Cowboy Cruiser review: beste ebike 2024

cowboy cruiser review

– Update: 14 maart 2024 –

De Cowboy ebike is wat mij betreft nu de beste elektrische stadsfiets. De prijs was aanvankelijk €1990. Latere modellen werden duurder, maar ook beter. De nieuwste Cowboy Cruiser (€2990) is er in vier nieuwe kleuren, met sterkere motor, verhoogd stuur, lagere trapfrequentie en telefoonhouder met draadloze oplader. Hij is er nu ook in step through frame (ST). Hier mijn Cowboy ebike review.

De Cowboy is een lichte single speed ebike met hydraulische schijfremmen. Met een prachtig minimalistisch design. De algehele afwerking is van hoge kwaliteit en de elektrische ondersteuning is perfect en voelt zeer natuurlijk aan. De service is ook goed. En dat is best wel belangrijk bij elektrische fietsen. In  de app kan je in elke grote stad wel een fietsenwinkel vinden die je Cowboy kan repareren.

cowboy cruiser review

cowboy cruiser review st dames lage instap
Het ST-model met lage instap, hoger stuur en nu ook met spatborden

Zie ook de blog over de concurrenten, zoals Veloretti en Tenways. Verderop ook meer over een goedkoop alternatief, de Tenways.

De nieuwe Cowboy Cruiser heeft een hoger stuur, een breder zadel, een lagere trapfrequentie en een dynamisch aanpasbare trapondersteuning. Voor de meeste Nederlanders allemaal zeer welkome verbeteringen.

Lichtgewicht: 18 kilo

Met zijn 18 kilo inclusief batterij behoorde hij tot de allerlichtste elektrische fietsen. Dat is belangrijk, want in de praktijk moet je ‘m toch nog wel eens tillen, en lichter is sneller, wendbaarder en zuiniger. Gewoon veel fijner! De meeste ebikes zijn veel zwaarder: vaak 25 kilo. Scheelt nogal. Een lichtgewicht fiets heeft ook altijd een groter bereik: deze heeft rond de 70 km. De nieuwere modellen zijn ietsje zwaarder geworden, 19 kilo. Maar die hebben ook een krachtigere motor. En een telefoonhouder met draadloze oplader in het stuur. En een automatisch slot! En het blijft een lichtgewicht fiets.

Een goedkope telefoonhouder is deze. De originele houders, telefoonhoezen en bijpassende houders voor in de auto vind je op cowboy.tools.

Afneembare batterij en single speed

De batterij is afneembaar (met een sleutel), zodat je ook makkelijk binnen kan opladen. Dat werkt ook als antidiefstal, want een fiets zonder batterij wordt minder snel gestolen. Verder is het ook in de winter veel beter want batterijen gaan kapot in de kou. En een nieuwe batterij is een duur geintje. Zonder batterij fietst hij overigens ook prima. De motor zit in het achterwiel (iets betere grip dan voor) en is stil en perfect.

Op zo’n lichte elektrische fiets heb ik geen versnelling nodig, in de stad. Dat maakt ‘m ook onderhoudsvrij. Want de versnellings-naaf, de hendel en de kabels kunnen allemaal niet kapot: die zijn er namelijk niet. Het verzet is op de nieuwe Cruiser perfect gekozen (2,85). Voor mij fietst dit perfect. Op het vorige model was het verzet kleiner, dus dan trapte je iets te snel, maar dat kon je oplossen met een ander achtertandwiel: zie cowboy.tools.

Op de nieuwe Cowboy Cruiser is de zithouding ook beter voor lange mensen. Je zit meer rechtop, het stuur is hoger en meer naar je toe gebogen. Verder is het zadel ook breder en je trapt langzamer: allemaal echt heerlijk.

Bereik

Het bereik van de batterij is zo’n 70 kilometer, afhankelijk van je rijstijl en je gewicht. Dat is vergelijkbaar met de allerbeste ebikes.

Tandriem

Er zit een Gates tandriem op in plaats van een ketting: dat zie je tegenwoordig op alle duurdere ebikes.

Accessoires en bagagedragers

Bagagedrager en accessoires zijn te koop op Cowboy.tools. De spatborden en zijstandaard zitten er op de nieuwe modellen al op, en zijn nu dus ook bij de prijs inbegrepen. Een SP Connect hoesje kan je er zelf bijkopen. De draadloze oplader zit al in het stuur op de nieuwe modellen (niet op de Core).

Legaal begrensd

De vorige Cowboy had nog twee standen: de legale 25 km/u en de “off road” van 30 km/u. Die laatste is illegaal op de weg in de EU. De nieuwe Cowboy Cruiser heeft die 30 km/u niet meer. Maar omdat het verzet bij de nieuwere Cowboys perfect gekozen is, rij ik daarop meestal ietsje boven de 25. En dat is gewoon super. Het bereik is dan ook veel groter.

