STRØM City: mooie voordelige ebike

strom city ebike review

STRØM City ebike hands on review – De STROM City is een mooie voordelige elektrische fiets. Deze Deense fiets lijkt op een Van Moof. Hij was goedkoop op Indiegogo en kostte mij daar destijds 1080 euro inclusief bezorging, import en 25% Deense btw. Na een jaar had ik ‘m in huis. UPDATE: na een paar maanden was het display kapot maar ik kreeg gratis een nieuw, mooier en beter display. Duurde wel lang overigens. Je kan zelf hier een display kopen of een extra oplader.

Hij is van aluminium en weegt 28 kilo, zoals de meeste grote elektrische fietsen. Dat is erg zwaar, en vind ik een nadeel. Het kan veel lichter, zoals de Cowboy van 17 kilo. De batterij is mooi in het frame verwerkt, en ook nog afneembaar (met slot). Een belangrijk pluspunt, want dan kan je ‘m binnen opladen. De LG accu (36V – 375Wh) heeft 80 km bereik (in de praktijk eerder 50km, maar ik ben groot en zwaar en gebruik altijd de hoogste stand. Prima dus).

Met Shimano derailleur, 7 versnellingen. Op een ebike heb ik in Nederland eigenlijk geen versnelling nodig, hooguit twee. Dan zou de ketting ook sterker (dikker) kunnen zijn, en is het minder onderhoudsgevoelig, zeker als je de kettingbeschermer erop zet. Misschien maak ik er nog wel een single speed van. Hij staat bij mij toch altijd in de 7. En dat is heerlijk.

De 250W motor in het achterwiel is stil en goed. Er zitten uitstekende dikke 1.75 Schwalbe Marathon antilek-banden op, een perfect mooi zadel, fijne ergo-grips (lock on), een handig belletje en schijfremmen. Mooi hoor. Goed en degelijk. Rijdt heerlijk en supersnel.

display strom city
5 standen ondersteuning. Batterij- en licht indicator. Lang-klik de Plus voor knipperende verlichting. Maar inmiddels heb ik een nieuw display, gratis. Beter, uitgebreider. Die hierboven was niet waterdicht.
Strom City LCD display manual gebruiksaanwijzing
Het nieuwe LCD display is beter en handiger. Verderop de handleiding.
strom city remgreep en bel
Leuk belletje in de remgreep

Verkrijgbaar in mat zwart, glanzend grijs of wit. Er is een groot en een klein model. Als je 1,75 meter of langer bent neem je de grote. Er is nu ook een dames-frame, zie de website of zie de aanbieding op INDIEGOGO. Aanrader, en nu nog goedkoop. Met een totaal andere geometrie. Veel meer rechtop, met een hoger en verstelbaar stuur, en een groter zadel. Dit is een comfortabele relaxte stadsfiets, terwijl het Heren-model meer een diepe snelle zit heeft, als een racefiets of mountain bike.

Het Dames-model is er in één framemaat, geschikt vanaf 1,55 m tot 2,05 meter.

De EU-versie is begrensd op 25 km/u. De ondersteuning pakt helaas nogal laat op, en wordt pas krachtig als je sneller gaat. Dat voelt raar, want je wil juist bij het wegrijden de maximale kracht, zoals op de Xiaomi XiCycle of op de Cowboy. Het is dus een rotatie-sensor en geen torque sensor. Maar ik kan hier prima aan wennen. En je kan er ook nog een power boost (throttle) op zetten. Bij het wegrijden of bij heuveltjes druk je dan even op die turbo-knop.

Display

Het standaard display is karig, zonder je snelheid. Maar je gaat met deze altijd 27 km/u, dus wat maakt het uit. Op het nieuwe display (wat ik gratis kreeg omdat die andere niet waterdicht was en meteen kapot ging) staat de snelheid er wel bij. Batterij-level staat er op (staat ook op de batterij zelf, op het knopje). En er zit USB op het nieuwe LCD display, zodat je je telefoon kan opladen (hou de twee middelste knoppen ingedrukt om aan te zetten). Handig. Een goede telefoonhouder kan je er zelf bijkopen, en kost maar een paar euro.

