Kleine 12V lithium accu’s nu goedkoop

12v lithium accu

– Update: 30 juli 2022 –

Een 12V lithium accu is nu eindelijk ook goedkoop te vinden. Het is in feite een grote powerbank. Een 12V 50Ah lithium accu kan nu soms zelfs goedkoper zijn dan de grote zware loodaccu van je auto. Met evenveel stroom.

Een nieuwe accu voor je auto kost ongeveer €70 euro. Maar een 50Ah 12V lithium accu kost hier nu nog maar rond de €30 (nog niet getest).

Zo’n lithium 12V accu is klein, ongeveer 15 x 10 x 7 cm. Dat is wel zeven keer zo klein als een loodaccu, met dezelfde hoeveelheid stroom. En tien keer lichter. Hij is twee tot drie keer groter dan een normale grote powerbank. Lithium gaat ook nog eens drie keer langer mee dan loodzuur, en is verder net zo veilig in gebruik. Tegenwoordig is het meestal LiFePo: Lithium Ferro Polymeer. Maar er zijn ook andere soorten lithium batterijen zoals Li-ion of LiPo.

Een lithium batterij kan alleen niet goed tegen de kou, dus dan is een loodzuur-accu toch weer beter. In de auto is het laadsysteem ook gericht op loodaccu’s, dus lithium  is daar iets minder geschikt.

Ah of Wh: Ampere-uur of Watt-uur

Die Ah (Ampere-uur) is een verwarrende maatsoort voor de capaciteit. Voor powerbanks meten ze die Ah vaak met 3,6V. Dat lijkt dan bijna vier keer hoger dan wanneer je rekent met 12V. Oftewel: 50Ah bij 3,6V is 180Wh (Watt-uur), maar 50Ah bij 12V is 600Wh. Bij loodaccu’s bedoelen ze die Ah altijd met 12V. Als er Wh zou staan is er geen verwarring.

12 Volt is handig, want dat is universeel. Je kan er ook 24 Volt van maken, als je er twee aan elkaar koppelt, met de plus op de min. In serie heet dat. Dan heb je een krachtiger systeem, en dan kun je ook dunnere bedrading gebruiken. Je kan 24 Volt ook gebruiken voor grotere zonnelader-systemen, want grote 300W zonnepanelen moeten op 24V. Die kunnen niet op 12V. De kleinere panelen (tot 150W) kunnen dat meestal wel.

18650 cellen

De cellen die in zo’n 12V lithium-accu zitten zijn van het type 18650. Die zijn universeel, en kun je ook gewoon los kopen. In alle elektrische fietsen en ook in veel powerbanks zitten dat soort cellen. Je kan er bij wijze van spreken zelf een 12V accu van maken. Maar in de praktijk is dat moeilijk. Want de batterijen moeten gepuntlast worden, in een stevig grid. En moet er een BMS in, ook ter beveiliging. Zie de blog over de reparatie van fiets-accu’s.

In Nederland op BOL.com kan ik de 12V 50Ah accu’s nog niet vinden, maar op AliExpress al wel (alhoewel ze nu vrijwel allemaal uitverkocht zijn):

12V 50Ah 50000mAh 18650 lithium battery pack met 30A BMS:

12v lithium accu 50Ah
De 12V oplader en de bekabeling met krokodil-klemmen zitten er ook bij

18650 Lithium-ion Battery Pack 12V 50Ah met EU oplader+DC stekker:

12V lithium accu 50Ah Samsung 18650
In plaats van klemmen kan het ook met 12V DC stekkers zoals bij deze. En een 12V oplader op 220V kan ook.

12V 60a 18650 lithium battery pack + 40W oplader + display:

12V lithium accu

Nog eentje:

12V 40Ah 18650 lithium battery pack met 30A BMS +12.6V charger

 

Thuis-accu LiFePo: groter en krachtiger

Voor een compleet off grid huishouden zijn er thuis-accu’s (LiFePo). Een 5KWH thuisaccu kost rond de 1.500 euro, zoals deze set op AliExpress. Voor een geheel huishouden zou je twee of drie van die sets nodig hebben, afhankelijk van je verbruik. Het is schaalbaar, dus het kan ook veel kleiner, zoals hier vier LifePo-cellen voor 600,-. Vier betekent dat je dan een 12V accu hebt van 105Ah, dus dat zijn ongeveer twee normale grote loodzuur-autoaccu’s, maar dan dus bijna tien keer zo klein.

