Cyclic review: carbon fiets van 8 kilo

cyclic review carbon fiets goedkoop

– Update: 29 juli 2021 –

Nooit eerder was een carbon fiets zo voordelig. Zo’n ultralichte met superstijf frame fiets gaat sneller, hij fietst lichter, je kan sneller accelereren en je kan ‘m makkelijker tillen. En als je fiets zo licht is (8 kilo), dan ga je zelfs sneller dan elektrische fietsen. Ultralichte carbon frames (van koolstofvezel) waren altijd peperduur, want die waren handgemaakt. Nu is er de Cyclic uit Spanje, met een revolutionair en slim productie-systeem, waardoor carbon frames opeens betaalbaar worden: ik kocht hem in de vooruitbestelling met flinke korting, voor 350,- ex btw hier op IndieGogo.

UPDATE: ik ontving ‘m in mei, iets later dan verwacht, wegens Corona uiteraard. Het is een ABSOLUTE TOPPER. Wat een gaaf ding! Zie ook de website cyclicbikes.com.

De productie van frames kan op deze manier ook weer naar Europa, en dat is heel bijzonder. Want wist jij dat 97% van alle Nederlandse frames in Azië geproduceerd zijn?

cyclic review carbon fiets goedkoop
Ultralichte carbon fiets: 8 kilo. En goedkoop ook nog.

Ik kocht er dus een in de vooruitbestelling, met korting. Later wordt hij duurder, iets van 500 euro – nog steeds betaalbaar. Transportkosten naar Nederland waren maar €30,-. Ik kocht al vaker fietsen op Indiegogo, zoals de Strøm ebike.

Wat de Cyclic fiets verder ook UNIEK maakt (behalve het lage gewicht, het stijve frame en de prijs), is dat je het frame op maat kan laten maken. Voor twintig euro extra. Je geeft dan je been- en armlengte op, en je totale lengte. Ik heb de standaard Large genomen, met mijn 1,90 m. Maar als ik iets langer was geweest had ik die Custom Size gekozen. Voor onze Nederlandse lengte is dat zeer welkom, want 61 cm frames (of 63-67cm) zijn altijd lastig te vinden. En handgemaakte frames kostten vroeger altijd een vermogen…

Bij de Cyclic kan het aanpassen goedkoop, omdat de achtervork en de voorvork vaste afmetingen hebben. Alleen de drie andere buizen verschillen van lengte. De koppelstukken zijn stijf genoeg, want het fietst echt superlicht. Je hebt veel minder kracht nodig, zeker bij het accelereren. Carbon is superstijf en onbreekbaar. Dat maakt de fiets sneller, omdat er geen energie verloren gaat in “zwabberen” of minieme beweging in het frame.

Omdat de achtervork open kan, kan je hier ook een Belt Drive op zetten, in plaats van een ketting. Dat is onderhoudsvrij. Uniek, want gewone aluminium frames kunnen niet open bij de achtervork. Met een lichte motor en een accu in een bidon zou deze Cyclic zelfs de beste ebike kunnen zijn!

ultralichte fiets 8 kilo carbon goedkoop

Het is een single speed, zonder versnelling dus, maar je kan ook upgraden naar een 3-versnellingsnaaf van Shimano.

Hij fietst verder perfect. Superlicht dus. De ergonomie is voor mij ook precies goed. Het zadel is fijn. De grips ook. Het stuur is wat breed naar mijn smaak. Dat zaag ik misschien nog af. Maar het stuur is dankzij de verstelbare A-head perfect ergonomisch instelbaar. Ik zet ‘m wat hoger, en ik plaats zadel en stuur iets dichter op elkaar. Heerlijk. Voor mijn 1,90m is deze standaard Large zo helemaal perfect. Het zadel kan zelfs nog een enorm stuk hoger. De pedalen zijn prachtig. De banden zijn ook top. Het USB-achterlicht met remlicht-functie is geniaal.

Als het veel regent – zoals nu – dan doe ik er m’n afneembare spatbord op (SKS Raceblades). En er moet natuurlijk nog wel een voorlicht op, zie deze blog met de beste fietsverlichting.

Het verzet zou voor mij nog wel een stuk zwaarder mogen. Het achtertandwiel is nu 18. En het voorblad is 40. Dus het verzet is 40/18 = 2,2. Ik ga er denk ik achter 16 op zetten. Dan is het verzet 40/16 = 2,5. Het verwisselen van een achtertandwiel is best eenvoudig, dat kan iedereen zelf wel. Het voorblad wisselen naar 44 (ratio 2,4) kan overigens nog makkelijker, gewoon met 4 schroeven: ik kocht hier dit lichtgewicht voorblad voor een tientje.

Single speed of fixie

Het achterwiel is flip-flop: de ene kant is vrijloop, de andere kant is fixed. Je kan er dus ook een FIXIE van maken door het achterwiel om te draaien.

Er zijn verschillende kleuren, zie hieronder. Je kan ook upgraden naar luchtloze banden van Tannus, die nooit lek kunnen. Dat ga ik nog testen, dat wordt een nieuwe blog. Je kan verder kiezen voor 30 of 60mm velgen (het plaatje hierboven is 30mm, het plaatje hieronder is 60mm, maar zo te zien zijn er uiteindelijk alleen maar 30mm velgen, want die ontving ik). Er zijn drie stuurtjes: verhoogd, race (laag) of bullhorn (diep en ver). De headset (A-head balhoofd) is ook verstelbaar, dus je kan je stuur helemaal exact op jouw ergonomie aanpassen. Ook dat vind ik een goot pluspunt.

