Cowboy Cruiser review: beste ebike 2023

cowboy cruiser review

– Update: 17 juli 2023 –

De Cowboy ebike is de beste elektrische stadsfiets. De prijs begon bij €1990 voor de Cowboy 2. De latere modellen werden iets duurder (€2190). De nieuwste Cowboy Cruiser (€2990) is er in vier nieuwe kleuren, met sterkere motor, verhoogd stuur, lagere trapfrequentie en telefoonhouder met draadloze oplader. En: hij is er nu ook in dames-model. Oeps, dat mag je niet meer zeggen! Dat heet step through oftewel ST. Hier mijn Cowboy ebike review.

De Cowboy is een lichte single speed ebike met hydraulische schijfremmen. Met een prachtig minimalistisch design. De algehele afwerking is van hoge kwaliteit en de elektrische ondersteuning is echt perfect en voelt heel natuurlijk. De service is ook goed. En dat is best belangrijk bij elektrische fietsen. In  de app kan je in elke grote stad wel een fietsenwinkel vinden die je Cowboy kan repareren.

cowboy cruiser review

cowboy cruiser review st dames lage instap
Het Step Through-model ST: met ultralage instap. Spatborden zitten er ook op.

Zie ook de blog over de concurrenten, zoals VanMoof, Veloretti en Tenways. Onderaan meer over de Beste Ebike Voordelige Keus.

In juli 2023 lanceerde Cowboy de nieuwe Cruiser voor €2990, met een hoger stuur, een breder zadel en een lagere trapfrequentie. Voor de meeste Nederlanders allemaal zeer welkome verbeteringen.

Lichtgewicht: 18 kilo

Met zijn 18 kilo inclusief batterij behoorde hij tot de allerlichtste elektrische fietsen. Dat is belangrijk, want in de praktijk moet je ‘m toch nog wel eens tillen, en lichter is sneller, wendbaarder en zuiniger. Veel grote ebikes, zoals de VanMoof zijn veel zwaarder: 24 kilo. Scheelt nogal. Een lichtgewicht fiets heeft ook een groter bereik: deze heeft rond de 70 km. De nieuwere modellen zijn wat zwaarder, 19 kilo. Maar die hebben ook een krachtigere motor. En een telefoonhouder met draadloze oplader in het stuur. En een automatisch slot! En het blijft een lichtgewicht fiets.

Een goedkope telefoonhouder is deze. De originele houders voor je telefoonhoes en superhandige bijpassende houders voor in de auto vind je op cowboy.tools.

Afneembare batterij en single speed

De batterij is afneembaar (met een sleutel), zodat je ook makkelijk binnen kan opladen. Dat werkt ook als antidiefstal, want een fiets zonder batterij wordt minder snel gestolen. Verder is het ook in de winter veel beter want batterijen gaan kapot in de kou. En een nieuwe batterij is een duur geintje. Zonder batterij fietst hij overigens ook prima. De motor zit in het achterwiel (voor betere grip) en is stil en perfect.

Op zo’n lichte elektrische fiets heb ik geen versnelling nodig, in de stad. Dat maakt ‘m ook onderhoudsvrij. Want de versnellings-naaf, de hendel en de kabels kunnen allemaal niet kapot: die zijn er namelijk niet. Het verzet is op de nieuwe Cruiser perfect gekozen (2,85). Voor mij fietst dit perfect. Op het vorige model was het verzet kleiner, dus dan trapte je iets te snel, maar dat kon je oplossen met een ander achtertandwiel: zie cowboy.tools.

Wat ook op de nieuwe Cowboy Cruiser verbeterd is, is de zithouding. Je zit veel meer rechtop. Het stuur is niet alleen een stuk hoger, maar ook naar je toe gebogen. Verder is het zadel ook breder en dat zit en fietst echt heerlijk.

Bereik en tandriem

Het bereik van de batterij is zo’n 70 kilometer, afhankelijk van je rijstijl en je gewicht. Dat is vergelijkbaar met de allerbeste ebikes. Er zit een Gates tandriem op. Dat is onderhoudsarm en zie je tegenwoordig op alle duurdere ebikes.

Bagagedrager en accessoires zijn te koop op Cowboy.tools. De spatborden en zijstandaard zitten er op de nieuwe modellen al op, en zijn nu dus ook bij de prijs inbegrepen. Een SP Connect hoesje kan je er zelf bijkopen. De draadloze oplader zit al in het stuur op de nieuwe modellen.

