Twee gratis apps voor hartcoherentie

– Update: 13 januari 2021 –

Ik heb twee web apps gemaakt om hartcoherentie te oefenen, om je hartslag synchroon te krijgen met het ritme van je ademhaling. Dat heeft veel gezondsheidsvoordelen, beschreven in deze uitgebreide blog.

Bij deze gratis ADEM-app adem je IN op de donkere stukken, en UIT op de lichte. Tot de klok verdwenen is (na 5 minuten). Je kan ‘m ook sneller of langzamer zetten.

Check tijdens de oefening al je ledematen en zorg dat die ontspannen. Beweeg ze anders even. Ontspan je onderkaak en laat je tong ontspannen. Ga langzaam over op buik-ademhaling: leg je handen op borst en buik. Je borst moet bij ademen niet meer bewegen, maar je buik wel. Denk aan fijne positieve dingen, aan liefde, verbinding, onvoorwaardelijke vriendschap, je huisdieren.

Doe het elke dag een paar keer. Je voelt het effect al snel, na een minuut. Een diepe ontspanning gaat door je lichaam. Dat komt omdat je parasympatisch zenuwstelsel geactiveerd wordt. De tonus (spanning) van de nervus vagus (je belangrijkste zenuwbaan) wordt verhoogd. Bij elke uitademing wordt de neurotransmitter acetylcholine (ACh) geproduceerd, en dat is een soort natuurlijke tranquillizer.

Ik heb ook een andere versie van de app gemaakt, met een ander design: de BREATHE app. Adem IN als de knop groter wordt, UIT als de knop kleiner wordt, en pauzeer / doe niets als de knop niet beweegt. Onderaan staat een timer-balkje die in 5 minuten volloopt.

De apps kan je op IOS op je beginscherm zetten, via de knop midden-onder, en dan de PLUS. Op Android via de 3 puntjes.

Zet op je beginscherm met deze knop, en dan de PLUS. Dan is deze web app opeens een echte App.

Deze apps zijn voorbeelden van web apps, en dat is een van de opdrachten voor mijn studenten Media Design.

Maar er is ook een veel betere en uitgebreidere app: HeartRate+, die kost 4 euro. Je hartslag wordt dan gemeten door je vinger op de camera te leggen. Je volgt de ademhalings-aanwijzer, en je ziet het coherentie-resultaat in een grafiekje. Je kan de scores van je sessies zien in de History.

Je kan verschillende ademhalingspatronen proberen. Bij mij staat de app op “basic relax” en op 10 seconden. Scores kan je makkelijk vergelijken, zodat je de beste instelling voor jezelf kan vinden.

Oximeter en hartslagmeter

oximeter zuurstofmeter

Je kan op deze oximeter behalve je zuurdtofverzadiging ook je hartslag zien. Je kan zien dat bij een inademing je hartslag omhoog gaat (bij mij rond de 80) en als je langzaam uitademt je hartslag omlaag gaat (bij mij 65). Met behulp van deze meter kan je uitzoeken bij welke ademhaling bij jou het verschil het grootst is: dat is namelijk het gezondst. Zie ook deze blog.

Geef een reactie