Cyclic review kleuren en stuurtjes

Er zitten twee velgremmen op en een afneembaar USB-achterlicht met remlicht-functie (normaal knippert hij, en als je remt is het constant licht). Met een automatische stand: dan gaat hij aan als je beweegt, en uit als hij stilstaat. Mooi, goed, slim en nieuw. Hier een blog over de beste fietsverlichting.

cyclic bike review: achterlicht USB

De ketting kan je effectief en mooi beschermen met de Kettingbeschermer. De Stuurdrager past hier ook perfect op. En zie verder ook deze blog met spatborden.

stuurdrager bagagedrager en stuur
De stuurdrager past hier ook perfect op.
cyclic review airless banden optie
Je kan upgraden naar massieve banden die nooit lek kunnen maar die mogelijk wel vrij hard zijn

kleuren

Hieronder mijn exemplaar. Ik zal hier nog wat plaatjes toevoegen, de komende dagen:

Aan de achterkant heb ik er een afneembaar spatbord opgezet, alleen als het regent dan…
De styling is minder mooi dan op de schetsen, met al die overbodige zwarte lijnen. Het verstelbare balhoofd is beter en fijner dan die op de schetsen. Voor- en achtervork zijn ook carbon.

Montage

Je zet ‘m vanuit de doos in een half uurtje in elkaar. Alles wijst zich vanzelf wel. De remmen hebben een clip die je nog naar beneden moet doen. De kettingspanners zijn van een klein en slim nieuw model. Doe eerst de ketting op het achtertandwiel voordat je het achterwiel plaatst. Doe dan de ketting over het voorblad. Doe dan de kettingspanners erop, en de moeren. Stel de kettingspanners zo in dat de band precies in het midden komt, en dat de ketting niet te strak staat.

12 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Ik heb deze fiets aangeschaft en ik ben onlangs begonnen met fietsen. Maar vraag me af waarom ik snel last van mijn benen heb, een vriend zei dat het misschien lactic asit is en ik beter magnesium kan innemen, heeft er iemand ervaring met deze https://www.flinndal.nl/magnesium of is het misschien iets anders?

  2. Beste AartJan,
    Ik heb op de indiegogo site gekeken, maar kan nergens vinden hoe ik de fiets kan aanschaffen. Heb je een tip voor mij?jacintha55@gmail.com

  3. Supergave fiets! Ben momenteel aan het oriënteren op een nieuwe fiets tussen de €1000 en €1500. Nu rijd ik op een BMW Cruise Bike uit 2012, tweedehand gekocht maar toe aan complete revisie.
    Op het lijstje staan de BMW Cruise Bike 2020, de Watt New York en eventueel een VanMoof S3 uit de outletstore in Utrecht. Nu ik deze langs heb zien komen word de keus alleen maar moeilijker, hij wordt aan het lijstje toegevoegd!!

    Wat kun je zeggen over de kwaliteit van deze Cyclic carbon fiets na een tijdje erop gereden te hebben? Hoe verhoudt het zicht tot bijvoorbeeld de Watt qua ergonomie etc?

    1. Deze is dus niet elektrisch! Maar hij gaat even hard. De ergonomie is voor mij precies goed. Het stuur is alleen wat breed naar mijn smaak. Dat zaag ik misschien nog af. Maar het stuur is dankzij de verstelbare A-head perfect ergonomisch instelbaar. Voor mijn 1,90m is deze standaard Large zo helemaal perfect. Het voorblad wisselen naar 44 (ratio 2,4) ga ik nog doen, vind ik denk ik beter.

      1. Bedankt voor de reactie!! Ik ben nog aan het twijfelen tussen elektrisch of niet elektrisch.. de BMW Cruise Bike is ook niet elektrisch. In principe fiets ik normaal gesproken max 10km per dag, dus elektrisch is niet echt een noodzaak. De Watt New York vind ik daarentegen wel heel erg gaaf, ga er morgen een proefritje op maken!

        Helaas is de VanMoof me niet heel erg goed bevallen, moest heel erg wennen aan de automatische versnelling

  4. Het ziet er interessant uit. Ik zou hem wel eerst willen proberen voodat ik zoiets online zou kopen.But about that:
    Je hebt hem niet gekocht, maar je hebt het project ondersteund met in het voruitzicht mogelijk een fiets. Als het bedrag wordt gehaald maar ze kunnen uiteindelijk niet leveren, dan heb je geen poot om op te staan. Omdat ze gebruik maken van een flexibel doel, mogen ze zelfs je geld houden als ze het bedrag niet halen. Aangezien ze maar 7% van hun doel hebben gehaald met nog 8 dagen over, denk ik niet eens dat ze hun bedrag gaan halen en de kans is dus groot dat je geld kwijt bent zonder iets terug te krijgen.

    1. De vorige projecten die ik volgde op indiegogo zijn allemaal geleverd. En deze superfiets nu dus ook, na wat vertraging door Corona.

  5. Wat ik me altijd afvraag of dit soort fietsen en andere voertuigen van startups ed ook allerlei wettelijke veiligheidskeuringen hebben. Weet je daar iets meer over?

    1. Later worden het meestal dure gewone fietsen. Bij elke fiets kan alles kapot, keuring of niet. Onderdelen zijn vaak standaard. Bij deze fiets is alleen het frame nieuw. Theoretisch is dit frame 10 keer sterker dan aluminium.

Geef een reactie