– Update: 5 november 2024 –
De Cowboy Cruiser is wat mij betreft de beste ebike in 2024 (en de goedkopere biXbi). Er is nu ook een nieuw model, de Cowboy Cross, en die heeft vering, dikkere banden en een grotere batterij. De Cruiser kost €2990, in vier kleuren, en heeft vergeleken met vorige modellen een sterkere motor, verhoogd stuur, spatborden, een verbeterde trapfrequentie en een telefoonhouder met draadloze oplader. De Cowboys zijn er ook in ST (step through) oftewel doorstapframe, met lage instap dus. Hier mijn review, met allerlei nieuwe updates erin.
De Cowboy is een lichte single speed ebike met hydraulische schijfremmen. Met een prachtig minimalistisch design. De algehele afwerking is van hoge kwaliteit en de elektrische ondersteuning is perfect en voelt zeer natuurlijk aan. De service is ook goed: in de app kan je in elke grote stad wel een fietsenwinkel vinden die je Cowboy kan repareren.
Zie ook de blog over concurrenten zoals de beste voordelige ebike, de Tenways. Die staat ook verderop hier, met meer info.
Lichtgewicht: 18/19 kilo
Met zijn 18 kilo inclusief batterij behoorde de Cowboy tot de lichtste ebikes. Dat is belangrijk, want in de praktijk moet je ‘m toch nog wel eens tillen, en lichter is ook sneller, wendbaarder en zuiniger. De meeste ebikes zijn veel zwaarder: vaak 25 kilo. Scheelt nogal. Behalve de Tenways: die is juist nog lichter.
Een lichtgewicht fiets heeft ook altijd een groter bereik: deze rond de 70 km. De Cruiser werd ietsje zwaarder: 19 kilo. Maar die heeft dan ook ook een krachtigere motor dan de vorige, een hoger stuur, een breder zadel, een lagere trapfrequentie en een dynamisch aanpasbare trapondersteuning. De nieuwe Cross is nog weer een stuk zwaarder, maar die heeft dan ook veel dikkere banden en voorvorkvering (upside down) en daar kan ook nog een megagrote batterij in. Het gaat al bijna richting een fatbike.
Afneembare batterij en single speed
De batterij is afneembaar (met een sleutel), zodat je ‘m binnen kan opladen. Dat werkt ook als antidiefstal, want een fiets zonder batterij wordt minder snel gestolen. Verder is het ook in de winter veel beter, want batterijen gaan kapot in de kou.
De motor zit in het achterwiel en is stil en perfect. Op zo’n lichte elektrische fiets heb ik geen versnelling nodig, in de stad. Dat maakt ‘m ook onderhoudsvrij. Want de versnellings-naaf, de hendel en de kabels kunnen allemaal niet kapot: die zijn er namelijk niet. Het verzet is op de nieuwe Cruiser perfect gekozen (2,85). Op het vorige model was het verzet kleiner, dus dan trapte je iets te snel, maar dat kon je oplossen met een ander achtertandwiel, te koop op cowboy.tools.
Op de nieuwe Cowboy Cruiser en de Cross is de zithouding ook beter voor lange mensen. Je zit meer rechtop, het stuur is hoger en meer naar je toe gebogen. Verder is het zadel ook breder en je trapt langzamer: allemaal echt heerlijke verbeteringen.
Bereik
Het bereik van de batterij is zo’n 70 kilometer, afhankelijk van je rijstijl en je gewicht. Dat is vergelijkbaar met de beste ebikes. De nieuwe Cowboy Cross is er ook met een extra grote batterij als upgrade, goed voor wel 120 km.
Tandriem
Er zit een Gates tandriem op in plaats van een ketting: dat zie je tegenwoordig op alle duurdere ebikes. Al heb ik zelf liever een ketting, want een tandriem gaat ook niet eeuwig mee, heeft ook nog wel wat onderhoud nodig en is vooral veel duurder.
Accessoires en bagagedragers
Accessoires zijn te koop op Cowboy.tools. De spatborden en zijstandaard zitten er op de nieuwe modellen al op, dus die zijn nu bij de prijs inbegrepen. Een achterdrager zit er op de Cross ook al op. Een SP Connect hoesje voor je telefoon kan je er zelf bijkopen. De draadloze oplader zit in het stuur.
Legaal begrensd
De nieuwe Cowboys zijn legaal begrensd op 25 km/u. Het verzet is op de nieuwere Cowboys echt perfect gekozen. Ik rij dan meestal net ietsje boven de 25. En dat is super. Je kan er overigens elke snelheid mee rijden die je maar wil, want die trapsensor werkt perfect.