Ondersteuning en torque sensor

De vorige Cowboy had nog twee standen: de legale 25 km/u en de “off road” van 30 km/u. Die laatste is illegaal op de weg in de EU, maar op eigen terrein mag dat wel. Ik zet hem in de drukke binnenstad op 25, maar overal waar veel ruimte is op 30. Moet je natuurlijk wel mee uitkijken! Want je bent dan onverzekerd.

De nieuwe Cowboy Cruiser heeft die 30 km/u niet meer. Maar omdat het verzet bij de nieuwere Cowboys perfect gekozen is, rij ik daarop meestal 27. En dat is helemaal super. Het bereik is dan ook groter dan bij 30.

cowboy review 25 of 30 km/u

De ondersteuning van de Cowboy voelt veel beter dan veel andere elektrische fietsen. Dat komt door de torque sensor (oftewel pedaalsensor, of krachtsensor, of koppelsensor). Hoe meer druk op de pedalen, hoe meer kracht de motor geeft. Veel fietsen hebben een rotatie-sensor. Dat is niet fijn. Zo’n fiets remt te laat, reageert traag en je kan ook nog eens uit de bocht vliegen. Er gebeuren steeds meer ongelukken mee. De Cowboy fietst door die betere sensor fijner en natuurlijker, en is daarom ook veiliger. Je kan er elke snelheid mee fietsen, dus ook langzamer. Net als gewoon fietsen. En je houdt altijd ondersteuning. Er zitten ook maar twee standen op, power en eco, dus je hoeft eigenlijk nooit een stand te kiezen. Ik zet ik ‘m altijd op Eco. Heel soms heb je extra power nodig, dus dan kies je even met het knopje op het stuur de Power-stand.

Krachtsensor veiliger?

Ja, een krachtsensor (torque sensor) is veiliger. De meeste ongelukken met ebikes komen door te laat remmen of door de bocht uitvliegen. Dat komt mede door de rotatiesensor: de motor blijft volle kracht geven als jij je benen al stilhoudt. Dat nadeel heb je niet bij een krachtsensor. Die reageert altijd direct.

App met GPS

Zonder telefoon kun je de fiets niet starten. Slim en goed, want het bespaart een display en bedrading (die kapot kunnen). En iedereen heeft toch al een telefoon. Het nieuwste model kan je ook starten met de batterij-sleutel. Slim en goed allemaal.

Op de app (IOS en Android) kan je de ondersteuning eventueel nog afstellen. Op de nieuwe zit al een telefoonhouder, inclusief draadloze oplader. Een SP Connect hoesje kan je er zelf bijkopen. Op de oude modellen neem je er een goede telefoonhouder bij (zie deze blog) van een paar euro. 

Er zit ook Find My Bike op de app, met ingebouwde GPS in de fiets. Je hoeft geen SIM of abonnement te betalen: dat zit er al levenslang gratis op. Een groot pluspunt.

Cowboy ebike review oude modellen

De Stuurdrager paste perfect op de oudere modellen, als handige mooie bagagedrager. Het stuur is dan 6cm hoger, en dat maakt je zithouding rechter en fijner. Je kan ‘m ook nog in de hoge stand zetten: dat is 13 cm hoger. Ideaal voor lange mensen. De remkabels zou je dan misschien wel moeten verlengen (maar ik heb ook gezien dat het wel past, zie het plaatje hieronder). Je kan er ook een verstelbare Ahead opzetten (12,-). Met Shims (verloop van 25,4mm naar 31.8mm) past de stuurdrager ook op de grote stuurklem van de Cowboy. UPDATE: Op de nieuwste modellen past de Stuurdrager helaas niet meer, want daar zit geen normale stuurpen op.

Zie ook alle accessoires op Cowboy.tools en zie SteerCarrier.com

cowboy ebike review met stuurdrager
De stuurdrager past perfect en maakt het stuur 6cm hoger waardoor je beter zit, vooral als je lang bent.

