Cowboy Cruiser / Cross review: beste ebike 2024

cowboy cross review cruiser beste ebike 2024

– Update: 21 maart 2024 –

De Cowboy Cruiser is wat mij betreft de beste ebike. Er is alweer een nieuw model, de Cowboy Cross, met vering, dikkere banden en grotere batterij. De Cowboy Cruiser kost €2990, in vier nieuwe kleuren, en heeft vergeleken met vorige modellen een sterkere motor, verhoogd stuur, spatborden, een verbeterde trapfrequentie en een telefoonhouder met draadloze oplader. Beide Cowboys zijn er ook in ST oftewel doorstapframe, met lage instap dus. Hier mijn review, met allerlei updates erin.

De Cowboy is een lichte single speed ebike met hydraulische schijfremmen. Met een prachtig minimalistisch design. De algehele afwerking is van hoge kwaliteit en de elektrische ondersteuning is perfect en voelt zeer natuurlijk aan. De service is ook goed. In  de app kan je in elke grote stad wel een fietsenwinkel vinden die je Cowboy kan repareren.

cowboy cruiser review
Cowboy Cruiser
cowboy cruiser review st dames lage instap
Cowboy Cruiser ST: lage doorstap

Zie ook de blog over concurrenten zoals de beste voordelige ebike, de Tenways. Die staat ook verderop hier, met meer info.

Lichtgewicht: 18/19 kilo

Met zijn 18 kilo inclusief batterij behoorde de Cowboy tot de lichtste ebikes. Dat is belangrijk, want in de praktijk moet je ‘m toch nog wel eens tillen, en lichter is ook sneller, wendbaarder en zuiniger. De meeste ebikes zijn veel zwaarder: vaak 25 kilo. Scheelt nogal. Behalve de Tenways: die is juist weer lichter.

Een lichtgewicht fiets heeft ook altijd een groter bereik: deze rond de 70 km. De Cruiser is weer ietsje zwaarder: 19 kilo. Maar die heeft dan ook ook een krachtigere motor dan de vorige, een hoger stuur, een breder zadel, een lagere trapfrequentie en een dynamisch aanpasbare trapondersteuning. De nieuwe Cross is een stuk zwaarder, maar die heeft ook dikkere banden en voorvorkvering (upside down) en er kan een megagrote batterij in. Je zou het bijna een fatbike kunnen noemen.

Afneembare batterij en single speed

De batterij is afneembaar (met een sleutel), zodat je ‘m binnen kan opladen. Dat werkt ook als antidiefstal, want een fiets zonder batterij wordt minder snel gestolen. Verder is het ook in de winter veel beter, want batterijen gaan kapot in de kou.

De motor zit in het achterwiel en is stil en perfect. Op zo’n lichte elektrische fiets heb ik geen versnelling nodig, in de stad. Dat maakt ‘m ook onderhoudsvrij. Want de versnellings-naaf, de hendel en de kabels kunnen allemaal niet kapot: die zijn er namelijk niet. Het verzet is op de nieuwe Cruiser perfect gekozen (2,85). Op het vorige model was het verzet kleiner, dus dan trapte je iets te snel, maar dat kon je oplossen met een ander achtertandwiel, te koop op cowboy.tools.

Op de nieuwe Cowboy Cruiser en de Cross is de zithouding ook beter voor lange mensen. Je zit meer rechtop, het stuur is hoger en meer naar je toe gebogen. Verder is het zadel ook breder en je trapt langzamer: allemaal echt heerlijk.

Bereik

Het bereik van de batterij is zo’n 70 kilometer, afhankelijk van je rijstijl en je gewicht. Dat is vergelijkbaar met de beste ebikes. De nieuwe Cowboy Cross is er ook met een extra grote batterij als upgrade, goed voor wel 120 km.

Tandriem

Er zit een Gates tandriem op in plaats van een ketting: dat zie je tegenwoordig op alle duurdere ebikes. Al heb ik zelf liever een ketting, want een tandriem gaat ook niet eeuwig mee, heeft ook onderhoud nodig en is vooral duurder.

Accessoires en bagagedragers

Accessoires zijn te koop op Cowboy.tools. De spatborden en zijstandaard zitten er op de nieuwe modellen al op, en zijn nu dus ook bij de prijs inbegrepen. En de achterdrager op de Cross zit er ook al op. Een SP Connect hoesje voor je telefoon kan je er zelf bijkopen. De draadloze oplader zit al in het stuur. Een goedkope telefoonhouder is deze.