Ondersteuning: krachtsensor

De ondersteuning van de Cowboy is veel beter dan veel andere elektrische fietsen. Dat komt door de torque sensor (oftewel pedaalsensor, of krachtsensor, of koppelsensor). Hoe meer druk op de pedalen, hoe meer kracht de motor geeft. Veel fietsen hebben een rotatie-sensor. Dat remt te laat, reageert traag en je kan ook nog eens uit de bocht vliegen. Er gebeuren steeds meer ongelukken mee. De Cowboy fietst door die betere sensor echt veel fijner en natuurlijker, en is daarom ook veiliger. Je kan er ook elke snelheid mee fietsen, dus ook langzamer. Net als gewoon fietsen.

Er zitten twee standen op, power en eco, dus je hoeft eigenlijk nooit een stand te kiezen. Ik zet ik ‘m altijd op Eco. Heel soms heb je extra power nodig, dus dan kies je even met het knopje op het stuur de Power-stand.

De nieuwe modellen hebben een nog betere variabele ondersteuning. Het verschil kan je uitproberen met een testrit. Ik heb het niet nodig in de stad of op het vlakke land. Maar bij heuvelachtig terrein mogelijk wel.

App en GPS

Zonder telefoon kun je de fiets niet starten. Slim en goed, want dat bespaart een display en bedrading (die kapot kunnen). En iedereen heeft toch al een telefoon. De nieuwste modellen kan je ook starten met de batterij-sleutel. Slim en goed allemaal.

Op de app (IOS en Android) kan je de ondersteuning zelfs afstellen.

Op de nieuwe zit ook een telefoonhouder, inclusief draadloze oplader. Een SP Connect hoesje kan je er zelf bijkopen. Op de oude modellen neem je er een telefoonhouder bij van een paar euro. 

Er zit ook Find My Bike op de app, met ingebouwde GPS in de fiets. Je hoeft geen SIM of abonnement te betalen: dat zit er al levenslang gratis op. Een groot pluspunt.

Cowboy ebike review oude modellen

De Stuurdrager paste perfect op de oudere modellen, als handige mooie bagagedrager. Het stuur is dan 6cm hoger, en dat maakt je zithouding rechter en fijner. Je kan ‘m ook in de hoge stand zetten: dat is 13 cm hoger. Ideaal voor lange mensen. De remkabels zou je dan misschien wel moeten verlengen (maar ik heb ook gezien dat het wel past, zie het plaatje hieronder). Je kan er ook een verstelbare Ahead opzetten. Met Shims (verloop van 25,4mm naar 31.8mm) past de stuurdrager ook op de grote stuurklem van de Cowboy.

Op de nieuwste modellen past de Stuurdrager helaas niet meer.

Zie ook alle accessoires op Cowboy.tools en zie ook SteerCarrier.com

cowboy ebike review met stuurdrager
De stuurdrager past perfect en maakt het stuur 6cm hoger waardoor je beter zit, vooral als je lang bent.

De Stuurdrager kan ook in de hoge stand, zodat je rechter op zit, als de remkabels lang genoeg zijn. Die kan je uiteraard verlengen. Zie SteerCarrier.com

cowboy ebike review stuurdrager steercarrier

steercarrier
In de hoge stand zit je veel rechter op, zeker als je lang bent

stuurdrager steercarrier

TIP: Goedkope Cowboy

De oude modellen zijn soms voordelig te koop. Check de website.

Slot en verzekering

Op de vernieuwde app van de C4 zit ook een elektronisch slot. Hij gaat vanzelf op slot, en weer open als je dichtbij komt. Op de vorige modellen moest je zelf nog voor een slot zorgen. Je kan er via Cowboy wel meteen een diefstal-verzekering bij afsluiten, voor € 8,- per maand, of een volledige verzekering (inclusief schade en diefstal) voor €10,- per maand. Met beide verzekeringen krijg je ook notificaties op je telefoon als er aan je fiets wordt gerommeld. En ook zonder verzekering kan je via de GPS altijd zien waar je fiets is. De batterij kan je met de meegeleverde sleutel loshalen, en dat werkt zo ook een beetje als anti-diefstal. En zonder jouw telefoon heb je niets aan de Cowboy, dus dat werkt ook demotiverend voor fietsendieven.

Je kan hier een gratis proefritje reserveren op een Cowboy. Die komt dan gewoon thuis bij je langs! Leuk hoor.

Kortom: dit is de verreweg beste en de mooiste elektrische stadsfiets. Een enorme aanrader als je budget het toelaat.

cowboy ebike reviewt

Zie ook andere artikelen over ebikes hier. En mocht je de Cowboy te duur vinden:

Beste Ebike voordelige Keus: Tenways CGO600

Een veel goedkoper alternatief is de Tenways CGO600. Die weegt maar 15 kilo. Die til je zo de trap op, dus dan is het misschien niet zo heel erg dat op het vorige goedkope model de batterij niet afneembaar was. Verder ook met perfecte krachtsensor, schijfremmen en tandriem. De Stuurdrager kan er ook op en dat is een aanrader, want het standaard stuur is nogal laag en recht. Het vorige model is de Tenways CGO600, nu heel goedkoop voor €1199.

