BREKR F250 review: deze Nederlandse fatbike doet alles anders – en BETER

BREKR F250 review fatbike

– Update: 5 juni 2024 –

Het Nederlandse BREKR heeft nu een opmerkelijke nieuwe fatbike: de F250. Die doet veel dingen anders – en beter – dan andere fatbikes. Hier mijn BREKR F250 review. Hands on!

Hij ziet er net zo stoer uit als andere fatbikes, maar je ziet ook meteen verschil: die schuine buis. Daar zit de uitneembare accu in, onder een klep. Dat is handiger dan een accu onderop, zoals bij veel andere fatbikes. Zo’n schuine buis zit op alle BREKR’s. Je kan die buis ook personaliseren, met allerlei kleuren – voor een meerprijs. De gratis kleur is wit.

BREKR F250 review - foto copyright © 2024 Aart Jan Bergshoeff

Er zijn veel dingen uniek aan de BREKR F250. Om te beginnen de grotere wielmaat 22 inch. Bijna alle andere fatbikes zijn 20 inch. Dit is dus een tikkie groter, en dat rijdt altijd iets stabieler, rustiger en comfortabeler. Hij rijdt inderdaad ook echt heerlijk, en het ziet er ook meer als een klassieke brommer uit:

BREKR F250 review - foto copyright © 2024 Aart Jan Bergshoeff

En het zadel kan eindelijk eens een keer omhoog! En ook al is de hoge stand voor mijn 1,90m nog steeds behoorlijk laag, dit fietst echt veel fijner dan het rare lage zadel van al die andere fatbikes, waar je iedereen met zijn knietjes in z’n nek op ziet rijden.

BREKR F250 review - foto copyright © 2024 Aart Jan Bergshoeff

fatbike reviews
Dit is de lage stand, met je knietjes in je nek. Maar op deze fatbike kan het zadel dus ook veel hoger.

De hoge stand is dus wel ergonomisch geschikt voor 1,80 tot 2 meter.

fatbike reviews - photo copyright © 2024 Aart Jan Bergshoeff

Met veilige krachtsensor

De ondersteuning is ook uniek: met een krachtsensor en een automatische versnelling. Dat is echt ideaal. Je kan elke snelheid rijden, dankzij die krachtsensor: iets minder kracht op de pedalen en je gaat langzamer. Op ebikes met een gewone rotatiesensor kan dat niet. Die kunnen maar één snelheid en die kun je niet doseren. Die gaan daarom altijd te hard door de bocht en die remmen te laat. Daar gebeuren ook veel ongelukken mee.

Zo’n rotatiesensor reageert seconden te laat. Een krachtsensor reageert direct. Dat fietst niet alleen fijner, maar ook veiliger. De Cowboy en de Tenways hebben ook zo’n perfecte krachtsensor, maar veel ander ebikes hebben dat niet. En de meeste fatbikes al helemaal niet.

In standje 2 van de ondersteuning rij je super-relaxed 25 km/u. De batterij gaat dan ook langer mee dan in standje 3, die alleen iets meer vermogen bij het wegrijden geeft. En die ook 25 km/u gaat, keurig legaal begrensd dus.

Stand 1 voelt ongeveer als een gewone fiets, door de subtielere ondersteuning. Standje 0 kan ook nog, met de motor helemaal uit. Dat fietst zwaar, maar je komt wel vooruit. Goeie workout dan!

Twee automatische versnellingen

De twee automatische versnellingen zitten in die nieuwe 250W Bafang achtermotor. Die schakelt automatisch bij 15 km/u en dat is precies goed. Heerlijk. Zo moet het! Zonder kabels of wat dan ook, dan kan er ook niks kapot. Perfect afgesteld ook, qua trapfrequentie. Deze nieuwe Bafang motor gaan we overal zien, want – ik had het al gezegd: die is echt ideaal.

Deze twee-speed voelt precies als een SRAM Automatix. Ik denk dat Bafang die naaf gebruikt. Die techniek bestaat al bijna tien jaar, dus die is prima. Er is nu heel recent ook een 3-speed versie van. Die moet zich eerst nog maar eens bewijzen in de praktijk, want we zagen bij Van Moof al hoe fragiel dat spul is.

Uitneembare batterij – BREKR F250 review

De batterij is uitneembaar, onder die klep. Niet alleen handig om ‘m zo binnen op te laden: het is ook beter voor je batterij, want die kan slecht tegen de kou. Dus in de winter kan je zo beter je batterij binnen houden. Verder werkt het ook als anti-diefstal, want zonder dit dure onderdeel heeft een dief er weinig aan.

uitneembare batterij  uitneembare batterij

Je kan ook kiezen voor een Long Range batterij, voor €199 meer. Die is 720Wh in plaats van 540Wh, en die heeft tot wel 75km bereik:

gewone accu of long range

Er zijn dus ook allerlei kleuren voor die schuine buis (wel met meerprijs):

kleurkiezer

En dan nu het slechte nieuws: Er zijn inmiddels ook andere fatbikes met die nieuwe Bafang-motor+sensor. De prijs is uitstekend met €2.800, maar er komen nog wel kosten bij. Zoals transportkosten en accessoires. Ik mis verder ook nog een bagagedrager/vak/rek (neem dan de Himiway Big Dog) alhoewel er nu als accessoire wel een bak te koop is, boven de trappers, voor de sloten bijvoorbeeld. Je kan er ook een GPS-Connected abonnement bij doen, met een app en Bike Hunters en zo – maar wel met een dikke meerprijs.