Legaal begrensd

De nieuwe Cowboys zijn legaal begrensd op 25 km/u. Het verzet is op de nieuwere Cowboys echt perfect gekozen. Ik rij dan meestal net ietsje boven de 25. En dat is super. Je kan er overigens elke snelheid mee rijden die je maar wil, want die trapsensor werkt perfect.

Krachtsensor

De ondersteuning van de Cowboy is veel beter dan veel andere elektrische fietsen. Dat komt door de torque sensor (oftewel kracht- of trapsensor). Hoe meer druk op de pedalen, hoe meer kracht de motor geeft. Veel ebikes hadden een rotatie-sensor. Dat remt te laat, reageert traag en je kan ook nog eens uit de bocht vliegen. Er gebeuren steeds meer ongelukken mee. De Cowboy fietst door die betere sensor echt veel fijner en natuurlijker, en is daarom ook veiliger. Je kan er ook elke snelheid mee fietsen, dus ook langzamer.

Er zitten twee standen op, power en eco, dus je hoeft bijna nooit een stand te kiezen. Ik zet ik ‘m altijd op Eco, en heel soms kies ik even met het knopje op het stuur de Power-stand.

De nieuwe modellen hebben een nog betere variabele ondersteuning die je af kan stellen in de app. Het verschil kan je uitproberen met een testrit. Ik heb die variabele niet nodig in de stad of op het vlakke land. Maar bij heuvelachtig terrein mogelijk wel.

App en GPS

Zonder telefoon kun je de fiets niet starten. Slim en goed, want dat bespaart een display en bedrading (die ook kapot kunnen). En iedereen heeft toch al een telefoon. De nieuwste modellen kan je ook starten met de batterij-sleutel. Slim en goed allemaal. Op de app (IOS en Android) kan je  nu zelfs ook de ondersteuning zelf afstellen, exact naar je eigen smaak.

Op het stuur zit een telefoonhouder, inclusief draadloze oplader. Een bijpassens SP Connect hoesje voor je telefoon kan je er zelf bijkopen.

Er zit ook Find My Bike op de app, met ingebouwde GPS in de fiets. Je hoeft geen SIM of abonnement te betalen: dat zit er al levenslang gratis op.

Nieuw: Cowboy Cross

De nieuwe Cowboy Cross is een soort all-road fatbike-variant: met dikkere banden, vering in voorvork en zadelpen en als optie een extra grote batterij, voor een bereik van zo’n 120km. De Cross is uiteraard wel een stuk zwaarder dan de veel lichtere Cruiser. Hij is er in drie prachtige metallic kleuren, en met een volledig nieuw frame:

cowboy cross review

De Cowboy Cross is er ook in ST doorstapframe:

Cowboy Cross ST: met lage doorstap

cowboy cross review
David van Bright was ook bij de presentatie van de Cowboy Cross. De Belgische oprichters waren er ook: links, In paars en zwart.

Cowboy ebike review: de oude modellen

De Stuurdrager paste perfect op de oudere modellen, als handige mooie bagagedrager. Het stuur is dan 6cm hoger, en dat maakt je zithouding rechter en fijner. Je kan ‘m ook in de hoge stand zetten: dat is 13 cm hoger. Ideaal voor lange mensen. Je kan er ook een verstelbare Ahead opzetten. Met Shims (verloop van 25,4mm naar 31.8mm) past de stuurdrager ook op de grote stuurklem van de Cowboy.

Op de nieuwste modellen past de Stuurdrager helaas niet meer. De oude modellen zijn soms nog voordelig te koop. Check de website.

Zie ook alle accessoires op Cowboy.tools en zie ook Stuurdrager.nl

cowboy ebike review met stuurdrager
De stuurdrager past perfect en maakt het stuur 6cm hoger waardoor je beter zit, vooral als je lang bent.

