Spotify Family

Spotify-Family

– Update: 16 oktober 2022 –

Spotify Family kost nu nog maar 15,-  voor 6 personen. Aanmelden en members toevoegen gaat soepel. Op het hoofdaccount kies je bij “Family” de 5 andere members. Die krijgen dan allemaal een Premium account.

Ik ben fan van Spotify, en met mij vele anderen. Spotify Premium kost 10 eu per maand, dat vind ik een heel goede prijs, en het werkt allemaal soepel. Spotify Family is al helemaal supergoedkoop: dat kost maar 15,- voor 6 personen!

Spotify Playlist limiet ook opgelost

Er was eigenlijk maar één nadeel: er kunnen maximaal 10.000 nummers in een playlist. Maar die limiet is opgelost met Afspeellijstmappen. In zo’n map kun je meerdere playlists zetten, zodat je in al die lijsten tegelijk kan shuffelen.

Spotify Family members of vrienden toevoegen?

Het toevoegen of wijzigen van family members gaat inmiddels ook heel soepel, snel en eenvoudig. Kijk voor meer informatie en aanmelden hier.

Eén persoon betaalt het hoofdaccount. Rechtsboven, naast je naam, klik je via het uitklapmenu op Account. Klik daar op  Accountoverzicht en dan op “Details bekijken” bij Family. Dan zie je “Je gezinsaccounts beheren. Wil je leden toevoegen of verwijderen?” Klik op AAN DE SLAG. Wijst zich verder vanzelf.

Als een Family Member al een gratis account had, dan wordt dat nu een Premium account, zonder reclame, en in de Voorkeuren kan iedereen nu Hoge Kwaliteit aanzetten. Had je nog geen account, dan kan je elke Family Member in de volgende stappen gewoon aanmaken.

Soms is er een probleem als iemand een Facebook login gebruikt, bijvoorbeeld als die Facebook niet overal toestemming voor heeft gegeven. Dan kan je bij de Spotify Helpdesk om hulp vragen, of je maakt gewoon een nieuw gratis account aan.

Je moet onder 1 dak wonen?

De enige restrictie is dat je onder 1 dak moet wonen. Maar je kan ook bij het aanmaken allemaal hetzelfde adres intikken. Of eerst nieuwe gratis accounts nemen. Of een VPN gebruiken. Of alleen de hoofdpersoon geeft een adres op, en de rest juist niet. Of je moet je adres weghalen op Facebook en dat soort websites, als je een Facebook login gebruikt. Of je zet locatievoorzieningen voor Spotify UIT op je telefoon. Of al deze dingen.

Mijn familieleden zouden nooit betalen voor Spotify, dus op die manier verdient Spotify toch nog wat extra. Maar als 1 van de 6 toch al zou betalen snijden ze zich in eigen vingers. Ik denk dat ze het daarom proberen te ontmoedigen. Er is nu zelfs een proef gaande dat ze je GPS-locatie daadwerkelijk gaan controleren.

Spotify kan altijd zien waar je bent, tenzij je een VPN gebruikt, of je locatievoorzieningen uitzet. Maar het zou wel heel raar zijn als je met een Family account opeens niet meer kan reizen, en niet meer bij je tante muziek kan luisteren. Dus die controle zal niet echt goed gaan werken. Tenzij ze gaan checken of de members wel regelmatig (bijvoorbeeld 2x per jaar) op het thuisadres inloggen. In dat geval zou ik mijn vader, moeder, zoon en dochter (die allen op een ander adres wonen) af en toe even bij mij thuis in kunnen loggen. Ook weer opgelost.

Spotify voordelen

  • Playlist sharing
  • Lyrics (zie de blog daarover)
  • Integratie op Carplay, Sonos, DJay Pro et cetera
  • Crossfade
  • Gapless playback
  • Mini player via gratis apps zoals Silicio
  • Snel en soepel en goedkoop
  • IOS app is goed, heeft ook EQ
  • IOS app is tegelijk ook Remote Control, zelfs zonder wifi
  • Daily Mixes, Release Radar en Discover Weekly zijn verbazend goed
  • Op een feestje draaien gaat ook goed met Spotify

Spotify verbruikt GEEN MOBIELE DATA bij T-Mobile. Ook niet in de EU! (check de voorwaarden van Datavrije muziek).

