doen, bij de trappers, een groter voorblad dus. Want het tandwiel aan de achterkant is ingewikkeldere en duurder bij deze fiets.

De Van Moof X3 hieronder is hetzelfde als de S3, maar dan met kleine wielen, een X-frame en een handige voordrager. Eigenlijk nog mooier, slimmer en beter. Jammer dat die nog steeds te zwaar is, en ook geen uitneembare batterij heeft. Ik heb namelijk buiten geen stroom, en wie krijgt zo’n ding de trap op?

Van Moof X3 review

Die Van Moof X3 lijkt klein, maar deze fiets is geschikt voor alle lengtes tot 2 meter, vanaf 1,50 m. De S3 hieronder, de grote dus, kan zelfs tot 2,10m. En vanaf 1,60 meter.

van moof S3 kleur
De Van Moof S3 is er nu ook in prachtig blauwgrijs, en de lak is ook verbeterd

Hands on review Van Moof S3: rijgedrag

De zithouding is voor mij helemaal perfect, en de hydraulische schijfremmen ook. Dit is voor mij echt de ideale fiets, als de batterij afneembaar zou zijn. De 4-speed en de Powerboost werken perfect, en voelen heel fijn en natuurlijk aan. In de app kun je de “kantelpunten” instellen, maar dat hoeft wat mij betreft niet. Ik vond de 2 speed Automatix van SRAM op de vorige Van Moofs ook okee, maar het grote verzet vond ik nog iets te klein. Dat is bij deze opgelost. De Powerboost voelt echt super, en gebruik je heel vaak, telkens eventjes. Heerlijk. Het is ook legaal, want hij werkt alleen als je meetrapt. Het is nog afwachten hoe de 4 speed zich op den duur houdt. Die maakt namelijk tussen de 2 en 3 een hard geluid.

Nu na een paar maanden lijkt dat op veel exemplaren inderdaad problemen te geven, evenals de electronica. De service is wel goed, dus het wordt allemaal wel gerepareerd. Maar er zitten nu zoveel unieke onderdelen in dat gewone fietsenmakers ‘m vaak niet meer kunnen repareren. De fiets kan dan opgestuurd worden.

De voordrager is van een nieuw verbeterd model, met minder hout, dus minder kwetsbaar. Het nieuwe zadel heb ik nog niet getest, want die was er toen nog niet.

PS mijn wensen voor een ebike zijn:

  • Lichtgewicht, max 17 kilo
  • Afneembare batterij
  • Geen versnelling, groot verzet (of 2-speed)
  • Gewone ketting (de kettingbeschermer doe ik er zelf wel op)
  • En de stuurdrager moet er op kunnen, dus een gewone standaard A-head zoals op alle fietsen graag
  • Je moet makkelijk van 25km/u naar 30 km/u kunnen klikken, bijvoorbeeld via stand 3 en 4 van de ondersteuning
  • Powerboost knop

De enige die dat bijna allemaal heeft is de AMX Mini ebike.

UPDATE: Op AliExpress kan je soms ook elektrische fietsen uit EU bestellen, met alle import-kosten al inbegrepen. Zo kocht ik ook die Xiaomi Qicycle, een topper, maar wel moeilijk te vinden. Nu staat er een 20 inch Fat Bike op, die je uit Polen kan bestellen. Als een brommer, met die dikke banden. Ziet er supercool uit, kost 1000 euro, met grote afneembare batterij, aluminium frame, 28 kilo, 7 speed. En ook nog volledig opvouwbaar. Topding!

Of de Fiido M1 fatbike, ook zo’n vouwfiets met dikke banden, als een brommer, met voor- en achtervering. Vanuit Polen inclusief alle belastingen, gratis bezorgd, voor rond de € 900,-:

fatbike elektrische vouwfiets dikke banden vering

47 Reacties

  1. Aartjan, heb je de Lekker Bikes Amsterdam+ of Amsterdam GT al kunnen proberen. Benieuwd wat je er van vind onvergelijkbaar met vanmoofS3

      1. 58 en 61 cm volgens de site.
        Ik wilde eigenlijk voor de VanMoofS3, maar twijfel nu vanwege de levertijd en slechte recensies. Daarnaast vraag ik me af of de motor in het voorwiel wel een goede keuze.
        De Amsterdam+ lijkt me wel een alternatief, hoewel deze geen 30km/u stand heeft.