En met acht cellen kun je voor rond de 800 euro een 24V-systeem maken dat krachtig genoeg is voor een tuinhuis inclusief een kleine koelkast. Voor een tuinhuis of camper, met een zuinige koelkast, plus al je telefoons, speakers, led-verlichting, laptop en iPad is 3KWH meestal ook wel genoeg, en dat kan in de zomer al met één 360W zonnepaneel.

Deze blog is niet gesponsord. Zie ook deze info.

38 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Leuke blog!
    Ik heb een vraag: wat kan ik het beste gebruiken om de stroom van mijn zonnepanelen op te slaan zodat ik telefoons en e-bike batterijen op bewolkte dagen veilig kan opladen? Is dat een lithium accu of een All
    Powers power station. Kan die laatste ook opladen via een stopcontact?
    Ben electrobeet vandaar deze vraag.
    Alvast bedankt 🙏🏼
    Peter

  2. ik heb ook een 12 V. 50 000 mAh Li ion batterij gekocht bij Ali Express, Ik kreeg een gans ander model toegestuurd, geen zogezegde Samsung maar merkloos, geen 1350 gr, maar 350 gr,, opengesneden en er zitten 6 merkloze batterijen van 3.7 V in, de rest is opgevuld met piepschuim, getest met een halogeen spotje van 12 V 20 W. na 150 min was ze leeg. GROTE OPLICHTERS !! ik probeer nu via een geschil mijn geld terug te krijgen. Fons

  3. Leuke blog dit. Haal er veel info af!
    Positief geschrokken over de prijzen van deze lithium accu’s ben ik wel benieuwd welke accu’s ik dan kan gebruiken voor een SXT scooter. Daar zitten 3 accu’s in van 151x95x98mm maar ben ik nog niet tegen gekomen voor een vergelijkbare prijs.

  4. Ik kom hier vaak eens terug kijken. Top blog! Je schrijft dat een +300 Watt zonnepaneel op 24 volt moet. Kan je dan via de zonnelader nog steeds 12v apparaten voeden?

    1. Jazeker, met een DC DC converter. Die is er in allerlei uitvoeringen / wattages. Bijvoorbeeld een die van 24V weer 12V maakt. Dat gebruik ik ook op mijn 24V accu’s, voor de 12V verlichting.

  5. Je kunt aan het gewicht wel ingeveer zien of het werkelijk de capaciteit is die vermeld wordt.
    B,v. 50 ah bij 1,5 kg is onmogelijk. In je powerbank zitten dezelfde cellen en als je die weegt en vergelijkt met het op Aliexpress vermelde gewicht heb je een beter idee wat de capaciteit kan zijn.
    Ook aan het aantal cellen in serie en parallel kun je ongeveer zien b.v. 3s4p (als dat vermeld staat)is ongeveer 10 tot 12AH bij 12 Volt.

  6. Alle accu’s die je aanprijst zijn uitverkocht. Heb je nog goede alternatieven ? Ik durf niet zomaar eentje te kopen omdat ik hier lees dat er best ook nep tussen zit.

  7. Gerrit, dank voor het delen. Voor anderen: als samenvatting van de video: het label “Samsung” is fake, en de capaciteit is max. 7,2 Ah, i.p.v. de geclaimde 50 Ah.
    Een volgende uitdaging is, om troep van goede accu’s te onderscheiden. Ik had gehoopt dat de reviews een aardige graadmeter kunnen zijn, maar de Engelsman uit de video lijkt me niet iemand die de accu blind heeft besteld; dat zou dan betekenen dat de leverancier overstapt van het uitleveren van goede accu’s naar troep.

  8. Als je de recensies leest dan zijn er weinig positief, het lijkt dus allemaal te mooi om waar te zijn,
    de prijs van een goede lithium accu is nog steeds een veelvoud van een loodaccu…

    1. Denk dat het vnl ligt aan waarvoor je het wilt gebruiken. Zolang de accu niet erg koud wirdt heb je er een prima accu aan. Is eigen aan lithium ion techniek niet aan de kwaliteit vd lithium accu.

  9. Hallo Aartjan, interessante accu’s hoor. Ik vroeg me af of je deze ook kunt opladen met een zonnpaneel, zie je eerdere blogs over draagbare zonnepanelen en powerbanks. Welk zonnepaneel zou je dan aanbevelen??