De Stuurdrager kan zelfs in de hoge stand, als de remkabels lang genoeg zijn, zoals je hieronder ziet. De remkabels zijn soms te kort, maar het is uiteraard altijd mogelijk om die te verlengen. Zie SteerCarrier.com

cowboy ebike review stuurdrager steercarrier

steercarrier

stuurdrager steercarrier
De stuurdrager was er ook in wit of in  zilver.

TIP: Goedkope Cowboy

De oude modellen zijn soms voordelig te koop. Check de website.

Slot en verzekering

Op de vernieuwde app van de C4 zit ook een elektronisch slot. Hij gaat vanzelf op slot, en weer open als je dichtbij komt. Op de vorige modellen moest je zelf nog voor een slot zorgen. Je kan er via Cowboy wel meteen een diefstal-verzekering bij afsluiten, voor € 8,- per maand, of een volledige verzekering (inclusief schade en diefstal) voor €10,- per maand. Met beide verzekeringen krijg je ook notificaties op je telefoon als er aan je fiets wordt gerommeld. En ook zonder verzekering kan je via de GPS altijd zien waar je fiets is. De batterij kan je met de meegeleverde sleutel loshalen, en dat werkt zo ook een beetje als anti-diefstal. En zonder jouw telefoon heb je niets aan de Cowboy, dus dat werkt ook demotiverend voor fietsendieven.

Je kan hier een gratis proefritje reserveren op een Cowboy. Die komt dan gewoon thuis bij je langs! Leuk hoor.

Kortom: dit is de verreweg beste en de mooiste elektrische stadsfiets. Een enorme aanrader als je budget het toelaat.

cowboy ebike review

Zie ook de andere artikelen over ebikes hier.

Beste Ebike Voordelige Keus: Tenways CGO600

Een goedkoper alternatief is de Tenways CGO600. Die weegt maar 15 kilo. Die til je zo de trap op, dus dan is het misschien niet zo heel erg dat de batterij niet afneembaar is. Verder ook met perfecte krachtsensor, schijfremmen en tandriem. De Stuurdrager kan er ook op en dat is een aanrader, want het standaard stuur is nogal laag en recht. Het oude model de Tenways CGO600 is nu hier heel goedkoop voor €1399.

En voor €1799 is er nu ook de nieuwe CGO600 PRO. Die is z’n prijs dubbel en dwars waard: er zitten nu spatborden bij, een zijstandaard, dikkere banden, een koplamp in het frame, beter weggewerkte kabels, verstelbaar stuur en vooral: een AFNEEMBARE en GROTERE ACCU! Hoezee! Dit is nu dus de beste goedkope ebike.

Hij fietst net zo goed als de Cowboy Cruiser, omdat de trapsensor en de trapfrequentie vrijwel hetzelfde zijn. Hij is er in drie framematen en in vier hippe kleuren, met verbeterde lak. O ja, GPS? Dat kan je dus simpel zelf met Airtags doen. De Stuurdrager kan er ook op en is een aanrader voor een verbeterde zithouding:

tenways cgo600 pro review
Dit is nu de beste goedkope ebike, voor €1899

Tenways heeft nu ook een laag instap model, waar je nog meer rechtop zit. Met voorvering (instelbaar). Vering vind ik overigens in Nederland niet nodig. Het maakt ‘m zwaarder, duurder en fragieler. Verder heeft deze ook een bagagedrager, spatborden, zijstandaard en afneembare batterij met sleutel. Het is de Tenways CGO800 vanaf € 1900:

Zie ook de review over de VanMoof S3 / S5 / A5 / X3

De jeugd wil vaak zo’n brommer fatbike. Zonder krachtsensor, dus dat fietst heel anders. Ze zijn loodzwaar met een klein bereik. En je zit heel raar laag, met je knietjes helemaal omhoog. Dat fietst voor geen meter. Het enige grote voordeel is dat er iemand achterop kan.

Voordeel: er kan iemand achterop. Nadelen: loodzwaar, vreemde zithouding en geen torque sensor.

Op AliExpress kan je soms ook elektrische fietsen uit EU bestellen, met alle import-kosten al inbegrepen. Zo kocht ik daar ook die Xiaomi Qicycle, een absolute topper. Hier te koop op AliExpress voor € 999.

Er staan nu ook 20 inch Fat Bikes, vouwbaar. Met superdikke banden. Kost rond de 1000 euro. Met grote afneembare batterij, aluminium frame, 7 speed, 1000W motor en schijfremmen. Deze zie je ook steeds meer. Die zitten prima, maar ze zijn uiteraard wel heel zwaar, en hebben ook meestal geen trapsensor:

Als vouwfiets is er ook deze populaire topper: 20 inch vouwfiets Himo Z20 voor 900,-, overal goed getest:

PS mijn wensen voor een ebike zijn:

  • Lichtgewicht, max 18 kilo
  • Torque sensor (geen rotatiesensor)
  • Wielen mogen klein: 24 inch
  • Afneembare batterij, het liefst als een bidon
  • Geen versnelling en groot verzet (of een 2-speed)
  • Gewone ketting (met kettingbeschermer)
  • Met stuurdrager, en verstelbare stuurpen
  • Met Safety Sound

Zoiets is er nog steeds niet. Welke fietsproducent gaat deze maken? Ik bied mij aan als product designer!

Deze Cowboy ebike review is niet gesponsord.

119 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

    1. Ja goede onderdelen en goede trapsensor + motor op die Comate, maar het stuur lijkt mij erg ver naar voren en kan niet naar achter. Zou je moeten testen of je dat fijn vind – niks voor mij. Verder raar laag zadel op de foto’s, dat is typisch Amerikaans. Vreemd.

  1. Beste allemaal,

    Wij hebben heel slechte ervaringen met Cowboy. Enkele weken geleden hadden we een nieuwe Cruiser performance besteld, de duurste versie, en deze werd ook sneller dan verwacht geleverd. Maar helaas vonden we de fiets niet lekker fietsen, op korte afstand op zich wel maar je mist toch de versnellingen, de Veloretti en Vanmoof fietsen fijner. Ik begrijp al de positieve reviews dan ook niet. De testrit heb je daarom ook niet veel aan!

    Maar toen begon de Cowboy-hel pas. Eerst moet je foto’s maken en mailen alvorens de fiets geretourneerd wordt. We hebben de fiets ontvangen met gebruikssporen op de banden, en daarom hebben we de banden voor het retourneren nog zelfs schoongemaakt. De voorwaarden van Cowboy zeggen dit:

    “Als je de fiets hebt gemonteerd of gebruikt, moeten we een ‘waardeverlies’ van maximaal €500 in rekening brengen, omdat we de fiets dan niet meer als nieuw kunnen verkopen.”

    En ondanks dat we de fiets gewoon nieuwer dan nieuw hebben geretourneerd is er €500 ingehouden! Ik ben nu al de hele dag aan het mailen met Cowboy, en wat blijkt: de fiets is helemaal niet geïnspecteerd of zelfs uitgepakt uit de doos!

    Nu heb ik gevraagd om de doos dan terug te sturen voordat de fiets in de outlet gaat, iets dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren want de fiets zal gewoon als nieuw verkocht gaan worden. Maar men zegt nu dat het misschien geeneens gaat lukken om de door ons geretourneerde fiets in het magazijn terug te vinden. We gaan nu ook juridische stappen nemen, dit gaan we niet laten gebeuren.

    Dus wees gewaarschuwd, eenmaal gekocht is retourneren NIET mogelijk zonder er 500 voor te moeten aftikken. Een schandalige gang van zaken.

  2. Begrijp nog steeds niet waarom stuur dragers gepromoot worden. Dit maakt de fiets minder stabiel. Zie menig mens zwabberen over de weg door gebruik van zo’n stuurdrager.

  3. Beste Aartjan, de belt van mijn cowboy v1 is gebroken. Kan ik hem vervangen door een Gates ? En zo ja, hoeveel tands ?
    B V d Johan

  4. Bought my cowboy 3 in last Sept, after short period of usage, around 2 – 3 months, some paint of the frame started to come off even tough I use my bike with care, actually quite a lot, more than 20 spots and pretty visible, then I contacted the customer service, first they suggested for an exchange or upgrade to C4, however after I sent photos to them, they said on my bike they are also blue marks and they said is crash from another bike, so they cannot do an exchange for me but offer a re-touch paint kit. After I explain it is not from an other bike and it was from the chain I used, and I could remove those marks spotlessly, they still said cannot do an exchange. Honestly this bike paint quality is horrible, if you ever use chain even carefully, the paint would easily come off, you could also google it “cowboy bike paint off” and realise I am not the only victim here. Cowboy for sure know their paint quality issue, that’s why they invented this re-touch kit as well. And this problem you won’t be able to test it in the 14 trial period. This is very unreasonable for an expensive bike more than eur 2k, if this issue happens in 1 – 2 year, I could understand that or if the bike costs only few hundred euro. However, cowboy doesn’t take the responsibility for this factory quality issue but put the responsibility to the consumer that , if this happens, hey here is the re-touch kit for you to fix it. This is a very unpleasant experience, and I sincerely wanted to share with everyone my experience if you are considering to get a cowboy, do reconsider it. And eventho their customer service response quickly, but their repairing appointment can take weeks or months to repair your bike.

  5. Jaar plezier van Cowboy 1 gehad, helaas na een botsing in volle vaart tegen een vluchtheuvel , het frame van de cowboy op twee plaatsen doormidden gebroken . Fiets in tweeen zou niet moeten kunnen.
    Na een vriendelijke chat met Cowboy klantenservice, is het enige wat zij mij kunnen bieden 100 euro korting op een nieuwe Cowboy fiets.
    Belachelijk!!

  6. Hi, wát een mooie fiets die C4 ST! Maar ik heb een review gezien waarbij naar voren kwam dat je wel veel omwentelingen moet maken als je 25 km per uur wilt fietsen. Maw: je benen gaan heel snel op en neer.
    Het voorste tandwiel zou dus eigenlijk een paar tanden meer moeten hebben. (de C3 heeft dit probleem niet) Zijn er grotere voortandwielen in omloop voor een C4 ST?

    1. Jazeker, bij cowboy.tools kun je een ander achtertandwiel kopen. Er zit dacht ik 21 op en je kan ook 19 of 20 kopen. Ik zou 19 doen denk ik. Het is geen gewoon tandwiel, het is een speciale voor de Gates riem.

  7. Dank voor de review, de comboy 4 st lijkt voor mij zeer interessant. Wel een nadeel dat er geen mogelijkheid is voor een verstelbaar stuur. Ivm beperkte ruimte zou het nog beter zijn als het stuur een kwartslag gedraaid kan worden.
    Ik las ook jouw wensen mbt een lichtgewicht e-bike met 24 inch wielen. Dat zou nog beter zijn!
    Zijn er inmiddels ontwikkelingen?

  8. Hi AartJan,

    Ik ben aan het kijken welke elektrisch fiets ik wil kopen, in dit geval twijfel ik momenteel om de Cowboy C4 ST en VanMoof X3. Over de Cowboy schrijf je het onderstaande:
    En lichter is sneller, wendbaarder en zuiniger. Veel grote ebikes, zoals de Strøm City of Van Moof zijn veel zwaarder: 26 kilo. Scheelt nogal. Een lichtgewicht fiets heeft ook een groter bereik: deze heeft rond de 70 km. De nieuwere modellen C4 en C4ST zijn ietsje zwaarder, 19 kilo. Maar die hebben ook een krachtigere motor.

    Maar VanMoof geeft aan radius van 60 km – 150 km te hebben en je kan bij hen ook een powerbank er bij kopen: In de full-power modus geeft de PowerBank je er 45 km bij. Rijd je zuiniger? Dan loopt het op tot 100 km extra. Zelfs zonder powerbank lijkt VanMoof (terwijl het ook nog eens zwaarder is) toch grotere afstanden te kunnen behalen dan de Cowboy klopt dat wel of maak ik nu de verkeerde conclusie? Ik zal meestal 17km per keer moeten fietsen dat is geen probleem maar af en toe ook volgens MAPS (Rotterdam-Scheveningen) een route behalen van heen en terug 55km fietsen zonder dat de accu leeg komt te staan.

    Daarnaast vraag ik mij af als ik de Cowboy C4 ST koop, hier ook een zwarte stuurdrager te koop voor is? Ik zie dit nog niet tussen staan namelijk. Als er nog andere handige tips zijn mbt Cowboy C4 ST hoor ik dat graag, bijv. over de accessoires of kortingen ed.

    Ik ben benieuwd naar jouw mening hierover, groetjes Vera!

    1. Voor jou zou ik de Cowboy ST aanraden, om de redenen die in het artikel staan. Je kan er alleen geen stuurdrager op doen (de 4 heeft geen normale stuurpen meer). Zie voor alle accessoires zoals een achterdrager cowboy.tools

  9. Hoi Aartjan, ik overweeg om een cowboyw 4s model te kopen maar is hier ook een zwarte stuurdrager voor? Nog andere tips voor dit model voor accessoires ed? Ik lees vooral veel handige dingen maar voor de 3 model, uiteraard is 4 nieuwer wat ik snap.

  10. Beste Aart-Jan,

    Ik zou graag een zwarte stuurdrager willen voor op mijn cowboy 1. Is daar nog een wachtlijst voor? En zicht op levertermijn?

    Groet,
    Lena

  11. Beste Aart-Jan
    Ik was na de test van Bright al heel nieuwsgierig geworden en wordt dat nu nog meer. Wat ik wel graag zou willen weten hoe zo’n fiets het in heuvelachtig terrein doet. Ik woon in Arnhem. Hier fietsen betekent al gauw klimmen. 80m omhoog en 10% stijging zijn niet vreemd. Heb jij hier ervaring mee opgedaan?

    1. Geen ervaring mee, maar de trapsensor werkt dan juist heel goed. Meer druk op de pedalen betekent meer ondersteuning, dat is precies wat je nodig hebt bij hellingen. Je wil dan geen rotatie-sensor zoals bij heel veel andere ebikes.

    2. In Amersfoort heb je de Amersfoortse berg en de fiets rijd met het grootste gemak er tegenop, evenals bruggen. De ondersteuning is natuurlijk wel wat meer, ik rijd met de zelfde inspanning nu 21 ipv 24 km/h.

  12. Hallo Aart-Jan,

    Ik ben benieuwd of er de mogelijkheid is tot een handlebar rack of iets soortgelijks aan de voorkant van de Cowboy 4ST. Ik zet graag mijn boodschappen in een afneembare bak aan de voorkant, en maak graag fietsritjes met mijn papegaaien in een kleine kooi die ik ook snel aan de voorkant kan monteren.

    mvg,
    Shivam

    1. Hi Aartjan, op de Cowboy 4 zit geen ahead atuurpen meer dus jouw stuurdrager lijkt geen optie. Nu lijkt de 3 mij ook prima en met de stuurdrager verwacht ik dat de reach en stuurhoogte voor mij helemaal prima in te stellen is. Probleem is echter dat de stuurdrager al een tijd niet leverbaar is. Kun je aangeven wat naar verwachting de kortst mogelijke termijn is?

      1. Ha Erwin, ik zet je op de lijst, en dan laat ik het weten als er nieuws is. Het ziet er naar uit dat er in december weer nieuwe voorraad is!

  13. Hi Aartjan,

    Graag meld ik mij ook aan voor de stuurdrager in zwart.
    Daarnaast vroeg ik mij af of jij of iemand anders ervaring heeft met een fietsenstandaard monteren aan de fiets. Welke wordt door jullie geadviseerd? Cowboy zelf adviseerd de urus mooi met Kokox adapter, maar dan mag ik 6 weken wachten voor ik hem heb.

    Hoor graag.
    Leon

  14. Hi Aartjan, heb in december mede door deze review een cowboy 3 aangeschaft en ben sinds dien in de markt voor de zwarte stuurdrager. Zou je mij op de lijst kunnen zetten?
    Thnx 🙏🏼

  15. Beste aartjan,

    Mooie stuurdrager! Mag ik ook op de lijst voor een zwarte versie? Heb je een indicatie van de levertijd? Alvast dank.

    Mvg
    Fred

  16. Hi,

    Ik wil ook graag het stuur van de c1 verhogen. Ik lees dat dit met de stuurdrager mogelijk is tot 13cm. Is het ook mogelijk om het stuur nog hoger te verstellen? Ik las ook dat iemand het hele stuur heeft laten vervangen. Iemand hier ervaring mee en waar ik hiervoor het beste kan zijn?

    1. Ik heb er bij de fietsenmaker een ander stuur op laten zetten en het stuur laten verhogen. Fiets nu perfect. Ze hebben wel de remkabels moeten verlengen.

  17. Een vraag, ik zou graag het stuur willen verhogen. Deze zou dat 120mm kunnen doen. Ik denk haast dat dan de remkabels niet lang genoeg zijn?

    https://cowboy.tools/stems/ritchey-adjustable-stem

    Moet je dan de kabels vervangen? Is dat ingewikkeld? Of is er ook een manier om de kabels te verlengen?
    Vervangen lijkt mij ook lastig om de kabels door het frame lopen? Hoe krijg je nieuwe kabels door het frame heen zoals de oude?

    Groeten!

  18. Hallo, ik ben een trotse bezitter van een Cowboy 3. Kun je mij ook op de lijst zetten voor een zwarte stuurdrager?
    Mvg, Rohan

  19. Mooie fiets maar betalen voor spatborden ( prijsverhoging versie 3) en geen standaard ( hoort standaard te zijn ..) is een flinke misser
    Maar de volgende belangrijke vraag ; Ik woon in Amsterdam. Als de fiets onderhuid nodig heeft met of zonder onderdelen of hij gaat stuk ( garantie ) wie repareerde de fiets dan ? Waar kan ik terecht met mijn garantie ???

    1. In de app kan je eenvoudig een fietsenwinkel vinden die je cowboy kan repareren. Ik woon in Rotterdam en in de regio zijn enkele winkels waar ik terecht kan. Dat zal in Amsterdam niet anders zijn vermoed ik.

    1. Wil je een standaard dan raad ik de combinatie die kokox aanbiedt van harte aan. Voor iets meer dan 50€ heb je een verstelbare standaard en een adapter die perfect past op de cowboy. Kijk op cowboy-bike-Rotterdam op insta voor foto’s

        1. De fiets is gearriveerd en hij is prachtig. Jammer dat de Yepp rack twee schroeven te weinig meelevert, deze bagagedrager had ik additioneel besteld om een kinderzitje te plaatsen. Verder over de fiets niets dan lof

  20. Beste Aartjan, welke standaard heb je gemonteerd? De op cowboy tools aanbevolen standaard past namelijk niet, dus ik zoek één die wel past?

      1. Beste, jouw review heeft de doorslag gegeven om een cowboy aan te kopen. Ik zou enorm graag ook trotse eigenaar worden van de zwarte stuurdrager, ziet er super uit.

            1. Hallo Aartjan, Heb je enig idee wat het termijn is voor de stuurdrager? Dan weet ik of tot die tijd een alternatief erop zet om het stuur wat hoger te krijgen.

  21. Naar aanleiding van je blog een testrit geboekt. 3-11 komen ze naar mijn huis. Reuzebenieuwd en ik zou je stuurdrager zeker kopen.

  22. Hoi, is de kans groot de kans dat de remkabels te kort zijn in de hoge stand? Is het mogelijk om een zwarte stuurdrager te reserveren?

  23. Mooie fiets, goeie prijs, goeie recensies, ruim € 2200,- betaald, totdat levering moest gebeuren 4 dagen voor niets gewacht, geplande vakantie met mijn Cowboy ging hierdoor niet door, slechte communicatie ja we hebben een andere leverancier Homedelivery, eindelijk na lang wachten mijn Cowboy in huis, fijne fiets totdat communicatie met mijn het niet meer deed, vele chats met Cowboy met Bullshit hulp enfin batterij was kapot, er wordt een nwe opgestuurd binnen 5 dagen, wachten wachten weer met Cowboy chatten, eh eh sorry batterijen waren niet voorradig, we sturen hem nu snel op.
    Kan al ruim 2 weken niet fietsen terwijl dit mijn vervoermiddel is in de stad.
    Spijt want ben overgeleverd aan reactie chat team Cowboy en die lopen niet hard voor je

  24. Zeer tevreden over mijn Cowboy v3. Tevreden met alle verbeteringen ten opzichte van het vorige model. Zeker met de volwaardige spatborden die er nu opstaan. De levertijd was wel langer dan eerst aangegeven. Maar ze lieten wel op tijd weten dat ze wat vertraging opliepen. Het wachten wel waard. Voor gratis spatborden kan je ook mijn referal link gebruiken: https://share.cowboy.com/r/benjamili

  25. Deze zat ik ook te bekijken om te kopen maar aangezien het een gezamenlijke aankoop met mijn vrouw is en zij wilt een verlaagde stang valt deze spijtig genoeg weg. Misschien dat Cowboy in 2020 met een unisex model komt? Daarom zoek ik naar vrouwvriendelijke alternatieven in zelfde prijsklasse . Ik dacht aan de Qonqer of de Cube hybrid one? Heb je die al eens getest?

