– Update: 5 december 2020 –
Superlichte fiets-frames zijn van carbon fiber, oftewel koolstofvezel. Dat is veel sterker dan aluminium, en ook nog eens veel lichter. Maar carbon is duur. Want het is een ingewikkeld en tijdrovend productieproces. Vooral de verbindingen. Een zadelpen is gelukkig iets eenvoudiger en kan daarom wat goedkoper: rond de 100 a 200 euro. Ik kocht zelfs recent voor mijn AMX fiets deze lichtgewicht carbon zadelpen (30.8mm x 400mm) voor een tientje (prijs varieert).
Hij is inderdaad superlicht. Aanzienlijk lichter dan aluminium. Bij carbon moet je uitkijken dat je hem niet al te strak aandraait. Men zegt 5NM. Maar dan moet je dus een momentsleutel hebben. Die heb ik niet. Op het gevoel dan maar. Als hij verzakt dan moet het strakker. Je kan er ook nog montagepasta op doen, zodat je ‘m minder strak hoeft aan te draaien:
“De carbon montagepasta zorgt door zijn kleine korrel dat er geen kans is op loszittende onderdelen. Het benodigde aandraaimoment kan hiermee met wel 30% verlaagd worden, wat ervoor zorgt dat breukjes in het carbon tot het verleden behoren. Daarnaast beschermt de montagepasta tegen corrosie en voorkomt krakende geluiden.”
In Nederland kan je zo’n carbon zadelpen ook kopen, zoals deze Promax op Bol.com. Maar die is wel duurder. De vraag is of de kwaliteit hetzelfde is. Ik kan dat niet doormeten, maar deze goedkope ziet er wel degelijk zeer serieus goed uit. “Made in Taiwan” staat er op: daar komen alle top-onderdelen vandaan. En: ‘Passed EN EN14766 Standards en JAPAN JIS Standards”. Full carbon ook. Maar carbon kan op vele manieren geproduceerd worden. Echt zeker weet je het dus nooit…
Maar in theorie is een carbon zadelpen altijd vele malen sterker dan aluminium, zeker als het een lange zadelpen is. Ga maar na: een polsstok is tegenwoordig ook van carbon. Of een hengel, of dunne buigzame tentstokken. Of skistokken: de goedkope van aluminium breken snel, de dure van carbon niet.
De klem bovenaan is van aluminium. De hoek van het zadel is verstelbaar, door de ene schroef verder dan de andere aan te draaien. Hij is in allerlei maten verkrijgbaar, en in 4 kleuren. De wanddikte is 2mm.
Het ziet er allemaal echt heel goed uit, de reviews zijn ook goed en ik ben er ook nog niet doorheen gezakt. Aluminium zadelpennen breken bij mij nog wel eens, want door metaalmoeheid kan aluminium op den duur altijd kapot.
Het grootste nadeel van carbon is dat het heel duur is. Maar bij deze zadelpen van een tientje valt dat dus reuze mee:
PS Dat handige prachtige achterlicht op deze foto’s is dit fietslampje van € 1,70. Oplaadbaar via USB. Is er ook in wit:
- Zie ook alle blogs over fietsen hier
- En zie de review over de AMX Mini
- En de review over de VanMoof S3
Deze blog is niet gesponsord. Er staat ook geen reclame in, alleen affiliate links. Dat maakt voor de prijs niet uit. Als je bestelt via die links kan ik wat bijverdienen en blijft de blog in leven. Thank you & C U next time!
Heb je ook een suggestie voor een goed herenzadel?
Ligt er helemaal aan wat je wil: groot, klein, race, etc. Maar deze Selle Royal is een goede algemene
30.9 is buiten de wondere wereld van aliexpress een heel courante maat. In de ‘mountainbikewereld’ zijn de standaardmaten voor zadelpennen 27.2, 30.9, 31.6 en in mindere mate 34.9mm.
Een shim van 0,05mm dikte is volgens mij geen goed idee ;) Wellicht is het dezelfde maat, maar een kwestie van creatief afronden tot een cijfer achter de komma?
Hallo Arjan. Ik heb voor de opbouw van mijn nieuwe fiets ook hier naar gekeken. Wat opvalt is dat de diameter van de zadelpennen op aliexpress meestal met 30.8 mm wordt aangegeven, waar het normaliter 30.9 mm is. Een minimaal verschil, maar ervaring met zadelpennen die maar blijven zakken ondanks een goede zadelpenklem en carbonpasta hebben gemaakt dat ik hier van heb afgezien. Zou je deze de zadelpen eens kunnen opmeten?
Voor zover ik weet is deze 30.8 en die past echt perfect op de 30.8 zitbuis. Zonder aandraaien zit het al bijna strak genoeg. Als het echt te los zit doe je er een adapter of vulring in, die zijn er in alle maten.
De adapter is juist perfect, die beschermt het Carbon nog eens extra bij jou. Dat is eigenlijk nog beter dan zoeken naar 30.9, dat is bijna niet te vinden