– Update: 7 december 2024 –
Als je een website hebt, wil je ook weten hoeveel bezoekers je hebt. En wat ze bekijken. En hoe lang. En waar ze vandaan komen. Google Analytics 4 (GA4) is de bekendste in die statistieken. Maar die is wel heel ingewikkeld: veel dingen kunnen eenvoudiger of zelfs beter op andere manieren. Hierbij een cursus GA4 Analytics, met ook de beste alternatieven.
De vorige versie van Google Analytics was de UA (Universal Analytics). Met de nieuwe GA4 is er veel veranderd. Maar je kan ook statistieken zien op andere manieren zoals in Jetpack (een WordPress plugin). Die kan zelfs allerlei dingen die GA4 niet kan en die is ook veel eenvoudiger en begrijpelijker in gebruik. Onderaan wat voorbeelden.
Google heeft nu de vernieuwde Search Console Insights. Ook erg waardevol, zoals de “Meest gebruikte zoekopdrachten”: dat was voorheen lastig te vinden.
De statistieken over aankopen in webshops staan beter in de webshop zelf, zoals Magento, Ecwid of Shopify. Meestal zit er ook nog een betalingsmodule in de webshop – zoals Mollie – met zijn eigen statistieken en financiële overzichten.
De affiliate-statistieken staan ook niet in GA4, maar in je affiliate dashboard van het platform zoals BOL, Amazon of AliExpress. Daar staat bijvoorbeeld: via welke links van jouw site kwamen ze daar binnen, en wat kochten ze dan? En welk percentage verdiende jij per product? Zo kan je ook in je “bijvangst” populaire producten ontdekken die niet eens op je site staan. Of je kan zien met welke producten je het meest verdient.
Je social media statistieken staan weer in dat platform (Instagram, Youtube, TikTok etc). Zoals hoe vaak een post daar bekeken is.
Opdracht 1: Wat zou je in Social Media statistieken nog meer willen zien dan hoe vaak het bekeken is? Noem vijf andere dingen.
Van online advertenties staan de statistieken in je SEA-platform, meestal Google Adwords. Dat gaat over kliks, vertoningen en de waarde daarvan: het ene woord is duurder dan het andere. Vergelijk je zoekwoorden op Google Trends. Dat is ook meestal de eerste stap bij het maken van content: een onderzoek naar de waarde van mogelijke zoekwoorden, zoals “oordopjes” versus “oortjes”.
Bij filmpjes zie je zo ook dat het ene filmpje per view meer oplevert dan het andere. Via Adwords krijg je inkomsten uit kliks/vertoningen als je reclame plaatst op je blog of bij je video. En via Adwords kan je ook vertoningen in Google Zoek kopen, of vertoningen van jouw advertenties op andere YouTube-filmpjes kopen.
Voor podcasts of muziek geldt hetzelfde: op je platform (Spotify, Soundcloud, Apple etc) zie je hoe vaak je beluisterd of bekeken bent en hoeveel je daarmee verdiende. De inkomsten zijn afhankelijk van veel factoren, niet alleen maar van het aantal vertoningen.
Opdracht 2: Van welke dingen hangt dit dan af? Noem er vijf.
Tenslotte heb je ook nog statistieken van je nieuwsbrieven en Push notificaties. Die zitten in de plugins daarvoor, zoals OneSignal voor de push-meldingen en MailChimp voor nieuwsbrieven. Een deel zit nu ook in WordPress zelf, in Jetpack, want men kan zich daarin ook per email op je site abonneren.
Opdracht 3: Welke statistieken over nieuwsbrieven of notificaties wil je hier dan zien? Noem er vijf.
Anoniem?
In principe zijn statistieken anoniem, dus je kan niet zien wie er wat in Google intikt, of wie er welke link aanklikt, of wie er wat koopt via je affiliate links. Maar overal waar men inlogt kan dat wel: dus wel bij kranten, social media en YouTube (als men dat ingelogd gebruikt). Die media hebben zo een schat aan informatie over elke lezer. Maar ook over elke redacteur: wie wordt het meest gelezen door welke doelgroep. Elke lezer staat via zijn kliks in een steeds specifiek wordende doelgroep. En elke redacteur ook. En ook wat je NIET aanklikt telt daar zwaar bij mee.
Opdracht 4: Ga naar google.com/myactivity en bekijk je eigen data. Wat valt je op? Noem drie dingen.