En voor €1799 is er nu ook de nieuwe CGO600 PRO. Die is z’n prijs dubbel en dwars waard: daar zitten spatborden bij, een zijstandaard, dikkere banden, een koplamp in het frame, beter weggewerkte kabels, verstelbaar stuur en vooral: een AFNEEMBARE en GROTERE ACCU! Hoezee! Dit is nu dus de beste goedkope ebike.

Hij fietst net zo goed en fijn als de Cowboy, omdat de trapsensor en de trapfrequentie vrijwel hetzelfde zijn. Hij is er in drie maten in vier kleuren. O ja, GPS? Dat kan je zelf met Airtags doen. De Stuurdrager kan er ook op, en dat is een aanrader voor een verbeterde zithouding (het stuur is dan veel hoger en meer naar je toe):

tenways cgo600 pro review
Dit is nu de beste goedkope ebike, voor €1899

Tenways heeft nu ook een laag instap model, waar je ook nog meer rechtop zit. Met voorvering (instelbaar). Vering vind ik overigens in Nederland niet echt nodig. Verder heeft deze ook een bagagedrager, spatborden, zijstandaard en afneembare batterij met sleutel. Het is de Tenways CGO800 vanaf € 1899:

tenways cgoo800 lage instap

Fatbike / e-brommer

Als je een Fatbike / brommer wil, doe er dan een waar het zadel omhoog kan. Zodat je niet zo raar met je knietjes omhoog zit. De aanrader is de HImiway Big Dog. Tijdelijk voordelig hier, en zelfs veel goedkoper dan een Cowboy. Met een zeer krachtige 250W 86Nm motor, enorme batterij met tot 128km bereik, perfecte hydraulische schijfremmen, superdikke all terrain banden en instelbare voorvering. De Shimano derailleur heeft zeven versnellingen. Achterop kan een verlengd bagagerek, dus dan kan je ‘m ook als longtail bakfiets gebruiken. En er is ook een mooie en handige voordrager te koop. Geen trapsensor, maar dat wil men vaak ook niet op een fatbike of transportfiets, want dat voelt meer aan als een brommer:

Himiway Big Dog review
Deze Fatbike zit en rijdt uitstekend: het zadel kan omhoog. Enorm groot bereik, zeer krachtige motor en versnellingen. Ook als longtail bakfiets, met verlengde achterdrager. En er is ook een voordrager.

En op AliExpress?

Op AliExpress kan je ook elektrische fietsen uit EU bestellen, met alle import-kosten al inbegrepen. Zo kocht ik daar de elektrische vouwfiets Xiaomi Qicycle, een absolute topper en aanrader als je niet al te lang bent.

Of deze vouwbare ebike voor €999 op AliExpress. Er staan nu ook 20 inch Fat Bikes, vouwbaar. Met superdikke banden. Kost rond de 1000 euro. Met grote afneembare batterij, aluminium frame, 7 speed, 1000W motor en schijfremmen. Deze zie je ook steeds meer. Die zitten prima, maar ze zijn uiteraard wel heel zwaar, en hebben ook meestal geen trapsensor.

PS mijn wensen voor een ebike zijn:

  • Lichtgewicht, max 18 kilo
  • Torque sensor (geen rotatiesensor)
  • Wielen mogen klein: 24 inch
  • Afneembare batterij, het liefst als een bidon
  • Geen versnelling en groot verzet (of een 2-speed)
  • Gewone ketting (met kettingbeschermer)
  • Met stuurdrager, en verstelbare stuurpen
  • Met Safety Sound

Zoiets is er nog steeds niet. Welke fietsproducent gaat deze maken? Ik bied mij aan als product designer!

Deze Cowboy ebike review is niet gesponsord.

126 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

    1. Ik zou sowieso altijd ergo-grips doen, en dan Lock-on, dus dat je ze in de perfecte stand vast kan zetten. Zoals deze al zijn die wat dun. De echte goede goedkope kan ik alleen bij de groothandel vinden. Misschien ga ik ze wel weer verkopen in mijn webshop.

  1. Beste Aartjan,
    Wat is de keuze van geen kettingkast? Zit hier een voordeel aan? Want ik zie alleen maar een nadeel. Gister een testrit gedaan en bij de eerste 5 meter zat mijn broek er al tussen. Wat heel jammer is, want het fietst fantastisch. Gelukkig was dit de rubberen ketting, anders zat mijn broek ook onder het vet.
    Zijn hier oplossingen voor? Behalve old school broekklemmen..?

Geef een reactie