Je kan een nieuw display kopen, zoals deze mooie kleine op AliExpress voor 30 euro inclusief het goede waterdichte stekkertje (5 pin waterproof) – nog niet getest –:

Mooi. Nog niet getest. Iemand??

Montage van de gehele fiets

Je krijgt het gereedschap erbij, en je zet ‘m in een half uur in elkaar, vanuit de doos.

Er is geen app en er is geen anti-Diefstal-GPS-gedoe. Dat kan je er eventueel zelf opzetten. De spatborden zijn mooi en prima. Er zit een stevige uitstekende zijstandaard op. En de verlichting is ook top.

Rijgedrag

Hij rijdt perfect. Actieve zit, comfortabel door de dikke goede banden, supersterk frame, stuurt goed. De trapas zit nogal hoog, waardoor je op hoge snelheid door bochten kan. Afstappen en stilstaan is dan wel lastiger. Het stuur zit nogal laag en ver. Ik heb er daarom de Stuurdrager op gezet. Met de shims past die op deze fiets (ook op een Van Moof trouwens, eventueel met een Ahead stuurpen). Dan zit hij voor mij (1,90m) iets hoger, iets meer rechtop, meer relaxed. En dan heb ik ook meteen een handige bagagedrager. (Voor de hoge stand zijn de kabels helaas te kort. In de lage stand is de stuurdrager nogal naar je toe gekanteld. Dus heb ik er een stuk tussenuit gezaagd. Hij zit nu mooi recht. De stuurhoek is nu beperkt, als op een brommer, maar dat vind ik okee).

De zadelpen is sterk en breed en kan daarom ook erg hoog. Er zit een handige snelspanner op. Deze fiets is zo ook geschikt voor superlange mensen. Dat is vrij uniek.

STROM City versus Van Moof Electrified

  1. De STROM City is veel goedkoper
  2. Qua design en kwaliteit vergelijkbaar
  3. De STROM City heeft een uitneembare batterij: een groot pluspunt
  4. De STROM City heeft een onderhoudsgevoelige derailleur, maar in de 7 rijdt hij wel fijner (groter verzet) dan in de 2 van Van Moof
  5. Qua accu en ondersteuning allemaal prima
  6. Motor in het achterwiel bij de STROM, in het voorwiel bij de Van Moof: allebei goed
  7. De STROM City heeft geen anti-diefstal-GPS of app, en geen slot

Hieronder een tip voor een GPS-slot, en hoe je de EU-versie op 30 km/u kan zetten.

strom city elektrische fietsstrom city review hands on ebike
strom city review hands on ebike ergonomie

Ook zeer geschikt voor lange mensen: 1,92 m past makkelijk op de grote STROM. Zelfs over de twee meter kan prima, en dat is best uniek.

strom city review hands on bike elektrische fiets

sentinel fietsslot met GPS
Het beste fietsslot: de Belgische Sentinel (140,-), nu vooruit te bestellen op Indiegogo. Met GPS, inclusief 3 jaar abonnement. Er is ook een versie met insteek-ketting. Update volgt hier, als ik ‘m in huis heb.

 

UPDATE: de Stuurdrager zit erop. In de lage stand, 6 cm hoger dan het gewone stuur. Ik heb een dwarsbuisje weggezaagd (zoals ik ook bij de Xiaomi Qicycle heb gedaan) zodat hij minder gekanteld is. De stuuruitslag is nu beperkt, net als op een brommer, maar daar kan ik mee leven.

stuurdrager stuur en bagagedrager ebike stuurdrager stuur en bagagedrager ebike

Voor vragen en ervaringen is er deze Facebook groep.

Strøm City LCD display gebruiksaanwijzing

Druk lang op SET tot je “1” ziet. Klik dan op de MIN voor Dagtrip Reset.
Druk lang op SET om te bewaren of druk kort op SET voor “2”:
Maximum snelheid instellen (30 a 35 is ideaal)
Druk lang op SET om te bewaren .
Of druk kort op SET voor “3” om de wielgrootte  in te stellen.
Druk nogmaals kort op SET voor “4”: Miles of Kilometers.