Spotify nadelen

  • (nog) geen videoclips
  • geen 24 bit lossless

Zie verder ook de blogs over 24 bits audio, over Bluetooth headsets, over diverse draadloze audio, over Airplay en over de beste oordopjes.

Hoeveel muziek staat er op Spotify Family?

Spotify, Apple Music en Tidal hebben alledrie een enorme catalogus met grofweg 30 miljoen tracks. Voor mij persoonlijk ontbreken er maar 1.200 tracks op een totaal van 62.000 tracks (mijn oude iTunes bibliotheek). Dat is dus maar 2%. The Beatles hebben ze inmiddels alledrie.

Sinds lange tijd stond Prince alleen nog maar op Tidal – maar vanaf 12 februari is hij ook al weer terug op Spotify, iTunes en anderen. Lees ook dit over Prince Remasters! Artiesten die alleen op Tidal stonden, of daar iets exclusiefs hadden zijn bijvoorbeeld Jay Z, Rihanna, Kanye West, Madonna, Coldplay, Usher, Calvin Harris, Alicia Keys, Jack White, Arcade Fire and Deadmau5. Maar die staan vrijwel allemaal inmiidels al lang ook weer op Spotify.

Taylor Swift is ook alweer terug op Spotify, ook al was ze jarenlang tegen streaming. Er zijn meer artiesten die tegen streaming zijn. Die staan nergens op, of met heel weinig albums, zoals Tool, Peter Gabriel (inmiddels wel), King Crimson (alleen live), Bob Seger (inmiddels wel), Bonnie Prince Billy (inmiddels wel), John Zorn, Mike Batt, nieuwere Camel, Sad Cafe – dat is dus ongeveer die 2% uit mijn eigen rijtje. En natuurlijk heel onbekende dingen zoals bijvoorbeeld The Hummingbirds, Carlos Vamos, Eef Albers, Jean Christian Michel, John Roberts,  Massada (inmiddels wel), Mark & Clark Band, The Lover Speaks, Powerplay (inmiddels wel), SFEQ.

spotify family: streaming diensten vergelijken
Klik om te vergoten

Meer streaming diensten vergelijken? Lees Spotify versus Apple Music.

Audiokwaliteit van Spotify Family

De audiokwaliteit is hoog: 320 kbps. Dat is vrijwel CD-kwaliteit. Alleen in het ultrahoog hoog hoor je misschien nog een klein beetje verschil met CD, en dan alleen op supergoede audio-apparatuur.

In de Voorkeuren van Spotify kan je het geluid op Hoge Kwaliteit zetten. In de App zit dit bij Bibliotheek en dan de Instellingen-knop rechtsboven.

Je kan de geluidkwaliteit nog verbeteren als je een goede DAC gebruikt. Bijvoorbeeld de Fiio K1 (voor computers) of de Fiio i1 (voor iPhones, 50,-). De goedkoopste die ik heb gevonden is deze voor 24,-.

Met de Fiio K1 of een vergelijkbare USB DAC is het geluid nog beter uit je computer.

 

IOS DAC: verbeter het geluid uit je iPhone of iPad met de Fiio i1 voor 50,-

56 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Hallo ik wil van een free account naar een primium of familiy account gaan…blijven mijn afspeellijsten etc. d8ie ik nu heb aangemaakt dan behouden?

  2. Ik heb spotify familie en ben de beheerder,
    Alleen als Mn dochter muziek luistert dan kan ik niks luisteren!
    Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

  3. Hallo AartJan,

    Ik probeer de uitnodiging voor Spotify Family van mijn vader te accepteren, maar ik krijg telkens de foutmelding:

    4 – Oeps! Er is iets fout gegaan. Probeer het opnieuw.

