Atomic Blonde review

Wat een goeie film. Atomic Blonde. Om te beginnen met Charlize Theron in de bocht. Die trekt elke scene, elk shot naar zich toe, ongelofelijk – dit is haar beste film. Was wel een keer te verwachten, want ze speelde al zoveel fantastische rollen. Alleen nooit een actieheld a la Angelina Jolie of Milla Jovovich. Nu dus wel. Maar voor je verder leest: zet ff die soundtrack op, zie hieronder! WAT-EEN-soundtrack!

Charlize Theron werd ontdekt toen ze woedend een bankbediende de huid volschold. Dat zegt al iets. Iets eerder, als 15-jarig Zuid Afrikaans meisje, ziet ze haar moeder voor haar ogen haar vader neerschieten, nadat die haar aanviel. Vader dood, moeder gaat vrijuit. Zelfverdediging. Over #metoo gesproken.

Charlize speelt in deze film een of andere MI6 agent, en knokt ze zich als een volleerde Martial Arts actieheld letterlijk door Berlijn heen, ten tijde van de Koude Oorlog, vlak voor en tijdens de val van de Muur. Dus als die stad en die tijd je trekt, kijk dan deze film en dompel je onder in die tijdgeest. Geholpen door een supervette 80s New Wave soundtrack (met o.a. Queen, Depeche Mode, New Order, Bowie, the Clash, Nena, Falco, Siouxsie and the Banshees, Joy Division, the Cure, the Cult – en nooit hoorde je Cat People van Bowie zo vet als in deze 2002 remaster):

spotify:user:g0u1d1e1:playlist:3uGGl9F4danv311ezFKerP

De film is het regiedebuut van stuntman David Leitch. Hij deed eerder een paar scenes van John Wick (regie: kickbokser Chad Stahelski, ook al zo bizar). Nu mag hij Deadpool 2 gaan maken (!!). James McAvoy speelt trouwens ook weer een memorabele rol – met een Sinead O’Connor kapsel.

Genoeg geluld, play die dope tracks en klik-die-plaatje: