– Update: 30 augustus 2024 –
De grote ANWB-Test Beste Ebike 2023 is er: heel goed! Maar toch valt daar nog wel wat op aan te merken. Zoals: waar is Cowboy eigenlijk in die test? Waarom geen voorwielmotor? En waarom alleen damesmodellen (sorry: lage instap)? En vinden zij het gewicht dan niet belangrijk? Of het type sensor? Van die dingen. Dus hierbij een andere kijk op die ANWB test.
De winnaar bij de ANWB is een Stella (zie ook het nieuwe artikel ANWB Test Beste Ebike 2024 met nieuwe winnaars). De beste voordelige keus (Budgetkeus) is een Zündapp van de Lidl-webshop. Prima – maar wel met een paar opmerkingen:
Bij de Lidl moet je de fiets zelf nog gedeeltelijk in elkaar zetten. Je bent toch nog wel even een half uur bezig, en het afstellen vereist eigenlijk een expert. Hij heeft verder een derailleur-versnelling, wat ik persoonlijk een nadeel vindt, want dat is fragieler, zonder kettingkast, en dat moet je goed afstellen en goed onderhouden. Verder is deze Zündapp ook zwaar: 26 kilo. Dat kan veel lichter! Dat fietst altijd fijner, en zuiniger: het bereik is dan groter.
En dan het belangrijkste: de sensor. Zo te zien zit er geen trapsensor op (een krachtsensor / torque sensor), maar een rotatiesensor. Vreemd dat de ANWB daar niet naar kijkt, want dat is nogal belangrijk bij een ebike:
Waarom een krachtsensor, en geen rotatiesensor?
- Meer kracht op de trappers geeft dan ook meer ondersteuning
- Je kan op elke snelheid fietsen die je maar wil
- Meteen de maximale kracht bij het wegrijden
- Als je de trappers stilhoudt stopt de motor meteen en niet pas 2 seconden later
Je kan het zo checken: als je langzaam met je trappers draait, zonder druk, en je blijft even hard gaan, dan heeft de fiets geen krachtsensor, maar een rotatiesensor.
Er is GEEN ENKEL ander vervoermiddel met zo’n vaste snelheid. Alleen een ebike met rotatiesensor. Die gaat daardoor te hard door de bocht, remt te laat en gaat te hard als je gas terugneemt. Met ongelukken tot gevolg.
De Tenways, de Cowboy en de Ostrichoo hebben niet zo’n rotatiesensor, maar juist een goede krachtsensor. En die zijn ook nog eens veel lichter van gewicht. Dat fietst fijner, en met een groter bereik. Verder ook een onderhoudsvrije tandriem (wat eigenlijk veel luxer en duurder is). En dan is er ook geen kettingkast meer nodig.
En die Tenways is soms ook nog goedkoper te vinden: hier nu voor €1.199.
Er is ook een Damesmodel met ultralage instap, de CGO800:
Die Tenways is daarom niet alleen de Beste Voordelige Keus, maar ook nog eens gewoon überhaupt Beste Keus. Goedkoper dan Stella. En ook goedkoper dan VanMoof was (zie de review, met alle alternatieven), of de Cowboy nu is (zie de review). Die laatste twee zijn niet meegenomen in deze ANWB-test, terwijl die toch enorm populair zijn. Ze waren te duur voor deze test, maar ze zijn ook goedkoper te vinden, zoals de oudere modellen. En dan zouden ze zelfs test-winnaar kunnen zijn… De Cowboy vind ik ook een echte aanrader. Die Cowboy is er ook met lage instap:
In juli 2023 lanceerde Cowboy de nieuwe Cruiser voor €2990, met een hoger stuur, breder zadel en een lagere trapfrequentie. Voor de meeste Nederlanders zijn dat allemaal welkome verbeteringen. Ik heb ‘m inmiddels ook uitgebreid getest, en deze Cruiser is wat mij betreft de winnaar Beste Ebike 2023. Zie de review. Hij is ook wat luxer, steviger en mooier qua afwerking en design dan de (veel) goedkopere Tenways:
ANWB Beste Ebike Test 2023: Tenways CGO600 Pro
Die Tenways is dus de Beste Ebike Voordelige Keus. Die Tenways CGO600 weegt zelfs maar 15 kilo. Met perfecte krachtsensor, schijfremmen en tandriem. Hij scoorde ook hoog in de ANWB-test en staat hier nu ook veel goedkoper voor €1.199.
Voor € 1.799 is er ook de nieuwe CGO600 PRO. Hier te koop op de webshop. Daar zitten spatborden bij, een zijstandaard, dikkere banden, een koplamp in het frame, beter weggewerkte kabels, verstelbaar stuur en een afneembare en grotere accu (met sleutel). Allemaal zeer gewenste verbeteringen. De Stuurdrager kan er ook op, en dat is een aanrader, want dan zit je ook beter en ergonomischer meer rechtop.
Een achterdrager is ook te koop. Hij fietst echt perfect door de trapsensor en de precies goede trapfrequentie. Dat is echt zeldzaam goed: net zo goed als de nieuwste Cowboy Cruiser, maar dan dus ruim duizend euro goedkoper.
Superlicht: 16 kilo. Daarom ook met een groter bereik. Verkrijgbaar in drie maten en vier kleuren: grijs, zwart, blauw of avocado. Er is ook een app voor je telefoon. Alleen het losse achterlampje is niet ideaal, en deze veel betere past net niet (tenzij je die iets uitfreest). Maar hier staan ook betere achterlampen, zoals een solar-lamp.
Je moet na een paar weken gebruik alles weer even nalopen en vastdraaien, zoals bij elke nieuwe fiets. O ja, GPS? Dat kan je zelf met Airtags doen. En een telefoonhouder kan ook voor een paar euro.
Een slot moet je er zelf nog bijdoen. Maar dat moet op die andere ook, want dat is meestal geen 4-sterren-ART. De verzekering eist dat meestal. Zoals zo’n ART-4-beugelslot.
Tenways heeft ook een model met lage instap: de Tenways CGO800 vanaf € 1899. Met voorvering (instelbaar). Verder met bagagedrager, spatborden, zijstandaard en afneembare batterij met sleutel. De Stuurdrager kan er ook op, maar is bij deze minder nodig:
Supercondensator in plaats van accu
Ook let de ANWB niet op de accu. Een supercondensator is bijvoorbeeld veel veiliger dan een accu, want die kan niet ontploffen. Hij kan supersnel opladen in een half uur en hij kan ook veel beter tegen hitte en kou. Verder heeft hij ook een veel langere levensduur. En milieuvriendelijker, want er zitten geen zeldzame metalen in. Zo’n supercondensator zit op de Ostrichoo Zeno en die zie ik soms voor 999,- op BOL. Inderdaad een TOPFIETS (alleen is het bereik ontzettend klein op de oudere modellen). Zie de review.
Deze ebike is uniek, want met derailleur, goede ondersteuning, supercondensator en verder alles ook in orde. Alleen is het bereik heel klein op de oudere modellen. Er is ook een damesmodel (lage-instap), de Lucius, nu ook voor maar €999:
Hydraulische schijfremmen
De remmen zijn meestal schijfremmen. De hydraulische zijn duurder, maar wat mij betreft hoeft het niet per se hydraulisch: er zijn ook goede gewone schijfremmen.
Versnelling?
Ik heb liever geen versnelling in het platte Nederland (of een 2-speed zonder kabels). Want door de motor heb je versnellingen minder nodig. Versnellingen zijn verder altijd duurder, zwaarder en fragieler (kabels, ketting, naaf en afstelling).
Display?
