Deze Himiway Big Dog is de SUV onder de Fatbikes

himiway big dog review beste fatbike 2024

– Update: 29 januari 2024 –

Fatbikes blijven populair: grote ebikes met dikke banden waar ook iemand riant achterop kan. De jeugd wil alleen maar fatbikes. Eigenlijk een brommer, zonder benzinekosten, zonder helm of belasting. En wat is dan de beste fatbike in 2024? Is dat deze Big Dog van Himiway? Deze SUV onder de fatbikes is ook geschikt als Longtail en als bakfiets – want je kan de achterdrager ook upgraden. Hier mijn Himiway Big Dog review. Ik heb ‘m zelf ook ;)

Is het een longtail? Is het een bakfiets?

Op deze Big Dog zit een grote brede achterop. En je kan die ook vervangen door een extra lange drager. Dan heb je opeens een LONGTAIL BIKE: het alternatief van de bakfiets. Daar kunnen zelfs twee kinderen achterop. Of een grote bak, voor een hoop spullen. Dat maakt deze ebike op zich al uniek. Maar er is meer…

Beste fatbike 2024 Himiway Big Dog review
Er kan een Longtail achterdrager op. De accu heeft wel 125km bereik.
Beste fatbike 2024 Himiway Big Dog review Copyright foto: © 2024 aartjan bergshoeff
Hier met het voorrek (€99). Het zadel kan heel hoog, voor 1,90m

Motor, bereik, ondersteuning

Er zit een krachtige 86Nm motor in, die ook heel stil is. Ik spuit er echt mee weg, ook in de 7 (het is een derailleur-versnelling). De 250W motor geeft dan tijdelijk wel 900W op zulke momenten. Ik hoef niet te schakelen: ik laat ‘m vrijwel altijd in de 7, dan heb ik voor mij de perfecte trapfrequentie. De batterij is enorm, met een bereik van wel 125km, afhankelijk van je gebruik. Er zit ook een walk assist op: als je aan het handvat draait gaat hij 5 km/u. Handig bij het wegrijden, want de ondersteuning is een rotatie-sensor en die pakt dus pas twee seconden later op.

Fatbikes hebben vrijwel altijd een rotatie-sensor. Met zo’n sensor hoef je alleen maar je benen te draaien. Het is dan bijna net een brommer, omdat je geen kracht hoeft te zetten. Ik vind dat persoonlijk een nadeel, maar veel mensen vinden dit juist een voordeel.

Een rotatiesensor vind ik wel gevaarlijker, want vanaf stilstand ben je veel minder snel weg (tenzij je terugschakelt). Je gaat ook harder door de bocht omdat de motor nog even blijft gasgeven terwijl je je benen al stil had. Je kan het gas ook niet doseren zoals op alle andere voertuigen. Gelukkig zitten hier wel uitstekende Tektro hydraulische schijfremmen op. Dus remmen gaat goed.

Je moet er wel aan wennen, want geen enkele brommer, motor, fiets, auto, trein of boot blijft gasgeven als je “het gas loslaat” of kun je niet doseren. Alleen op de meeste ebikes en fatbikes gaat dat zo.

De enige ebikes die hier geen last van hebben zijn die met een krachtsensor, zoals de Cowboy en de Tenways.

Je moet er dus echt even aan wennen. De ondersteuning heeft vijf standen, met knopjes bij je handvat. In standje vijf rij je 25 km/u. Standje vier is 17 km/u en dat is op veel momenten handiger en vooral veiliger. Hij is verder keurig legaal begrensd op 25. Als je harder wil moet je gewoon harder trappen. Dat gaat best goed, hij heeft geen last van de “ebike-muur”. Als je sportief en fit bent rij je er 30 mee. Dat komt mede omdat de zithouding uitstekend is. En als je bij 25 hard genoeg meetrapt verbruikt hij ook helemaal geen stroom: dat kun je zien op het display.

Himiway Big Dog review Copyright foto: © 2024 aartjan bergshoeff
De motor zit in het achterwiel. Dan gaat de ketting ook veel langer mee, want met een middenmotor trek je een derailleur-ketting zo kapot.

De batterij is afneembaar: handig als je boven woont – en beter voor je batterij. Een accu kan namelijk niet goed tegen de kou. Dus die kan je beter binnen houden. Dat werkt ook nog eens als antidiefstal: want zonder die dure batterij heeft de dief er niet veel aan.

Beste fatbike 2024

Himiway Big Dog review: zithouding

Het grootste nadeel van andere fatbikes vind ik de zithouding. Die is meestal niet ergonomisch, met het zadel veel te laag voor lange mensen, en niet eens verstelbaar. Op deze Big Dog is het zadel wel in hoogte verstelbaar, en is de zithouding echt goed om mee te fietsen. Eindelijk!

ebike reviews Copyright foto: © 2024 aartjan bergshoeff

ebike reviews

Begrenzer

Fatbikes worden vaak opgevoerd en ook nog voorzien van een gashendel. Dat is illegaal, maar het kan op vrijwel alle fatbikes. Dan worden ze gevaarlijk en daar gebeuren veel ongelukken mee. Opvoeren kan ook de elektronica ontregelen, wat ook heel gevaarlijk kan zijn. Er wordt steeds strenger op gecontroleerd en dan ben je je kostbare ebike kwijt – na een waarschuwing dan.

