Cyclic review: goedkope carbon fiets van 8 kilo

cyclic review carbon fiets goedkoop

– Update: 16 feb 2021 –

Nooit eerder was een carbon fiets zo goedkoop. Zo’n ultralichte fiets gaat harder, hij fietst lichter, je kan sneller accelereren en je kan ‘m makkelijker tillen. Trappen op, het OV in, of een auto in. En als je fiets zo licht is (8 kilo), dan fiets je zelfs ook sneller dan veel elektrische fietsen. Ultralichte carbon frames (van koolstofvezel) waren altijd peperduur, want handgemaakt. Nu is er deze Cyclic uit Spanje, met een revolutionair slim productie-systeem, waardoor superlichte carbon opeens goedkoop wordt: ik kocht hem voor 350,- ex btw hier op IndieGogo.

UPDATE: ik heb ‘m nu in huis, in februari 2021. Verrassing! Heel fijn. Supermooi ding. Helaas was de fiets zwaar beschadigd tijdens het transport. Kan gebeuren. Na een mailtje werd het meteen geregeld. Er moet een nieuwe crank op. Ik moet dus nog even wachten, maar ik zie nu al dat het een topding is. Plaatjes en updates volgen hier nog.

cyclic review carbon fiets goedkoop
Ultralichte carbon fiets: 8 kilo. En goedkoop ook nog.

Hij zou in april 2020 worden geleverd. Het werd februari 2021. Prima, in deze Coronatijd. Later wordt hij denk ik iets van 600 euro, dus nog steeds betaalbaar. Transportkosten naar Nederland komen er nog wel bij, maar die zijn maar € 30,-. Ik kocht er dus meteen maar een, met korting, in de vooruitbestelling. Ik plaats hier nog wel updates, net als mijn vorige fietsen die ik op Indiegogo kocht, zoals de Strøm ebike (overigens ook een topper, nadat ik een nieuwe display kreeg).

Wat de Cyclic fiets verder ook UNIEK maakt, is dat je het frame op maat kan laten maken. Voor maar twintig euro extra. Je geeft dan je been- en armlengte op, en je totale lengte. Ik heb de standaard Large genomen, met mijn 1,90 m. Als ik iets langer was geweest had ik die Custom Size gekozen. Voor onze Nederlandse lengte is dat zeer welkom, want 61 cm frames (of 63-67cm) zijn altijd lastig te vinden. En handgemaakt kostte altijd een vermogen…

Bij de Cyclic is aanpassen goedkoop, omdat de achtervork en de voorvork  vaste afmetingen hebben. Alleen de drie overige buizen verschillen van lengte. Het is afwachten of de koppelstukken de stijfheid van het frame wel volledig waarborgen. Carbon is superstijf en onbreekbaar. Dat maakt de fiets sneller, omdat er geen energie verloren gaat in “zwabberen” ofwel beweging in het frame. Maar de koppelstukken zijn mogelijk een iets zwakker punt. Ik ga dat nog testen.

ultralichte fiets 8 kilo carbon goedkoop

Het is een single speed, zonder versnelling, maar je kan ook upgraden naar een 3-versnellingsnaaf van Shimano. Een SA Duomatic (of een SRAM Automatix) met twee versnellingen – zonder kabel – zou nog beter en fijner zijn. Hopelijk komt dat als keuze er in de toekomst nog bij.

Je kan kiezen uit verschillende kleuren. Je kan upgraden naar luchtloze banden van Tannus, die nooit lek kunnen. Maar die zijn misschien wel wat hard. Dat ga ik nog testen, wordt een aparte blog. Je kan verder kiezen voor 30 of 60mm velgen (het plaatje hierboven is 30mm, het plaatje hieronder is 60mm), en er zijn drie stuurtjes: gewone, race of bullhorn. Ik heb de zwart-gele met 60mm velgen en een gewoon stuur (extra hoog, dus “riser bar”). De headset (A-head balhoofd) is ook verstelbaar, dus je kan je stuur helemaal exact op jouw ergonomie aanpassen. Ook dat vind ik een goot pluspunt.

Cyclic review kleuren en stuurtjes

Er zitten twee velgremmen op en een afneembaar USB-achterlicht met remlicht-functie. Het licht wordt dus fel als je remt. Erg goed, slim, nieuw en ideaal. Hier een blog over de beste fietsverlichting.

cyclic bike review: achterlicht USB

De ketting kan je effectief en mooi beschermen met de Kettingbeschermer. De Stuurdrager past hier ook perfect op. En zie verder ook deze blog met spatborden.

stuurdrager bagagedrager en stuur
De stuurdrager past hier ook perfect op.
cyclic review airless banden optie
Je kan upgraden naar massieve airless banden van Tannus die nooit lek kunnen maar die wel vrij hard zijn

kleuren

 

6 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Het ziet er interessant uit. Ik zou hem wel eerst willen proberen voodat ik zoiets online zou kopen.But about that:
    Je hebt hem niet gekocht, maar je hebt het project ondersteund met in het voruitzicht mogelijk een fiets. Als het bedrag wordt gehaald maar ze kunnen uiteindelijk niet leveren, dan heb je geen poot om op te staan. Omdat ze gebruik maken van een flexibel doel, mogen ze zelfs je geld houden als ze het bedrag niet halen. Aangezien ze maar 7% van hun doel hebben gehaald met nog 8 dagen over, denk ik niet eens dat ze hun bedrag gaan halen en de kans is dus groot dat je geld kwijt bent zonder iets terug te krijgen.

    1. Ja wat dat betreft is het inderdaad een risico. vorige projecten die ik volgde op indiegogo zijn wel allemaal geleverd.

  2. Wat ik me altijd afvraag of dit soort fietsen en andere voertuigen van startups ed ook allerlei wettelijke veiligheidskeuringen hebben. Weet je daar iets meer over?

    1. Later worden het meestal dure gewone fietsen. Bij elke fiets kan alles kapot, keuring of niet. Onderdelen zijn vaak standaard. Bij deze fiets is alleen het frame nieuw. Theoretisch is dit frame 10 keer sterker dan aluminium.

Geef een reactie