Een display hoeft wat mij betreft ook niet. Dat vereist allerlei fragiele bedrading, en al die onderdelen moeten super-waterdicht zijn. Dat is duur en het kan kapot. Het kan ook via een app (zoals op de Cowboy) of gewoon met een knop in het frame zoals op de Ostrichoo Zeno. Geen display meer nodig dan!
De motor voor, midden of achter?
Elk type heeft voor- en nadelen. Een middenmotor heeft ook nadelen: het frame moet aangepast, de prijs is hoger, en het geeft grotere druk op de aandrijving (een derailleurketting trek je zelfs vrij snel kapot). Reparatie is duurder en lastiger. Verder is het niet krachtig in hoge versnellingen. Ik wil graag het maximale koppel als ik wegrij. Dat kan niet bij een middenmotor (tenzij je terugschakelt).
Bij een voorwielmotor is elke gewone naafversnelling mogelijk, en die heeft ook een betere gewichtsverdeling. En een achterwielmotor ontlast de aandrijving, dus die heeft minder slijtage, en die heeft ook meer grip.
Kortom: een voorwielmotor kan ook prima. En een achterwielmotor ook. “Elk voordeel heb ze nadeel.”
Koppel?
Het koppel is de kracht van de motor en dat vinden ze bij de ANWB test belangrijk. Maar dat is zeer afhankelijk van het gewicht en van het type motor. Bij een middenmotor is het koppel enorm afhankelijk van de versnelling: hij geeft heel weinig kracht als je wegrijdt in een hoge versnelling.
Kortom, een andere testwinnaar kan dus ook – 🙃
- De gehele ANWB Beste Ebike Test 2023 staat hier
Ketting?
Een ketting is goedkoper, lichter en sterker, kan niet slippen en heeft het minst energie-verlies. Je moet ‘m wel af en toe onderhouden en soms vervangen, maar dat moet bij een tandriem eigenlijk ook. Het frame is bij een ketting goedkoper en lichter, omdat het niet open hoeft te kunnen zoals bij een tandriem. Een tandriem gaat inderdaad langer mee, maar met de kettingbeschermer gaat een ketting bijna net zo lang mee en blijft hij ook goed gesmeerd. Een ketting vervangen is ook nog eens veel makkelijker en goedkoper dan een tandriem vervangen.
Een gewone ketting is meestal dikker en sterker dan een dunne derailleur-ketting.
Fatbike
Als je een Fatbike wil, doe er dan een waar het zadel omhoog kan. Zodat je niet zo raar met je knietjes omhoog zit. De aanrader is de HImiway Big Dog. Tijdelijk voordelig met voorrek, zelfs nog goedkoper dan een Cowboy. Met krachtige 250W 86Nm motor, enorme batterij met tot 128km bereik, perfecte hydraulische Tektro schijfremmen, superdikke all terrain banden en instelbare voorvering. De Shimano derailleur heeft zeven versnellingen. Achterop kan er ook een verlengd bagagerek, dus dan kan je ‘m als longtail bakfiets gebruiken. En er is ook een voordrager te koop. Geen trapsensor, maar dat wil men meestal niet, op zo’n brommer. Zie de review hier:
- Het voorrek kun je hier apart bestellen
- Een verlengd achterrek (longtail) ook
- Er kan ook deze fietskar achter
Dit artikel over de ANWB Beste Ebike Test 2023 was niet gesponsord. Er staan wel betaallinks in. Maakt voor de prijs niet uit, en het houdt deze blog mogelijk in leven. DANK U! CU NEXT TIME & LOVE U ALL!!!
Het gaat meer om de lage prijs van de zündapp z810. Met een beetje online zoeken te koop in duitsland zonder problemen voor 1140€
Fijn bedrijf hoor Tenways. Fijne vriendelijke service maar zowel de 600 als de 800 hebben maar zeer beperkte gebruiksmogelijkheden…. Lage, vlakke landen… Prima…. maar ga er geen helling mee oprijden langer dan een brug want voor je het weet loop je naast je ebike en vraag je je af waarom je ook alweer een fiets wilde hebben. Ik ben op vakantie ontzettend teleurgesteld in mijn aanschaf van de 800.
Beste rij jij wel eens met de fiets, dat van die versnellingen is dikke larie. Moet je nooit stoppen en kun je overal en altijd 25km/uur rijden en ik bepaal graag zelf mijn cadans
Ik zie de Crivit Urban X niet vermeld, torque sensor, samengesteld met onderdelen die ook de fietsenmaker kan bestellen, reserve accu 199 euro, standaard Art2 slot, accuslot, voorbereiding bagagedrager (Decathlon 19,99, perfect fit) en hij stoort draadloze fietscomputer niet. (Sigma) Zeer tevreden mee, 5 standen en hufterproof ontwerp. 1299,- betaald, is nu 1499,- en het waard. Ook Cgo600 pro geprobeerd, Crivit stabier en heeft autonome verlichting ipv batterij lampje achter. Stuur recht zetten 2 boutjes, trappers erop en rijden.
Ja die is zeker top! Zie ook hieronder in de comments. Hij kwam pas veel later uit dan die Zundapp, vandaar niet in de ANWB-test.
Kunt u aangeven welke bagage drager op crivit fiets past en welk slot past. Bij Decathlon
Het beste is twee sloten, waarvan een ART-beugelslot met minstens 4 sterren.
Bagagedrager: op de website http://www.crivit-bikes.com staat dat er van alles op past, zoals de M-Wave “Screw on II A”.
ik ben op zoek naar een niet te dure fiets voor mijn vakantiehuisje (gelegen in een heuvelachtige streek). Ik zie dat een Eleglide Citycrosser voor 699€ te krijgen is bij geekmaxi, met een krachtsensor. De motor is niet erg sterk, maar op het eerste zicht lijkt me dit met de versnellingen een betere keus dan de Tenways. Of zijn er toch zaken die ik over het hoofd zie? Voor die prijs verwacht ik natuurlijk geen wonderen.
Ja, in heuvelachtig terrein is een versnelling wel handig inderdaad. Die Eleglide ken ik niet maar voor die prijs zijn alle specs gewoon prima, als het inderdaad een krachtsensor is (staat nergens?).
Hoe fietst een fiets als deze met maar 1 versnelling als de accu leeg is? Kun je nog wel bergop/heuvelop? Ik woon niet in het vlakke nederland, maar in het heuvelachtige zuid-limburg… Of kun je door de ondersteuning op sommige makkelijke stukken uit te zetten de reikwijdte vergroten?
Je kan het bereik altijd verhogen door (tijdelijk) een lichtere ondersteuning te kiezen (of uit).
Als de accu leeg is fietst een ebike ongeveer zoals een gewone zware fiets.
Leuke vraag. Ik heb inmiddels ook de Tenways CG600PRO in Limburg kunnen uitproberen in de omgeving Mechelen/Gulpen. Mijn bevindingen zijn als volgt:
– Deze fiets is een echte city bike, met andere woorden; niet geschikt voor de zuid-Limburgse heuvels. De ondersteuning valt vrijwel geheel weg bij iets steilere wegen.
– Bij het steilste stuk trapte de aandrijfriem zelfs een keer door, waarna ik onmiddelijk ben afgestapt.
– Je komt met deze fiets de gemiddelde heuvels op, maar wel met extra beenkracht. Ik ben een redelijke mountainbiker/racefietser en wel wat gewend, dus voor mij geen groot probleem.
– De batterij deed het overigens zeer goed in deze omgeving. Dit komt waarschijnlijk door de nieuwstaat van de batterij (<2 maanden oud).
– Om je heen kijkend zie je op de zuid-Limburgse wegen veel huurfietsen. Meestal Gazelle fietsen met een flinke batterij-unit en vrijwel steeds een Bosch middenmotor.