display himiway big dog. Copyright foto: © 2024 aartjan bergshoeff

Service

Een belangrijk punt bij ebikes is de service. Himiway is een groot merk dat nu ook in Nederland aan de weg timmert. De Nederlandse merken ESMaster, Qwic en Van Moof zijn failliet en dus krijgen merken als het Nederlandse Ostrichoo, het Belgische Cowboy, deze Himiway en het Chinese Tenways nu meer kans. Bij Himiway zijn de meeste onderdelen vervangbaar en universeel, dus elke fietsenmaker kan ‘m repareren. Van Moof ging daar failliet op: veel onderdelen waren niet universeel en dat leverde enorme problemen op.

Spiegels

Je kan er spiegels op zetten, bijvoorbeeld deze aan de zijkant van het handvat, voor een paar euro, naar boven of naar onder te monteren:

zijspiegel voor handvat ebikes zijspiegel voor handvat ebikes  

Himiway Big Dog review conclusie: Voordelen

Het zadel zit heerlijk en is in hoogte verstelbaar. De zithouding is uitstekend, ook voor lange mensen. Op het display zie je ook hoeveel kracht de motor geeft op elk moment. Dus als je wat harder meetrapt kan je zien wanneer je geen stroom verbruikt. De motor is superkrachtig (250W 86Nm), de batterij is megagroot tot wel 125km. Hij heeft goede afstelbare voorvering en hydraulische schijfremmen. De walk assist is handig. De bok-standaard is uitstekend. De verlichting is top en de lock on ergo-grips ook. Alles is van hoge kwaliteit. De meeste onderdelen zijn universeel, dus elke fietsenmaker kan ‘m repareren.

Je kan ‘m ook verlengen tot longtail bakfiets. Dat bespaart je theoretisch een hele Urban Arrow uit van €5.500 ;)

Nadelen

Er zit geen krachtsensor op, maar een rotatiesensor. Ik vind dat een nadeel, maar veel mensen vinden dit juist een voordeel. Alle fatbikes hebben dat, want dan is het net een brommer. Persoonlijk heb ik nog een nadeel: mijn voeten (maatje 48) raken de achterdrager. Verder: GPS? Dat kan met een AirTag. Een app? Hoef ik niet. Een telefoonhouder? Dat kan zo, voor een paar euro. Een slot? Moet je toch zelf doen, want je wil meteen een ART4-slot. Of liever twee… zet ‘m in ieder geval altijd aan iets vast.

Deze Himiway Big Dog review was voor de verandering nu eens WEL gesponsord. Ik kreeg ‘m in ruil voor een eerlijke hoogwaardige review. Goede deal! Ik ben er overigens ook erg blij mee.

15 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

    1. Okee, dank – wel vreemd dat dat nergens op de brekr-website staat, nergens in de specs staat, nergens als USP wordt gepromoot?

    1. Dit artikel gaat specifiek over fatbikes. De Zundapp is geen fatbike, geen longtail, geen bakfiets… en zie ook mijn mening over de sensor:
      “Geen enkele brommer, motor, fiets of auto blijft gasgeven als je het gas loslaat. Alleen fatbikes hebben dat – net als de meeste ebikes overigens”.

  1. “Ik spuit er echt mee weg, ook in de 7 (derailleur-versnelling). De 250W motor geeft dan tijdelijk wel 900W op zulke momenten.” Dat is waarschijnlijk wat de fatbikes een probleem maakt. Vooral in handen van tieners geeft dat ermee weg spuiten een enorm snelheidsverschil met andere fietsers of voetgangers.

    1. Dat kun je vaak beperken door het vermogen naar de motor toe te beperken. Verder is het een suggestieve opmerking dat het een probleem zou zijn. Asociaal rijgedrag van racefietsers en mountainbikers leidt tot veel grotere problemen

      1. Bij ons in het dorp zie ik zelden racefietsers of mountainbikers fietsen, maar het wemelt van de fatbikes. Vooral ook op schooltijden, met tieners. Op zich ook niet vreemd, want van Nieuw-West naar een middelbare school in het centrum kost meer dan €100 pm voor een GVB-busabonnement. Een fatbike op krediet is iets goedkoper, prettiger en het ding wordt uiteindelijk je bezit.

        1. Precies. Qua veiligheid valt er nog veel te verbeteren: een krachtsensor is veiliger dan een rotatiesensor. Dat inzicht is er gewoon nog niet, niet bij de consument en niet bij de wetgeving.

  2. “Er wordt ook steeds strenger op gecontroleerd en dan ben je je kostbare ebike gewoon meteen kwijt.” Je krijgt eerst een waarschuwing en als je dan weer wordt aangehouden voor hetzelfde ben je de e-bike in kwestie kwijt, plus boete.

    Al een lekke band moeten plakken? Heb je een Wegenwacht voor nodig vrees ik.

    1. Maar dan wel een hele mooie kleur! ;) Ze hebben ook modellen in andere kleuren, zoals de goedkopere Himiway Cruiser van €1599.

Geef een reactie