De Stuurdrager kan ook in de hoge stand, zodat je wat rechter op zit. Remkabels kan je desnoods verlengen.

cowboy ebike review stuurdrager steercarrier

steercarrier
In de hoge stand zit je veel rechter op, zeker als je lang bent

Slot en verzekering

Op de vernieuwde app zit ook een elektronisch slot. Hij gaat vanzelf op slot, en weer open als je dichtbij komt. Op de vorige modellen moest je zelf nog voor een slot zorgen. Je kan er via Cowboy wel meteen een diefstal-verzekering bij afsluiten, voor €8 per maand, of een volledige verzekering (inclusief schade en diefstal) voor €10 per maand. Met beide verzekeringen krijg je ook notificaties op je telefoon als er aan je fiets wordt gerommeld. En ook zonder verzekering kan je via de GPS altijd zien waar je fiets is. De batterij kan je met de meegeleverde sleutel loshalen, en dat werkt zo ook een beetje als anti-diefstal. En zonder jouw telefoon heb je niets aan de Cowboy, dus dat werkt ook demotiverend voor fietsendieven.

Je kan hier een gratis proefritje reserveren op een Cowboy. Die komt dan gewoon thuis bij je langs! Leuk hoor.

Kortom: dit is de verreweg beste en de mooiste elektrische stadsfiets. Een enorme aanrader als je budget het toelaat.

cowboy ebike reviewt

Mocht je de Cowboy te duur vinden, het kan ook veel goedkoper:

Beste voordelige ebike: Tenways CGO600

De Tenways CGO600 is veel goedkoper en lichter: die weegt zelfs maar 15 kilo. Die til je zo de trap op, dus dan is het misschien niet zo heel erg dat op het vorige goedkope model de batterij niet afneembaar was. Verder ook met perfecte krachtsensor, schijfremmen en tandriem. De Stuurdrager kan er ook op en dat is een aanrader, want het standaard stuur is nogal laag en recht. Het vorige model is de Tenways CGO600 en die is er nu heel goedkoop voor €1199.

En voor €1799 is er nu ook de nieuwe CGO600 PRO. Die is de meerprijs dubbel en dwars waard: daar zitten spatborden bij, een zijstandaard, dikkere banden, een koplamp in het frame, beter weggewerkte kabels, verstelbaar stuur en vooral: een AFNEEMBARE en GROTERE ACCU! Hoera! Dit is daarom de beste voordelige ebike.

Hij fietst net zo goed en fijn als de Cowboy, omdat de trapsensor en de trapfrequentie ook perfect zijn. Hij is er in drie maten in vier kleuren. O ja, GPS? Dat kan je zelf met Airtags doen. De Stuurdrager kan er ook op, en dat is een aanrader voor nog betere zithouding (het stuur is dan hoger en meer naar je toe):

tenways cgo600 pro review
Dit is nu de beste goedkope ebike, voor €1899

Tenways heeft nu ook een laag instap model, waar je ook nog meer rechtop zit. Met voorvering (instelbaar). Vering vind ik overigens in Nederland niet echt nodig. Verder heeft deze ook een bagagedrager, spatborden, zijstandaard en afneembare batterij met sleutel. Het is de Tenways CGO800 vanaf € 1899:

tenways cgoo800 lage instap

Fatbike / Longtail

Als je een Fatbike of brommer wil, zou ik even checken of het zadel ook omhoog kan. Zodat je niet zo raar met je knietjes omhoog zit. De aanrader is de HImiway Big Dog. Goedkoper dan de Cowboy. Met een zeer krachtige 250W 86Nm motor, enorme batterij met tot 128km bereik, perfecte hydraulische schijfremmen, superdikke all terrain banden en instelbare voorvering. De Shimano derailleur heeft zeven versnellingen. Achterop kan een verlengd bagagerek, om er een longtail van te maken. En er is ook een voordrager te koop.

Geen trapsensor, maar dat wil men vaak ook niet op een fatbike, want dit is meer een brommer:

Beste fatbike 2024 Himiway Big Dog review
Deze Fatbike zit en rijdt uitstekend: het zadel kan omhoog. Enorm groot bereik, zeer krachtige motor en versnellingen. Ook als longtail bakfiets en er is ook een voordrager.

En op AliExpress?

Op AliExpress kan je ook elektrische fietsen uit EU bestellen, met alle import-kosten al inbegrepen. Zo kocht ik daar de elektrische vouwfiets Xiaomi Qicycle, een topper als je niet al te lang bent (max 1,85 ongeveer).

PS mijn wensen voor een ebike zijn:

  • Lichtgewicht, max 18 kilo
  • Torque sensor (geen rotatiesensor)
  • Wielen mogen klein: 24 inch
  • Afneembare batterij, het liefst als een bidon
  • Geen versnelling en groot verzet (of een 2-speed)
  • Gewone ketting mag ook (met kettingbeschermer)
  • Met stuurdrager, en verstelbare stuurpen
  • Met Safety Sound

Zoiets is er nog steeds niet. Welke fietsproducent gaat deze maken? Ik bied mij aan als product designer!