Een Adblocker is nadelig voor statistieken: het kan zelfs zijn dat die bezoekers niet eens meegeteld worden. De echte statistieken zijn daarom (veel) hoger. Scholen en bedrijven hebben vaak 1 ip-adres en zo tellen al die bezoekers vaak maar als 1 bezoeker. In werkelijkheid is het aantal views dan dus veel hoger.
Crawlers en spiderbots (bezoek van zoekmachines) worden meestal weggefilterd en dus niet meegeteld – afhankelijk van instellingen. Net zoals jijzelf ook niet meegeteld wordt.
Opdracht 5: test een Adblocker zoals uBlock Origin of een andere, en beschrijf wat het doet op websites zoals NU.nl en YouTube. Noem vijf voordelen en 1 nadeel. En lever 2 screenshots in: van een website MET en ZONDER Adblocker.
GA4 voorbeelden: Google Analytics Dashboard
Je kan je account aanmaken op Google Analytics. Je wordt stap voor stap geholpen om het in jouw website werkend te krijgen. In de meeste gevallen gaat dat via een plugin in WordPress.
Op je telefoon en tablet is er de Analytics app. Die interface is totaal anders, beter en begrijpelijker dan de website. Vandaar dat GA4 App en GA4 Web hier nu apart worden behandeld:
In de GA4 App zie je meteen een hoop dingen op de Home. Bewaar blokjes van deze Homepage via de drie puntjes op je Dashboard. Je kan elk blokje verder afstellen, met de drie puntjes > Bewerken. Of voeg daar blokjes toe met de PLUS rechtsonder.
In GA4 Web kan je Rapporten aanpassen met het potlood-icoon rechtsboven (en zo ook nieuwe maken), om je eigen overzichten maken.
Hier voorbeelden van zo’n Dashboard / Rapport. Eerst maar eens de drie belangrijkste, om elke dag te bekijken, of zelfs in real time:
- Best presterende Paginatitel op basis van Paginaweergaven.
Welke pagina’s werden het vaakst vertoond? Heel belangrijk, maar nauwelijks te vinden. Het stond vroeger bij Gedrag > Overzicht > Gedrag per pagina > derde scherm > drie puntjes > Opslaan
In de GA4 App kan het alleen via Home > onderaan “Voorgesteld voor U” en dan doorvegen naar de laatste schermen > drie puntjes > voeg toe.
In GA4 Web: bij Rapporten-Home, en daar staat nu ook nog eens veel belangrijke data bij, zoals “tijd op Pagina”. Betrokkenheid > Overzicht > Weergaven per Paginatitel en schermklasse - Realtime: hoeveel bezoekers had ik het afgelopen half uur, en wat kijken ze?
Staat op je Homepage > drie puntjes > zet op je Dashboard
Maar dit kan eigenlijk beter met de 48-uurs grafiek in Jetpack, zie verderop.
- Trend in Paginaweergaven. Het totale aantal weergaven, in een lijngrafiek, bijvoorbeeld over 30 dagen.
Homepagina > Gedragsoverzicht > Paginaweergaven > eerste scherm > drie puntjes: opslaan
In GA4 App: “Trend in weergaven” op Home > Voeg toe aan Dashboard.
Op GA4 Website: ook op HOME.
Voor een analyse van “Beste Uur van de dag”: zet ‘m bijvoorbeeld op Gisteren.
Maar dat kan ook beter met de 48-uurs grafiek in Jetpack.
Deze drie bekijk ik elke dag. Je kan de tijdsperiode kiezen. Bijvoorbeeld “Gisteren”, of de afgelopen 30 dagen. Je kan dat dan vergelijken met een andere periode, bijvoorbeeld “zelfde periode vorig jaar” (zie screenshots verderop).
Zo kan je bijvoorbeeld trends analyseren zoals:
- Best presterende Apparaatcategorie:
Wat is de trend in mobiel, desktop, tablet of bezoek op tv?
Homepagina > Gedragsoverzicht > tweede scherm
In GA4 App heet dit nu Sessies per Apparaatcategorie:
Plus > Gebruiker > Sessies > Dimensie: Platform > Apparaatcategorie
In GA4 Web: staat bij Technologie > Overzicht
- Best presterende Besturingssysteem: Android, IOS, Windows, Mac of Chrome OS. Wie is nu de grootste, en waar groeit het naartoe?