  • Er wordt nog gewerkt aan een nieuw type slot en verzekering. Starten met een sleutel zou een verbetering kunnen zijn.
  • Qua GPS kan je er ook zelf een AirTag op doen, kost bijna niks.
  • Een telefoonhouder kan ook voor een paar euro.
  • Als slot kan je een goed ART4-slot nemen. Of liever twee… zet ‘m in ieder geval aan iets vast!

Voordelige alternatieven

Voor duizend euro minder heb je hier de Tenways CGO600 PRO, de beste ebike in 2024 (alhoewel dat geen geen fatbike is). Superlicht, met perfecte motor en krachtsensor. En met een nog betere zithouding. Optioneel met de mooie handige stuurdrager.

En voor € 1.999 heb je ook de Himiway Big Dog Fatbike – zie de lange review, waar je ook een longtail van kan maken. Met krachtigere motor, voorvering, een enorm bereik van 125km en ook met een betere zithouding:

brekr f250 prijs

Op de F250 kan er riant iemand achterop, mede door de stevige en veilige voetsteunen – net zoals op echte brommers:

brekr f250 details passagieresbeugel. foto copyright AJ Bergshoeff  brekr f250 details passagieresbeugel. foto copyright AJ Bergshoeff

Met onderhoudsvrije tandriem in plaats van een ketting:

tandriem BREKR F250 Fatbike review - foto copyright © 2024 Aart Jan Bergshoeff

Met uitstekende hydraulische schijfremmen, en een leuke bel:

bel en hydraulische schijfremmen - photo copyright © 2024 Aart Jan Bergshoeff

Er zit geen vering op, maar dat heb je eigenlijk ook niet nodig in de stad (en met de bandenspanning kan je ook wat vering regelen). Er komt mogelijk ook nog een volledig geveerde off-road-versie. Die zal wat duurder zijn.

geen vering - photo copyright © 2024 Aart Jan Bergshoeff
Goed display, vlak voor het zadel, met 1 knop voor de 4 standen + verlichting

BREKR F250 Fatbike review - photo copyright © 2024 Aart Jan Bergshoeff

Er zit een brommer-kickstand op. Je kan er zelf nog spiegels op zetten, bijvoorbeeld deze aan het handvat, voor een paar euro, naar boven of naar onder te monteren:

zijspiegel voor handvat ebikes

Deze BREKR F250 review was niet gesponsord. Ik heb ‘m geschreven na proefritjes en research. DANK U, LOVE U ALL en tot de volgende!


PS
Ik hoop voor BREKR dat het een hit wordt. Hier wat gratis tips voor de marketing – ongevraagd advies, sorry, maar dat kan op deze punten echt beter  ;)

  1. Doe GRATIS verzending bij online bestellen. Of wil je niks verkopen? ;)
  2. Leg nadruk op je USP’s zoals krachtsensor en 2-speed. En op veiligheid, trapfrequentie, koppel… staat nauwelijks op de website.
  3. Verkoop refurbished met fikse korting. Heeft veel voordelen.
  4. Zorg voor een affiliate programma.
  5. Starten met app of sleutel geeft je betere onderhandeling bij verzekeringen.

18 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Ik heb er sinds vandaag een, naast mijn Phatfour FLX+ die ik al een tijdje hebt. De F250 rijdt wel beter dan de FLX+, mede te danken aan de grotere wielen en de zit is ook goed. Ik heb er nog niet echt veel mee kunnen rijden, maar enige zorgpunt is het gebrek aan voorvering. Dat is bij de Phatfour toch wel fijn. De kickstand is wat mij betreft om te huilen, ze hadden beter die van Phatfour kunnen monteren

    1. Hi ron, i have flx+ and i want to buy F20 now as a second bike. But i have doubts about it.. can you please share how is the experience with f250 so far as compared to your flx+? Which one is better as compared to ergonomics and durabilities? How is costumer service by manufacturer on both of these? Would be great if you share these.

      1. I have sold the FLX+ in the meantime. The Brekr rides flawlessly. Now a few months later I sometimes miss the lazy riding with the FLX+. The gear ratio of the Brekr could be a bit heavier because if you ride 25-27, you have to make quite a few rotations. In addition, I find the FLX+ a bit more comfortable to ride because of the front suspension. But, if you are interested, my F250 is for sale?

  2. Ik blijf het sjappie bikes vinden en als je er mensen met zo’n kromme rug op ziet zitten, vragen om rugklachten. Maar ja de massa zijn kuddedieren die doen gewoon de rest na…

  3. Ik mis alleen nog de verplichte leeftijd die je moet hebben om zo’n ding te mogen besturen want hier in Heemstede denken ze 12+ 1 nadeel is mijn hand

  4. Fraaie review! Leuk om te vermelden: ontworpen & ontwikkeld (Doetinchem) en wordt gebouwd (Veghel) in Nederland. Het Brekr hoofdkantoor zit in de voormalige gevangenis in het Achterhoekse Doetinchem. Proefrijden kan daar ook (op afspraak), zie de site.

  5. Goed verhaal! Dit is de brommer waar je ook op kan fietsen. Is er al een schaap met vijf poten: fijn fietsen, vouwbaar en registreerbaar als brommer?

  6. Op den duur waarschijnlijk dus met blauw snorfiets kentekenplaatje voorspel ik. Met helmplicht, verplichte WA-verzekering en brommer-rijbewijs.

    Een wetswijziging zal wel jaren duren, want zo gaat dat.

    1. Tja, mijn advies aan de wetgeving zou zijn dat een krachtsensor wel tot de gewone fietsen mag blijven behoren. Dat is echt veel veiliger, en totaal anders.

Geef een reactie