Krachtsensor
De ondersteuning van de Cowboy is beter dan bij veel andere ebikes. Dat komt door de torque sensor (oftewel krachtsensor). Hoe meer druk op de pedalen, hoe meer kracht de motor geeft. Veel ebikes hadden een rotatie-sensor. Dat remt te laat, reageert traag en je kan ook nog eens uit de bocht vliegen. Er gebeuren ook steeds meer ongelukken mee. De Cowboy fietst door die betere sensor echt veel fijner en natuurlijker, en is daarom ook veiliger. Je kan er ook elke snelheid mee fietsen, dus ook langzamer.
Er zitten twee standen op, power en eco, dus je hoeft bijna nooit een stand te kiezen. Ik zet ik ‘m altijd op Eco, en heel soms kies ik even met het knopje op het stuur de Power-stand.
De nieuwe modellen hebben een nog betere variabele ondersteuning die je af kan stellen in de app. Het verschil kan je uitproberen met een testrit. Ik heb die variabele niet nodig in de stad of op het vlakke land. Maar bij heuvelachtig terrein mogelijk wel.
App en GPS
Zonder telefoon kun je de fiets niet starten. Slim en goed, want dat bespaart een display en bedrading (die ook kapot kunnen). En iedereen heeft toch al een telefoon. De nieuwste modellen kan je ook starten met de batterij-sleutel. Op de app (IOS en Android) kan je nu zelfs ook de ondersteuning zelf afstellen, exact naar je eigen wensen.
Op het stuur zit een telefoonhouder, inclusief draadloze oplader. Een bijpassend SP Connect hoesje kan je er zelf bijkopen.
Er zit ook Find My Bike op de app, met ingebouwde GPS in de fiets. Je hoeft geen SIM of abonnement te betalen: dat zit er al levenslang gratis op.
Nieuw: Cowboy Cross
De nieuwe Cowboy Cross is een soort all-road fatbike-variant: met dikkere banden, vering in voorvork en zadelpen en als optie een extra grote batterij, voor een bereik van zo’n 120km. De Cross is uiteraard wel een stuk zwaarder dan de veel lichtere Cruiser. Hij is er in drie prachtige metallic kleuren, en met een volledig nieuw frame:
De Cowboy Cross is er ook in ST doorstapframe:
Cowboy ebike review: de oude modellen
De Stuurdrager paste perfect op de oudere modellen, als handige mooie bagagedrager. Het stuur is dan 6cm hoger, en dat maakt je zithouding rechter en fijner. Je kan ‘m ook in de hoge stand zetten: dat is 13 cm hoger. Ideaal voor lange mensen. Je kan er ook een verstelbare Ahead opzetten. Met Shims (verloop van 25,4mm naar 31.8mm) past de stuurdrager ook op de grote stuurklem van de Cowboy.
Op de nieuwste modellen past de Stuurdrager helaas niet meer. De oude modellen zijn soms nog voordelig te koop. Check de website.
Zie ook alle accessoires op Cowboy.tools en zie ook Stuurdrager.nl
De Stuurdrager kan ook in de hoge stand, zodat je wat rechter op zit. Remkabels kan je desnoods verlengen.
Slot en verzekering
Op de vernieuwde app zit ook een elektronisch slot. Hij gaat vanzelf op slot, en weer open als je dichtbij komt. Op de vorige modellen moest je zelf nog voor een slot zorgen. Je kan er via Cowboy wel meteen een diefstal-verzekering bij afsluiten, voor €8 per maand, of een volledige verzekering (inclusief schade en diefstal) voor €10 per maand. Met beide verzekeringen krijg je ook notificaties op je telefoon als er aan je fiets wordt gerommeld. En ook zonder verzekering kan je via de GPS altijd zien waar je fiets is. De batterij kan je met de meegeleverde sleutel loshalen, en dat werkt zo ook een beetje als anti-diefstal. En zonder jouw telefoon heb je niets aan de Cowboy, dus dat werkt ook demotiverend voor fietsendieven.
Je kan hier een gratis proefritje reserveren op een Cowboy. Die komt dan gewoon thuis bij je langs! Leuk hoor.