      1. Idd een gasketel. De totale ketel incl. pomp verbruikt 85 W. Dus met een 50Ah accu kun je 5 uur overbruggen. Met de omvormer erbij zit je dan op 67 euro, valt niet tegen. Wel moet je dan handmatig de ketel ompluggen van netvoeding naar voeding vanuit de omvormer

    1. Leuk dat Ard Jan een blog heeft over deze onderwerpen maar vertrouw niet teveel op zijn electrotechnische kennis. Alleen al het feit Ard Jan dat schrijft over een 12 V accu van 50AH met hjet formaat van de startaccu van een scooter en dat lithium accus inmiddels goedkoper zijn dan loodaccus.

    1. Het 12V auto-laadsysteem is ontworpen voor het laden van loodaccu’s en heeft een totaal andere laadkarakteristiek dan die van Li-Ion en is dus absoluut niet met elkaar uit te wisselen! Alleen bepaalde typen LiFePo4 bettarijen die speciaal voor autogebruik zijn gemaakt zijn daarvoor te gebruiken. Deze hebben een speciaal ingebouwde BMS die zich dusdanig gedraagt richting het autolaadsysteem alsof het een loodaccu is. Ook zijn deze flink duurder dan een normale auto accu. Voor een auto is dit doorgaans niet interessant aangezien de loodaccu prima werkt en relatief lang meegaat. Juist vanwege het feit dat een loodaccu “graag” altijd volgeladen wil zijn en Li-Ion liever niet. Een Li-Ion die altijd afgetopt wordt is geen lang leven beschoren.

        1. Powerbanks worden gevoed vanuit 3.2v, absoluut onvergelijkbaar qua hoeveel cellen je nodig hebt om de beschreven voltages en capaciteiten te behalen.

          Alles wat je hier toont zijn eerste rang oplichters.

      1. Capaciteitsaanduidingen moet je bij Ali altijd met een grote korrel zout nemen. Vooral als het om 18650 cellen gaat. En mijdt cellen die met “Fire” endigen zoals UltraFire, TrustFire, e.d. Die zijn bijna allemaal nep en hebben vaak een tien keer lagere capaciteit dan wat er op staat vermeld.. Weet dat er geen 18650 cellen bestaan met 9999 mAh, ook Panasonic, Samsung of Sanyo hebben deze niet. Het hoogst haalbare op dit moment van deze topmerken is ongeveer 3500 mAh per 18650 cel.

  10. Let op!!!!! Lithium accu’s hebben een ongelooflijke hekel aan vrieskou. De capaciteit kan dan halveren en ze kunnen ook kapot knappen. Ik durf er in ieder geval nog geen één in m’n auto te monteren.

    1. Het is niet voor niets dat anno 2022 nog steeds loodaccu’s voor het 12v systeem van auto’s worden gebruikt. Deze moeten namelijk altijd vol zijn en dat is een prima eigenschap van loodaccu’s want die willen graag constant afgetopt worden. Li-Ion daarentegen moet daar helemaal niets van hebben. Als die constant worden afgetopt dan zijn ze in no-time versleten.

  11. Als je protected lion batteries in een powerbank of sccu stopt haalt ie niet voldoende stroom. Daarom zit er een bms in. Battery management system. In losse protected batterijen zit een pcb die iets soortgelijks doet. Pcb is single cell, bms multicell. Je kunt ook niet meerdere lion cellen opladen zonder bms…dus is wel degelijk safe.

    1. De zgn. “protected” cellen zijn eigenlijk alleen bedoeld als losse energiebron voor zaklampen en andere apparaten waar je een enkele “losse” 18650 cel in gebruikt, zodat je deze niet te ver kan ontladen, waardoor de 18650 cel dus kapot gaat. Voor ander gebruik met meerdere cellen, bijvoorbeeld in samengestelde packs, moet je nooit dit soort protected cellen gebruiken. De BMS in het pack zorgt namelijk voor het veilig laden- en ontladen van de individuele cellen en het balanceren daarvan.

  12. Ik weet dat die 18650 cellen inmiddels overal in zitten. Maar d’r zit wel kwaliteitsverschil tussen (protected vs unprotected). Heb ook wel filmpjes gezien waarin ze spontaan exploderen.
    Zou er wel terughoudend in zijn…

    1. Li-Ion heeft gewoon altijd een BMS (Battery management Systeem) nodig die het hele laad- en ontlaadproces beheert en de batterij continu beschermd. Li-Ion kan namelijk heel slecht tegen overladen en te ver ontladen. Dan is er niet alleen kans op oververhitting en dus brand maar ook slijten 9degraderen) ze veel sneller. Voor het 12V systeem van een auto zijn ze dan ook derhalve ongeschikt.

Geef een reactie