Deze Cowboy ebike review is niet gesponsord.

127 Reacties

– Met de nieuwste bovenaan, behalve bij reacties op reacties –

  1. Er zijn drie versies van de Cowboy Cruiser (alsook voor de ST):
    – Core: ketting, IntuitivePower. €2.490
    – Core+Connect: ketting, AdaptivePower, connect functies. €2.790
    – Performance+Connect: riem, AdaptivePower, connect functies, smartphonelader, batterij-indicator, snellader. €3.290
    Wat is jouw visie op de verschillen, incl. prijs?

    1. Zelf zou ik gaan voor de Cruiser Core (de kettingversie, inmiddels niet meer te koop helaas). Goedkoper te produceren, en een ketting heeft de minste wrijving en is eigenlijk perfect, zeker met de kettingbeschermer.
      Maar ik zou zeker proefritjes maken, om de ondersteuning te voelen. En dat is zeer persoonlijk. Ik vind de ondersteuning bij allemaal perfect.
      Qua geometrie en ergonomie vind ik de Cruiser het best voor mijn lengte (1,90m) door het hogere stuur, het bredere zadel en het meer naar je toe gebogen stuur. En niet te vergeten de verbeterde trapfrequentie.

    1. Ja goede onderdelen en goede trapsensor + motor op die Comate, maar het stuur lijkt mij erg ver naar voren en kan niet naar achter. Zou je moeten testen of je dat fijn vind – niks voor mij. Verder raar laag zadel op de foto’s, dat is typisch Amerikaans. Vreemd.

  2. Beste allemaal,

    Wij hebben heel slechte ervaringen met Cowboy. Enkele weken geleden hadden we een nieuwe Cruiser performance besteld, de duurste versie, en deze werd ook sneller dan verwacht geleverd. Maar helaas vonden we de fiets niet lekker fietsen, op korte afstand op zich wel maar je mist toch de versnellingen, de Veloretti en Vanmoof fietsen fijner. Ik begrijp al de positieve reviews dan ook niet. De testrit heb je daarom ook niet veel aan!

    Maar toen begon de Cowboy-hel pas. Eerst moet je foto’s maken en mailen alvorens de fiets geretourneerd wordt. We hebben de fiets ontvangen met gebruikssporen op de banden, en daarom hebben we de banden voor het retourneren nog zelfs schoongemaakt. De voorwaarden van Cowboy zeggen dit:

    “Als je de fiets hebt gemonteerd of gebruikt, moeten we een ‘waardeverlies’ van maximaal €500 in rekening brengen, omdat we de fiets dan niet meer als nieuw kunnen verkopen.”

    En ondanks dat we de fiets gewoon nieuwer dan nieuw hebben geretourneerd is er €500 ingehouden! Ik ben nu al de hele dag aan het mailen met Cowboy, en wat blijkt: de fiets is helemaal niet geïnspecteerd of zelfs uitgepakt uit de doos!

    Nu heb ik gevraagd om de doos dan terug te sturen voordat de fiets in de outlet gaat, iets dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren want de fiets zal gewoon als nieuw verkocht gaan worden. Maar men zegt nu dat het misschien geeneens gaat lukken om de door ons geretourneerde fiets in het magazijn terug te vinden. We gaan nu ook juridische stappen nemen, dit gaan we niet laten gebeuren.

    Dus wees gewaarschuwd, eenmaal gekocht is retourneren NIET mogelijk zonder er 500 voor te moeten aftikken. Een schandalige gang van zaken.

  3. Begrijp nog steeds niet waarom stuur dragers gepromoot worden. Dit maakt de fiets minder stabiel. Zie menig mens zwabberen over de weg door gebruik van zo’n stuurdrager.