Woon je in die omgeving is dat waarschijnlijk de betere keuze.
Op de CG600PRO kan je zonder ondersteuning fietsen, maar trapt dan best zwaar, zeker in de heuvels. In de stad vind ik dat ze zonder ondersteuning zwaarder trapt dan een gewone fiets.
Waar blijft de RIH toch in al die testen. Toch een top3 merk.
Wat denk je van de ADO air? Een e-bike vouwfiets met een riem. Gewicht 16kg prijs €1400 verstuurd. Als ik zie hoe je hem moet monteren ben ik bang dat de stuurstang kan afbreken. Wat denk jij? Hartelijk dank. Leen
Ja, ziet er top uit. Goede combi: 20 inch lichtgewicht vouwbaar met tandriem en krachtsensor zonder versnelling. Dat zie je bijna nooit. Die stuurstang lijkt mij geen probleem, maar alles kan kapot uiteraard.
En wat vind je van deze van Lidl Aart-Jan? https://www.lidl.nl/p/crivit-urban-e-bike-27-5-zwart/p100364623
Ja die is veel beter dan die Zundapp: met goede krachtsensor, en veel lichter (20 kilo), met tandriem en met slot. En zelfs nog goedkoper. Alleen is het stuur niet verstelbaar. Verder helemaal goed en een topper als de stand van het stuur je bevalt (dus even ergens proberen). De accu is de zadelpen: dat vind ik een slim en goed systeem.
Accu heeft zeker wel een slot! 🙂
O super! Dank.
Ik heb ook een urban gekocht voor mijn vriendin maar er is een probleem hij valt steeds uit waar kan dat aan liggen
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Nog een klein vraagje, past die stuurdrager ook op de Tenways CGO800?
Ja, er zit als het goed is een verloopje bij voor het dikkere stuur
Damesfietsen bestaan niet, alleen nog enkele mannen die het beschamend vinden wanneer ze niet meer met hun been kunnen zwaaien 🤪
Een driehoekframe (wat je vroeger een mannenframe noemde) is veel sterker en lichter, en dus sneller, zuiniger, handiger, beter en goedkoper.
Dan nog even over die IKZI verlichting. Ik heb de CGO 600 PRO net binnen en probeer hier het achterlicht van IKZI op te monteren. Die past dus niet standaard. De achteras waar de beugel moet worden ingepast is te dik voor de beugel zelf. Daar zal ik ergens iemand moeten inden op de beugel op te boren naar een diameter die wel past. Dus voor nu nog geen beoordeling over de verlichting, helaas…
O, dat is jammer, ik heb de tekst aangepast, thanks
Hoi Joost,
Wat is jou ervaring na een maandje met de CGO 600 Pro? Ben benieuwd.
Na zelf met een metaalfrees de verlichtingsbeugel te hebben aangepast, zit de verlichting nu prima op de achteras en werkt uitstekend. En dan de fiets. Na een maand zitten er zo’n 150 kilometers op. Niet veel, maar genoeg voor een 1e indruk. De achterasmotor doet zijn werk prima. De ondersteuning voelt goed aan en is niet te heftig. Ik heb tijdelijk de display met een USA display kunnen vervangen zodat ze ondersteund de 32 km/u haalt. Dit is te snel voor deze single speed. Er zit geen vertraging op de trapfrequentie zodat het je bij de 30 km/u al aanvoelt als een hamster in zo’n draaiend tonnetje. Snel terug naar de 25 km/u dus. De EU versie gaat tot 25 terwijl andere fietsen net de 27 halen. Die 2 km extra (als je naast je vrouw fietst bijvoorbeeld, op een Stella die wel 27 haalt met ondersteuning) zijn met weerstand te overbruggen. En die viel me tegen. Verder is de batterij in mijn ogen uitstekend en haalt bij mij de 75 kms. Het frame is stijf en van prima kwaliteit. De schijfremmen zijn nu na 150 kms nog steeds niet goed ingeremd. Dus is de remweg veel langer dan bijvoorbeeld bij mijn MTB het geval is. Ik wijt dit nu aan de remschoentjes. Die ga ik binnenkort vervangen om dat te uit te testen. Banden en wielen van prima kwaliteit. Niets op aan te merken. Wel heb ik het zadel vervangen met een iets comfortabeler exemplaar. Ook ben ik van plan om de handvatten te verwisselen. Die vind ik persoonlijk niet prettig. Maar dat is dus persoonlijk.