De USB uitgang om je telefoon op te laden kan je aanzetten door SET en PLUS tegelijk lang in te drukken. Je ziet dan een USB icoon. Deze setting wordt helaas niet onthouden.

Met de Plus en Min zet je ‘m blindelings op 4 voor 25 km/u , en op 5 voor 30km/u (als je die 30 in de settings hebt ingesteld). Dit is echt ideaal.

Je kan ook zelf een display kopen: deze mooie kleine lichte op AliExpress kost 30 euro en heeft het goede waterdichte stekkertje (5 pin waterproof).

Of hier: veel andere displays, ook in kleur, zelfs met de turbo-knop.

De power boost (throttle) turbo-knop is ook hier te koop. Bij het wegrijden (of bij een heuveltje) druk je dan even op de turbo. Superfijn.

Extra oplader voor een tientje

Je kan hier een oplader kopen (9,-) inclusief verzending. Hij werkt, maar wordt wel snoeiheet. Oppassen dus. Niet te lang gebruiken (max 2 uur), en alleen voor nood. Hij is verder wel heel licht en compact, dus ideaal om mee te nemen. Van het juiste type: 36V 2A met EU stekker, 220V. En het stekkertje is 5,5mm dus ook goed. Hij zag er iets anders uit dan op het plaatje hieronder. Bezorgd in 3 weken. LiitoKala is een groot merk, ik heb daar opladers en batterijen van: die waren allemaal goed.

36v 2A EU oplader ebike goedkoop

 

51 Reacties

  1. Beste Aart-Jan, hartelijk bedankt voor je goede adviezen. Ik wil nu een Strom kopen, maar krijg geen reactie op mijn email aan hen. Had 2 vragen: 1 Kan ik er een bagagedrager achterop bij kopen? 2. Als je 1,78 bent, kan je dan beter voor de kleinere of grotere editie gaan. Weet jij waar ik daar antwoord op kan krijgen?

  2. Hoi, Ik ben geïnteresseerd in de Strom city W. Ik vraag mijzelf alleen af hoe het zit met bagagedragers (voor én achter) van derdenpartijen. Moet er dan gekeken worden naar verschillende maten of past over het algemeen alles wel?

  3. Hallo Aartjan, Ik twijfel over de City Strom ivm service/garantie. Ik zat tot gisteren sterk aan de VanMoof S of X 3 te denken, maar die is met 1995 aanmerkelijk prijziger. Zou jij de Strom of VanMoof adviseren? Voor wat de Strom betreft is deze standaard goed genoeg, of is het verstandig om het premiumpack erbij te nemen, al wordt de prijs dan met ik geloof 400 euro behoorlijk hoger. Dan nog de laatste vraag, op Indiego kost de fiets 995, op de site van Strom 1495,-. Heb jij een idee waar dat verschil in zit? Invoer etc? Bij Indiego staat oktober levering, op de site site staat 3-6 dagen
    Alvast bedankt voor jouw reactie!

    1. Bij indiegogo komt er nog transport bij en Deense btw van 25%. Dus dat scheelt dan nog maar weinig met de site. De standaard Strom vind ik goed genoeg. Maar omdat de vanmoof veel meer biedt en hier service heeft zou ik die nu doen. het prijsverschil is ook niet meer zo enorm als twee jaar geleden.

      1. Dankjewel. En als jij moest kiezen tussen de S3 of de X3? Tot slot en als de keuze is tussen de nieuwe VanMoof en de nieuwe Cowboy?

        1. De X3 (als je niet langer bent dan 2 meter). De nieuwe Cowboy is duurder geworden en kan geen 30 meer dus valt voor mij af, helaas.

            1. Ik vind m mooier en kleiner. Iets andere geometrie, meer rechtop, meer unisex, geschikt om met meerdere personen te delen. En een mooi en handig voorrekje zonder meerkosten.

