Google Analytics: alles over web-statistieken

google analytics statistieken

– Update: 18 mei 2021 –

Als je een website hebt, wil je ook weten hoeveel bezoekers je hebt. Er zijn allerlei manieren om die statistieken te zien. Google Analytics is een van de meest gebruikte. Maar: it might be intimidating to use; zoals men in het Engels zegt. Je kan zo enorm veel informatie zien, dat het overzicht troebel wordt. Hier een uitleg, en een voorbeeld van een eenvoudig en begrijpelijk Google Analytics Dashboard.

Je kan je account aanmaken op Google Analytics. Je wordt stap voor stap geholpen om het in jouw website werkend te krijgen. In de meeste gevallen via een plugin in WordPress. Vanaf nu kan je statistieken zien. Op je telefoon is er ook een goede Analytics app. Meestal bekijk ik de statistieken op de app, want die interface vind ik   beter dan die van de website.

Google Analytics Dashboard

In Analytics zie je jouw Homepage. Daar staan al een hoop belangrijke dingen. Het wijst zich daar redelijk vanzelf, ook al kan het (zelfs in de verbeterde app) behoorlijk ingewikkeld en verwarrend zijn. Intimidating, indeed…

Je eigen overzicht kan je instellen op het Dashboard. Een handige start is om belangrijke data van de Homepage te bewaren op je Dashboard (via de drie puntjes). Andere data vind je linksboven in het hamburger-menu. De volgorde in het Dashboard kun je wijzigen, en je kan elk blokje ook naar wens afstellen, met die drie puntjes > Bewerken.

Hier de indeling van mijn Dashboard, als voorzetje:

  1. Best presterende Paginatitel op basis van Paginaweergaven. Welke pagina’s werden het vaakst vertoond? Dit bekijk ik elke dag, over gisteren. Deze essentiële lijst is al lastig te vinden. Het staat niet eens op de Homepagina. Het staat bij Gedrag > Overzicht > Gedrag per pagina > derde scherm  > drie puntjes > Opslaan
  2. Realtime, aantal gebruikers: hoeveel bezoekers heb ik op dit moment?
    Staat ook op de Homepagina.
  3. Trend in Paginaweergaven: dat is het totale aantal weergaven, in een lijngrafiek. Zo kan je zien waar de pieken zitten, en het verloop over tijd.
    Homepagina > Gedragsoverzicht > Paginaweergaven > eerste scherm > drie puntjes: opslaan

Deze drie bekijk ik elke dag. Je kan de tijdsperiode linksboven kiezen. Bijvoorbeeld “Gisteren”, of de afgelopen 30 dagen. Dat laatste bekijk ik elke maand, en dan vergelijk ik het vaak met vorig jaar, oftewel 52 weken geleden (zie screenshots verderop).

En als ik zo per maand kijk, dan ga ik de trends (het verloop) van nog veel meer gegevens bekijken:

  1. Best presterende Apparaatcategorie: hoeveel bezoekers op Mobiel,  Desktop of Tablet? Je website moet het op een klein scherm perfect doen. Want je wordt blijkbaar het vaakst op een telefoon bekeken:
    Homepagina > Gedragsoverzicht > tweede scherm
    Maar wacht even! Dit wil ik liever per pagina, en niet per bezoeker. Zo dus:
    3 puntjes > Bewerken > Statistiek > Pagina’s bijhouden > Paginaweergaven
    En dan Opslaan.
  2. Best presterende Besturingssysteem: Android, IOS, Windows, Mac of Chrome OS. Wie wint er, en waar groeit het naartoe?
    Gedrag > Overzicht > Gedrag per technologie > tweede scherm > Opslaan
  3. Best presterende Browser: Chrome, Safari, Samsung internet, Firefox, Edge. Hoe ontwikkelt het zich? Moet je je site alweer aanpassen en checken op nieuwe browsers? Of is het nog steeds allemaal Webkit (Chrome + Safari)?
    Zie punt 2, maar dan het vierde scherm > Opslaan
  4. Best presterende Bron: waar komt je bezoek vandaan? Vinden ze je via Google of tikken ze je “Direct” in? Hoe gaat het met de andere search engines: Bing, Duckduckgo en Ecosia? Heb je verkeer vanaf andere websites? Welke dan?
    Acquisitie > Overzicht > Doelgroep per acquisitie > eerste en tweede scherm
  5. Acquisitie > Sociaal. Hoe staat het met de verwijzingen vanuit social media?
    Acquisitie > Sociaal > drie puntjes > opslaan
    Maar let op: dit kan vertekenend zijn, omdat Instagram geen uitgaande deeplinks heeft. Instagram is in het echt VEEL groter.
  6. Trend in Gem. sessieduur: hoe lang duurt een gemiddelde sessie?
    Homepagina > Gedragsoverzicht > eerste scherm
  7. Trend in Gem. tijd op pagina: hoe lang wordt een pagina gemiddeld bekeken?
  8. Best presterende Bestemmingspagina op basis van Gem. tijd op pagina: Een bestemmingspagina is de pagina waar de gebruiker op binnenkwam. Hoe lang blijven ze daar dan? En welke pagina’s scoren dan het best?
  9. Best presterende zoekwoord: Welke woorden tikten ze in om bij jouw site te komen? Tegenwoordig bijna geheel afgeschermd. Nauwelijks data van dus, maar het geeft toch een indruk.
  10. Trend in Gem. laadtijd: hoe snel is je site? Wordt hij langzamer, of wordt hij juist sneller, bijvoorbeeld omdat je een slimme Lazy Load hebt aangezet?
    Gedrag > Sitesnelheid > Bewerken > Klik grafiek-icoon linksonder > Dimensie: jaar. Zie screenshot verderop.
  11. Best presterende Land
  12. Best presterende plaats: in welke stad wordt je het meest bezocht, welke steden zijn in opkomst, welke steden lopen achter… idem voor landen.
    Staat op Doelgroep > Lokatie, schuif door tweede scherm “Plaats” > Bewaar
  13. Trend in bouncepercentage. Als je bezoeker geen (meetbare) actie uitvoert is het een bounce. Bijvoorbeeld: 75% betekent dat 75% van je bezoekers maar één pagina bezocht, en vervolgens je website verliet. Maar dit is voor een blog helemaal niet erg. Iemand die 30 minuten blijft lezen en dan weggaat, wordt als bounce geteld. Terwijl iemand die ergens op klikt en na 10 seconden weg is NIET wordt geteld als bounce. Zegt dus niet veel.