Oh ja, out of the box moet je even zeker zorgen dat je het balhoofd ook goed vastzet. Bij mij, en kennelijk bij meerdere klanten, zat deze los bij aflevering. Als je dan gaat fietsen stuitert de voorvork en dit is erg gevaarlijk. Ik heb dit ook als feedback aan Tenways terug gegeven.
Al met al ben ik wel heel tevreden met deze fiets. Hoewel ik eigenlijk wel denk dat de bovenstaande puntjes handvatten, zadel, remschoentjes, balhoofd en die 2 km/u door Tenways zouden moeten worden “opgelost”.
En bij een 32 km/u versie is denk ik een extra verzet op de pedalen nodig zodat je geen hamster-gevoel krijgt.
Ik rijd onderhouds vrij, mijn eerste Stella met voorwielmotor heeft mij nooit in de steek gelaten 5 jaar plezier van gehad,nu heb ik de Vicenza red ,met middenmotor Bosch Active ,jammer dat de schijfremmen iets glazig remmen
Ik denk dat de Anwb drie onafhankelijke testen had moeten uitvoeren.
Midden motoren en voorwiel motoren en achterwiel motoren los van elkaar.
Dan hebben we het nog over verschillende modellen en toepassingen.
Verder heb je te maken met smaak qua model en kleur en wat je van je ebike ver wacht.
Heb dit jaar een mooie Stella gekocht bij een fijne winkel waar ik keurig netjes geholpen ben.
En uiteraard de prijs leuk is.
Over het algemeen wordt er veel te veel winst gemaakt door de zogenaamde bekende merken .
Eens AartJan, Was de Stella ook niet toevallig de meest geadverteerde fiets in het ANWB magazine.
Ik heb een Stella Lugano uit 2014. Prima fiets en een heerlijke snelle voorwielmotor (29km/h).
Inderdaad, de service is bagger (geworden). Hun sterkte verkooppunt ‘service aan huis’ kost nu €30. De dichtstbijzijnde Stella ligt op 20km enkele reis. En dat lijkt goedkoper, tenzij je vaak terug moet.
Net nog een te dure beurt gehad. Helaas kon ik niet wachten, maar moest een paar dagen later terugkomen. Toen ik de fiets weer thuis had, trok het achterwiel langzaam scheef en de ketting bleek te kort. Dus weer terug. Uiteindelijk 120km verder.
De volgende fiets haal ik wel dichtbij. Misschien wel zo’n mooie Specialized met 65Nm Brose motor, zoals mijn vrouw heeft.
Stella is qua organisatie een waardeloos merk
Een nul beurt is niet mogelijk
In spanje is de fietsenmaker erachter gekomen dat het pedaal tandwiel los zat waardoor de ketting eraf liep vlak daarvoor in nederland bij de daeler was het het schakel systeem
Ik heb ook een slag in mijn wiel doordat de spaken niet op de juiste trekkracht zijn afgesteld
Gewoon een fatsoenlijke merkfiets kopen kost iets meer maar geen gedoe wij hebben zelf een flyer Zwitserse topfiets met riem
Aartjan, mooie review, maar ik heb wel 1 vraagje. Die Tenways CG0800 ziet er mooi uit, maar heeft wel een achtermoter. nu lees je overal dat een middenmotor gelijkmatiger/beter rijdt. Wat vind/weet jij hiervan?