    Ik heb dit uiteraard al gegoogled en de oplossingen geprobeerd om cookies te verwijderen, in te loggen van andere browsers of met een ander apparaat, maar dit werkte allemaal niet. Ik kreeg dezelfde foutmelding eerder toen ik in een ander Family-pakket zat, waar ik uit werd gegooid terwijl ik de enige (!) was die daadwerkelijk met de hoofdmember op het adres woonde.

    Kan jij mij helpen?

    Alvast bedankt!

    1. Gebruik je een Facebook login? Mogelijk is dat het probleem. Maak dan gewoon een nieuw gratis account aan, maar dan niet via Facebook.

  4. Hallo Aartjan,

    Ik ben van Free naar Premium gegaan (met creditcard) en vervolgens naar Family. Na een aantal keren in en uitloggen en de app verwijderen en herinstalleren blijft hij bij mij op Premium staan.
    Via de bevestigingsmail kan ik wel uitnodigingen versturen. Dat heb ik gedaan naar mijn vrouw. Voor haar heb ik eerst een free account aangemaakt. Ze krijgt de uitnodiging en als ik die wil accepteren moet ze eerst een Premium account aanmaken. Als ik dit doe (met dezelfde creditcard) geeft Spotify aan dat ze al van een aanbieding gebruik heeft gemaakt.

    Het loopt hier dus allemaal een beetje stuk.

    Heb jij een idee wat ik verkeerd doe?

    Vriwndelijke groeten,

    Jelmer

  5. Hoi!
    Ik heb spotify family aangevraagd. Hiervan werken nu 2 accounts goed. Bij het 3e account, dus familielid die ik wil toevoegen, krijg ik een uitnodiging per mail, ik klik hier vervolgens op, maar ik krijg geen spotify premium. Hij blijft gewoon op gratis staan in de telefoon van het 3e account. Ik he bhet account al een keer verwijderd en opnieuw geprobeerd, ook met in en uitloggen, maar niets helpt.

    Wie kan mij hierbij helpen?

  6. hoi, geen idee of iemand hier de oplossing voor heeft, maar ik probeer een uitnodiging voor spotify premium family te accepteren, maar krijg constant de melding
    “Je kunt niet worden toegevoegd aan dit Family Plan. Probeer het opnieuw door op de knop UITNODIGING ACCEPTEREN in je e-mail te klikken. Als dat niet werkt, kun je de eigenaar van het abonnement vragen om nog een uitnodiging te sturen.”

    Ik heb ondertussen al flink wat geprobeerd, maar blijf deze fout krijgen…

    1. Rutger,

      Heb het zelfde probleem. Van alles reeds geprobeerd inclusief nieuw account! Zojuist bericht gestuurd naar Spotify dus hoop snel van ze te horen!

      1. Uiteindelijk ook via spotify helpdesk geregeld. Daar een nieuwe link van gekregen en die werkte wel.
        Het probleem bij ons had geloof ik te maken met het feit dat mijn vrouw bij het aanmaken van haar spotify account met facebook login, niet overal toestemming voor heeft gegeven. Haar email adres is bijvoorbeeld niet vanuit facebook overgenomen in spotify en dan werkt niet alles even goed.

        Jij in ieder geval ook succes Eric. Bij mij hebben ze het in notime geregeld.

  7. Beste Aartjan,

    Zojuist een Family account afgesloten.
    Ik ben de aanvrager en heb mijn dochter een verzoek gestuurd, zij heeft dat geacceptgeerd.
    Nu heb ik muziek gedownload en zij ook maar als ik mijn muziek wil afspelen kan zij mijn muziekstopzetten en verder gaan met haar muziek die ik dan weer kan horen op mijn telefoon.
    Ik dacht dat wij allemaal aparte accounts kregen?
    Graag wat hulp voor een Spotifysaurus!

    1. Ja iedereen moet een apart account hebben. Dus iedereen moet ook apart inloggen. Het lijkt erop dat jullie allebei met het zelfde account inloggen.