Er zijn nog oneindig veel meer data, maar deze hier vind ik (voor een blog) de belangrijkste. Voor een webshop is het anders. Daar gaat het meer over klikstromen (waar komt men binnen, hoe klikt men door) en conversie (daadwerkelijke aankopen).

Voorbeelden met screenshots

Als voorbeeld de sitesnelheid. Die kan zoals hieronder, en dan op je Dashboard bewaren. Gedrag > Sitesnelheid > Bewerken > Klik het grafiek-icoon linksonder. Dimensie: Tijd > datum. Segment: none

google analytics sitesnelheid
Top! De website is dus maar liefst 20% sneller geworden!

Je kan de periode kiezen, linksboven. Hieronder kies ik: Afgelopen maand (30 dagen), vergeleken met een jaar (52 weken) geleden:

google analytics sorteren

Je kan met deze trends in gegevens zien hoe je website precies groeit, of waar er nog kansen liggen.

Chrome OS groeit het snelst. Google is VERREWEG de grootste zoekmachine. En ook met Android als OS, en met Chrome als browser. Sessieduur: men blijft steeds langer op de site hangen. Heel goed!

Google Search Console

Er is ook een Google Search Console (dat heette voorheen Google Webmaster Tools). Die kan allerlei waarschuwingen geven, over mobiele toegankelijkheid, fouten in de website en dode links en zo. Deze had je soms ook nodig voor dingen die niet in Analytics zaten. Zoals zoekwoorden. Die staan in de Search Console bij Prestaties > Zoekopdrachten. Het aantal vertoningen betekent hoe vaak jouw website vertoond werd in Google, bij een bepaald zoekwoord. Het aantal kliks betekent dan hoe vaak er echt op geklikt werd. Dus hoe vaak je werkelijk via Google bezocht werd. Maar tegenwoordig is dit door verhoogde privacy steeds vaker afgeschermd, dus je ziet alleen nog het topje van de ijsberg. Heb je dus eigenlijk niks meer aan.

Jetpack statistieken

Statistieken zijn zo belangrijk, dat je ook een schaduw-systeem wil. Ik gebruik daarom Jetpack in WordPress als een tweede manier om statistieken te bekijken. Dit systeem is veel eenvoudiger, en kun je veel makkelijker intuïtief begrijpen. Er staan zelfs betere en handigere data in, zoals een staafdiagram van de kalendermaanden, en hoeveel clicks er naar welke affliliates gingen. In Google Analytics is dat ingewikkeld, daar moet het helemaal via de Tag Manager.

En ik zet bijvoorbeeld in de WordPress admin bar het handige 48-uurs icoontje aan. Dan zie je meteen waar de piek zat, en hoe hoog die piek was (hoeveel bezoeken per uur). Dit zie je altijd, vanuit een ooghoek.

Maar in Jetpack ontbreken er ook juist veel dingen, zoals bijna alle twaalf die ik hierboven noemde.

4 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Ah, eindelijk eens een post die me geen geld kost..;-) Naar aanleiding van één van je vorige posts ben ik Inmiddels een zeer tevreden gebruiker van de Byintek P30!

Geef een reactie