Dat vind ik marginale verschillen. Een middenmotor heeft ook nadelen: het frame en de prijs, en de grotere druk op ketting / tandriem (slijtage dus, en een derailleurketting trek je zelfs meteen kapot). Als voordeel de iets lagere positie (betere gewichtsverdeling), maar dat scheelt erg weinig met een naaf.
Dank, ik heb er een stukje over toegevoegd!
Blijft allemaal subjectief. Ik vind een fiets met derailleur nl. veel fijner schakelen en fietsen. Extra onderhoud valt ook reuze mee. Uitneembare accu hoeft voor mij ook niet. Zowel thuis als op mijn werk kan ik de fiets direct aan het stopcontact leggen. En een riem i.p.v. een ketting? Ik vind het gewoon niet lekker fietsen, ik mis de weerstand en de kracht van de stalen ketting. Ik had een nieuwe fiets gekocht zonder derailleur en met riem, heb hem weer verkocht en rijd weer lekker op mijn Sparta ebike van 7 jaar oud , met derailleur en ketting, zonder uitneembare accu.
Ik ben persoonlijk ook voor een ketting… goedkoper, sterker, lichter (ook qua frame) en lichtlopender.
De op zich heel uitgebreide ANWB test schiet inderdaad tekort. Prima aanvulling dit met echt nuttige argumenten.
Waarom van Moof ontbreekt? ik denk door de slechte service en de arrogantie van het bedrijf. Wij waren van plan om een A5 te gaan kopen maar na het lezen van alle reviews en informatie van zelfs de bedrijven die onderhoud verzorgen voor o.a. van Moof hebben wij het merk ver achter ons gelaten.
Tja, bij alle ANWB en consumentenbond testen wordt natuurlijk alleen het product op het moment van aanschaf bekeken. Dat zo’n Stella na een jaar uit elkaar valt (ervaring uit 2e hand) dat de service niets voorstelt en dat een vanmoof na 3000km helemaal óp is (ervaring 1e hand) blijft natuurlijk uit beeld. Maar als ik alles dan zelf repareer, een VP trapas vervang voor een Shimano, de chinese velgen van de vanmoof door velgen van Ryde, de kartonnen spaken door DTswiss, de doorroestende spatborden (mijn vanmoof staat altijd binnen) door SKS… daar ziet de potentiele vanmoof koper niets van natuurlijk.
Vandaar dat mijn fietsenmaker over VanMoof zei: “Vuilnis, een VanMoof is geen fiets, dat is écht vuilnis”.
Moof intussen failiet …….
Onmogelijk dat Stella de beste fiets heeft. Normaal scoren die heel/redelijk slecht
Hebben hier self 2 stellaas sl een paar jaar,PRIMA fietsen niks verkeerds aan
Anwb-tests zijn al lang niet meer onafhankelijk.
Wat ik mis in dit artikel is het belang van versnellingen, zou ook een testcriterium moeten zijn. Tenways maakt mooie fietsen maar zonder versnellingen helaas terwijl de concurrentie dat toch bijna allemaal heeft.
Ik heb liever geen versnellingen, of hooguit een 2-speed, want juist door de motor heb ik versnellingen in Nederland niet nodig. Ik heb het toegevoegd, dank!
Kun je dat toelichten waarom je die niet zou willen. Als je hard fietst zonder versnellingen gaan je benen snel op en neer. Met versnelling trap je dan een stuk rustiger. Ook voor heuveltjes ( veluwe) wel hanfig lijkt mij. Wel minder onderhoud nodig natuurlijk
Bij 25 km/u moet je in een voor jou fijne kadans zitten, en dat is afstelbaar door evt een ander tandwiel achter te kiezen. En omdat het elektrisch is fiets je altijd 25, dus dankzij de motor geen versnelling nodig. Bij een heuveltje krijg je een duwtje in de rug.