  26. Dag Aartjan,

    Helemaal eens met je review, dit is de beste e-bike in deze prijsklasse. En met een hele goede online ondersteuning. De fiets is van hoogwaardigmateriaal en gaat als een speer! En een super mooi strak design. Jouw stuurdrager zou een perfecte aanvulling zijn. Kan je meer vertellen over de beschikbaarheid? Je website geeft momenteel een veiligheidswaarschuwing… Ik hoop dat ik er nog een kan bemachtigen!

    groet! Mark

  27. ik wil als fietsenmaker zijnde toch nog wel wat opmerkingen geven over je beoordeling van deze fiets. Ik vraag me af waarom je deze fiets als beste elektrische stadsfiets aanbeveelt. De fiets is alleen te ontgrendelen met je telefoon, handig als je telefoon leeg is.. Of zit er een usb aansluiting op de fiets zodat je je daar geen zorgen om hoeft te maken? Dat lees ik namelijk niet in het artikel. Het is ook alleen een fiets die je gebruikt bij mooi weer en een droge weg, er zitten immers geen spatborden op de fiets. Ook geen standaard, scheelt natuurlijk gewicht maar is zeer onpraktisch in de stad.
    Ik kijk op een andere manier naar een fiets en naar mijn idee is dit een leuke fiets voor iemand die niet dagelijks veel fietst en hem eigenlijk alleen maar voor de lol heeft en gebruikt. En voor 1999euro heb je ook gewoon een elektrische fiets van gazelle met versnellingen, spatborden, standaard en een usb aansluiting voor je telefoon ;-)

    1. De Cowboy heeft inderdaad geen USB-poort. Onhandig, maar voor mij geen enkel probleem. De telefoon is juist een voordeel, want dan heb je geen kabels en displays op de fiets die duur zijn en kapot kunnen.
      Spatborden zijn er te kust en te keur, en inmiddels ook van Cowboy zelf. Dus ook geen probleem.
      Gazelle, Batavus en alle andere grote merken hebben alleen maar superlelijke modellen. Sorry hoor! Daarom zie je in Amsterdam alleen maar Van Moofs.
      Verder wil je JUIST een single speed. Geen enkel groot merk heeft een single speed elektrisch (of een 2-speed). Misser!
      Tenslotte wegen de Gazelles etc een ton. Een fiets moet licht zijn. Punt.
      De Cowboy is ook nog eens goedkoper.
      Een standaard kun je erop zetten, maar mis ik totaal niet.
      Kortom de Cowboy is nog steeds de beste, en niet voor niks een enorme hit!

  28. He, dat is mijn Cowboy op de foto, wat geinig. In de laagste stand hoef je je remkabels inderdaad niet aan te passen, in de hoogste stand wel. Ik zag dat de stuurdrager als ‘compatible accessoire’ op de Cowboy website staat. Leuk man!

  29. Mooie review AJ, bedankt!
    De stuurdrager staat de fiets erg mooi; beperkt deze de stuuruitslag of loopt hij goed vrij van het balhoofd hier?

      1. Bedankt; emails naar stuurdrager worden teruggestuurd dus hier de vraag: Ik vroeg me af of je een indicatie hebt of en wanneer de zwarte stuurdrager weer binnen wordt verwacht? Kan ik dan evt een heads-up krijgen
        Ik vind je ontwerp erg mooi, en op de Cowboy E-Bike staat hij zeker top!

        Mvg, James

  30. Beste Aart-jan.
    Mijn zoon (14) heeft deze gezien, we hebben de fiets bekeken, en is een prachtige fiets om op te fietsen. Als je een beetje mee normaal meet trapt , is 30km/uur te doen.
    Fiets heeft 5 ondersteunings standen, is erg netjes afgewerkt.helaas geen riem, want dat fiets gemakkelijker dan een ketting, soepeler.
    Er zijn 3 uitvoeringen, meerdere kleuren echter niet. We hebben een proefrit gemaakt in meppel , bij hirondelle ,
    Zeker de moeite waard deze fiets eens te bekijken, Als je in de buurt van meppel bent.

    https://www.wattfietsen.nl/nl/electric-fixie.html#specs

Geef een reactie