– Update: 5 juli 2024 –
Ik kocht op INDIEGOGO deze AMX Mini. Een kleine superlichte ebike van 13 kilo, met 20 inch wielen. Net groot genoeg voor mijn 1,90 meter. In augustus 2020 werd hij geleverd, een half jaartje later dan beloofd. Is dit de ideale ebike? Hier de Hands On review.
Het goedkoopste model was in totaal 750 euro. Ik heb de iets duurdere versie genomen, met een grotere batterij, dikkere banden en luxe schijfremmen. Die was in totaal 875 euro. Normaal kost zoiets bijna het dubbele. In de prijs inbegrepen zat 100 euro bezorging en € 150,- aan import en BTW.
Helaas is de Mini alweer uitverkocht. Alleen de grote 28 inch modellen zijn er nog. Jammer, want die kleine Mini is top. In Azië zijn dat soort kleine frames heel populair. Kleine fietsen zijn altijd lichter, sterker en stijver. 20 inch wielen zijn net groot genoeg om comfortabel te zijn.
De producent van deze AMX Mini is het Britse Analog Motion. Over hun vorige ebike had ik al eens een blog geschreven. Hun vorige fiets-projecten zijn ook succesvol verlopen, en ze hebben ook alweer nieuwe modellen op Indiegogo en op hun eigen website. Aanraders. Want deze Mini is ook echt top, en bevalt mij zeer goed.
Update 2024: Analog Motion bestaat al niet meer
Ik heb ook een ultralichte XIaomi Qicyle vouwfiets en de Deense Strøm City. Dat zijn ook allebei toppers. De Xiaomi voor mijn 1,90m wel een tikje te klein, dus die gebruik ik voor korte afstanden en voor het openbaar vervoer (daar kan hij gratis mee). En de Strøm vind ik juist weer wat te groot en te zwaar. Daarom deze AMX Mini. Dit is voor mij bijna de perfecte ebike.
Verderop de Hands On Review.
Hands on review AMX Mini Capital ebike
Ik heb dus de Mini Capital, met uitstekende schijfremmen, iets grotere batterij en dikkere banden. Inderdaad superlicht. Alles werkt perfect. Kabels mooi weggewerkt in het frame. Goede zithouding, zelfs voor 1,90 meter. Alhoewel het voor mij toch nog eigenlijk net te klein is. Ik heb daarom ook maar deze carbon zadelpen gekocht (30.8mm x 400mm). Zie deze blog daarover.
Perfecte motor, goede afneembare batterij. De begrenzer kun je eenvoudig zelf instellen (zie verderop). De batterij heeft een goede range: zo te zien iets van 50km in mijn geval, zeer afhankelijk van je rijgedrag.
Montage
Het in elkaar zetten ging in een half uur. De bijgeleverde handleiding was kort, maar je kan de QR-codes scannen voor de langere handleidingen en video’s. Al het gereedschap zit er ook al bij.
- Uitpakken en de manuals bekijken
- Batterij opladen (aan het lampje op de oplader zie je of hij vol is)
- Het stuur vastzetten
- Het voorwiel erin, en de schijfrem VOOR erop, met de twee schroeven
- Schijfremmen afstellen (video bekijken): remkabel, hendel en stelschroef afstellen
- Zadel erin. Ik had er geen achterlicht bij besteld, dus die kabel kan terug in de zitbuis. Voorlicht-kabel kan ook terug in de onderste buis.
- De pedalen erop
- Belletje erop (ook bijgeleverd)
- Voorspatbord (meegeleverd) heb ik er nog niet op, want het achterspatbord is wat mij betreft al voldoende.
Om de indicator-lampjes op de batterij te zien moet je het piepkleine knopje induwen. Maar ook het groene lampje op de oplader zelf geeft aan of hij vol is (rood = laden, groen = vol). Op de grote rode knop op de batterij moet je hem AANzetten. Dan pas kan de fiets aan op de oranje knop op het display.
AMX Mini review: rijgedrag
Hij fietst verrukkelijk. Actieve lage zit. En hoewel het voor mijn 1,90 meter net iets te klein is, is dit wel goed te doen. Ik heb het zadel echter wel 2 cm boven de max staan. Ik heb daarom ook maar deze carbon zadelpen gekocht (30.8mm x 400mm).