  2. Beste AJ,

    De s3 fiets geweldig bij de testrit maar weet jij of er ook andere stuurpennen op kunnen? Ik zou graag nog ieys rechter zitten ook mèt de twee ophoog ringen ertussen.

    Zelfde vraag voor een zadel.

    Groetenll!

      1. Oke goed om te horen! Ik was bang dat t niet zou gaan omdat stuurpen en stuur 1 geheel zijn en daar dan vast kabels doorheen zouden lopen, of misschien dat de kabels te kort zouden worden bij een hogere zit/stuur…
        Lets see, ik ga hem straks bestellen!

          1. Beste AJ, ik heb inmiddels begrepen dat er op de VM S3 geen ahead balhoofdset kan. De reden is dat er door de vork kabels lopen die je niet kwijt kunt zodra je er een ahead set op zet.

            1. Jammer zeg. Dank voor je bericht! Vreemd, bekabeling langs de stuurpen kan echt wel op de S3. En een Ahead kan ook op de S3. Niet op de vorige Van Moof overigens.

  3. Een goede avond.
    Zouden jullie de fiets aanraden voor puur recreatief gebruik en om een dieet (met lage trapondersteuning) te ondersetuning.
    Ik houd van het design en de features van de fiets en ja met de elektrische ondersteuning zou ik verder kunnen fietsen.
    Groetjes
    Luc

    1. Jazeker, het bewegen op de fiets is altijd goed en gezond, ook al is het elektrisch. Voor jezelf, voor het milieu, het OV en de autowegen, minder files, minder parkeerproblemen, minder kans op Corona, goedkoper…

  4. Mijn nieuwe S3 heeft een slag in het voorwiel, met een lekkend rem systeem en een loszittend schoentje. Ik mag 2 weken later naar Amsterdam om hem te laten repareren. Dat je daarop kunt wachten, wordt niet gegarandeerd.
    Met ook nog een call Centre waar je 45 min moet wachten, vergaat je lust om zo’n mooie fiets te willen kopen.
    Als de service niet verbetert, gaat van Moof het niet overleven.

  5. Volgens de site van vanmoof is de fiets ook geschikt voor lange mensen(1.95). Ik kan echter nergens ervaringen daar over vinden. Wat is jouw idee hier over?

    1. Ik vind de S3 prima voor 1,95m. Ik ben zelf 1,90 en voor mij is de zit en de ergonomie perfect. Het is een actieve zit, dus niet heel rechtop. Maar zeker ook niet een heel diepe zit a la racefiets.

  6. Hallo Aartjan, Raadt je deze fiets ook aan wanneer je niet in een stad woont waar de service wordt verleent? Ik neem aan dat je met een VanMoof S3 niet bij elke willekeurige fietsenmaker naar binnen kan stappen.

  7. Hoi Aart, ik lees zoveel slechte reviews over de after sales bij van Moof ( op trustpilot)Wat is jou ervaring mbt service? Ik twijfel om die reden om een van Moof te bestellen. Dank
    Groet,
    Frédérique

  8. Beste AartJan, met veel interesse lees ik jouw reviews. Ik vind de Strom en Watt fietsen prijstechnisch interessant, zeker omdat jij ook enthousiast bent over de kwaliteit. Ik ben niet technisch. Dus ik ben afhankelijk van een onderhoudsservice en reparatieservice. Weet je hoe dat zit bij Strom en Watt? Ik denk dat een lokale fietsenmaker niet erg gemotiveerd is om dit te doen.

    1. Watt is Nederlands dus dat komt altijd wel goed. Bij Strom is dat minder, want dat is Deens. alhoewel ze aan een service punt in Nederland werken.