Plus > Gebruiker > Sessies > Dimensie: Besturingssysteem
In GA4 Web: Technologie > Overzicht - Best presterende Browser: Chrome, Safari, Samsung internet, Firefox, Edge. Ontwikkelt het zich? Of is het nog steeds Webkit (Chrome + Safari)?
Gebruiker > Actieve gebruikers > Dimensie > Platform > Browser
In GA4 Web: Technologie > Overzicht - Best presterende Bron: waar komt je bezoek vandaan? Vinden ze je via Google of tikken ze je “Direct” in? Hoe gaat het met Bing, Duckduckgo en Ecosia? En heb je ook verkeer vanaf andere websites (referrals)? Vanaf welke dan?
Acquisitie > Overzicht > Doelgroep per acquisitie > eerste en tweede scherm
In GA4 Web: Acquisitie > Overzicht > Nieuwe gebruiker per Bron voor nieuwe
En die daarnaast: Sessies per Standaard kanaalgroep - Uitgaande kliks (outbound clicks). Hoeveel kliks gingen er naar welke affliates bijvoorbeeld? Dit kan je zo aanzetten.
- Acquisitie > Sociaal. Hoe staat het met doorkliks vanuit social media?
Acquisitie > Sociaal > drie puntjes > opslaan
Maar let op: dit kan vertekenend zijn, omdat Instagram bijna geen uitgaande deeplinks heeft. Instagram is in het echt VEEL groter.
– – In GA4 is dit er sowieso niet meer – –
- Trend in Gem. sessieduur: hoe lang duurt een gemiddelde sessie?
Homepagina > Gedragsoverzicht > eerste scherm
In GA4 Web: Gebruikerskenmerken > Doelgroepen - Trend in Gem. tijd op pagina: hoe lang wordt een pagina bekeken?
GA4 Web: op Home en op Rapporten > Betrokkenheid > Overzicht > Pagina’s en schermen
- Best presterende zoekwoord: Welke woorden tikten ze in om bij jouw site te komen? Tegenwoordig is dat afgeschermd, dankzij privacy-wetgeving.
- Trend in Gem. laadtijd: hoe snel is je site? Wordt hij langzamer, of wordt hij juist sneller, bijvoorbeeld omdat je een slimme Lazy Load hebt aangezet?
Gedrag > Sitesnelheid > Bewerken > Klik grafiek-icoon linksonder > Dimensie: jaar. Zie screenshot verderop.
– – In GA4 is dit er niet meer – – - Best presterende Land – staan in GA4 Web en GA4 App nu op Home.
- Best presterende plaats: in welke stad wordt je het meest bezocht, welke steden zijn in opkomst, welke steden lopen achter…
Stond in UA bij Doelgroep > Lokatie, schuif door tweede scherm “Plaats” > Bewaar
In GA4 Web: Gebruikerskenmerken > Overzicht - Bouncepercentage. Staat nu op Home, in de bovenste grafiek naar rechts.
In GA4 is een bounce nu een sessie onder de 10 seconden zonder kliks.
In UA was die 10-seconden regel er nog niet: iemand die 20 minuten bleef zonder kliks werd ook als bounce geteld (wat juist een betrokken lezer is). Terwijl iemand die ergens op klikte en na 10 seconden weg was GEEN bounce was.
In GA4 is de bounce rate nu dus opeens veel lager (bijvoorbeeld 30% tegenover 95% in UA).
Lager staat in het rood, dat is een foutje. Dat moet groen zijn: lager is beter.
Deze vind ik (voor een blog) de belangrijkste. Voor webshops komen er meer data bij. Daar zijn klikstromen belangrijk (waar komt men binnen, hoe klikt men door) en alles over conversie (daadwerkelijke aankopen).