  4. Beste Aartjan, de belt van mijn cowboy v1 is gebroken. Kan ik hem vervangen door een Gates ? En zo ja, hoeveel tands ?
    B V d Johan

  5. Bought my cowboy 3 in last Sept, after short period of usage, around 2 – 3 months, some paint of the frame started to come off even tough I use my bike with care, actually quite a lot, more than 20 spots and pretty visible, then I contacted the customer service, first they suggested for an exchange or upgrade to C4, however after I sent photos to them, they said on my bike they are also blue marks and they said is crash from another bike, so they cannot do an exchange for me but offer a re-touch paint kit. After I explain it is not from an other bike and it was from the chain I used, and I could remove those marks spotlessly, they still said cannot do an exchange. Honestly this bike paint quality is horrible, if you ever use chain even carefully, the paint would easily come off, you could also google it “cowboy bike paint off” and realise I am not the only victim here. Cowboy for sure know their paint quality issue, that’s why they invented this re-touch kit as well. And this problem you won’t be able to test it in the 14 trial period. This is very unreasonable for an expensive bike more than eur 2k, if this issue happens in 1 – 2 year, I could understand that or if the bike costs only few hundred euro. However, cowboy doesn’t take the responsibility for this factory quality issue but put the responsibility to the consumer that , if this happens, hey here is the re-touch kit for you to fix it. This is a very unpleasant experience, and I sincerely wanted to share with everyone my experience if you are considering to get a cowboy, do reconsider it. And eventho their customer service response quickly, but their repairing appointment can take weeks or months to repair your bike.

  6. Jaar plezier van Cowboy 1 gehad, helaas na een botsing in volle vaart tegen een vluchtheuvel , het frame van de cowboy op twee plaatsen doormidden gebroken . Fiets in tweeen zou niet moeten kunnen.
    Na een vriendelijke chat met Cowboy klantenservice, is het enige wat zij mij kunnen bieden 100 euro korting op een nieuwe Cowboy fiets.
    Belachelijk!!

  7. Hi, wát een mooie fiets die C4 ST! Maar ik heb een review gezien waarbij naar voren kwam dat je wel veel omwentelingen moet maken als je 25 km per uur wilt fietsen. Maw: je benen gaan heel snel op en neer.
    Het voorste tandwiel zou dus eigenlijk een paar tanden meer moeten hebben. (de C3 heeft dit probleem niet) Zijn er grotere voortandwielen in omloop voor een C4 ST?

    1. Jazeker, bij cowboy.tools kun je een ander achtertandwiel kopen. Er zit dacht ik 21 op en je kan ook 19 of 20 kopen. Ik zou 19 doen denk ik. Het is geen gewoon tandwiel, het is een speciale voor de Gates riem.

  8. Dank voor de review, de comboy 4 st lijkt voor mij zeer interessant. Wel een nadeel dat er geen mogelijkheid is voor een verstelbaar stuur. Ivm beperkte ruimte zou het nog beter zijn als het stuur een kwartslag gedraaid kan worden.
    Ik las ook jouw wensen mbt een lichtgewicht e-bike met 24 inch wielen. Dat zou nog beter zijn!
    Zijn er inmiddels ontwikkelingen?

  9. Hi AartJan,

    Ik ben aan het kijken welke elektrisch fiets ik wil kopen, in dit geval twijfel ik momenteel om de Cowboy C4 ST en VanMoof X3. Over de Cowboy schrijf je het onderstaande:
    En lichter is sneller, wendbaarder en zuiniger. Veel grote ebikes, zoals de Strøm City of Van Moof zijn veel zwaarder: 26 kilo. Scheelt nogal. Een lichtgewicht fiets heeft ook een groter bereik: deze heeft rond de 70 km. De nieuwere modellen C4 en C4ST zijn ietsje zwaarder, 19 kilo. Maar die hebben ook een krachtigere motor.

    Maar VanMoof geeft aan radius van 60 km – 150 km te hebben en je kan bij hen ook een powerbank er bij kopen: In de full-power modus geeft de PowerBank je er 45 km bij. Rijd je zuiniger? Dan loopt het op tot 100 km extra. Zelfs zonder powerbank lijkt VanMoof (terwijl het ook nog eens zwaarder is) toch grotere afstanden te kunnen behalen dan de Cowboy klopt dat wel of maak ik nu de verkeerde conclusie? Ik zal meestal 17km per keer moeten fietsen dat is geen probleem maar af en toe ook volgens MAPS (Rotterdam-Scheveningen) een route behalen van heen en terug 55km fietsen zonder dat de accu leeg komt te staan.

    Daarnaast vraag ik mij af als ik de Cowboy C4 ST koop, hier ook een zwarte stuurdrager te koop voor is? Ik zie dit nog niet tussen staan namelijk. Als er nog andere handige tips zijn mbt Cowboy C4 ST hoor ik dat graag, bijv. over de accessoires of kortingen ed.