  8. Beste Aartjan,

    Ik ben vorige week via mijn bestaande account geswitched naar premium family.
    Ging prima met aanmelden van overige familieleden……werkt prima en geen reclame (gewoon premium dus)

    Nu draai ik echter muziek (op computer) via ons hoofdaccount (van waaruit wij betalen) en krijg reclame.

    Kijk ik bij account van mijn spotify staat er ” free account” bij voorkeuren spotify.

    Ga ik via account rechtsboven…staat er family premium .

    Doe ik iets fout?

    Hoop dat jij kunt helpen.

    Groet,

    Casper

    1. Ik zou in ieder geval even uitloggen en dan weer inloggen. Kijken of dat het oplost. En anders zou ik het niet weten! Dan moet je bij Spotify zijn.

  9. Ik heb vorige maand 2 vrienden van me uitgenodigd voor mijn familie account. Nu zijn ze gister ineens uit het niets van mijn account verwijderd en kan ik ze niet meer toevoegen. Wanneer ze mijn adres invullen en willen accepteren komt er te staan dat ze geen lid kunnen worden van mijn account omdat spotify niet kan bevestigen dat ze op hetzelfde adres wonen als ik. Kan iemand me hierbij helpen?

  10. hoi een vraagje sinds 2 maanden zijn we overgestapt van gewoon spotify naar family omdat onze kinderen ook wilde luisteren .nou wil ik het overzetten nou is er 1 gelukt maar de rest lukt. de mail verstuurt de link ik kopier hem en dan doet ie niets .wat moet ik doen .help

  11. Kun je ook familie toevoegen aan de Family-account als je (of zij) geen Facebook-account hebben? Ik kan deze bij mij gratis account niet zoeken… Ik wil overstappen naar Family maar vraag me af hoe ik familie zonder Facebook toevoeg. Gaat dit via een mail adres?

    1. ja zonder facebook kan zeker! via email of via het bestaande gratis account van de ander. Het gratis account wordt dan een Premium account als je die aan de familie toevoegt.

  12. Dag Aartjan,

    Ik had al een premium account en heb nu een uitnodiging gekregen als lid van premium family. Wanneer ik accepteer, wordt mijn gewone premium dan automatisch overgezet naar family? Of dien ik daar nog iets speciaal voor te doen. Zodat ik niet dubben moet betalen😬
    Bedankt

  13. Bedankt voor je reactie aartjan, dan gaan we even kijken hoe het verloopt ;-) ik zal uit voorzorg wel dezelfde adressen (postcode) gebruiken dan zien we wel. Hans bedankt voor je aanbod, maar ik doe een gezamenlijk account met de familie dus ik ben voorzien 👍🏻.

  14. Hey Aartjan, dit is een interessante update €14,99 totaal voor 6 pers. Ik wil dit ook gaan doen alleen heb ik een issue dat niet alle 6 pers. onder 1 dak wonen, daarbij zag ik in 1 van je antwoorden dat jij deze issue ook hebt, maar dat dat geen probleem zou mogen zijn. Maar, moet ik er dan wel voor zorgen dat de adres gegevens in alle 6 afzonderlijke account overeenkomstige adressen hebben (postcode)? Hoe zou Spotify dit anders kunnen controleren?

    1. Voor zover ik weet kun je bij alle members gewoon hetzelfde adres intikken. Dat heb ik zelf nooit hoeven doen, maar misschien is dat veranderd. Voorlopig geniet ik van de lage prijs. Mijn familieleden zouden sowieso geen 10,- pp overhebben voor Spotify, die pakken dan liever de gratis versie. Zo bezien levert het Family Plan voor Spotify mogelijk zelfs meer geld op. Ze moesten wel, om te kunnen concurreren met Apple Music en de anderen. Maar ik acht de kans is erg klein dat ze ooit gaan controleren op fysieke adressen. Dat zou een enorme puinhoop worden met ontelbare klachten. En de concurrentie loert overal.