Uitgaande kliks
Die mis je wellicht, want die moet je zelf aanzetten. Klik linksonder op Beheer, dan op Verzameling en Wijziging, en dan op Gegevensstreams. Klik je property en dan het tandwiel bij Verbeterde meting. Zet daar Uitgaande klikken aan:
Meer voorbeelden met screenshots
Als voorbeeld hieronder de sitesnelheid (die er overigens nu niet meer is, in GA4). Die kon je zo op je Dashboard bewaren. Gedrag > Sitesnelheid > Bewerken > Klik het grafiek-icoon linksonder. Dimensie: Tijd > datum. Segment: none
Onderstaande screenshots zijn nog de oude UA:
Je kan de periode kiezen. Zoals: Afgelopen 30 dagen, vergeleken met een jaar geleden. Dit zit vergelijkbaar in GA4:
Je kan met al die trends zelf analyses maken:
Google Search Console
Er is ook een Google Search Console (dat heette voorheen Google Webmaster Tools). Die kan allerlei waarschuwingen geven, over mobiele toegankelijkheid, fouten in de website en dode links en zo. Deze had je soms ook nodig voor dingen die niet in Analytics zaten. Zoals zoekwoorden. Die staan in de Search Console bij Prestaties > Zoekopdrachten. Het aantal vertoningen betekent hoe vaak jouw website vertoond werd in Google, bij een bepaald zoekwoord. Het aantal kliks betekent dan hoe vaak er echt op jou geklikt werd. Dus hoe vaak je werkelijk via Google bezocht werd. Maar tegenwoordig is dit door verhoogde privacy steeds vaker afgeschermd, dus je ziet alleen nog het topje van de ijsberg. Heb je dus eigenlijk weinig meer aan.
Jetpack statistieken
Statistieken kan je ook in Jetpack zien, in WordPress. Dat is veel eenvoudiger in gebruik. Er staan ook veel data in die bij GA4 ontbreken zoals:
- Staafdiagram van de kalendermaanden
- De WordPress admin bar met het Live 48-uurs icoon, met het aantal per uur op de muis hover. Zodat je op spikes kan reageren en je inzicht krijgt in populaire tijden
- Live widgets op je website, zoals de TOP 10 Best bezochte pagina’s
- De Insights zoals aantal abonnees en:
- Meest populaire dag en tijdstip
- Statistieken Aller Tijden
- Statistiek over tags en categoriën
- Statistiek over reacties
- Het aantal kliks vanuit de email die naar abonnees verstuurd werd
- Het aantal weergaven over tijd per artikel (klik een titel aan)
- Hoeveel kliks er naar welke affiliates gingen, en dan ook nog precies naar welk product dan. Dit is natuurlijk goud waard!
In GA4 is dat ingewikkeld, dat moet via de Tag Manager of zie het stukje hierboven over Uitgaande links.
Maar in Jetpack ontbreken er ook veel dingen, zoals de meeste punten die ik hierboven bij Google Analytics heb vermeld.
- Zie ook de andere blogs over marketing hier
- Of de vorige blog over Google Analytics
- Zie ook de cursus SEO op AARTJAN.nl/LES
- En daar staat ook meer info over Online marketing
Meetbare KPI’s voor ecommerce
Hier zes ecommerce metrics, ofwel Key Performance Indicators:
1. Engagement
Hoe betrokken is het publiek bij je content, op basis van het aantal views, likes, comments en shares. Hoe vaak wordt je gezien? Hoe lang wordt een pagina bekeken? Hoeveel comments heb je?
2. Connectieratio
Het aantal nieuwe connecties, zoals het aantal nieuwe volgers op social media, inschrijvingen op nieuwsbrief of notificaties. Hoeveel abonneren zich, en op welke manier?
3. Connectie naar chatratio
Het aantal dialogen dat plaatsvindt met je nieuwe connectie, bijvoorbeeld via een chat op social media. Hoe vaak reageren de abonnees?
4. Chat naar afspraakratio
Het aantal afspraken dat volgt op een chat. Hoeveel gaan er naar welke shop en/of naar welk product?
5. Aantal leads na afspraak
Leads zijn geïnteresseerde klanten die mogelijk echt wat gaan kopen.
6. Relevantie van afspraken / conversie
Hoe snel converteren deze nieuwe leads tot echte aankoop (conversie)?
Hoeveel kopen er daadwerkelijk iets, en wat dan precies, voor hoeveel, hoe snel en wat was hun customer journey?
De laatste 5 en 6 zijn de belangrijkste, omdat ze de ROI van je contentstrategie meten. ROI = Return Of Investment: wat levert een euro investering daadwerkelijk op?
Alternatief voor Google: https://simpleanalytics.com van Nederlandse makelij.
Ah, eindelijk eens een post die me geen geld kost..;-) Naar aanleiding van één van je vorige posts ben ik Inmiddels een zeer tevreden gebruiker van de Byintek P30!
Een review van die p30 zou leuk zijn…collab met site owner ?
Ja leuk! Ik heb al wel updates staan op de Byintek P7 review, ook over P20 en P30