    Ik ben benieuwd naar jouw mening hierover, groetjes Vera!

    1. Voor jou zou ik de Cowboy ST aanraden, om de redenen die in het artikel staan. Je kan er alleen geen stuurdrager op doen (de 4 heeft geen normale stuurpen meer). Zie voor alle accessoires zoals een achterdrager cowboy.tools

  10. Hoi Aartjan, ik overweeg om een cowboyw 4s model te kopen maar is hier ook een zwarte stuurdrager voor? Nog andere tips voor dit model voor accessoires ed? Ik lees vooral veel handige dingen maar voor de 3 model, uiteraard is 4 nieuwer wat ik snap.

  11. Beste Aart-Jan,

    Ik zou graag een zwarte stuurdrager willen voor op mijn cowboy 1. Is daar nog een wachtlijst voor? En zicht op levertermijn?

    Groet,
    Lena

  12. Beste Aart-Jan
    Ik was na de test van Bright al heel nieuwsgierig geworden en wordt dat nu nog meer. Wat ik wel graag zou willen weten hoe zo’n fiets het in heuvelachtig terrein doet. Ik woon in Arnhem. Hier fietsen betekent al gauw klimmen. 80m omhoog en 10% stijging zijn niet vreemd. Heb jij hier ervaring mee opgedaan?

    1. Geen ervaring mee, maar de trapsensor werkt dan juist heel goed. Meer druk op de pedalen betekent meer ondersteuning, dat is precies wat je nodig hebt bij hellingen. Je wil dan geen rotatie-sensor zoals bij heel veel andere ebikes.

    2. In Amersfoort heb je de Amersfoortse berg en de fiets rijd met het grootste gemak er tegenop, evenals bruggen. De ondersteuning is natuurlijk wel wat meer, ik rijd met de zelfde inspanning nu 21 ipv 24 km/h.

  13. Hallo Aart-Jan,

    Ik ben benieuwd of er de mogelijkheid is tot een handlebar rack of iets soortgelijks aan de voorkant van de Cowboy 4ST. Ik zet graag mijn boodschappen in een afneembare bak aan de voorkant, en maak graag fietsritjes met mijn papegaaien in een kleine kooi die ik ook snel aan de voorkant kan monteren.

    mvg,
    Shivam

    1. Hi Aartjan, op de Cowboy 4 zit geen ahead atuurpen meer dus jouw stuurdrager lijkt geen optie. Nu lijkt de 3 mij ook prima en met de stuurdrager verwacht ik dat de reach en stuurhoogte voor mij helemaal prima in te stellen is. Probleem is echter dat de stuurdrager al een tijd niet leverbaar is. Kun je aangeven wat naar verwachting de kortst mogelijke termijn is?

      1. Ha Erwin, ik zet je op de lijst, en dan laat ik het weten als er nieuws is. Het ziet er naar uit dat er in december weer nieuwe voorraad is!

  14. Hi Aartjan,

    Graag meld ik mij ook aan voor de stuurdrager in zwart.
    Daarnaast vroeg ik mij af of jij of iemand anders ervaring heeft met een fietsenstandaard monteren aan de fiets. Welke wordt door jullie geadviseerd? Cowboy zelf adviseerd de urus mooi met Kokox adapter, maar dan mag ik 6 weken wachten voor ik hem heb.

    Hoor graag.
    Leon

  15. Hi Aartjan, heb in december mede door deze review een cowboy 3 aangeschaft en ben sinds dien in de markt voor de zwarte stuurdrager. Zou je mij op de lijst kunnen zetten?
    Thnx 🙏🏼

  16. Beste aartjan,

    Mooie stuurdrager! Mag ik ook op de lijst voor een zwarte versie? Heb je een indicatie van de levertijd? Alvast dank.

    Mvg
    Fred

  17. Hi,

    Ik wil ook graag het stuur van de c1 verhogen. Ik lees dat dit met de stuurdrager mogelijk is tot 13cm. Is het ook mogelijk om het stuur nog hoger te verstellen? Ik las ook dat iemand het hele stuur heeft laten vervangen. Iemand hier ervaring mee en waar ik hiervoor het beste kan zijn?

    1. Ik heb er bij de fietsenmaker een ander stuur op laten zetten en het stuur laten verhogen. Fiets nu perfect. Ze hebben wel de remkabels moeten verlengen.