Zo’n klein frame heeft veel voordelen: lichter, sterker en stijver. Dan gaat er ook minder energie verloren. Zuiniger dus met stroom. Of sneller. Hoe je het maar bekijkt. Op- en afstappen gaat ook makkelijker op zo’n kleine fiets. En stilstaan ook. Het frame is unisex, One Size Fits All.
De ondersteuning is perfect. Standje 1 is al goed genoeg. Echt heel bijzonder. Heb ik nog nooit meegemaakt. Het voelt bijna net zo goed als een torque sensor (maar het is een rotatie-sensor). Als je langzaam je benen beweegt, net als die fietskoeriertjes, dan is het een brommer. Je rijdt met deze altijd rond de 23-25 km/u als je zelf meeetrapt. Er zit geen versnelling op. Dat is ideaal op een ebike: dan kan er ook niks kapot, en het is lichter en goedkoper. En ook nog zuiniger. Maar het verzet had wel iets groter gekund. Dan zou ik altijd 27-30 rijden. Misschien zet ik er nog wel een groter voortandwiel op (achtertandwiel is hier lastig te wisselen).
UPDATE: de snelheidsmeter geeft 2km/u teveel aan.
Een gaaf detail is de Walk-assist. Ik moet wel eens een trap omhoog, met de fiets aan de hand. Met die walk assist rijdt de fiets dan vanzelf naar boven! Supercool. Je moet dan de linker- of rechter knop ingedrukt houden. Zie ook de manual.
Bereik
Omdat standje 1 al goed genoeg is, is het bereik ook hoog. Dat komt ook omdat de fiets zo licht is. Dat is altijd zuiniger. En omdat je in dit verzet maar 25 km/u rijdt. Als je harder gaat, draaien je beentjes te snel.
Licht en klein genoeg ook om een trap op te tillen. Of een auto in. Dat vind ik ook een enorm voordeel. De batterij is ook nog eens afneembaar, dus je kan ook binnen opladen. Maar op de batterij zit geen slot, je moet ‘m dus wel altijd mee naar binnen nemen. Dat gaat prima, want de batterij is zo klein en licht als een bidon (een waterfles).
Begrenzer instellen op het display
Het display is prima, met de 5 standen ondersteuning, snelheidsmeter, kilometerteller en batterij-level. De zijknop (langklik is AAN) is met kort-klik de verlichting (als je die hebt).
Hou de Plus en Min tegelijk ingedrukt, en klik dan naar P10. Daar kun je 25 km/u of 32km/u instellen, of elke andere snelheid. Hier de manual van het display. Ik heb ‘m eerst op 32 km/u gezet. Maar inmiddels heb ik ‘m teruggezet naar 23 km/u. Sneller heeft geen zin, omdat je benen dan te snel draaien. Boven de 25 km/u is ook illegaal, en kost ook meer stroom.
Opmerkingen
Voor- en achterlicht moest je apart bijbestellen. Had ik achteraf bezien misschien moeten doen. De bedrading zit er al, dus als je handig bent en de juiste stekkertjes gebruikt (waterproof 2 pin) kun je aan die draden zelf ook lampjes bevestigen. Daar volgt nog een update over, hier, als ik goedkope losse lampjes heb gevonden.
Er zit een zakje bij met alle reflectoren. Een extra oplader of batterij kun je bestellen op de webshop van AnalogMotion.com. Daar is ook een throttle te koop: dat is een gashendel. Dan wordt het dus een brommer! Dat is hier illegaal (maar je kan dus ook langzaam met je benen draaien voor hetzelfde effect). De draad met de 2 pin waterproof stekker voor de throttle zit al op de fiets, dus dan hoef je alleen het knopje te kopen. Die staat volgens mij voor 7 euro hier ook op AliExpress. Maar ik mis dit niet.
Een standaard zit er ook al op. Het zadel is goedkoop maar okee. De grips zijn “lock on” maar niet ergonomisch. Ik heb liever ergogrips.
De Stuurdrager en de Kettingbeschermer ga ik er ook nog opzetten, zie de foto’s. Met de stuurdrager heb je de ideale bagagedrager. En met de kettingbeschermer gaat je ketting langer mee, en heb je ook geen kettingkast nodig. Dan zou dit mijn ideale ebike zijn – als het verzet ietsje groter zou zijn. En als de zadelpen langer zou zijn. Een groter verzet moet je aan de voorkant doen, bij de trappers, een groter voorblad dus.