  4. De US modellen met 350W motor zijn officieel niet toegestaan omdat ze 32 km/u kunnen. Maar dat kan volgens mij met het EU-model ook. En softwarematig kun je de limiet instellen op 25 km/h (volgens Strøm). Bij verstandig gebruik lijkt mij dat de hogere snelheid geen groot risico vormt op ernstige ongevallen waar politie bij betrokken wordt.
    Mijn vraag is wat jouw gedachten hierbij zijn:
    Hoe groot acht jij de kans dat hierop gecontroleerd wordt en dat ontdekt wordt dat het een te snel model betreft? Ik vraag geen garantie, want het blijft mijn eigen risico.
    Wat zou jouw advies zou zijn als de kans klein is dat het snellere model ontdekt wordt: het US-model of EU-model?
    Verwacht je dat lokale fietsenmakers bereid zijn onderhoud en reparaties uit te voeren?

    1. Mijn advies is het EU-model. Want 250W en 30km/u is prima. Ik rij op elke fiets al 30 km/u zonder ondersteuning, dus de tuning naar 30 vind ik noodzakelijk. Maar: het is niet zeker dat de tuning naar 30 km/u makkelijk lukt.

      Ik acht de kans minimaal dat er zwaar op gecontroleerd gaat worden. Tenzij er in komende jaren veel ongelukken mee gebeuren.

  5. Hoi Aartjan,
    Fijn om te horen dat ook Nederlanders al de Strom hebben besteld en ontvangen. Het ziet er allemaal mooi uit. Maar vind een fiets kopen zonder testen best spannend. Hoe is de zit (ga voor damesmodel). Wel eens op een urban basic model gefietst, maar dat vond ik niets. Verhoudingen klopten niet. Normaliter zou ik met mijn 1.62 lengte een klein frame (50-52) aanschaffen. Dit frame is echter groter. Dus twijfel alom. Met de Wattfiets kan hij na 10 dagen nog terug. Maar denk dat het model van de Strom voor mij prettiger is. Dus nog wel twijfel…

    1. Er is een groot en een klein frame. Als je 1,75 meter of langer bent neem je de grote, geschikt tot 2,15m
      Het Dames-model is er in één framemaat, geschikt vanaf 1,55 m tot 2,05 meter.

  6. Hey, is Indiegogo betrouwbaar? Ik zie nu het damesmodel erop staan. Als ik daar bestel kan ik er dan vanuit gaan dat die zeker binnen komt?

  7. Hallo,

    Kun je ook een US-versie bestellen voor NL? Deze versie is meest populair en met strottle-knop makkelijker wegrijden. Ik hoor graag, Robert

    1. De throttle kun je ook op de EU versie zetten. De VS versie is hier illegaal door de te krachtige motor, het is hier een brommer. Dus er moeten spiegels en een bromfietsplaat plus verzekering op, plus RDW keuring (die je dus niet krijgt).

  8. Hoi Aartjan.
    Een leuke Nederlands talige blog heb je over de stoem city geschreven.
    Alleen de grijze kleur is niet mat maar dit is gewoon een glanzende lak.
    Nog een groot verschil tussen de stroem city en de van moof is dat de city een achterwiel motor en een van moof een voorwiel motor heeft.
    Volgens mij ten goede van de stroem city.
    Ik lees ook vaak over problemen met het display en ik weet dat we nog in de garantie zitten maar een hoop onderdelen voor onze fietsen zijn ook te vinden op AliExpress.
    Groetjes Dick.

    1. Nee, zucht, ik heb het op alle manieren geprobeerd, maar kreeg nauwelijks respons…

      UPDATE Uiteindelijk is het gelukt. Het nieuwe display is top! Ik ben toch weer erg blij met deze fiets.

  9. Zelfde probleem. Ik zit al 3 maanden met een fiets die niet werkt. Service is echt waardeloos. Ik zou niemand adviseren zo’n fiets te kopen. Hopeloos!

  10. Hallo Aartjan,

    Hier hetzelfde probleem met de display. Eerste contact met Strom is al meer dan een maand geleden. Heb nog steeds geen vervangend onderdeel, hoop dat jij beter ervaringen hebt. Via Skype zijn ze ondertussen al meer dan een week off-line

    1. Tja ik heb nu inderdaad al een kapot display. Dat is niet waterdicht., Hij doet nu helemaal niks meer! Ik moet nu via Skype contact opnemen. We gaan het zien… to be continued

Geef een reactie