  18. Een vraag, ik zou graag het stuur willen verhogen. Deze zou dat 120mm kunnen doen. Ik denk haast dat dan de remkabels niet lang genoeg zijn?

    https://cowboy.tools/stems/ritchey-adjustable-stem

    Moet je dan de kabels vervangen? Is dat ingewikkeld? Of is er ook een manier om de kabels te verlengen?
    Vervangen lijkt mij ook lastig om de kabels door het frame lopen? Hoe krijg je nieuwe kabels door het frame heen zoals de oude?

    Groeten!

  19. Hallo, ik ben een trotse bezitter van een Cowboy 3. Kun je mij ook op de lijst zetten voor een zwarte stuurdrager?
    Mvg, Rohan

  20. Mooie fiets maar betalen voor spatborden ( prijsverhoging versie 3) en geen standaard ( hoort standaard te zijn ..) is een flinke misser
    Maar de volgende belangrijke vraag ; Ik woon in Amsterdam. Als de fiets onderhuid nodig heeft met of zonder onderdelen of hij gaat stuk ( garantie ) wie repareerde de fiets dan ? Waar kan ik terecht met mijn garantie ???

    1. In de app kan je eenvoudig een fietsenwinkel vinden die je cowboy kan repareren. Ik woon in Rotterdam en in de regio zijn enkele winkels waar ik terecht kan. Dat zal in Amsterdam niet anders zijn vermoed ik.

    1. Wil je een standaard dan raad ik de combinatie die kokox aanbiedt van harte aan. Voor iets meer dan 50€ heb je een verstelbare standaard en een adapter die perfect past op de cowboy. Kijk op cowboy-bike-Rotterdam op insta voor foto’s

        1. De fiets is gearriveerd en hij is prachtig. Jammer dat de Yepp rack twee schroeven te weinig meelevert, deze bagagedrager had ik additioneel besteld om een kinderzitje te plaatsen. Verder over de fiets niets dan lof

  21. Beste Aartjan, welke standaard heb je gemonteerd? De op cowboy tools aanbevolen standaard past namelijk niet, dus ik zoek één die wel past?

      1. Beste, jouw review heeft de doorslag gegeven om een cowboy aan te kopen. Ik zou enorm graag ook trotse eigenaar worden van de zwarte stuurdrager, ziet er super uit.

            1. Hallo Aartjan, Heb je enig idee wat het termijn is voor de stuurdrager? Dan weet ik of tot die tijd een alternatief erop zet om het stuur wat hoger te krijgen.

  22. Naar aanleiding van je blog een testrit geboekt. 3-11 komen ze naar mijn huis. Reuzebenieuwd en ik zou je stuurdrager zeker kopen.

  23. Hoi, is de kans groot de kans dat de remkabels te kort zijn in de hoge stand? Is het mogelijk om een zwarte stuurdrager te reserveren?

  24. Mooie fiets, goeie prijs, goeie recensies, ruim € 2200,- betaald, totdat levering moest gebeuren 4 dagen voor niets gewacht, geplande vakantie met mijn Cowboy ging hierdoor niet door, slechte communicatie ja we hebben een andere leverancier Homedelivery, eindelijk na lang wachten mijn Cowboy in huis, fijne fiets totdat communicatie met mijn het niet meer deed, vele chats met Cowboy met Bullshit hulp enfin batterij was kapot, er wordt een nwe opgestuurd binnen 5 dagen, wachten wachten weer met Cowboy chatten, eh eh sorry batterijen waren niet voorradig, we sturen hem nu snel op.
    Kan al ruim 2 weken niet fietsen terwijl dit mijn vervoermiddel is in de stad.
    Spijt want ben overgeleverd aan reactie chat team Cowboy en die lopen niet hard voor je

  25. Zeer tevreden over mijn Cowboy v3. Tevreden met alle verbeteringen ten opzichte van het vorige model. Zeker met de volwaardige spatborden die er nu opstaan. De levertijd was wel langer dan eerst aangegeven. Maar ze lieten wel op tijd weten dat ze wat vertraging opliepen. Het wachten wel waard. Voor gratis spatborden kan je ook mijn referal link gebruiken: https://share.cowboy.com/r/benjamili

  26. Deze zat ik ook te bekijken om te kopen maar aangezien het een gezamenlijke aankoop met mijn vrouw is en zij wilt een verlaagde stang valt deze spijtig genoeg weg. Misschien dat Cowboy in 2020 met een unisex model komt? Daarom zoek ik naar vrouwvriendelijke alternatieven in zelfde prijsklasse . Ik dacht aan de Qonqer of de Cube hybrid one? Heb je die al eens getest?

