– Update: 24 oktober 2023 –
Hoe zet je tracks op Spotify? Of jouw album met eigen muziek op alle andere streaming diensten? Voor Evert Hettema nam ik een album op met zijn live muziek en ademoefeningen. Dat hebben we op Spotify en alle grote streaming diensten gezet. Hier een handleiding met wat daar allemaal bij komt kijken.
Neem het op in 24 bit
Ik gebruikte een Zoom-recorder in de hoogste kwaliteit. De twaalf tracks – allemaal one-takers zonder overdubs – namen we op in het bos, op Vlieland, onder een tentdoek-podium met mooie akoestiek. De streaming services eisen 16 bit WAV bestanden, dus dan kan je het beste opnemen in 24 bit. Alle bewerkingen doe je dan in 24 bit voor de beste kwaliteit, aan aan het eind exporteer je het eventueel nog naar 16 bit wav.
De automatische volume-regeling moet uit op de recorder, en dus moet je het volume per track goed inregelen. Iets te zacht is okee, want dat kan je nog fiksen in de nabewerking en mastering. Te hard is onbruikbaar.
Je moet er goede oortjes of koptelefoon in doen, om zo al luisterend de perfecte afstand en richting van de stereo microfoons te bepalen. Er zit op die Zoom ook een low cut, die kan aan of uit al naar gelang wat je opneemt.
Wind is altijd lastig, dus ik plaatste er een scherm achter. Ook contactgeluiden zijn lastig. Ik had geen statief en ik wilde het live mixen door de microfoon live te richten. Op de handpan klinkt de bas bijvoorbeeld het mooist in het midden, maar de andere tonen zijn weer mooier aan de rand. Dan moet je heel voorzichtig bewegen, want contactgeluid komt hard binnen.
Nabewerking, mastering en export
Ik deed de nabewerking in Audacity, dat is uitstekende gratis software. Begin en eind van elke track netjes inkorten, eventueel met Fade ins en Fade outs (Menu > Effecten). Ik heb hier een artikel over Mastering, maar in dit geval deed ik alleen wat reparaties en een limiter op -6dB, om de hardste klappen te verzachten zodat de rest harder kan. Dat kan non-destructief met Normalisatie naar -1dB.
Noise canceling zou ook nog kunnen, en EQ, of compressie, galm, echo, enhancers of reverb en zo. Maar het klonk zo al super, en dat authentieke realistische geluid zal altijd iets aangetast worden door dat soort dingen.
Daarna exporteren naar 16 bit wav, met voor elke track een goede titel, en tenslotte een goede volgorde bepalen. Klaar! Maar nu moet het nog op Spotify en zo…
Kies een distributeur voor Spotify en alle streaming diensten
Je kan het alleen via een distributeur op streaming diensten zetten. Die distributeur zet het dan voor jou op alle streaming diensten. Wij kozen DistroKid. Andere grote distributeurs zijn Tunecore, CDBaby, United Masters en Ditto. Hier een vergelijking. Het scheelt allemaal weinig. Het kost iets van 20 dollar per jaar en dan hou je 100% van alle rechten en inkomsten. Het kan ook gratis, maar dan moet je meestal 15-20% afstaan. Prima, wat jij wil dus.
Via Distrokid ging het allemaal soepeltjes. Het is wel wat werk, maar het wijst zich vanzelf. Je moet uiteraard auteursrechten correct invullen (zeker bij covers) en je moet een albumcover ontwerpen en uploaden. Die moet minstens 3.000 x 3.000 pixel zijn, in JPG. Dus HOPPA: even een fijne fotoshoot, ff fotosjoppen, indesignen en klaar!
Je kan alle streaming services aanvinken zoals Spotify, Amazon, Apple Music / iTunes, Deezer, Instagram / Facebook, YouTube Music, iHeart Radio, Qobuz, Pandora, Tencent, Tidal en TikTok Music. En nog veel meer.
Een dag later stond het er al. Adembenemend!!
Bij sommige diensten duurt het wat langer, tot een paar dagen of zo. Op Youtube staat het bijvoorbeeld per track maar ook in een playlist. Op de andere streaming diensten op vergelijkbare manier. Inkomsten krijg je vanzelf, naar gelang hoe vaak het daar afgespeeld wordt.
Schitterend!