  9. Kijk ook eens naar de elektrische fietsen van Lekkerbikes. Lekkerbikes brengt in juni een Single speed bike uit, enige nadeel is de maximale ondersteuning van 25 km/h. Pluspunt is een afneembare batterij en het kunnen opladen zonder de batterij te verwijderen. Het is meer een concurrent voor de Cowboy, maar geen verplichting tot het gebruik van een app voor ondersteuning van de motor. Twijfel tussen het aanschaffen van de Lekkerbike Amsterdam+ of VanMoof S3.

  10. Heb je deze (nieuwe?) e-bike van Xiaomi al gezien en wat vind je ervan? Ik ben zelf op zoek naar een lichte, compacte e-bike met afneembare batterij en zonder versnellingen. De Xiaomi fiets ziet er best interessant uit, alleen lijkt die moeilijk te vinden? Heb je de AMX Mini ook al ontvangen en getest?

    1. Zie ook mijn review van de vorige Xiaomi Qicycle vouwfiets: die is echt top! Zodra ik de AMX heb komt de review hier ook. Licht, zonder versnelling en afneembare batterij: dat is inderdaad alleen de AMX (ze hebben ook grote, normale frames).

      1. De Xiaomi vouwfiets is haast nergens meer te vinden, al zeker niet voor een goede prijs en de AMX Mini is helaas uitverkocht op dit moment.. Ik ga me wat verder ingraven in deze compacte ebikes en hoop iets interessants te kunnen vinden, ook de nieuwe Xiaomi fiets ziet er behoorlijk goed uit, behalve dat die niet vouwbaar is. Nu eentje vinden die snel tot hier kan geleverd worden.

          1. En de HIMO C20 dan, ook van Xiaomi, duty free vanuit EU: die staat hier. Zo’n aanbieding kan zo weer weg zijn. Half vouwbaar, geen afneembare batterij. 20 inch, dus lekker groot. 18 kilo, dus nog net draagbaar een trapje op.

            Of deze hippe 20 inch Fat Bike, bijna een brommer, ziet er top uit, 1000 euro, vanuit Polen, EU tax ingegrepen, met grote afneembare batterij, aluminium, 28 kilo, en ook nog volledig vouwbaar.

            1. Beide hebben een ‘pure electric mode’ waarbij je niet hoeft te trappen, wat naar mijn weten niet is toegelaten in Nederland, tenzij je die laat keuren en registreren, niet? Anders was die HIMO C20 zeker een mooie optie geweest!

  11. Ik heb wel interesse in de S3, maar maak me een beetje zorgen over dat geluid als hij gaat schakelen van 2 naar 3. Is er iemand die mij kan vertellen waarom hij dit geluid maakt en niet bij het schakelen van bv 1 naar 2 of van 3 naar 4?

    1. Heeft te maken met het veranderen van de aandrijving. Van planeet naar zon en andersom. Van 1 naar 2 en van 3 naar 4 werkt dat net iets anders waardoor hierbij niets te horen is.

    1. Dank voor je reactie, ik heb een stukje toegevoegd. Range is vrij theoretisch, dat zou iemand eens in de praktijk moeten testen, maar theoretisch klopt het inderdaad dat de S3 een grotere range heeft.

  12. Dat je voor een gewone ketting kiest, begrijp ik niet goed. Een tien aangedreven fiets trapt echt soepeler dan een ketting. En onderhoud nauwelijks nodig.
    Ben benieuwd naar je reden voor je keuze voor de ketting.
    Vr gr en fijn weekend
    Mic

    1. Een ketting geeft de minste wrijving en is verreweg het goedkoopst.
      Bij een belt moet het hele frame open kunnen, dat maakt het frame duurder, slapper en zwaarder. Belt is niet geschikt voor terugtraprem. En er moet ook nog eens een dure excentrische bottom bracket op, om de belt drive te kunnen aanspannen.
      Cardan heeft het minste onderhoud en is het sterkst, maar is ook vrij duur, zwaar en geeft veel wrijving.

Geef een reactie