  27. Dag Aartjan,

    Helemaal eens met je review, dit is de beste e-bike in deze prijsklasse. En met een hele goede online ondersteuning. De fiets is van hoogwaardigmateriaal en gaat als een speer! En een super mooi strak design. Jouw stuurdrager zou een perfecte aanvulling zijn. Kan je meer vertellen over de beschikbaarheid? Je website geeft momenteel een veiligheidswaarschuwing… Ik hoop dat ik er nog een kan bemachtigen!

    groet! Mark

  28. ik wil als fietsenmaker zijnde toch nog wel wat opmerkingen geven over je beoordeling van deze fiets. Ik vraag me af waarom je deze fiets als beste elektrische stadsfiets aanbeveelt. De fiets is alleen te ontgrendelen met je telefoon, handig als je telefoon leeg is.. Of zit er een usb aansluiting op de fiets zodat je je daar geen zorgen om hoeft te maken? Dat lees ik namelijk niet in het artikel. Het is ook alleen een fiets die je gebruikt bij mooi weer en een droge weg, er zitten immers geen spatborden op de fiets. Ook geen standaard, scheelt natuurlijk gewicht maar is zeer onpraktisch in de stad.
    Ik kijk op een andere manier naar een fiets en naar mijn idee is dit een leuke fiets voor iemand die niet dagelijks veel fietst en hem eigenlijk alleen maar voor de lol heeft en gebruikt. En voor 1999euro heb je ook gewoon een elektrische fiets van gazelle met versnellingen, spatborden, standaard en een usb aansluiting voor je telefoon ;-)

    1. De Cowboy heeft inderdaad geen USB-poort. Onhandig, maar voor mij geen enkel probleem. De telefoon is juist een voordeel, want dan heb je geen kabels en displays op de fiets die duur zijn en kapot kunnen.
      Spatborden zijn er te kust en te keur, en inmiddels ook van Cowboy zelf. Dus ook geen probleem.
      Gazelle, Batavus en alle andere grote merken hebben alleen maar superlelijke modellen. Sorry hoor! Daarom zie je in Amsterdam alleen maar Van Moofs.
      Verder wil je JUIST een single speed. Geen enkel groot merk heeft een single speed elektrisch (of een 2-speed). Misser!
      Tenslotte wegen de Gazelles etc een ton. Een fiets moet licht zijn. Punt.
      De Cowboy is ook nog eens goedkoper.
      Een standaard kun je erop zetten, maar mis ik totaal niet.
      Kortom de Cowboy is nog steeds de beste, en niet voor niks een enorme hit!

  29. He, dat is mijn Cowboy op de foto, wat geinig. In de laagste stand hoef je je remkabels inderdaad niet aan te passen, in de hoogste stand wel. Ik zag dat de stuurdrager als ‘compatible accessoire’ op de Cowboy website staat. Leuk man!

  30. Mooie review AJ, bedankt!
    De stuurdrager staat de fiets erg mooi; beperkt deze de stuuruitslag of loopt hij goed vrij van het balhoofd hier?

      1. Bedankt; emails naar stuurdrager worden teruggestuurd dus hier de vraag: Ik vroeg me af of je een indicatie hebt of en wanneer de zwarte stuurdrager weer binnen wordt verwacht? Kan ik dan evt een heads-up krijgen
        Ik vind je ontwerp erg mooi, en op de Cowboy E-Bike staat hij zeker top!

        Mvg, James

  31. Beste Aart-jan.
    Mijn zoon (14) heeft deze gezien, we hebben de fiets bekeken, en is een prachtige fiets om op te fietsen. Als je een beetje mee normaal meet trapt , is 30km/uur te doen.
    Fiets heeft 5 ondersteunings standen, is erg netjes afgewerkt.helaas geen riem, want dat fiets gemakkelijker dan een ketting, soepeler.
    Er zijn 3 uitvoeringen, meerdere kleuren echter niet. We hebben een proefrit gemaakt in meppel , bij hirondelle ,
    Zeker de moeite waard deze fiets eens te bekijken, Als je in de buurt van meppel bent.

    https://www.wattfietsen.nl/nl/electric-fixie.html#specs

Geef een reactie