Hier meer informatie over die Ahead headset stuurpen.
Zie ook de blogs en reviews over:
Of alle blogs hier over fietsen.
Deze blog is niet gesponsord. Ik kan helaas ook niks verdienen aan deze waardevolle Indiegogo-tips. Jammer hoor.
Hoi Aartjan,
In november 2020 heb ik 2 ebikes Fiido D4s gekocht. Een daarvan doet helemaal niets meer, sinds hij een week in de auto gelegen heeft, ook niet na opladen. De display toont geen enkel teken van leven.
Mijn dochter heeft per abuis een 5V lader van een handstofzuiger ingeplugd. Ik weet niet zeker of hij het daarna nog gedaan heeft. Kan dat kortsluiting gegeven hebben? Kan het display defect zijn?
Ik ben niet technisch. Wat zou ik kunnen uitproberen of te zien of ik het zelf kan repareren. Misschien iets uitproberen met behulp van de andere D4s die het wel prima doet?
Weet je anders een fietsenmaker die deze fietsen kan en wilt repareren?
Waarschijnlijk is het de batterij. Die kunnen niet goed tegen kou en hitte.
zit er ook ergens een zekering bij de batterij?
In een batterij zit allerlei soorten van beveiliging. Zie ook dit verhaal: https://aartjan.nl/blog/fietsaccu-recyclen-powerbank/
Ken je op Aliexpress een goed batterij-merk of kun je een batterij aanbevelen? De prijzen variëren immers enorm, van €80 tot honderden euro’s.
Ik zou voor die AMX gewoon de officiele van het merk zelf doen…
Het is geen AMX maar een Fiido D4s
Er zijn ook fietsaccu-revisie-bedrijven, dat zou ik proberen
En Liitokaala is het grote merk in China
Hoi Aart Jan, ik zoek een ebike waarvan er 2 in de bagageruimte van de auto passen, eventueel met de rugleuning van de achterbank neergeklapt. Ik heb namelijk geen trekhaak of dakdrager. Heb je een alternatief voor de AMX mini? Deze is namelijk niet meer te koop. Of een ander advies?
Ja, zie de Qicycle of een andere nieuwe vouwfiets
De Qicycle EF1 is niet meer verkrijgbaar. De Fiido D11 kost € 1100. Wat vind je van de Fiido D4s, de Himo Z20 of de Qicycle TDP02Z?
De Qicycle TDP02Z! Topper. Hier voor maar 695,- op AliExpress. Alleen niet vouwbaar.
dan passen er geen 2 in de kofferbak. Waarschijnlijk niet eens 1.
Wat vind je van de Fiido D4s of de Himo Z20?
De Himo Z20 vind ik iets mooier en handiger maar wel erg zwaar. De Fiido Z20 heeft alleen geen uitneembare batterij, maar die kan je wel tillen, en is ook goedkoper.
Jammer dat de mini niet meer te koop is.
Hi Aart-Jan, als je naar trustpilot kijkt, zijn reacties op indiegogo bijzonder slecht. Maar jij lijkt positief over deze site of niet? Ze hebben paar mooie fietsen voor backers. Maar na trustpilot lijkt het risico groot.
Ik heb diverse dingen gekocht op Indiegogo, het duurde vaak wat langer, soms wel jaren, maar bijna alles is gelukt, en de prijs was altijd extreem goed.
Hi, dank voor al je nuttige info. Vraagje over de one speed van de AMX CLASSIC LE die nu op indiegogo staat ivm aankoop. ik twijfel of die ene versnelling niet te licht is voor lange afstanden waar je lang 25km/u fietst?
Wat denk jij?
Het verzet is wat mij betreft perfect voor 27 a 28 km/u.
Heb je deze inmiddels al binnen? En hoe bevalt hij? Ik denk erover de AMX classic te bestellen en ben dus benieuwd hoe de levering gaat.
ze sturen altijd goede updates, en het wordt binnenkort geleverd.
Dan zal ik het hier updaten. Met de Coronacrisis is het ook zeer begrijpelijk dat ze vertraging oplopen.
Nu dus met een Hands On Review Update. Geleverd begin Augustus
Maar je kan hem niet vouwen??? Kan niet gratis mee op de trein dan, jammer.
Nee dan neem ik m’n vouwfiets. Maar deze Mini fietst fijner, is groter en sterker.