    2. Hallo Thomas.

      Ik heb op dit moment een groep waar nog voor 1 persoon plek is. Werkt ook voor mensen uit België. Mocht je interesse hebben dan hoor ik dat graag.

      Mvg Hans

  15. Ik heb spotify family aangeschaft voor ons gezin en mijn moeder. Zelf spelen we af over Sonos, mijn moeder over Heos. Als mijn moeder muziek luistert stopt die weer en krijgt ze de melding dat iemand anders muziek luistert.
    Is dit op te lossen?

  16. Ik heb nog plek in mijn ‘family-groep’. Als er iemand interesse heeft dan mag hij zich melden. Je krijgt dan dus voor 30,- een jaar lang spotify premium.

  17. ik heb een vraag die is als iemand van mijn members spotivy gebruikt en ik wil ook gaan luisteren dan gaat dat niet want dan gaat hij bij de ander uit

    als ik bij mijn gezinsaccount kijk zie ik wel dat de uitnodiging verstuurt is
    maar weet niet of hij dan geactiveerd is

    gr dennis

  18. ik heb een vraag aan spotify maar via het contactformulier krijg ik geen contact (waarom heet het dan contactformulier) en er is geen telefoonnummer van hun van een helpdesk of iets dergelijks. Of bestaat er toch een nummer? wie helpt…

  19. Hey Aartjan,

    Wat leuk dat je Mike Batt ook noemt als gemis op Spotify. Dat deel ik met je. Gekke maar spannende muziek. Ik heb voor mijn ouders ook family aangeschaft. Zij zitten vooral in Portugal. Nu kreeg mijn vader bij een update de melding dat Premium slechts voor 14 dagen beschikbaar is. Vreemd, want mijn zus was laatst een laar weken in India en die dit probleem niet. Heb jij enig idee hoe dit valt op te lossen?

  20. Hallo. Ik ben op zoek naar 5 mensen die geïnteresseerd zijn in het delen van een spotify family abonnement. 1 Jaar is 30,- in plaats van 14,99 per maand. (180,- Per jaar is gedeeld door 6 personen 30,- ) spotify's family-optie kan je bakken met geld schelen, zelfs als je geen familie hebt. Het nieuwe spotify family is nu bijna een jaar beschikbaar in nederland, maar hoe fantastisch en kostenbesparend het is, is nog nauwelijks doorgedrongen. Lees dit even rustig door en zie hoe makkelijk je jaarlijks niet 120 euro betaalt, maar 30 euro. Met spotify family kost één abonnement niet 10 euro, maar 15 euro per maand. Daar staat tegenover dat je er met 6 personen gebruik van kan maken; tegelijkertijd en iedereen met een eigen account, dus je zit elkaar niet in de weg. Rekenen we dan nog een keer, dan zie je dat je per persoon 7,50 euro per maand bespaart. Dat is 90 euro per jaar. Ook als je wees bent al ben je een wees zonder broers en zussen of enige vorm van nageslacht, dan nog is spotify family voor jou. Officieel mag je alleen een family vormen met mensen die op hetzelfde adres ingeschreven staan, maar (tot nu toe) is er geen haan die daar naar kraait. Ook het gedoe valt reuze mee. Je stuurt een mail naar vrienden en mensen die spotify gebruiken, je vraagt of ze mee willen doen en 30 euro naar jou willen overmaken, je zet de functie aan, maillt de gegevens en klaar. Met vriendelijke groet hans.

    1. Je mag bij mij in de groep. Ben op dit moment met 3. Jouw erbij zijn dus 4. Ik start de groep zodra ik een totaal van 6 heb (of bij overeenstemming eerder. Dan betalen we dus ieder een groter deel).

      1. Ik heb nog drie geïnteresseerden. Ga contact leggen en horen wie mee wil doen. Weet je ook hoe ik jou prive kan emailen?

      2. Als ik het dus nu goed begrepen heb zijn we nu met 6: Mick kent nog twee personen, ik ken er ook één, en Hans Groningen kan ook meekomen.

        laat maar iets weten op mijn email adres :)

  21. Hoi! Ik heb 2 weken geleden een familie account afgesloten, had ervoor al premium.

    Ik kan alleen nergens iets vinden om mijn familie leden toe te voegen.
    Als ik kijk bij ‘account’ dan staat er alleen premium.