Kortom: dit is de verreweg beste en de mooiste elektrische stadsfiets. Een enorme aanrader als je budget het toelaat.
t
Mocht je de Cowboy te duur vinden, het kan ook veel goedkoper:
Beste voordelige ebike: Tenways CGO600
De Tenways CGO600 is veel goedkoper en lichter: die weegt zelfs maar 15 kilo. Die til je zo de trap op, dus dan is het misschien niet zo heel erg dat op het vorige goedkope model de batterij niet afneembaar was. Verder ook met perfecte krachtsensor, schijfremmen en tandriem. De Stuurdrager kan er ook op en dat is een aanrader, want het standaard stuur is nogal laag en recht. Het vorige model is de Tenways CGO600 en die is er nu heel goedkoop voor €1199.
En voor €1799 is er nu ook de nieuwe CGO600 PRO. Die is de meerprijs dubbel en dwars waard: daar zitten spatborden bij, een zijstandaard, dikkere banden, een koplamp in het frame, beter weggewerkte kabels, verstelbaar stuur en vooral: een AFNEEMBARE en GROTERE ACCU! Hoera! Dit is daarom de beste voordelige ebike.
Hij fietst net zo goed en fijn als de Cowboy, omdat de trapsensor en de trapfrequentie ook perfect zijn. Hij is er in drie maten in vier kleuren. O ja, GPS? Dat kan je zelf met Airtags doen. De Stuurdrager kan er ook op, en dat is een aanrader voor nog betere zithouding (het stuur is dan hoger en meer naar je toe):
Tenways heeft nu ook een laag instap model, waar je ook nog meer rechtop zit. Met voorvering (instelbaar). Vering vind ik overigens in Nederland niet echt nodig. Verder heeft deze ook een bagagedrager, spatborden, zijstandaard en afneembare batterij met sleutel. Het is de Tenways CGO800 vanaf € 1899:
- Zie ook alle blogs hier over Fietsen
Fatbike / Longtail
Als je een Fatbike of brommer wil, zou ik even checken of het zadel ook omhoog kan. Zodat je niet zo raar met je knietjes omhoog zit. De aanrader is de HImiway Big Dog. Goedkoper dan de Cowboy. Met een zeer krachtige 250W 86Nm motor, enorme batterij met tot 128km bereik, perfecte hydraulische schijfremmen, superdikke all terrain banden en instelbare voorvering. De Shimano derailleur heeft zeven versnellingen. Achterop kan een verlengd bagagerek, om er een longtail van te maken. En er is ook een voordrager te koop.
Geen trapsensor, maar dat wil men vaak ook niet op een fatbike, want dit is meer een brommer:
- Het voorrek kun je hier apart bestellen
- Een verlengd achterrek (longtail) ook
- Er kan ook deze fietskar achter
En op AliExpress?
Op AliExpress kan je ook elektrische fietsen uit EU bestellen, met alle import-kosten al inbegrepen. Zo kocht ik daar de elektrische vouwfiets Xiaomi Qicycle, een topper als je niet al te lang bent (max 1,85 ongeveer).
PS mijn wensen voor een ebike zijn:
- Lichtgewicht, max 18 kilo
- Torque sensor (geen rotatiesensor)
- Wielen mogen klein: 24 inch
- Afneembare batterij, het liefst als een bidon
- Geen versnelling en groot verzet (of een 2-speed)
- Gewone ketting mag ook (met kettingbeschermer)
- Met stuurdrager, en verstelbare stuurpen
- Met Safety Sound
Zoiets is er nog steeds niet. Welke fietsproducent gaat deze maken? Ik bied mij aan als product designer!
Deze Cowboy ebike review is niet gesponsord.
Hi, ik zoek alternatieve handvaten voor mijn nieuwe Tenways CGO600 fiets – hebben jullie tips? dank!
Ik zou sowieso altijd ergo-grips doen, en dan Lock-on, dus dat je ze in de perfecte stand vast kan zetten. Zoals deze al zijn die wat dun. De echte goede goedkope kan ik alleen bij de groothandel vinden. Misschien ga ik ze wel weer verkopen in mijn webshop.
zou ik doen, dank voor de tip!
Ik stuur je wel even een mail
Beste Aartjan,
Wat is de keuze van geen kettingkast? Zit hier een voordeel aan? Want ik zie alleen maar een nadeel. Gister een testrit gedaan en bij de eerste 5 meter zat mijn broek er al tussen. Wat heel jammer is, want het fietst fantastisch. Gelukkig was dit de rubberen ketting, anders zat mijn broek ook onder het vet.
Zijn hier oplossingen voor? Behalve old school broekklemmen..?
Kettingbeschermer.nl. Maar dat is voor een ketting, niet voor een tandriem inderdaad. De kettingversies van de Cowboy zijn er helaas al niet meer.