    Terwijl ik er ook al voor betaald heb.
    Ik heb me al een keer opnieuw ingelogt, maar dat werkte ook niet.

    Alvast bedankt!

  22. Sinds twee dagen zijn we overgestapt op een Family lidmaatschap. Mijn man is momenteel in het buitenland en zodra hij gaat luisteren stopt mijn muziek er mee. Kunnen we allemaal een eigen account (met password) maken? Nu gebruiken we mijn (hoofdaccount) inlogcode allebei.
    Ik kan hier nergens iets over vinden…..

    Alvast bedankt voor het antwoord!

  23. Goede avond, er staat in de voorwaarden dat eenieder onder 1 dak moet wonen. In hoeverre is dit waar? Aangezien ik dit graag wil delen met mijn vriendin en een aantal vrienden, die hier niet wonen.

    Alvast bedankt voor de hulp!

    1. Mijn family woont niet onder 1 dak. Mijn ouders wonen ergens anders, mijn kinderen ook, mijn zus ook. En het werkt allemaal prima.

  24. @petra: check ook je accountnaam en het emailadres. Het zou kunnen dat jouw account nog op een ander, of oud email-adres stond. Je kan ook een nieuw account nemen. Is toch gratis.

  25. @Petra, probeer het nog ‘ns: inloggen met het hoofdaccount op Spotify. Rechtsboven, naast je naam, klik je via het uitklapmenu op Account. Klik daar op Accountoverzicht en dan op “Details bekijken” bij Family. Dan zie je “Je gezinsaccounts beheren. Wil je leden toevoegen of verwijderen?” Klik op AAN DE SLAG.
    En daar dan iemand toevoegen of verwijderen. Voeg anders gewoon een ander werkend emailadres toe.

  26. Hoi Aartjan,
    Aangezien het erg lastig is om ‘problemen oplossen’ via Spotify te regelen vraag ik het even aan jou…Gisteren hebben wij Spotify Family afgesloten waarbij mijn man de beheerder is. Ik heb een free account en heb via het account van mijn man mijzelf een uitnodiging gestuurd om als lid toegevoegd te worden. Ik krijg echter geen mail met een uitnodigingscode, en blijf dus een ‘free account’ houden…de mail is ook niet in mijn ongewenste mail gekomen.
    Heb jij misschien een idee?
    Vriendelijke groeten,
    Petra

  27. Hallo aartjan,
    Ik heb een spotify premium account maar ik zit erover na te denken een spotify family account te nemen zodat mn broer etc ook niet de volle pot hoeven te gaan betalen. Maar ik heb wel een aantal vraagjes waarover ik niks kan vinden en aangezien jij wel in spotify gespecialiseerd lijkt, hoop ik dat jij me kan helpen. Ik vroeg me af hoeveel nummers je max kan downloaden voor offline en of alle 6 mensen allemaal tegelijkertijd kunnen luisteren?

    Mvg,
    Elian

    1. Alle 6 mensen kunnen tegelijkertijd luisteren. Max downloaden is niet zo belangrijk want na een maand verdwijnt het. Dan moet je weer opnieuw downloaden. In de praktijk is dat geen enkel probleem.

  28. Goedemorgen,

    Ik ben bij Spotify family aangemeld onder lia@klom.org.
    Maar toen ik in mijn vakantie wilde inloggen kon ik alleen maar spotyfy premium gratis proef krijgen en na een week kreeg ik een aanbieding van 0,99 ct. Ik zou ooit een link via mijn mail moeten hebben ontvangen, maar tot op heden heb ik deze nooit ontvangen. Kunt u dit eens voor mij nakijken. Alle andere family hebben geen problemen. Misschien kunt u de link opnieuw verzenden? Gaat om lia@klom.org. Dank u voor de te nemen moeite.

Geef een reactie